ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היכל התרבות לא יפתח בשבת – אבל יהיה אוטובוס לתל אביב: ההבטחות של זהר בלום לבחירות

אחרי 20 שנה במערכת הפוליטית המקומית, בלום מתמודד לראשונה לראשות העיר. בריאיון איתו הוא מנסה להסביר מה מייחד אותו כמועמד, איך נראית תכנית העבודה שלו, ובאיזה אופן יאזן בין צרכי האוכלוסייה הדתית לחילונית (בלי לחסוך ביקורת מציבור הבוחרים הליברלי). "אופי של עיר נקבע על פי אופי החינוך" • רגע לפני הבחירות, ראיון מעמיק ל"שקוף"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

זהר בלום ורם בן ברק (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בלום)

**הראיון שלפניכם הוא חלק ממיזם עיתונות עצמאית במימון תושבי רחובות, לקראת הבחירות. חלק מהשאלות נשלחו על ידי תושבי ותושבות העיר, כחלק משיתוף הציבור בתהליך העיתונאי.

"אנחנו יכולים להיות 20 ליברלים במועצת העיר אבל בסופו של דבר הסמכות היא של ראש העיר – הוא יכול להאציל לי סמכויות או לא להאציל. את זה התושב לא מבין. הסמכות של ראש העיר הרבה יותר גדולה אפילו מראש הממשלה, מבחינת קבלת החלטות. הוא יכול לקבל החלטה אם יפתח בית ספר ליברלי או לא יפתח – ואף אחד לא יכול לערער על זה". כך אומר זהר בלום, המועמד לראשות עיריית רחובות וראש רשימת "החינוך בראש", בראיון ל"שקוף", פחות משבוע לפני הבחירות המוניציפליות.

בלום, יליד העיר רחובות, בן 57, נשוי לחני פלוס שתיים, מבין מקרוב את גודל האחריות של ראש העיר. זה 20 שנה שהוא במערכת הפוליטית המקומית, אך זו הפעם הראשונה שבה הוא מתמודד לראשות העיר רחובות. בבחירות המקומיות הקודמות, שהתקיימו ב-2018, ראש העיר רחמים מלול היה מתמודד יחיד, וזכה בכיסאו בקלות. כעת הוא יאלץ להתמודד מול שלושה מועמדים נוספים: סגן ראש העיר, יניב מרקוביץ', יו"ר האופוזיציה מתן דיל, וממלא מקום ראש העיר ומחזיק תיק החינוך בלום.

מימין לשמאל: יניב מרקוביץ', זהר בלום ומתן דיל, המתמודדים לראשות עיריית רחובות.

לבלום צפויה תחרות קשה. לחזון שלו – הפיכת העיר לליברלית ושוויונית יותר – שותף גם מי שיתמודד מולו בבחירות הקרובות – סגן ראש העיר מרקוביץ', שמחזיק בתיק חזות העיר. ניסיונות לאחד בין הרשימות של השניים עלו בתוהו – עניין שעליו מצר בלום גם היום. 

בריאיון ל"שקוף", הוא מנסה להסביר מה בכל זאת מייחד אותו כמועמד (הדגש על החינוך והשאיפה להתמקצעות), איך הוא מתכוון לאזן בין צרכי האוכלוסייה הדתית לחילונית (חלוקה נכונה יותר של משאבים), והיכן בקריירה שלו הוא חש פספוס. ועוד רמיזה קטנה לקרע המעמיק ביחסים בינו לראש העיר המכהן.

עיר ללא תכנית מתאר

כששואלים את בלום מה הבעיה הכי גדולה בעיר הוא מונה שלוש: ניקיון, תכנון ובנייה. "העיר במאה ה-21 ללא תכנית מתאר – 40 אלף יחידות דיור בשלבי היתרים. צריך תכנית מתאר, לאן אנחנו הולכים. אני כחבר מועצה וסגן ממלא מקום לא יודע מה קורה. עם תכנית מתאר כולם ידעו לאן פנינו".

מה הדבר הראשון שאתה הולך לעשות כראש עיר?

"קודם כל להיכנס אל עובדי העירייה ולבחור מישהו שיהיה ראש המערכת. מנכ"ל או מנכ"לית – הטובים ביותר. עד היום כל מי שבחרתי היו נשים – ראש מינהל חינוך, מנהלת מחלקת חינוך יסודי. אני חושב שזה הבסיס.

"עד היום כל מי שבחרתי היו נשים – ראש מינהל חינוך, מנהלת מחלקת חינוך יסודי. אני חושב שזה הבסיס"

"בכל הסקרים מתלוננים על נושא הניקיון. אני לא אוריד את הארנונה כי מי שאומר את זה משקר, הוא לא יכול לעשות את זה, אבל אני אומר שאני אתן לכם את השירות הטוב ביותר בעד התשלום הגבוה שאתם משלמים".

מה תעשה אחרת?

"אקח את כל מנהלי האגפים ונעשה גאוות יחידה – כולם ביחד עם ברק בעיניים יוצאים לדרך. מנכ"ל עירייה חזק עם כללים ברורים – מה כן, מה לא. שינוי דרכי עבודה, מיקוד שמתאים למאה ה-21".

בנושא ניקיון העיר, אומר בלום: "כואב לי הלב לראות את עובדי הניקיון בני ה-80 עם המטאטא פה בעיר, מנקים בחום ובגשם. הם לא יכולים להשתלט על עיר של 163 אלף תושבים. היום יש בכל העולם מיכון מדהים: מעט אנשים, יותר נקי. חברות עושות את זה, אתה יכול לבוא בדרישה – מי שלא טוב הולך".

תחליף את הצוות הקיים?

"אני צריך להביא אנשים שאני יודע שאני יכול לסמוך עליהם. אני מתכוון להביא צוות מקצועי, הטוב ביותר, כמו שחיפשתי בחינוך את הטובים ביותר והבאתי את אפרת צוקרמן להיות ראש מינהל חינוך. אני הולך להביא אנשי מקצוע. הידע לא אצלי. התפקיד שלי זה להיות שר חוץ, לגייס כספים, לחפש ולחשוב איך העיר רחובות תיראה בשנת 2035. הם צריכים לעבוד על העבודה השוטפת ואני אקפיד שהם יעשו את העבודה".

בנושא בנייה ותכנון, בלום מזכיר את שכונת קריית משה, שעוברת תכנית התחדשות עירונית מאסיבית. במהלך התכנית, מספר יחידות הדיור יכפיל את עצמו, כשהתשתית העירונית – בתי ספר, תחחבורה ועוד, עדיין לא מוכנה. בפאנל סביבתי בהנחיית "שקוף" שהתקיים בשבוע שעבר, יריבו הפוליטי מתן דיל מתח ביקורת על התנהלות הקואליציה סביב התכנית: "ייקח הרבה מאוד שנים לתקן את הנזק הזה", עוד אמר כי "זה דבר שערורייתי בעיניי לצופף את רחובות ולבנות אותה בצורה כל כך מואצת. אתה תפגע בתושבים הקיימים, הוותיקים כי אתה תעמיס על רחובות עומס שכזה שפשוט העיר תקרוס".

כעת בלום אומר מצדו כי "התעקשתי שבשכונת קריית משה שבונים ועוד אין תושב אחד, נצא למכרז עכשיו לבניית תיכון, בית ספר יסודי ותשעה גני ילדים. גייסתי את כל הכסף ממשרד החינוך, קרוב ל-70 מיליון שקלים שכבר קיבלתי הרשאה מהמדינה להתחיל לבנות. 

"לצערי אין קבלנים עכשיו, עשינו מכרז ואף אחד לא ניגש. אנחנו נצא שוב, אני רוצה שהמוסדות האלה יחכו לתושבים – גם טיפת חלב, גם הגיל השלישי – שהכל כבר יהיה שם. הולכים לבנות שכונה מזרחית עם 8,000 יחידות דיור, אני רוצה לראות שאני יכול לתת שירות לתושב שם, שהכסף שיהיה מהפיתוח יכסה לי את הכל וישאיר עוד קצת כסף לעיר לפתח גם את הכבישים מסביב ולא רק לזה – לא כמו שכונת המדע שאנחנו מקרטעים". 

על קרית משה: "בונים שכונה עם 8,000 יחידות דיור, אני רוצה לראות שאני יכול לתת שירות לתושב שם. לצערי אין קבלנים עכשיו, עשינו מכרז ואף אחד לא ניגש"

לאזן בין דתיים לחילונים

כפי שהראנו ב"שקוף", נושא חלוקת המשאבים בין דתיים לחילונים, ובפרט הקצאות הקרקע, מעסיק במיוחד את ציבור הבוחרים ברחובות. כמעט מחצית מהקרקעות שהקצתה העיר לעמותות או לארגונים ניתנו לבתי כנסת, כשבמקביל מתנהל הליך משפטי סביב חשיפת המידע המלא על אודות הקשר בין העמותות הדתיות לעירייה. 

"יש מקומות שבנינו לא בצורה מסודרת, קומה אחת, הרסנו חצי דונם ואין לנו כבר קרקעות בלב העיר"

גם בנושא זה, בלום משוכנע שתכנון נכון יפתור את רוב הבעיות. "קודם כל  עוצרים את ועדת ההקצאות", הוא אומר. "עושים מיפוי כמה קרקעות בכלל נשארו בכל שכונה, תוך שקיפות. נקרא לנציגויות השכונות ונראה מה חסר להם בשכונה ואיך אנחנו מנצלים את המעט מגרשים שנשארו במקסימום. גם אם ועד השכונה יחליט שצריך בית כנסת אז הוא יהיה שתי קומות ועליו נבנה עוד שתי קומות של דברים אחרים, תוך עירוב שימושים. לבנות את המקסימום. יש מקומות שבנינו לא בצורה מסודרת, קומה אחת, הרסנו חצי דונם ואין לנו כבר קרקעות בלב העיר".

מנכ"ל העירייה הודה בבית המשפט כי יש נכסים בבעלות העירייה שלא משלמים עבורם. 

"יש בלאגן, לכן צריך לעשות מיפוי ואמרתי: לעצור, לבדוק מה יש, למי מושכר, מי משלם, מי לא שילם, האם היה צריך לשלם". 

איך תאזן בין כולם?

"עשיתי את זה כבר. הצלחתי להושיב את כולם: הפיקוח החרדי, הממלכתי-דתי והממלכתי. יש לנו שולחן עגול של כל המנהלים והמנהלות. כי אני מסתכל בעיניים – אתם תקבלו, יש חובות ויש זכויות. גם תנועות הנוער ככה וגם הקצאות לבתי הכנסת והקצאות לציבור החילוני". 

בדבריו, בלום לא חוסך ביקורת מהציבור החילוני, שמתלונן לדבריו על כך שלא דואגים לצרכיו, אבל ברגע האמת – לא יוצא להצביע בבחירות ובכך מונע רוב ליברלי במועצת העיר. "אני חושב שהציבור הליברלי לא מבקש, הוא בוכה בדיעבד. אני אומר 'תיזמו', אני לא יכול להיות היוזם הבלעדי, תבואו עם רעיון, אני יודע לקדם. זה בשבילכם. לא משנה מה תצביעו, אבל תצביעו, שלפחות תגידו 'אני מימשתי'. אבל הם לא יוצאים להצביע ואחרי זה באים ואומרים 'למה אתה לא מצליח להרים?'"

מה לגבי פעילויות תרבות בשבת?

"היכל התרבות לא יפתח בשבת, מי שאומר את זה הוא שקרן. חברת כרמל תרמה את הקרקע והקימה את היכל התרבות ויש לי מסמך שכתוב שהתנאי להקמה הוא שנבנה בית כנסת ולצידו בית תרבות. קראו לזה 'בית העם לצרכי המושבה' והתנאי שלא יעבוד בשבת. לכן התכנית שלי היא להקים בפארק המדע מרכז קונגרסים, מעליו בניין לעירייה, במקום כל המבנים בשכירות. עיריית רחובות משלמת מיליוני שקלים לשכירות".

"היכל התרבות לא יפתח בשבת, מי שאומר את זה הוא שקרן. יש לי מסמך שכתוב שהתנאי להקמה הוא שהמרכז לא יעבוד בשבת"

לצד זאת, בלום אומר שידאג לציבור החילוני לתחבורה בשבת. "לא להיכנס לאזורים הדתיים-חרדים כי אין סיבה להפריע להם", הוא מבהיר, אבל כן לדאוג לתחבורה ציבורית שתפעל בסופי השבוע ותסייע בשינוע תושבים לתל אביב.

"ולא רק לצעירים", הוא אומר. "יש אנשים מבוגרים שרוצים סתם לנסוע בבוקר לתל אביב לשבת בחוף הים ולחזור, כאלה שרוצים לצאת לבלות, להגיע לתיאטרון, אני יכול לאפשר להם את זה. העירייה לא צריכה לשלם את זה ב-100%. העירייה היא הגוף היוזם, נותן קצת משאבים ומי שמשתמש משלם עבורו". 

סוגיית התחבורה הציבורית בשבת עומדת בלב הקמפיינים של הרשימות הליברליות ברחובות. מרקוביץ', שהודיע שידאג לכך, ניסה להפעיל בעיר את פרויקט "נעים בסופ"ש" – ניסיון שלא צלח. מיזם "שבוס" של חברת המועצה איטל בציר אלשיך, שגויס במימון המונים, פועל כיום בעיר. בלום מתייחס למיזם של בציר אלשיך ואומר כי "אין סיבה שהתושב יעשה את זה כיוזמה עצמאית כי עם יוזמה עצמאית  היום יש לך – מחר אין לך".

אל מול ההבטחות שמשמיעים בלום ומרקוביץ', יו"ר האופוזיציה דיל הבהיר בפאנל בחירות: "לא אבטיח הבטחות בחירות לתחבורה ציבורית בשבת על חשבון העירייה. אעשה דברים שישמרו על צביונה של רחובות".

הדרך הפתלתלה למועצת העיר

לאורך השיחה, בלום חוזר ומדגיש את החיבור שלו לעשייה ציבורית. וזאת למרות שלזירה הפוליטית הוא התגלגל בשלב מאוחר יחסית, כשמאחוריו כבר קריירה אחרת – מנהל בחברת החשמל. "עבדתי בחברת החשמל 26 שנים ובכל השנים היה לי חיידק פוליטי", הוא מספר.

את החיידק הפוליטי הוא מאתר עוד בנעוריו. "הייתי בנוער של מפלגת העבודה. נכנסתי בפריימריז של המפלגה בין שמעון פרס לרבין כי אבא שלי היה פלמ"חניק תחת רבין. הייתי מזכיר המשמרת הצעירה במפלגת העבודה ברחובות, סגן מזכיר המשמרת הצעירה הארצית וסגן נשיא עולמי של המפלגות הסוציאליסטיות העולמיות בחו"ל – כל חודש מקום אחר בעולם". בהמשך הוא גם שימש כמזכיר מפלגת העבודה של רחובות והאזור – תפקידים שמילא בהתנדבות. 

שנים מאוחר יותר הוא יעבור ממפלגת העבודה ל"יש עתיד". בבחירות לכנסת ה-24 שהתקיימו במרץ 2021, בלום הוצב במקום ה-24 ברשימתו של יאיר לפיד. לפיד זכה בסופו של דבר ב-17 מנדטים, ובלום שמראש נחשב במקום לא ריאלי, נשאר בחוץ. לדבריו, "לא מעניין אותי הכנסת, מעניינת אותי העיר ולהיות ראש העיר שלה". 

זוהר בלום כשרץ ויאיר לפיד ב-2015 (צילום: מתוך פייסבוק)

בריאיון הוא מספר שתמיד עסק בחינוך, הטיקט שעליו הוא מתמודד על ראשות העיר רחובות. כתלמיד בלום פעיל במועצת התלמידים ובתנועת "הצופים"; ובצבא שירת בנח"ל והיה בשנת שירות בקיבוץ העירוני "תמוז" בבית שמש, שם הקים את השבט המקומי של תנועת "הצופים", שאליו גם חזר לשנה נוספת אחרי השחרור.

כשנכנס לראשונה למועצת העיר, ב-2003, היה לבלום ברור שהוא יחזיק בתיק החינוך. "אני חושב שזה הדבר הכי משמעותי", הוא אומר. "אופי של עיר נקבע על פי אופי החינוך". 

"בקדנציה הראשונה הייתי סגן ראש עיר ומחזיק תיק החינוך בהתנדבות", אומר בלום. "נכנסתי למערכת מאוד רדומה, חברים שלי לא היו ברחובות, כל מי שגדל איתי עזב, חיפשו לגור בנס ציונה, תל אביב, ראשון לציון ובאמת ראיתי שסוגרים גני ילדים. היו מעט גני ילדים – היום יש 360. שיעור הזכאות לבגרות היה נמוך, היום כמעט 90%. אמרתי שזו שליחות אמיתית".

יש דברים שרצית לעשות במהלך הקדנציה האחרונה ולא הספקת?

"תמיד יש לך מה לעשות כי זה הדבר היפה במוניציפלי: עוד לא סיימת לעבוד על הדבר הנוכחי וכבר יש לך את הדבר הבא. אני משתדל לא להבטיח הרבה אלא רק מה שאני יודע ב-100% שאני מסוגל לקיים".

כמו מה למשל?

"הבטחתי לשנות את מערכת החינוך, להקים בית ספר למחוננים, הבטחתי להקים מתנ"סים וגייסתי תרומות של עשרות מיליוני דולרים בחו"ל כדי להקים את המתנ"סים לא על חשבון העירייה. הכי קל זה לבוא ולקחת מהקופה הציבורית, ממשלם המסים, אני תמיד מחפש איפה אני יכול להביא מבחוץ".

"הבטחתי לשנות את מערכת החינוך". קריית החינוך למדעים ברחובות (צילום: רננה גרוסמן)

יש דברים שרצית לעשות ושמו לך מקלות בגלגלים?

"אתה לא ראש עיר – אתה יכול לחלום ובסוף מישהו עוצר אותך, וזה טבעי, בייחוד בשנה וחצי האחרונות בהן מצב היחסים בין ראש העיר לביני לא טוב. הוא לא טוב בגלל החשש שלו. למרות שהוא קרא לי לפני חמש שנים, לי ולסיעה שלי – כל חמשת חברי המועצה ישבנו עם ראש העיר ומנכ"ל העירייה בחדר והוא אמר לי 'אני לא מתמודד בקדנציה הבאה, תתחיל להתכונן'. אני קודם כל נתתי לו כבוד ולא עבדתי ארבע שנים בפוליטיקה".

יש איזשהו פספוס שאתה מרגיש?

"יש נקודת החמצה, שאני חושב שהייתי יכול לפרוץ יותר קדימה אם לא היו עוצרים אותי ולא הייתי מרגיש שאין לי בעצם פרטנרים". 

טעות אחת שעליה בלום יודע להצביע היא בהקצאת קרקע לבית כנסת בקריית ההגנה, שם הוא מסביר כי כשהצביע בעד ההקצאה לא ידע שיש מתנגדים וכי הבין בדיעבד שהדברים לא הוצגו באופן מלא לחברי המועצה.

"אני לא חבר בוועדת משנה אז אני לא יודע מה קורה מאחורי הקלעים", הוא מספר את הרקע לתקרית. "כשבא הצוות המקצועי אחרי ועדת המשנה ואומר 'לא היו מתנגדים בשכונה, יש הסכמה', אז אני אצביע בעד. אני לא אנטי בית כנסת. אבל אחרי ההצבעה התושבים התנגדו ופתאום אמרו לי 'זהר איך הצבעתם?'. הרי כל המועצה הצביעה פה אחד בעד ההקצאה. ברגע שפגשתי את האנשים והבנתי את המקרה אמרתי להם: 'חבר'ה אני אתכם, לצערי משרד הפנים אישר, תלכו לבית המשפט ומאותו הרגע אנחנו אתכם ונלווה אתכם בכל מה שצריך'. וזה מה שהיה. הוצאנו מכתב לתושבים, ואז אמרו לי 'למה עכשיו אתה מוציא את המכתב?', אבל אם היינו יודעים מראש לא היינו מגיעים לשלב הזה".

מה קורה עם ההקצאה עכשיו?

"אחרי הבחירות יצטרכו לחזור ולדון בזה. זה לא יהיה שם. לי יש מהלך חד משמעי מה צריך לעשות עם הקצאות קרקע – זה יהיה בשקיפות תוך שמיעת התושבים שזה החלק הכי חשוב: שהתושבים יידעו לפני ולא בדקה ה-100".

בית חב"ד ברחובות ההולנדית. (צילום: מתוך פייסבוק)

תעשה נהלי שקיפות מסודרים?

"הכל צריך להיות פתוח. התושבים צריכים להיות שותפים שלנו, בסופו של דבר הם בוחרים בנו לקבל החלטות – בי ובהנהלת העיר – אבל אנחנו צריכים להקשיב, לשמוע, שיידעו מראש לאן אנחנו הולכים ומה הולך להיות מול הבית שלהם".

יש איזו עיר בארץ או בעולם שהיית רוצה שרחובות תהיה דומה לה?

"אני רוצה לקחת מהיידלברג בגרמניה את העיר האוניברסיטאית ולהביא אותה לרחובות. יש את הפקולטה לחקלאות, מכון ויצמן, בית חולים קפלן – זה בית חולים אוניברסיטאי, אין שום שילוב עם עיריית רחובות. מהצד השני אני רוצה לראות את הערים עם הריאות הירוקות ותחבורה ציבורית כמו בהולנד".

איך העיר תראה עוד חמש שנים?

"קודם כל עירייה פתוחה לתושב והתושב לא יגיד שהוא אוהב את העיר ושונא את העירייה. עיר יותר נקייה, יותר ירוקה ושקופה – שהתושב יודע מה עושים עם הכסף שלו".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

5 תגובות

  1. לא זהר בלום ולא אף מועמד אחר יצליח להחליף את החונטה של המשפחות שמחזיקה באמת את העירייה.
    הוא מדברהעל להביא אנשים מבחוץ שיפקחו על נקיון ןחזות פנינ עיר?אין אחד בעיר כולל זהר עצמו שמאמין לזה,ברחובות יש מספר משפחות(כל העיר יודעת מי אלו המשפחות)שמחזיקות עיר שלמה בביצים כבר עשרות שנים דור טחרי דור

    1. מה עם ריאות ירוקות? העיר מלאה בטון בלי שום איזון נורמלי בין פארקים לבניינים. בכל עיר באזור יש פארק מרכזי משמעותי וברחובות אין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!