ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ביקורת על תכנית מזרח העיר בפאנל סביבתי ברחובות: "ייקח שנים לתקן את הנזק"

מתן דיל טען כי מספר יחידות הדיור בתכנית מזרח העיר הכפיל עצמו בלי בקרה: "זו תכנית שערורייתית". יניב מרקוביץ על פארק הדרים: "פרויקט כלכלי שעבר אישור דירקטוריון". זהר בלום קרא לאמץ את תכנית האב לתחבורה ציבורית "אתמול". ראש העיר רחמים מלול לא טרח להגיע
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

פאנל הבחירות הסביבתי שהתקיים בחמישי. מימין: זהר בלום, מתן דיל ויניב מרקוביץ' (צילום: איריס רז, מחאת הנוער למען האקלים)

מה החזון של המועמדים לראשות עיריית רחובות ביחס לתכנון עירוני, איכות הסביבה והיערכות לשינויי אקלים? בשבוע שעבר ביום חמישי, הגיעו לאולם "בני ברית" בעיר, למעלה מ-100 תושבים שבאו לשמוע תשובות לשאלות הללו מפי שלושת המועמדים: מתן דיל, יניב מרקוביץ' וזהר בלום. ראש העיר הנוכחי, רחמים מלול, שגם מתמודד במרוץ לראשות העיר, הוזמן אך בחר לא להגיע.

את הכנס יזמו בני נוער מארגון "מחאת הנוער למען האקלים", שאיגדו יחד איתם ארגוני סביבה נוספים מהעיר: "מרחבי רחובות", "מרכזים לצדק חברתי", "רחובות בשביל האופניים" ו"רחובות של עצים". הוזמנו ב"שקוף" להנחות את הפאנל, ושילבנו בו שאלות מתומכי מיזם העיתונות העצמאית המקומית ברחובות.

המועמדים נשאלו לגבי 100 הימים הראשונים בתפקיד. מרקוביץ' התייחס לנושא שיתוף הציבור בפרויקטים העירוניים והודה כי במהלך הקדנציה הנוכחית הוא לא השתמש בכלי זה מספיק. כשנשאל האם יפעל כמו שפעל בשיפוץ בדרך יבנה, ענה ששם זה לא עבד טוב אך בפרויקטים אחרים זה הצליח ונתן כדוגמא את תכנית האב לשבילי אופניים.

השלושה נשאלו לגבי השפעות תכניות הבנייה האינטנסיביות בעיר והחשש מפגיעה בעצים ושטחים ירוקים. דיל התייחס לתכנית הבנייה במזרח העיר ואמר כי הוא היה היחיד שהתנגד אליה. "זו תכנית שערורייתית שתפגע ברחובות". דיל אמר כי "בהתחלה זה התחיל עם 1,000 דונם ודיברו על 4,000 יחידות דיור בשטחים חקלאיים חדשים, לא התחדשות עירונית. התכנית הסתיימה ב-2,300 דונם ו-8,800 יחידות דיור". הוא מתח ביקורת על התנהלות הקואליציה מבחינת הנושאים הסביבתיים ואמר כי "ייקח הרבה מאוד שנים לתקן את הנזק הזה".

הוא המשיך וטען כי "זה דבר שערורייתי בעיניי לצופף את רחובות ולבנות אותה בצורה כל כך מואצת. אתה תפגע בתושבים הקיימים, הוותיקים כי אתה תעמיס על רחובות עומס שכזה שפשוט העיר תקרוס".

מרקוביץ' ענה לדיל ואמר "אני יודע שזה לא טוב לומר משהו כזה בפאנל, אבל כן, נעשו טעויות, כי מי שעושה טועה". יחד עם זאת, היה חשוב לו לומר גם ש"מאוד קל להציג תמונה הכי שחורה שאפשר, שבה כורתים את כל העצים, פוגעים בטבע ושאנחנו חיים במציאות שהיא לא המציאות שאנחנו חיים בה". כך למשל, לטענתו מחאת התושבים מצליחה להשפיע ולראיה – החברה המתכננת את פרויקט המטרו ברחוב הרצל ביקשה לכרות עצים רבים ברחוב והוא הוציא בקשת התנגדות לפקיד היערות הארצי.

תחבורה ציבורית, בשבת ובכלל

נושא שמעורר מחלוקת בקרב תושבי העיר וגם בקרב התושבים שהגיעו לפאנל הוא פארק ההדרים. מרקוביץ' אמר כי "אני חושב שפארק ההדרים זו אחת הסוגיות הכי מעניינות שיש. הוא הגיע לדירקטוריון ה.ל.ר, עבר את האישור פה אחד. אף החלטה של הדירקטוריון לא עוברת למועצת העיר. הסיבה שזה הגיע לה.ל.ר היא שהפארק הזה הוא כלכלי לכל דבר. אמרנו מראש שבפעימה הראשונה המקום יפתח כשטח חקלאי לטובת האנשים ובשלב השני העירייה תקדם תב"ע להכשיר מבנים היסטוריים, שאגב לא דרושים להם היתר והסיבה היחידה שאנחנו צריכים להביא אותם לוועדה המקומית זה שאנחנו רוצים לעשות לגבי אותם מבנים שינוי ייעוד".

בסיום הפאנל בשלב השאלות מהקהל, המועמדים נשאלו לגבי דעתם בנושא תחבורה ציבורית בשבת. בלום התייחס לשיפור התחבורה הציבורית בעיר ואמר כי "תכנית האב לתחבורה ציבורית הייתה צריכה להיות אתמול, לפני שאנחנו מתחילים כל דבר" וכי הוא מתכוון לשבת על תכנית מסודרת יחד עם אנשי המקצוע.

דיל התייחס לכך ואמר שהנושא עולה רק עכשיו מכיוון שיש בחירות. "שימו לב מה קורה. מתי עולה נושא התחבורה הציבורית בשבת? רגע לפני בחירות. חמש שנים אף אחד לא נגע בזה". עוד אמר, כי הוא לא יממן על חשבון העירייה תחבורה ציבורית בשבת: "אני לא מאמין שאף אחד מחברי המועצה, נבחרי הציבור ומי שנמצא כאן יקיים תחבורה ציבורית על חשבון העירייה בשבת. כי לא עושים דברים לפגוע בסטטוס קוו בלי הידברות, בהבטחות בחירות. אלה אמירות מסוכנות שיפלגו את רחובות".

מרקוביץ' אמר שהוא כן יעשה זאת, "לא מתוך האנטיות והמלחמה, כמו שהעירייה יודעת להקצות משאבים עבור ציבור מסוים. עיריות שחשוב להן הכניסו את היד לכיס והסבירו לשותפים הקואליציוניים שלהן – 'אתם תצטרכו להכיל ולהבין'".

"שמח שאני לא חלק מהכתם הזה"

חלק מהפאנל עסק גם בסוגיות כלליות של ניהול העיר והקשר שלהן לתכנון עירוני. מרקוביץ' אמר שמינוי אישה לתפקיד בכיר הוא בראש מעייניו: "מבחינת האתגר של ניהול עיר, אין ספק שמדובר במשימה מאוד מורכבת שדורשת צוות. כאשר אכנס לתפקיד, משימה ראשונה מבחינתי זה קודם כל למנות לצידי מנכ"לית, שיחד איתי תוביל את השינוי שאני רוצה להוביל בעיר רחובות".

דיל התייחס גם למהפכת השירות לתושב שהוא מתכוון לעשות בקרב עובדי העירייה ואמר כי כרגע המוקד העירוני סוגר פניות בלי שהוא מטפל בהן – וגם כשיש טיפול אז הוא נעשה בצורה לא טובה.

בלום אמר שב-27 בפברואר הוא יקרא למרקוביץ' ודיל וימנה אותם לסגניו. הוא אמר כי העיר נמצאת במשבר: "קודם כל צריך לקחת ולסדר את כל השדרה הניהולית". הוא התייחס גם לאיך העיר תראה בעתיד ואמר, בדומה למרקוביץ' ודיל, שצריך להכין תכנית מתאר.

בניגוד למרקוביץ', הוא אמר שהוא לא יבחר דווקא במנכ"לית אלא במועמד "שיהיה הטוב ביותר". עוד אמר כי העיר לא נמצאת במצב כלכלי טוב וצריך "לעשות חשיבה לאן פנינו מועדות".

מתן דיל התייחס לכוח שיש בידי ראש העיר: "זה לא כמו שר בממשלה, זה הרבה יותר מכך" ואמר כי כרגע לעירייה אין תכנית עבודה וזה יהיה הדבר הראשון שיעשה. "אם אתה רוצה לנהל עירייה אתה לא יכול אם אין לך תכנית, אין לך מצפן, איפה החזון שלך בא לידי ביטוי".

דיל הדגיש כי הוא בחר לא לקחת חלק בקואליציה של ראש העיר הנוכחי, רחמים מלול והוא "לא חלק מכל מה שקרה בחמש השנים האחרונות. אני שמח שאני לא חלק מהכתם הזה".

*

את הפאנל הנחתה עפר לבנת, כתבת "שקוף" ברחובות (פיילוט במיזם העיתונות העצמאית המקומית)

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

4 תגובות

  1. יש בעייה חמורה גם באזורים הותיקים של העיר, מגיע יזם קבלן רוכש בית פרטי ומרים מגדל של 7-8 קומות , הרחובות צרים, רכבים חונים בשני צדי הכביש.
    וכל הרחובות הוותיקים נהפכים למיגרשי חנייה צרים שבקושי רכב עובר כל הרחובות הישנים עם הבתים הפרטיים נהפכים לצפופים ודחוסים.

  2. וואו
    זה סיקור ממש רדוד של הפאנל
    מתן דיל אמר… יאאא
    אתם לא אמורים להיות עיתונות חוקרת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!