ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: אזרח הפיץ שלטים שנראים כמו קמפיין בחירות, ראשת מועצת פרדס חנה הגישה תלונה במשטרה

שלטים והודעות וואטסאפ שהופצו השבוע יצרו את הרושם שהגר פרי יגור מזמינה את התושבים להצבעה משותפת לה ולמפלגת ש"ס. בשיחה עם "שקוף", טען אזרח כי יצר את הקמפיין לבדו, כל המועמדים המתחרים הכחישו קשר. ראשת המועצה הגישה תלונה במשטרה: "זו שנאת חינם והונאה של התושבים". נציג ש"ס במושבה: "הפתענו לגלות על קמפיין מנגח ומפלג"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

ראשת מועצת פרדס חנה, הגר פרי יגור, הגישה לדבריה תלונה במשטרה בגין קמפיין שקרי, בחשד להסתה, זיוף, הונאה ופגיעה ברכוש  – כך נודע ל"שקוף". ביום שני השבוע הופצו ברחבי המושבה ובקבוצות הוואטסאפ שלטים שנראים כמו תעמולת בחירות ומחברים בין הגר פרי יגור למפלגת ש"ס. "בוחרים הגר וש"ס" כתוב באחד, בצירוף שיבוש הקמפיין של הגר פרי יגור "עשייה עם נשמה" והפיכה שלו ל"מעשייה עם נשמה". 

הקמפיין המזוייף שהופץ ברשתות החברתיות

שלטים אחרים שהופצו ברחבי הישוב בשכונת נווה אשר, כרכור ושכונת אלון למשל, הציבו שלטים שנראים כשלטי קמפיין של ש"ס ומספרים על הקמה מתוכננת של מבנים לשירות הציבור הדתי, שאינם אמיתיים.

מטעם ראשת המועצה הגר פרי יגור נמסר ל"שקוף" כי "זהו קמפיין הסתה שמנוהל נגד ראש המועצה. המידע המופיע בו שקרי. זהו איננו קמפיין ההסתה הראשון שמנוהל נגד הגר, ובבחירות 2018 היה היישוב עד לקמפיין הסתה מלווה באלימות שאף הוא השתמש בדת ככלי לניגוח פוליטי. אז הגר לכאורה הייתה נגד הקהילה הדתית ובקמפיין הנוכחי הגר לכאורה נגד הקהילה החילונית. זה לא קרה אז, זה לא קורה עכשיו וזה גם לא יקרה בעתיד. לשיח הזה אין מקום אצלנו במושבה, בפרט בעת הזו. זהו מעשה של שנאת חינם. מי שעשה את זה הוסיף חטא על פשע גם זייף שלט וכתוצאה מכך הונה את התושבים. אנו נמשיך לשמור על ברית חיים משותפים כאן במושבה". 

השלטים שנתלו בפרדס חנה, הנראים כקמפיין של ש"ס

במקרה זה, נראה כי מדובר בקמפין שעיצובו וניסוחיו נוצרו בצורה מתעתעת, אשר הצליחה לבלבל רבים ו"לשתול" בתודעתם תחושה כי פרי יגור וש"ס רצים יחד. רק במבט שני או שלישי, ניתן להבחין ברמזים למהתלה, כך למשל הכיתוב בתחתית: "פרדס חנה מתחזקת".

לידי שקוף הגיע מידע על פיו הקמפיין הוא יוזמה של אזרח שביקש להישאר בעילום שם, הפועל מכיוון הזרם החילוני ליברלי. בשיחה עם "שקוף", לטענתו הוא חלק מקבוצה של אזרחים מודאגים שיזמו תכננו ומימנו אותו באופן עצמאי וללא קשר לרשימה או מועמד כלשהו. "הקמפיין אמנם מזוייף אך הוא מבטא את דאגתם של קבוצה של תושבי הישוב שדואגים משום שרבים בישוב לא מודעים לכך שאם יבחרו בהגר פרי יגור יבחרו בעצם בש"ס". 

בתשובה לטענה כי הוליך שולל את התושבים, טוען מפיץ הקמפיין כי "אין פה הונאה, זה קמפיין שנעשה בהומור ובציניות. אין שימוש בתמונה של הגר ויש שיבוש של המשפט שמופיע על הקמפיין שלה, מי שמסתכל אולי מתבלבל לרגע אבל מבין מהר שמדובר בבדיחה. לעומת זאת, גינבת הדעת וגינבת הקולות היא מה שעושה ראשת המועצה, שנבחרה בבחירות הקודמות כאישה, ממפלגת העבודה, עם עמדות ליברליות, ובפועל בקדנציה היא יושבת עם ש"ס והציונות הדתית".

בכל זאת אנשים התבלבלו וחשבו שזה אמיתי.

"גם אם התבלבלו, זה לזמן קצר. יש מי שאמרו שזה יעשה נזק כי הקמפיין יעודד אנשים מש"ס להצביע להגר, או שזה יעורר אנטגוניזם. אבל הנזק הפוטנציאלי שהקמפיין הזה כביכול יגרום קטן לאין ערוך מההד והאימפקט שהוא יוצר".

ראשת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, הגר פרי יגור

בשיחה עם "שקוף" ציין חבר המועצה וסגנה של פרי יגור, הרב יעקוב צדקה, יו"ר "הרשימה המאוחדת בראשות הרב יעקב צדקה" שמועמדת לבחירות מטעם מפלגת ש"ס, כי רבים פנו אליו בשאלה אם הקמפיין נכון והאם נעשה מטעם ש"ס. הרב צדקה פרסם בעמוד הפייסבוק שלו מודעה שבה הכחיש את הקשר של רשימתו לפרסומים אך צירף צילומים של התעמולה המזויפת וכתב: "אנחנו מחפשים בנרות את הקופירייטר הנהדר שהעלה את הקמפיין המדהים הזה, נשמח לשכור אותו בדחיפות כחבר צוות הקריאייטיב במטה שלנו".

הוא הגיב ל"שקוף" כי "הרשימה המאוחדת ש"ס הופתעה לגלות על קמפיין המשתמש בשמה, כדי לנגח ולפלג בין חלקי הציבור בפרדס חנה – כרכור. אין לרשימה כל קשר לקמפיין". 

פרי יגור בחרה להתעלם מהאירוע באופן פומבי ולא פרסמה כל התייחסות לנושא ברשתות החברתיות. 

כל המועמדים לראשות המועצה הכחישו קשר לקמפיין המזויף. אביעד סיני אמר בשיחה כי אינו יודע מי עומד מאחורי הקמפיין וציין כי "חשוב לשמור על כבוד הדדי גם אם יש מחלוקות". אלדד בר כוכבא, אייל כגן ויוני חכימי ציינו כי אין להם קשר לקמפיין, ויואב קעטבי אמר: "אני לא קשור לזה ובז לכל ההשמצות מכל הכיוונים". 

מלחמת התרבות עדיין כאן

עליית הקמפיין והתגובות שעורר מסמנת כי נושא האיזון בין האוכלוסיות בישוב מעסיק את הבוחרים ומהווה אחד הגורמים המרכזיים שישפיעו על העדפתם ביום הבחירות. אלה קולות שהיו חזקים לפני השביעי באוקטובר, אך בקרב חלק מהתושבים עדיין מהווים מניע לצאת ולהצביע. חלק מהאירועים שממשיכים להעסיק את הציבור החילוני ליברלי הם שריפת דגלי הגאווה: במהלך חודש יוני 2023 אירעו ארבעה מקרים של שריפת דגלי גאווה בפרדס חנה כרכור.

דגל גאווה שרוף בפרדס חנה. (צילום: האגודה למען להט״ב)

תושבים שהצביעו בבחירות הקודמות לפרי יגור התאכזבו מכך שבחרה שלא לגנות את המקרים באופן פומבי בעמוד המועצה, אלא הסתפקה בתגובה לפוסט של אחת הנפגעות באירוע. 

ללא קשר, בוטלו הופעות של קרקס אלמונדו בשבת בפרדס חנה בחודש יולי 2023, ובחודש דצמבר 2022 ביטלה מועצת פרדס חנה את הקרנתו של הסרט התיעודי "חברון: מעבדת שליטה" בעקבות לחץ מטעם פעיל הימין שי גליק. 

יש לציין כי ישנו מחסור במידע אודות התפלגות האוכלוסיה על פי דת, שיכול להוות נדבך חשוב בשיח על חלוקת המשאבים. בדיקת "שקוף" מעלה כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לא מספקת התפלגות בקנה מידה יישובי. בנוגע לחרדים, המכון החרדי למחקרי מדיניות פרסם בעבר כי בפרדס חנה כרכור ישנם 1% המגדירים עצמם חרדים (ללא דתיים לאומיים ומסורתיים).

נתון חלקי נוסף נוגע לזרמי החינוך בעיר, ומפורסם על ידי משרד החינוך: בפרדס חנה ישנם 79.43% תלמידים בחינוך הממלכתי, 17.89% בממלכתי דתי ו- 2.69% חרדי. יחד עם זאת, בש"ס טוענים כי יש מחסור בבית ספר ממלכתי דתי יסודי, וייתכן שחלק מהתלמידים לומדים מחוץ ליישוב, כך שהנתון לא משקף את צורכי האוכלוסיה.

איך תתמודדו עם מידע כוזב לקראת הבחירות?

ועדת הבחירות המרכזית פרסמה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות עלון מידע על הפצת חדשות כזב (פייק ניוז) ברשתות החברתיות. בעלון המידע מדריכים את האזרחים כך: "נניח שקיבלתם הודעות SMS . אתם מכירים את זה ששלח? האם זה מקור מהימן? שימו לב לניסוח ההודעה. האם היא נראית כמו מידע כללי או שהיא מנוסחת בצורה שתעורר תגובה קיצונית? במקרים רבים, מפיצי פייק ניוז מנסים להחביא אותו בתוך שטף ידיעות נכונות. שתיים שלוש כתבות, הודעות, ידיעות אמיתיות ואז, פייק ניוז. הכוונה היא שבתוך הרצף של חומר שנראה לכם אמיתי וסביר, לא תשימו לב שיש מידע שקרי. אבל אתם תשימו לב". 

עוד מנחים בהמשך: "תבדקו למשל, האם ידיעה שקיבלתם הגיעה לעוד אנשים? האם היא ידיעה חדשותית או כזאת שממוענת אליכם בלבד? האם התדירות של ידיעות ממקורות לא מוכרים התגברה לאחרונה? אם כן, אתם יכולים לעצור את זה. פשוט תחתכו את צינורות ההפצה. אל תעבירו פייק ניוז, אל תאמינו למקורות מידע שאתם לא מכירים. פשוט אל תתנו לאף אחד לעבוד עליכם. הגיע אליכם מידע ממקור אנונימי?".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת שלי קלינג

שלי קלינג
עיתונאית, תושבת פרדס חנה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!