ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בפרדס חנה, יש מי שמפחדים שריבוי המועמדים ישרוף להם את הקול 

שלושת המועמדים הליברלים בפרדס חנה-כרכור רצים בנפרד לראשות המועצה. משלחת תושבים הגיעה במוצאי ראש השנה לבתיהם: "הקולות מתפצלים וזה כואב לנו" • ברקע, חודשים של מתיחות פוליטית, הצתות של דגלי גאווה וביטולים של הקרנות סרטים • חכימי: "לא ארפה עד שיהיה איחוד" • סיני: "חשוב שהחיבור יהיה אחראי" • אייל כגן לא מסר תגובה
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

חלק מחברי המשלחת שיצאו במוצאי ראש השנה בקריאה לאיחוד רשימות. (צילום: באדיבות המצולמים)

במוצאי ראש השנה, התארגנו עשרים תושבים ותושבות מפרדס חנה כרכור במשלחת מיוחדת ויצאו לעמוד מול בתי שלושה מהמועמדים לראשות המועצה בקריאה להתאחד. 

חברי הקבוצה הגיעו לבתיהם של יוני חכימי, אייל כגן ואביעד סיני כשהם מחזיקים שלטים שקוראים להם לשקול את הריצה הנפרדת – "אל תשרפו לנו את הקול", "בלי איחודים אנחנו אבודים" וגם "שימו את האגו בצד, איחוד הוא צו השעה", נכתב על כמה מהם. 

מאחורי המהלך החריג, עומדים בין היתר יוני גביש וטל רונן, מהמפגינים נגד ההפיכה המשטרית בצומת כרכור. "כרגע מתוך כל המועמדים, אנחנו מזהים שלושה שנתפסים ערכיים ואיכותיים עם קרדיט של עשייה ובמחנה הליברלי יש התלבטות גדולה ביניהם", מסרו. 

משלחת פעילים למען איחוד מפלגות בפרדס חנה, מוצאי ראש השנה. (צילום: באדיבות המצולמים)
כמה מילים על המיזם המקומי של שקוף

בחודשים הקרובים נסקר את הבחירות המקומיות בשני יישובים, פרדס חנה-כרכור ורחובות, במסגרת פרויקט ניסיוני משותף של שקוף, העין השביעית והמקום הכי חם. נעקוב אחרי המאבקים בין הרשימות, הסוגיות המעסיקות את התושבים והתייחסות המועמדים לראשות העיר לנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק. ״שקוף״ מזמינה אתכם להתלוות אלינו למסע, ולקבל מידע אמין ומקיף על המתרחש בשתי הזירות המוניצפליות הנבחרות.

איך עוקבים אחרי הכתבות? בלינק הזה תוכלו להירשם לקבוצת וואטסאפ בה יישלחו כל הכתבות, קבוצת טלגרם ועדכון מייל יומי.

*

המיזם הוא תולדה של רעיון חדש: עיתונות מקומית בתמיכת התושבים ולמענם בלבד. הצענו סיקור ממוקד לתקופת הבחירות, לערים הראשונות שתושביהן יצליחו לגייס את הסכום הדרוש. רחובות ופרדס חנה-כרכור הצליחו תוך זמן קצר ונדהמנו מגל אדיר של תמיכות והתעניינות מכל הארץ.

אבל, עיתונות הרי לא נגמרת בבחירות. אם תרצו שנגייס כתב/ת במשרה מלאה ליישוב שלכם – השאירו פה פרטים. הערים שיאספו בחודשים הקרובים הכי הרבה תושבים ותושבות, שיצהירו כי ישתתפו, בסכום חודשי לבחירתם, יקבלו עדיפות עם התקדמות המיזם.

"ניכר שהקולות מתפצלים וזה כואב לנו, היינו רוצים לראות אותם ככוח מאוחד, רצים יחד". הם מספרים שבימים האחרונים שלחו הודעות אישיות למועמדים וביקשו להתאחד, אולם בינתיים, ללא תוצאות.

"הוצאנו גם עצומה שקוראת להם להתמודד יחד, עליה חתמו 300 תושבים ותושבות. עבודה משותפת עשויה להיות מסר גם מול המחאה הארצית, ולתת תקווה למחנה שלנו, מחנה גדול שנלחם מדי שבת בצמתים ברחבי הארץ, וגם פה בצומת כרכור". 

המועמדים מצידם, לפחות נכון לרגע זה, שומרים על עמימות: "כמו שאמרתי לאנשים הנהדרים שהגיעו אלי הביתה, אני לא ארפה עד הדקה ה-90 כדי לגרום לאיחוד ולהוביל לניצחון", אמר יוני חכימי בשיחה עם "שקוף". 

גם במחיר ויתור?

נוביל לניצחון.

גם סיני מסר דברים דומים: "אני תמיד נהנה ושמח לפגוש תושבים ותושבות אקטיביסטים וזה חשוב שיגידו את אמירתם ושמחנו לארח אותם". עוד הוסיף כי "צריך לדאוג באחריות לעתיד המושבה, וזה מה שאני עושה ימים ולילות ומנסה לשתף פעולה עם כל הגורמים החיוביים. חשוב לי שחיבור יהיה אחראי, לא רק מנצח, אלא גם כזה שיכול להביא הנהגה שתוביל את היישוב בטווח הארוך למקום טוב". 

יהיה איחוד?

"כולנו, 24/6 באירוע. עושים כמיטב המאמצים".

להבות הדגלים חשפו את התהום

ברקע הדרישה, שורה של אירועים שהתרחשו במועצה בשנה החולפת, ששיקפו תהליכים עמוקים יותר שמתרחשים במדינה. כך למשל, בשיאו של חודש יוני האחרון, כשברקע ההפגנות והמחלוקות שבין מתנגדי המהפכה המשפטית ותומכיה, הוצת דגל גאווה בחצר בית משפחה בפרדס חנה. האש שפרצה החלה לאחוז בחפצים שונים, כובתה במהרה ונזק נגרם לרכוש בלבד, אולם הלהבות חשפו את התהום שפעורה בין תושבי המועצה השונים.

לפי פרסומים בכלי התקשורת, אלמוני חבוש כיפה נכנס בשעת לילה מאוחרת לחצר בית בו מתגוררות בנות זוג וילדיהן והצית את הדגל. הוא סינן כלפי שכנה שביקשה לעצור אותו "זה הורס את העולם". כמה ימים מאוחר יותר, דגל נוסף הוצת, הפעם בחצר בית קפה פופולרי במרכז היישוב ובעקבותיו, נתלשו והושחתו דגלים נוספים ברחבי העיר.

בינתיים, הנהגת היישוב דממה. ראשת המועצה הגר פרי יגור, שנבחרה מטעם מפלגת העבודה ובתמיכתה, לא פרסמה תגובה רשמית ברשתות החברתיות ובשלב מאוחר נשאה נאום שבעיני רבים נתפס פושר. גם הדגל שנתלה בסופו של דבר על בניין המועצה, הופיע באיחור משמעותי.

דובר המועצה שיגר תגובה לתקשורת שניסתה לסמן גבולות. "אירוע שריפת הדגל זהו קו אדום", כתב. "מרגע עדכון התושבת באירוע, גורמי המועצה פעלו מול השיטור העירוני ותחנת משטרת זכרון יעקב על מנת להביא לתפיסתו של המצית", טענו. 

"לא ניתן לאירוע אלימות מכל סוג לפגוע במרקם הקהילתי, בחופש והביטחון של כל תושבת ותושב ביישוב ונפעל מול משטרת ישראל על מנת שמקרים אלו לא יישנו". אלא שעד כה, איש לא נעצר בחשד לביצוע העבירות.

דגל גאווה שרוף בפרדס חנה. (צילום: האגודה למען להט״ב)

המועצה המקומית לא משתפת פעולה עם מדד הגאווה

המדד הגאה, שהושק לפני כארבע שנים על ידי האגודה למען הלהט״ב, מדרג את הרשויות המקומיות בישראל לפי יחסן לקהילה ובוחן פרמטרים שונים כמו נראות להטבית, חינוך ותרבות. לפי המדד, בין השנים 2020 ל-2021 חל שיפור משמעותי ביחסה של פרדס חנה לקהילה הגאה. 

המועצה שדורגה בשנת 2020 במקום ה-43 מתוך 47 רשויות, זינקה למקום ה-29 מתוך 52 רשויות שהשתתפו, אלא שבשנת 2022, במועצה המקומית לא לקחו חלק במדד. "המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור לא שיתפה פעולה עם מדד הגאווה השנה", כתבו עורכי הדוח. "עם זאת, ברשות פעילות ענפה של הקהילה המקומית בזכות מספר גורמים שפועלים לקידום מענים מותאמים לרשות. הרשות אף חתמה על מחאת ראשי הערים שהתחייבה לשמור על תכניות לימוד פלורליסטיות במערכת החינוך".

גורם במועצה אמר בשיחה עם "שקוף" כי בשנה זו הטיפול במדד עבר למדור קהילה ורווחה ובשל מצוקת כוח אדם ומחסור בתשע משרות, הם לא הספיקו להעביר את כל הפרטים לעורכי הדוח.

הפערים הגדולים בין התושבים התבטאו בשלושה אירועים נוספים בשנה החולפת, בהם פרשת קרקס אלמונדו שהגיע ליישוב וביקש למכור כרטיסים למופעים בשבת. במהרה מי שנכנס לאתר הקרקס גילה כי האפשרות נחסמה ומי שהזמין כרטיסים למועד זה, כספו הוחזר לו.

במועצה, טענו בתגובה בכלי התקשורת כי הביטול, בשבת בלבד, נגרם בשל עניינים טכניים. אלא שהתושבים, שראו בזה עוד מקל בגלגל העגלה הליברלית המקרטעת, התכנסו למחות מול בניין המועצה, אולם ללא הואיל.

תגובת המועצה המקומית פרדס חנה כרכור וראש המועצה, הגר פרי יגור:
"אירועי שריפת הדגלים הם נסיון אלים ומסוכן לפגוע במרקם הקהילתי העדין שנוצר במושבה. ראשת המועצה מגנה בחריפות את האירוע, וכינסה אמש הערכת מצב במשטרה. בשיתוף פעולה הדוק עם מפקד תחנת זכרון יעקוב, הוחלט להקצות את כל המשאבים על מנת להביא לתפיסתו המהירה של המצית.
"גורמי הבטחון במועצה ביקרו בשטח ובבית הקפה המדובר, ושוחחו עם הבעלים. לא ניתן לאירוע אלימות מכל סוג לפגוע במרקם הקהילתי, בחופש והביטחון של כל תושבת ותושב ביישוב ונפעל מול משטרת ישראל על מנת שמקרים אלו לא יישנו.
"הוקצו משאבים על מנת לתפוס את אלה המנסים לשבש את שגרת החיים במושבה, ונעשים מאמצים רבים, כולל איסוף של צילומי אבטחה ואמצעים נוספים. תושב/ת אשר בידיהם מידע בנוגע לאירועים מתבקשים לעדכן במיידי את מוקד משטרת ישראל במוקד 100 או לפנות למועצה".

יש מקום לקיים שיח, אבל לא במרחב הציבורי

לא רק הקהילה הגאה עמדה במוקד המחאות, גם חופש הביטוי: חצי שנה לפני האירועים, במועצה האזורית ביטלו הקרנתו של הסרט "H2: מעבדת השליטה" שביימו עידית אברהמי ונועם שיזף. הסיבה, פרי יגור קיבלה מכתב מפעיל הימין שמאי גליק, המתריע על התוכן, וציין כי "לאחר הסרט יתקיים אף מפגש בנושא הכיבוש והממשלה החדשה, יחד עם יוצר הסרט שהוא סרבן שירות ואף ישב על כך בכלא בגאווה". 

במועצה נכנעו ללחץ של גליק ושותפיו והחליטו לבטל את ההקרנה. "לאור רגישות התכנים והמחלוקות הציבוריות עליהן, הועברה הנחיה להוציא את מבני הציבור מהמחלוקת הציבורית בנושא", מסרו לכלי התקשורת. "יש מקום במרחב שלנו לקיים את השיח שעולה מהסרט אך יש לעשות זאת ללא שימוש במבנים המיועדים לציבור כולו או שמכילים תוכן שעלול לפגוע בחלקים מהציבור. אין בה כהוא זה בהבעת עמדה בעד או נגד כנגד תכני סרט זה או אחרים העוסקים בנושאים המדוברים". חצי שנה מאוחר יותר שוב בוטלה הקרנה של סרט ומפיק אירועי הסרטים פוטר מתפקידו.

רצף האירועים, שאומנם התרחש בחלקו במרחק מה זה מזה, נצרב בקרב התודעה הציבורית כחלק מהמאבק הכולל על דמותה ואופיה של המועצה, אופיו של החינוך ואורחות החיים של התושבים. שוב ושוב נשלח איתות מהמועצה שמשרטט קווים שקופים אך משמעותיים של גבולות השיח הפלורליסטי, של היכולת להכיל מורכבות רעיונית ושל הרצון להימנע בכל מחיר מבחירה ערכית חד משמעית ואמירה ציבורית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. המסגור חשוב. הבעיה עם כתבת שלא מכירה את האנשים היא שהיא לא יכולה לבדוק את מה שאומרים לה.
    מה הם הבעיות של פח"כ? לא המהפכה המשפטית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!