ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תיאטרון הידית נדרש (שוב) להתפנות – האם המועצה תמצא לו סוף סוף בית?

האמנים התבשרו כי ייאלצו להתפנות בפברואר ממעונם הזמני בכפר גליקסון, אליו נדדו מאז פונו לפני חמש שנים מ"מתחם הידית" בפרדס חנה. שירי ג'ורנו: "מתחילת המלחמה כל ההופעות 'סולד אאוט'. קיומו של מרכז תרבות הוא חלק משפיותה של חברה". תגובת המועצה: "מקווים שבשבועות הקרובים יבוא הנושא לפתרון קבע"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

מתוך ההצגה "לאב מי טנדר" של תיאטרון הידית (צילום: טל בנדק)

תיאטרון הידית, שאמניו וקהילתו הם תושבי ותושבות פרדס חנה כרכור, פועל בחמש השנים האחרונות בכפר גליקסון – אך כעת מתברר כי יאלץ לפנות את משכנו באמצע פברואר. במועצה עדיין לא הקצו לתיאטרון מקום בתוך הישוב והאמנים עלולים למצוא עצמם ללא בית לפעילותם. בימים אלה מתקיים שיח בין אנשי התיאטרון למועצה, שמסרה בתגובה ל"שקוף" אמרו כי "ישנה התקדמות שנבחנת עתה על ידי הצדדים, בתקווה לכך שבשבועות הקרובים יבוא הנושא לפתרון קבע".

"תיאטרון הידית חשוב ומשמעותי לתושבים רבים בישוב", אומרת המנהלת האמנותית של התיאטרון, שירי ג'ורנו. "מאז שנודע לתושבי הישוב שהתיאטרון מחפש בית אנחנו מקבלים פניות רבות של תושבים שמבקשים שנחזור לישוב. התיאטרון פנה למועצה בבקשה להסדיר את פעילות התיאטרון בפרדס חנה, מתוך תקווה שהפעם ימצא פתרון קבע לאחר שניסיונות קודמים לא צלחו".

"לאורך השנים כשפנינו אל המועצה, לא נלקחה החלטה עקרונית לתת לתיאטרון בית בתוך הישוב", אומר אילן שריף, מנכ"ל עמותת "תיאטרון הידית". "גם עכשיו המועצה טוענת שהיא רוצה לעזור, אבל אין מבני ציבור פנויים מתאימים שהיא יכולה להקצות. זה עניין של החלטה שהמועצה צריכה לקחת, מתוך הכרה בחשיבות שיש לפעילות תרבותית ביישוב, שיהיה מבנה שמוקדש לתרבות ותיאטרון. כדי שזה יקרה צריך לעשות תוכנית ולהשקיע כספים. המועצה היא גוף מספיק חזק שיכול ליצור פתרונות".

החיים עפים בינתיים

תיאטרון הידית הוא גוף תרבות מוכר הנתמך על ידי משרד התרבות ומפעל הפיס. במהלך שנות פעילותו זכה בפרס קיפוד הזהב של תיאטרון הפרינג' להצגה "טקטוניה – לעבור דרך קירות" בקטגוריית שפת במה, וחבר ההרכב ירון סנצ'ו גושן זכה בפרס קיפוד הזהב בקטגוריית מבצע יחיד עבור הופעתו בהצגה "החיים עפים". 

הוא התחיל לפעול בפרדס חנה בשנת 2004 בייסודם של ג'ורנו והמעצב האמנותי הנס פלאדה, במה שמכונה עד היום "מתחם הידית" שכבר חמש שנים התיאטרון אינו פועל בו. כשנאלצו לעזוב את המתחם, שהיה שייך לאדם פרטי, ניסו לקבל מבנה קבע בפרדס חנה, אך הניסיון נכשל והם התמקמו בחדר האוכל הישן בכפר גליקסון. 

"המועצה טוענת שהיא רוצה לעזור, אבל אין מבני ציבור פנויים מתאימים. זה עניין של החלטה שצריכה להיעשות מתוך הכרה בחשיבות שיש לפעילות תרבותית"

אילן שריף, מנכ"ל עמותת "תיאטרון הידית"

שם, באולם שמכיל 160 איש, הפעילו בית ספר לתיאטרון והעלו הופעות והצגות של אמנים, רובם המכריע תושבי פרדס חנה והסביבה. לפני חודש קיבל התיאטרון פניה פתאומית מהקיבוץ בבקשה לפנות את המקום – ומאז התיאטרון שוב מחפש בית. 

לדברי ג'ורנו, בהצגות שהתיאטרון מעלה, במופעי חוצות ובפעילויות לקהילה בפרדס חנה וברחבי הארץ משתתפים במהלך השנה אלפי אנשים. כמו כן, התיאטרון מפעיל חוגים לילדים ונוער בבית יד לבנים במרכז המושבה, ובית ספר לתיאטרון למבוגרים בקיבוץ כפר גליקסון. 

ההצגה החיים עפים של התיאטרון, זוכת פרס "קיפוד הזהב" (צילום: שלומי יוסף)
מתוך החיים עפים, זוכת פרס "קיפוד הזהב" (צילום: שלומי יוסף)

"לאורך השנים היו פניות למועצה בבקשה להקצות עבורנו מבנה ציבור או לסייע בתמיכה כספית בשכירת מבנה", אומרת ג'ורנו. "אבל אף פעם לא נעשה ניסיון אמיתי למצוא לנו בית או להקים בית תרבות בישוב".

מאז שנדרש התיאטרון לפנות את מקומו בכפר גליגסון, מתקיים דיון בין התיאטרון ובין מועצת פרדס חנה כרכור, אך לדברי ג'ורנו, עד כה לא הוצעה הצעה ברת יישום מבחינה תקציבית ושיכולה לתת מענה מידי לסיטואציה.

יש לציין כי תיאטרון הידית נתמך על ידי המועצה בסך של 25 אלף שקל בשנה, נוסף על תמיכת משרד התרבות ומפעל הפיס, אך לדברי המנהלים כספים אלה מיועדים לכיסוי הפעילות עצמה ואינם יכולים לשמש לכיסוי שכר דירה או שיפוץ. 

בעבר הציעה המועצה את בית יד לבנים כמבנה קבוע לתיאטרון אבל לדברי ג'ורנו אופי הפעילות אינו מתאים למקום שמהווה אתר הנצחה ופעילות קבועה בתחום זה. כמו כן, התקבלו הצעות מישובים שכנים לקבל עזרה: ממועצה מקומית זכרון יעקב, מועצה אזורית מנשה ומועצה אזורית מגידו, אך הן לא נמצאו מתאימות בינתיים. 

"מאז המלחמה אנחנו סולד אאוט"

נושא התרבות במושבה עשוי לעלות שוב לקראת הבחירות לרשויות, כדרישה מצד התושבים לשיפור במצב. רבים מעלים טענות כלפי מצב התרבות: מתחם חצר השוק שהתקיימו בו הופעות נסגר, מתחם הידית שהתיאטרון פעל בו הפך מסחרי בלבד, "בית פעם" עומד שומם, ובמתנ"ס פרדס חנה מוצגות אמנם הצגות אך כולן מיובאות מחוץ לישוב מתיאטראות מבוססים שפועלים במרכז הארץ. 

"הציפיה שלנו ושל אנשי תרבות אחרים בעיר היא שהמועצה תשכיל להבין שקיומה של תרבות כחלק שווה מפעילויות הישוב, לא רק תביא רווחה לאמנים ולצרכני התרבות – אלא גם תעודד מסחר ותנועה כלכלית ועסקית", אומרת ג'ורנו. "כך קרה במתחם הידית שבו פעלנו. בהתחלה היינו שם לבד ומהר מאוד הוקמו שם חנויות ועסקים נוספים, כי כשאנשים הולכים להצגה הם אחר כך שותים קפה ומסתובבים בחנויות. פעילות מביאה קהל, מתפתח סביבה מסחר, חיים ואינטראקציה בין אנשים. הישוב צריך את זה". 

"כשאנשים הולכים להצגה הם אחר כך שותים קפה ומסתובבים בחנויות. פעילות מביאה קהל, מתפתח סביבה מסחר, חיים ואינטראקציה. הישוב צריך את זה"

שירי ג'ורנו, המנהלת האומנותית ומייסדת תיאטרון הידית

לדבריהם, זו העת לשינוי. בתקופת המלחמה עלה הביקוש למופעים ולהצגות, שמאפשרים לקהילה לחוות חיבור חברתי ואנושי. "מאז תחילת המלחמה כל ההופעות שלנו 'סולד אאוט' ורוב הקהל שלנו הוא מפרדס חנה", מספרת ג'ורנו. "ברגע שפרצה המלחמה יזמתי עבודות יצירה קהילתיות שיש בהן איחוי וריפוי ברמה האישית והקהילתית כי זו המומחיות שלנו – להציע פעולות מאחות ומחברות דרך יצירה". 

ג'ורנו מוסיפה כי "הקיום של מרכז תרבות בישוב הוא חלק משפיות של חברה, ובזמן הזה מוכח שיש צורך חיוני ממש במקום שאפשר להגיע אליו. לא להרגיש בדידות אלא חיבור, וגם לחוות התבוננות אחרת על המציאות, לצפות ביצירת תיאטרון שמרחיב את נקודת המבט על החיים, ובעיקר – מקום שאפשר להיות בו ביחד, בבית שיש בו יצירה עבור הקהילה ועם הקהילה". 

מתוך החיים עפים, זוכת פרס "קיפוד הזהב" (צילום: שלומי יוסף)

גם הרעיון של איחוד וגישור בין הקבוצות השונות בישוב מתבטא בפעילות התיאטרון: "אנחנו עובדים עם קהלים מגוונים וסוגי אוכלוסיות וקהילות שונות במושבה, ואנחנו פתוחים לשיתוף פעולה עם כל סוגי האוכלוסיות. חלק מתלמידינו מגיעים מתוך האוכלוסיות המבוגרות, הצעירות, חילונים מסורתיים ודתיים, שרואים בקיומה של תרבות שמפעיליה הם בני הישוב- חשיבות רבה". 

תגובת המועצה: "תיאטרון הידית הינו מוסד תרבותי-אומנותי, בו לוקחים חלק פעיל אומנים מהמושבה ומהסביבה כולה. כרשות המקדמת תרבות ואומנות אנו מתקצבים מידי שנה את פעילות התיאטרון בהיקף של עשרות אלפי ש"ח לפעילותו השוטפת, וזאת לצד הזמנת התיאטרון לקחת חלק פעיל באירועי תרבות של הרשות לאורך השנה בתשלום כמובן ולרבות שיתופי פעולה מתוקצבים עם מערכת החינוך הרשותית כך שמדובר בהשקעות נרחבות ביותר ועל אף שהתיאטרון פעל בשנים האחרונות מחוץ ליישוב.

"מרגע היוודע נושא הפינוי מכפר גליקסון הנחתה ראש המועצה את המנכ"ל ומנהל מחלקת התרבות לסייע לתיאטרון הידית למציאת בית קבע במושבה שלנו, למעשה לחזור הביתה. אנו שמחים לעדכן כי ישנה התקדמות שנבחנת עתה ע"י הצדדים ובתקווה לכך שבשבועות הקרובים יבוא הנושא לפתרון קבע".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת שלי קלינג

שלי קלינג
עיתונאית, תושבת פרדס חנה.

4 תגובות

  1. אין ספק הגר ביחצ מעולה. המהות ? ריקה מתוכן. אומרת את כל מה שצריך להאמר באופן שצריך להאמר אבל בשטח אין תוצאות. אישה שמנהלת טת המועצה בכוחניות רבה ובריכוזיות רבה. עאלק אחדות עם קעטבי וכגן,בזכותם זכתה ומיד לאחר מכן תקעה להם סכין בגב ומאחר והיא מפוחדת לבד פנתה לאחרון הנאלחים מהסיעה הדתית ומכרה את נשמתה לשטן. אחד בפה אחד בלב. הגיע הזמן להשיב בקלפי על רמיית הציבור

  2. מה עוד יאמר אודות הגר שלא נאמר? היא לא מסוגלת ולא בנויה להנהיג. היא רחוקה מהציבור ומגלגלת כל נושא לפתחו של המנכל. הפנו אותכם למנכל? דעו שבקשתכם נועדה לחידלון. הנהגה מבאסת אסור לנו להסכים למצב הזה להמשך. הייחודיות של המושבה נעלמת

  3. מהר מהר לפני הבחירות ראשת המועצה מנסה בכל כוחה לכסות את בושתה. הכסף נשפך בכיוונים הפחות חשובים גני משחקים כיכרות מועצבות צוות גינון. החינוך ? התרבות? תחומים שמאז נכנסה ראשת המועצה צועקים הצילו! כמי שמכירה את המערכת מבפנים אני קוראת לכולם, צאו להצביע ולהשפיע! הצביעו לכל מועמד שתרצו, ההנהגה הלא מנהיגה שקיימת בשטח אינה מיטיבה עמנו. אם ילדכם במסגרות חינוך פעלו בכל כוחכם לשינוי. אל תצפו גם במערכת השילטונית שלנו כאן בפרדס חנה ליפול.

  4. בושה שלא נמצא פתרון במשך 5 שנים של כהונת ראשת המועצה הנכחית. מעיד על היחס לתרבות ואמנות שנמצא בעדיפות מאד נמוכה בסדר היום שלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!