ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"מחטף לטובת קצא"א": באוצר מבקשים להאריך את החיסיון על הסכמי חברת הנפט

תזכיר החוק פתוח להערות הציבור עד הערב, לאחר שפורסם ביום רביעי האחרון • כל עוד חברת הנפט הממשלתית ממשיכה להסתתר מאחורי החיסיון - לא ניתן לדעת האם היא עוברת את הכמות המותרת לשינוע נפט • סדרת כתבות ב"שקוף" חשפה את ההתנהלות הבעייתית של החברה ואת קשרי בכיריה עם צמרת הליכוד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קו צינור הנפט במפרץ אילת, ארכיון (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

משרד האוצר פרסם ביום רביעי האחרון צו להארכת את החיסיון של קצא"א לחמש שנים נוספות, כך שפעילותה תוכל להמשיך להתנהל בסודיות ובחוסר שקיפות. מדובר בחברת נפט ממשלתית שאחראית על צינור הנפט אשקלון-אילת, ומקדמת מהלך (עסקת רד מד) להגדלת היקפי שינוע הנפט באמצעות הסכמים חסויים – למאות מיליוני טון בשנה. משרד המשפטים החליט, בעת שעיני הציבור נשואות לזירת הלחימה, להעביר את הצו בזמן מקוצר – כאשר זמן תגובות הציבור ניתן עד היום (שלישי), פחות משבוע מיום פרסומו.

החברה אינה נתונה לביקורת של מבקר המדינה והביקורת הציבורית עליה נמנעת כל עוד היא מתנהלת בחוסר שקיפות. הנושא המרכזי הוא עסקת רד מד להגדלת כמות הנפט שהיא משנעת מנמל אילת ודרך צינור העובר באשקלון. החשש הוא כי כבר היום קצא"א קרובה לעבור – או שעברה כבר – את כמות הנפט המותרת לשינוע, על פי הגבלות המשרד להגנת הסביבה. 

הוקלט באולפני המרכז לתרבות מונגשת

כפי שפורסם ב"שקוף", המשרד להגנת הסביבה מתנגד לעסקה, אך גורמים במשרד ראש הממשלה, האוצר והאנרגיה מקדמים אותה. הסכנה בקידומה היא פגיעה הן בתושבי אשקלון, דרך זיהום שנשימתו עלולה לפגוע בבריאות, והן בתושבי אילת ובמפרץ – סכנת זיהום ים, חירוב שונית האלמוגים ופגיעה בעסקי התיירות במקרה של דליפה.

סדרת פרסומים ב"שקוף" העלתה באחרונה כיצד כבר היום קצא"א פועלת באופן בעייתי בחסות הסודיות: תחקיר של דרור גורני אחר מכליות הנפט העלה כי הן מכבות את משדרי המיקום שלהן תוך שהן חומקות מאמנה בינלאומית שעליה ישראל חתומה, ומפליגות אל ומחוץ לנמל קצא"א מבלי שניתן לעקוב אחריהן. השיטה לא מאפשרת לדעת אם המכליות הגיעו לנמל, ומונעת פיקוח על פעילות החברה המהווה איום על העיר.

ארגוני סביבה, ביניהם "מגמה ירוקה", "שומרי הבית" ו"סביבה בריאה בערבה", החלו להגיש בימים האחרונים התנגדויות להצעה של האוצר והפיצו קריאה לציבור לכתוב התנגדויות נוספות באתר משרד המשפטים. "אין סיבה בעולם שלקצא"א יעמוד חיסיון שאינו עומד לאף חברה ממשלתית אחרת מסוגה", אמר ל"שקוף" יוני ספיר, יו"ר "שומרי הבית".

מה מוסתר מהציבור כל עוד קצא"א חסויה?

"היקף הנפט המשונע, מקורותיו, שכר הבכירים, היקף כוח האדם, תקציבי וקבלני פרסום, יח"צ ולובינג, פעילויות שאינן בתחומי הליבה שלה כגון תקשורת, ייצור חשמל (סולארי וגזי), ועוד. יש לחשוף את החברה הזו – שהייתה מעורבת במפגעים סביבתיים מהקשים בישראל ובחשדות למשטר תאגידי פסול – לעין השמש המחטאת ולביקורת ציבורית".

התייחסות-עמותת-שומרי-הבית-לטיוטת-צו-העונשין-הכרזה-על-ענין-סודי-הוראת-שעה-תיקון-התשפד-2024

"בחסות המלחמה, שוב מחטף לטובת חברת קצא"א המזהמת שרוצה להמשיך לפעול במחשכים", כתבו בארגון "לובי 99" שעוקב אחר הנושא. "קצא"א מנצלת את החיסיון כדי להימנע מלהשיב על שאלות קשות על הסכנות הסביבתיות שכרוכות בפעילותה".

בקצא"א עושים שימוש בחוק החיסיון כדי להימנע מלספק תשובות גם לחברי הכנסת. באחד הדיונים בוועדת הפנים שאלו נציגי "לובי 99" וכמה חברי כנסת את מנכ"ל החברה האם הנפט שיגיע דרך העסקה ישמש את המשק הישראלי, כמה כסף תרוויח החברה וכמה ממנו יגיע לכיס של מתווכים פרטיים, אך המנכ"ל סירב לספק תשובות. 

תחקיר: בכירי קצא"א מקורבים לצמרת הליכוד

במכתבים ששלחו "שומרי הבית" ומגמה ירוקה, נכתב כי ההצדקה לשמור בסוד את פעילות קצא"א הייתה אולי מתאימה להקמתה ב-1968, כשפעלה בשותפות עם איראן וישראל הייתה מעוניינת לשמור על עסקיהן בסוד. הצדקה זו אינה רלוונטית כיום, לאחר יותר מ-50 שנה, "בעיקר נוכח העובדה הפשוטה כי מדובר בחברה חדשה, בעלת קשרים חדשים ומבנה בעלות חדש שלא מקימים כל הצדקה להטלת חיסיון כלשהו על פעילותה", כך לפי מכתב "שומרי הבית" ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, יולי אדלשטיין (ליכוד).

אכן, קצא"א התפצלה והוקמה ב-2017 כחברה היחידה שמוגדרת פרטית אך נמצאת בבעלות ממשלתית. תחקיר "שקוף" העלה באחרונה כי קצא"א החדשה מקיימת רשת קשרים ענפה עם צמרת הליכוד. המנכ"ל מיודד עם שר הביטחון יואב גלנט, מזכיר החברה לשעבר הוא כיום היועץ של ראש הממשלה בנימין נתניהו והמזכירה הנוכחית מקורבת לשר האנרגיה (שהתחלף לאחרונה) ישראל כ"ץ.

ארגון מגמה ירוקה הזכיר במכתב את האסונות הסביבתיים שעליהם קצא"א אחראית, ביניהם דליפות הנפט באסון נחל צין ואסון נחל עברונה. "כעת עולה איום חדש מצד החברה, המעוניינת להגדיל את כמות הנפט המשונעת דרך מסופיה במפרץ אילת למאות מיליוני טון נפט בשנה", הזכירו בארגון. "החיסיון הגורף יוצר סכנה חדשה, החברה מסרבת לחשוף את כמויות הנפט המשונעות, ובכך פוגעת בציבור בחוסר שקיפות קיצוני, שכן העסקה כוללת בתוכה השלכות מהותיות על כלל ההיבטים במדינת ישראל".

הערות-מגמה-ירוקה-לטיוטת-צו-החיסיון-על-חברת-קצאא-ינואר-2024

"לאור העובדה שאין כל נימוק ביטחוני וסביבתי ראוי", סיכמו במכתב, "למען שקיפות ציבורית וכדי להגן על ערכי הטבע והסביבה אין להאריך את צו החיסיון על חברת קצא"א ולשקף לציבור, כראוי מחברה ממשלתית, את עבודתה".

במכתב של "סביבה בריאה בערבה" כתבו בארגון כי "אנו, תושבי הערבה הדרומית שקו קצא"א שעובר בשטחה, מודעים היטב למשמעות החסיון ולאיוולת שבו עבור אזרחי מדינת ישראל ככלל ותושבי הערבה בפרט. למרות שעברו 9 שנים מאז אסון עברונה אנו עדים להשלכות שלו עד היום".

מכתב-התנגדות-לחסיון-קצאא-_עמותת-סבבע

"שימור החסיון מקבע את המצב שבו לא חייבת קצא"א כלל להסביר או לשקול מול הרשויות את הסיבות שבגללן היא מעמידה את שמורות הטבע הייחודיות במדבר ובים בסכנת כליה", המשיכו בארגון. "החסיון שמגן על החברה מאפשר לה להמשיך ולהתנהל ברשלנות סביבתית. לא ייתכן שהסיבות שבגינן ניתן חיסיון לקצא"א לפני יותר מ-6 עשורים רלוונטיות כפי שהיו בעבר. מצד שני מחיר החסיון בעולם שבו מאזן הכוחות השתנה הוא מחיר שמדינת ישראל לא יכולה להמשיך ולהרשות לעצמה".

בעמותת "קשת" שפועלת במצפה רמון כתבו כי "האינטרס הציבורי מחייב כי קצא"א תתנהל בשקיפות מול הציבור לפחות ברוב ענייניה, כיתר החברות הממשלתיות. ניסיון העבר מוכיח כי חברת קצא"א מהווה אחד האיומים הגדולים על שטחים פתוחים, שמורות טבע, הטבע הישראלי בכללותו ואוצרותיו. בעקבות פעילותה, היינו עדים לאסונות אקולוגיים מהחמורים שידעה מדינת ישראל".

הערות-עמותת-קשת-לטיוטת-צו-החיסיון-קצאא-01.2024

"אנו חוששים כי גם באסון הדליפה הבא יצוץ תירוץ החיסיון, על מנת להרחיק את מנהלי קצא"א מביקורת ציבורית וממתן דין וחשבון על פעולותיהם" הוסיפו בעמותה.

ניתן לכתוב התנגדות להארכת החיסיון באתר המשרד – בלינק הבא

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

2 תגובות

  1. מסריח ברמה שביום שיפתחו התיקים צריך יהיה לתבוע אישית את השרים שאפשרו את הפשעים על ידי קידום החיסיון.

  2. שלטון קואליציוני = מנגנון שלטוני מעוות
    שמשאיר את המדינה בלי מבוגר אחראי
    כי קואליציה בנוייה על שוחד קואליציוני
    נבחרינו מגיעים לשלטון בשביל הג'וב והקשרים
    עסוקים רוב הזמן בשימור הקואליציה, וקשרים
    עם בעלי הון – בשביל הג'וב אחרי פרישה
    מהפוליטיקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!