ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משרד התיירות אימץ נוהל מורחב לפיקוח העבודה עם לוביסטים

אחרי משרדי ממשלה אחרים ובעקבות המלצת המשנה ליועמש"ית, המשרד מפרסם נוהל הכולל לראשונה גם סעיף ענישה. עיקר הבשורה: הרחבת ההגדרה של שדלן, כך שפגישות עם בכירים כמו מנכ"לים ואחראי רגולציה לא יחמקו מתחת לרדאר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לוביסטים בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

משרד התיירות פרסם השבוע נוהל מורחב לפיקוח העבודה עם שדלנים (לוביסטים). בין היתר, המשרד יאסור על עובדיו לקיים פגישות עם שדלנים במסעדות, בתי קפה ובתי מלון, וימנע מהם לקבל הזמנה לארוחה על חשבון השדלן, אלא באישור מנכ"ל המשרד, דני שחר. בנוסף, פגישות עם שדלנים יחויבו בתיאום מראש ויתועדו, וחובת הדיווח תחל גם על פגישות שבדיעבד התברר שהצטרף אליהן שדלן. 

הנחיות אלה ואחרות נקבעו כחלק מ"נוהל עבודה עם שדלנים ביחס לפעילות כלכלית", שפרסם השבוע המשרד, ושנועד להסדיר – ולהצר – את האופן בו מתקיימות כיום פגישות בין עובדי ציבור לגורמים בעלי אינטרס. הנוהל כולל לראשונה גם סעיף ענישה על הפרת ההנחיות, שעשויה להיחשב לעבירת משמעת.

היכולת של הציבור לפקח כיום על פעילות שדלנים במשרדי הממשלה היא אפסית – על אף שיש לכך השפעה ישירה על חיי היום יום שלנו. מאחורי כללים והחלטות של השלטון, שמחייבים את כל אחד ואחת, עלולים לעמוד גורמים בעלי אינטרס. כך למשל, אם משרד התיירות מחליט לחייב כל רכב לרכוש אביזר בטיחות או לעבור קורס – חשוב לבדוק האם חברה שעתידה להרוויח מכך כסף ניסתה להשפיע על עובדי המשרד להעביר את ההחלטה.

מכאן חשיבות הנהלים לשקיפות, שמאפשרים לציבור ולעיתונות לעקוב אחרי המפגשים. מדובר בנוהל רביעי מסוגו המתפרסם במשרד ממשלתי, בעקבות המלצת המשנה ליועמ"שית, גיל לימון. הנהלים הקודמים פורסמו במשרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה והמשרד לשוויון חברתי. אלא שבהשוואה אליהם, הנוהל של משרד התיירות כולל מרכיבים מתקדמים יותר. 

שקיפות על לוביסטים בממשלה – מעקב "שקוף":

הראשי שבהם הוא הרחבת הגדרת שדלן כך שכלולים בה גם "שדלנים ביתיים" (In-house lobbyists) שאינם נכללים כרגע בהגדרת שדלן בכנסת. המדובר בגורמים המועסקים על ידי חברה אחת ולא בחברת שדלנות. הללו כוללים, בין היתר, גם מנכ"לים עורכי דין ואחראי רגולציה שעד כה חמקו מתחת לרדאר.

מדובר בהתקדמות משמעותית בהגדרת שדלן בישראל, הנחשבת לאחת מהגדרת השדלן הצרות ביותר בחוקי שדלנים בעולם. אימוץ הגדרה רחבה על ידי משרדי ממשלה נוספים עשויה להוביל לבסוף גם לשינוי ההגדרה בכנסת. נכון להיום, היכולת של הציבור לפקח על פעילות שדלנים במשרדי הממשלה זניחה עד כדי אפסית – על אף שיש לכך השפעה ישירה על חיי היום יום שלנו. מוטב שהגדרת שדלן תתבסס על פעולותיו של אדם ולא על אופן העסקתו (חיצוני או במשכורת), טיב הלקוח (מסחרי או חברתי) או מידת העיסוק שלו בתחום (חלקית או משמעותית).  

יש לציין שהנוהל תוקן: ביום שלישי בלילה הוא עלה בגרסה "רזה" יותר, בה הושמטה ההגדרה מיהו שדלן. לאחר פניית "שקוף" הוסר הנוהל שפורסם ולאחר מכן הועלה מחדש עם הרחבה משמעותית. 

נקודות לשיפור

אף שהנוהל מהווה התקדמות ביחס לנהלים אחרים, ובמקומות מסוימים גם מגדיל ללכת מעבר להצעת המשנה ליועמ"שית, קיימות בו עדיין חולשות. העיקריות שבהן הן היעדר הנחייה ליצירת מרשם שדלנים במשרד התיירות, כפי שקיים בכנסת, והיעדר דיווח יזום ומתמיד לציבור על מפגשים אלה, לרבות הנגשת החומרים הנלווים לפגישות. 

הנוהל גם מחריג מהגדרת השדלן עובדי גופים יציגים כמו התאחדות המלונות, מארגני התיירות הנכנסת וארגון מורי הדרך, אף שבפועל כל עשייתם היא לובינג מול הממשל. ההחרגה עשויה לגרום לכך שגופים מסחריים פרטניים יקדמו אינטרסים רק באמצעות הגופים היציגים ובכך יעקפו את הנוהל. 

מנכ"ל משרד התיירות, דני שחר (צילום: קובי גדעון, לע"מ. CC BY-SA 3.0)

לבסוף, ראוי שתהיה הנחיה מסודרת הנוגעת לאופן תיעוד הפגישות עם שדלנים ביומנים. זאת, לאור בקשות חופש מידע, המחייבות שיתוף יומני בכירים. ניתן היה להנחות, למשל, שהמידע אודות הפגישות יפורסם לצד היומנים. 

קיימות חולשות נוספות בנוהל, אך כאלה שאינן באחריות משרד התיירות. בישראל אין חוק שדלנים רוחבי למשרדי ממשלה, הכולל הקמת מרשם שדלנים במשרדי ממשלה ופרסום מידע באופן יזום ובחתך רוחבי. בהיעדר חוק מאחד כזה, הציבור אינו מסוגל להבין את מכלול העשייה השדלנית של גורם מסוים בפני כל גופי הממשל ולהשקיף על עשייה שדלנית רוחבית בחתכי מידע אחרים (חתך הלוביסט, חתך חברת הלובינג, חתך נושא לקידום וכד').  

אם למשל חברת סיגריות שולחת שדלנים למשרדי ממשלה שונים כדי לנסות לטרפד הצעת חוק שפוגעת ברווחיה, ראוי שהציבור יוכל לראות את מכלול העשייה השדלנית של אותה חברה במשרדי הממשלה השונים, ובחתך רוחבי, וכך יוכל לדרוש מהממשלה תשובה לפגיעה הפוטנציאלית בבריאות הציבור. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!