ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מדד "שקוף": לחברי האופוזיציה שהבריזו בשיטתיות מהצבעות אפילו אין תירוץ

בכנס הקיץ של הכנסת שתם השבוע, האופוזיציה לא גרמה לקואליציה להזיע במליאה • הח"כים המבריזנים מעדיפים לשתוק • ח"כ מרב מיכאלי, שנעדרה מההצבעה על החוק שמבחין בין אונס רגיל לאונס על רקע לאומני, מסרבת לספק תשובה • ח"כ יאיר לפיד, שהתנצל על היעדרותו מההצבעה על חוק טבריה, מסרב להגיב • איפה היו חברי רע"ם וחד"ש-תע"ל במקום להצביע בכנסת ומי עוד נטשו את הקרב על כל קול?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ביומו האחרון של מושב הקיץ בכנס הראשון של הכנסת ה-25 עברה בקריאה שלישית הצעת החוק להחמרת ענישה בעבירות מין על רקע לאומני. ההצעה עברה ברוב של 39 תומכים ושבעה מתנגדים, כלומר פער של 32 ח"כים כשהפער בין האופוזיציה לקואליציה הנוכחית עומד על שמונה ח"כים בלבד (64-56). ישראל ביתנו הצטרפו לקואליציה והצביעה בעד. המתנגדים היו כולם מהמפלגות הערביות, פרט לח"כ גלעד קריב – אך כמעט כל חברי "יש עתיד", "המחנה הממלכתי" ו"העבודה", פשוט הבריזו מההצבעה. ביניהם יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, שנושא הפגיעות המיניות הוא אחד מנושאי הדגל שלה. על פי בדיקת "שקוף" לקראת סיום הקיץ השבוע – היא לא הגיעה לכ-35% מההצבעות.

לא מדובר בתקלה חד-פעמית. ביולי עלה להצבעה "חוק טבריה", חוק פרסונלי ברוח התקופה שנועד להכשיר מינוי של ח"כ אריה דרעי לריצה לראשות העיר בטבריה. החוק עבר קריאה שלישית בחמישה ביולי, לאור ביקורת ציבורית ותקשורתית. רשימת המצביעים המלאה התפרסמה ב"שקוף" וחשפה כי 24 ח"כים מהאופוזיציה עשו לעצמם הנחות ולא הגיעו להצביע, חרף העובדה שבתוך הליכוד היו מחלוקות הנוגעות לחוק, ולפיכך גם סיכוי מסוים להפילו. 

בין המבריזים ניתן היה למצוא את יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד. לאחר הפרסום הוא הודה כי שגה בכך. אך בדיקת "שקוף" מראה כעת הברזה מהצבעות היא עניין שיטתי בתפקודו, כאשר לא נכח בכ-38% מהן בכנס הסוער שהסתיים השבוע. 

לפיד ומיכאלי, כמו גם חברי כנסת נוספים שהבריזו באופן שיטתי, סירבו להגיב לפניות "שקוף" ולהסביר מדוע נטשו את הקרב על ההצבעות בכנסת. הדובר של לפיד הפסיק לענות מול הנתון הלא נוח. גם יו"ר חד"ש תע"ל איימן עודה, שתק מול העובדה שלא הגיע לכ-53% מההצבעות ולא הסביר מה עשה בזמן הזה. גם לא אביגדור ליברמן, שהבריז בכ-43% מהפעמים.

יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה. הבריז מיותר ממחצית ההצבעות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד ח"כים בתחתית הרשימה שסירבו להגיב: מנסור עבאס (הבריז מכ-42% מההצבעות), ווליד טאהא (מ-39%), יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ (הבריז מכ-38%), יאסר חוג'יראת מרע"ם (מ-37%), ואליד אלהואשלה מרע"ם (מ-35%), אלעזר שטרן מיש עתיד (מ-34%) ומיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי (מ-34%). 

היחידה שלקחה אחריות היא ח"כ פנינה תמנו שטה, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, שהופתעה לשמוע שלא נכחה בכ-34% מההצבעות בכנס האחרון. "מודה ומתוודה שהנתונים הפתיעו גם אותי, אני נמצאת לא מעט בהצבעות המליאה גם בלילות", מסרה ל"שקוף". "מפיקה את הלקחים, מקבלת את הביקורת במטרה לשפר ולהשתפר".

המפלגות הערביות מושכות למטה

הנתונים מראים בבירור – האופוזיציה לא גרמה לקואליציה להזיע ולא נלחמה על כל הצעת חוק. מבדיקת "שקוף", כחלק ממדד הפרלמטר המסכם את כנס הקיץ של המושב הראשון בכנסת ה-25, ניכר שחברי האופוזיציה הגיעו פחות מאשר חברי קואליציה להצבעות. כך למשל, במחצית העליונה של חברי הכנסת המתמידים – מצוים פחות משליש נציגי אופוזיציה (19 מתוך 60). בממוצע, כל ח"כ באופוזיציה הצביע ב-45 הצבעות פחות מהח"כים בקואליציה. הבדיקה נערכה על כל ההצבעות במושב הקיץ, בין ה-30 באפריל ל-30 ביולי.

בחינת הממוצע המפלגתי מעלה שממוצע ההצבעה הנמוך מכולם הוא של מפלגת רע"ם, העומד על כ-63%. היו"ר עצמו, מנסור עבאס, הגיע רק לכ-58% מההצבעות. אחריהם אפשר למצוא את חברי חד"ש-תע"ל, שהממוצע המפלגתי שלהם מגיע לכ-64% הצבעות בלבד. מדובר בעשרה חברי כנסת שמושכים מטה את ממוצע האופוזיציה בנתון ההצבעות. אולם יש להדגיש כי מדובר בנתון אחד המסביר חלק מחולשת האופוזיציה ולא את כולה. נזכיר שלעומת הח"כים הערבים, לקואליציה יש שורת חברי כנסת שהם שרים ומושכים את הממוצע של הקואליציה מטה באותה מידה. 

בהיעדרותם מההצבעה החשובה על חוק טבריה, הסבירו חלקם ל"שקוף" שלא נכחו בשל המבצע בג'נין. ח"כ עופר כסיף למשל, שהגיע בכנס האחרון רק ל-67% מההצבעות, אמר בכנות שהעדיף להגיע להפגנה בתל אביב "נגד הפלישה לג'נין".

עוד נתון שיש לשים אליו לב הוא נתון ממוצע ההצבעות של חברי מפלגת המחנה הממלכתי, שבסקרים מסתמנת מזה חודשים כמפלגת שלטון אפשרית. ממוצע ההצבעות של הסיעה עומד על כ-70% וממקם אותה במקום הרביעי מלמטה. 

הסיעה עם נתון ממוצע ההצבעות הגבוה ביותר היא עוצמה יהודית שחברי הכנסת מטעמה מחזיקים בממוצע של נוכחות בכ-76% הצבעות. לא רחוק אחריה אפשר למצוא את סיעת ש"ס (75%) ואת הציונות הדתית (75%). 

סיעת יש עתיד מובילה בסיעות האופוזיציה עם ממוצע נוכחות בכ-73% מההצבעות ועוקפת בכל את סיעת הליכוד שנמצאת שני מקומות תחתיה אך ממוצע של נוכחות זהה. כאן שוב נציין כי הנתון שמוריד את ממוצע סיעת הליכוד הוא נתון השרים המכהנים מטעמה במקביל גם כחברי כנסת, בניגוד לחברי יש עתיד.

מבין 35 הח"כים המצביעים ביותר במליאה ניתן למצוא רק שישה נציגים מהאופוזיציה, וכולם ממפלגת יש עתיד: ח"כ מירב בן ארי (8), נאור שירי (14) יסמין פרידמן (15) מירון שלי (16) מטי צרפתי הרכבי (19) ובועז טופורובסקי (20). באשר לח"כ טופורובסקי יש להזכיר שלמרות הנתון האישי המכובד, הוא מכהן כיו"ר סיעת יש עתיד, המקבילה באופוזיציה של ח"כ אופיר כץ – יו"ר סיעת הליכוד. בין השניים מפרידים 20 מקומות ופער של 157 הצבעות. 

מובילה בהצבעות מהאופוזיציה: מירב בן ארי

חברת הכנסת המובילה באופוזיציה היא מירב בן-ארי (יש עתיד) הממוקמת במקום ה-8 במדרוג הכללי, ובמקום הראשון בקרב האופוזיציה. ח"כ בן-ארי הצביעה בכ-81% מכלל ההצבעות. "תודה על חשיפת הנתונים ועל המקום המכובד", מסרה ח"כ בן ארי ל"שקוף", "ההצבעות במליאה הן כלי פרלמנטרי חשוב, בעיקר כשמדובר בהצעות חוק חברתיות וטובות. אמשיך להיות אופוזיציה עניינית, נגד הממשלה ולא נגד אזרחי המדינה". 

במקום הראשון בכמות ההצבעות ניתן למצוא את ח"כ אופיר כץ (הליכוד), מי שנמצא במקום רביעי במדד הפרלמטר הכולל במושב הקודם, שלמעשה שומר על מקומו בפרמטר ההצבעות כיוון שגם במושב הקודם הוא הצביע במליאה יותר מכל ח"כ אחר. ח"כ כץ הצביע במספר מרשים של 1,069 הצבעות שמהוות למעשה 92% מכלל ההצבעות שהתקיימו במליאה בכל המושב. 

ח"כ מירב בן ארי. "ההצבעות הן כלי חשוב" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בכנס האחרון היו המון הצעות חוק חשובות שעברו במליאה והיה לי חשוב באופן אישי לתת את קולי על כל אחת מהן" אומר ח"כ אופיר כץ ל"שקוף", "נעשו צעדים משמעותיים בתחומים הכלכליים, החברתיים, הביטחוניים ועוד. אני אמשיך בעבודה הקשה למען שיפור חיי היום יום של אזרחי מדינת ישראל".

הח"כים שמושכים את כולם למטה 

ח"כ אריה דרעי מדורג אחרון ברשימת המצביעים בכנס הנוכחי, כשנכח בכ-46% בלבד מההצבעות. הנתון מוכיח כי לא מדובר בתקלה חד-פעמית, אלא שדרעי אינו רואה בעבודה הפרלמנטרית כחלק מתפקידו. לולא ח"כ דרעי, סיעת ש"ס החרוצה הייתה לבטח במקום הראשון במדרוג הסיעות ולא במקום השני. 

בתחילת חודש מאי הודיע ח"כ איימן עודה כי הוא מתכוון לפרוש מהחיים הפוליטיים ולא להתמודד לכנסת הבאה. לאור שהמושב הצביע רק 548 (47%) פעמים בלבד, אולי כדאי שישקול לפרוש כבר עכשיו ולפנות את המקום למישהו שרוצה גם לעבוד. לגבי "חוק האונס" שעבר ביממה האחרונה של המושב, ח"כ עודה לא טרח להגיע להצביע נגד החוק שחברי מפלגתו התנגדו לו. 

גנץ ולפיד במליאה. מרבים להבריז (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתחתית טבלת העצלים של האופוזיציה ניתן למצוא כמובן את "מועדון יו"ר סיעות האופוזיציה" שניתן לומר כי "עצלנותם-אומנותם": אביגדור ליברמן מישראל ביתנו (57%), מנסור עבאס מרע"ם (58%), בני גנץ מהמחנה הממלכתי (62%) ויאיר לפיד מיש עתיד (62%). ראוי היה לשלוח אותם ללמוד מיו"ר מפלגה אחר, שבמקביל הוא גם שר בכיר בממשלה, השר איתמר בן גביר, שעל אף תפקידיו הנוספים הצביע כ-69% פעמים, שלא לדבר על השר החרוץ ביותר – השר יריב לוין, שעל אף יומן הפגישות העמוס שלו במשרד המשפטים הוא הצביע במליאה בכ-77% פעמים וממוקם במקום ה-33 במדד הכללי.

מי שממוקם בין יו"ר סיעות האופוזיציה והוא חבר כנסת מהשורה זה ח"כ ווליד טאהא שהצביע רק 710 (61%) פעמים המושב. חברו לסיעה, ח"כ יאסר חוג'יראת, ממוקם מעט מעליו עם תוצאה של 737 הצבעות (63%). 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

7 תגובות

  1. מביש ביותר שחברי הקואליציה לא עושים מינימום עבודה ונהנים ממשכורת שמנה

  2. כשביהי היה באופוזיציה הוא הודיע שכולם מגיעים ואין קיסוזים, כאן האופוזיציה טיילה בעולם בזמן שהיו הצבעות, והעםיצא להפגנות ועצרות והם טיילו, בושה

  3. קשה לי להבין מדוע שלגנץ ולפיד יש את אותם אחוזי הצבעה/המנעות,
    אתה מבקר נותן דגש על לפיד
    ודוחק הצידה את הביקורת על גנץ.
    כנראה שיש לך מגמה ברורה
    בפרסומים הנ"ל – והיא ממש דוחה.

    1. ממש מסכימה. ההשתלחות בלפיד לא סבירה ולא הגיונית. לא מקצועי ולא שקוף מצידכם שקוף

    1. מביש ביותר. האופוזיציה מחכה שהאזרחים יעשו את העבודה בעוד עלהמשכורת השמנה לא מוותרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!