ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בשקט בשקט, נפתח שימוע חדש ל"נשר" בגין חשד לזיהום חריג מהארובה

חריגות חלקיקים, פליטות מזהמות והסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה - ל"שקוף" נודע על שימוע חדש נגד מפעל המלט. המשרד להגנת הסביבה בחר שלא ליידע מיוזמתו על המהלך וממשיך לסרב לפתוח לציבור את המצלמות המתעדות את המפעל. התערבות חברי הכנסת יוראי להב-הרצנו ואברהם בצלאל עשויה לשנות את המצב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עשן שחור מיתמר מעל מפעל נשר ברמלה
עשן שחור מיתמר מעל מפעל נשר ברמלה

השבוע מפעל המלט "נשר" שברמלה זומן לשימוע בשל עבירות לכאורה על חוק אוויר נקי, כך נודע ל"שקוף". במשרד להגנת הסביבה אישרו את הפרטים, אך סירבו לפרסם את מסמכי השימוע המלאים, נוסח ההתראה ובעיקר לדווח מיוזמתם את האירוע. 

הסיבה לשימוע היא בין היתר חריגות חלקיקים מארובת המפעל ופליטות נוספות, וכן אירועים עליהם החברה לא דיווחה למשרד להגנת הסביבה כמו ליקויים, תקלות ופליטות חריגות, כפי שהחוק מחייב. כך למשל, בחודש אפריל השנה חשפנו שב"נשר" התרחשו שתי תקלות, אחת מהן בשעת לילה מאוחרת, אולם במפעל לא דיווחו על כך כחוק. 

לו המשרד להגנת הסביבה היה פותח לציבור את המצלמה המתעדת את "נשר" שבשליטתו, סביר שהציבור – תושבים פעילים וכלי תקשורת – היו נחשפים לאירועים נוספים כאלה ומדווחים עליהם. אלא שבמשרד להגנת הסביבה שלחו את התושבים לבקש מהמפעל את התיעוד. רק לאחר שהנושא עלה בדיון בכנסת, לבקשת ח"כ יוראי להב-הרצנו, הוסיפו כי יבחנו את האפשרות. 

זהו אינו מסלול האכיפה היחיד נגד המפעל בעת האחרונה. לפני כשנה המפעל נקנס בשל חריגות בפליטת כספית ומזהמים נוספים שהתרחשו בשנת 2019. מאז המפעל נמצא בהליך אכיפה נוסף, כך לפי מסמכים שהגיעו לידנו, בשל בין היתר לכאורה מידע על ריכוזי כספית גבוהים שלכאורה נעלם מהמערכת. למרות שהאירועים התרחשו לפני שנתיים ויותר, השימוע נערך בחודש מרץ בשנה שעברה.

המאבק על השקיפות מגיע לכנסת

זו אינה הפעם הראשונה שהמשרד להגנת הסביבה מסתיר נתונים מהציבור. לאורך השנים ובאופן עקבי במשרד מסרבים לשחרר פרטים על הליכי האכיפה באופן יזום, גם לאחר שהנהלות המפעלים עודכנו על כך. הסירוב משאיר את הציבור בחשיכה ומונע ממנו מידע חיוני. 

נושא הסתרת המידע עלה בשבוע שעבר בדיון בכנסת, בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, בנושא זיהום אוויר מאזור התעשייה אשדוד. המשתתפים בדיון פנו למנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, וביקשו ממנו נתונים על חריגות, היקף הזיהום, קנסות ושימועים שהתרחשו באזור התעשייה אשדוד. זלצברג סיפק נתונים חלקיים בלבד. 

הפגנת תושבים מול מפעל "נשר" (צילום: יעל געתון)

בסיום הדיון, פנה סגן ראש עיריית יבנה, משה חזות, ליו"ר הוועדה, אברהם בצלאל וביקש שקיפות בנתונים. "אדוני, כשיש שימועים, אנחנו מבקשים שיפורסמו לקהל הרחב", אמר. בצלאל הנהן בהסכמה ופנה למשרד להגנת הסביבה בדברי הסיכום שלו: "אני רוצה נתונים מסודרים לוועדה על חריגות, פעולות שהמשרד עשה ומה הוא מתכוון לעשות, קנסות – האם הוטלו, וכמובן פעולות של שקיפות לציבור, הוא (הציבור י"ג) צריך לדעת מה קורה", אמר. "השימועים עצמם – שהציבור ידע מי קיבל שימוע, שקיפות זה א' ב'".

נושא השקיפות עולה גם כשמתרחשים אירועים חריגים: לפני כשנה, במסגרת חידוש היתר הפליטה של "נשר", המשרד להגנת הסביבה חייב את המפעל לדווח על תקלות שמתרחשות. בדרך כלל מדובר על פליטת אבק בשל תקלות או תיקונים שמתרחשים במפעל. אלא שבתחילת החודש, התושבים נחשפו למראה חריג: עשן שחור מיתמר מארובת המפעל. ב"נשר" עדכנו את הציבור כי בעת טיפול במתקן השתחרר עשן, אולם במשרד להגנת הסביבה לא עדכנו או סיפקו הסבר נוסף להציבור. רק יותר משבוע לאחר המקרה ענו לפניית "שקוף" והבהירו כי "המשרד נמצא בהליך בירור הנושא אל מול המפעל".

תגובות

ממפעל "נשר" נמסר: "אנחנו לא נתייחס בשלב זה".

התגובות המלאות של המשרד להגנת הסביבה:

על אי פרסום שימועים והתראות לציבור

"ככלל, במהלך הליכי אכיפה מנהליים שמקיים המשרד מול גורמים מפוקחים, עוסק המשרד בניהול הליך תקין תוך מתן זכות הטיעון לצד המפוקח באופן מלא על פי חוק. את המסמכים לא ניתן למסור באופן אוטומטי – מסמכים הנוצרים תוך כדי הליכי פיקוח ואכיפה כוללים, בין היתר, פרטים אישיים וסודות מסחריים של הגורמים המפוקחים ויש לבחון את מסירתם ולבדוק שאינם פוגעים בהליכי אכיפה מנהלית או פלילית. המשרד מטפל בכל בקשה המתקבלת לפרסום התראות או שימועים, ולצד זאת עושה מאמץ לפרסם הליכים באופן יזום, בעת העברת דרישת תשלום בעיצומים כספיים ובהגשת כתבי אישום. בדיקה פרטנית כאמור של כלל מסמכי הפיקוח והאכיפה שעורך המשרד, תטיל נטל משמעותי על משאבי המשרד".

על הזימון לשימוע

"המשרד להגנת הסביבה הוציא התראה וזימן לשימוע את מפעל נשר – מפעלי מלט ישראליים בע"מ ומנהליה, בגין הפרות חוזרות ונשנות של היתר הפליטה המעודכן מיוני 2022. הפרות אלו כוללות, בין היתר, פליטות בלתי מוקדיות, חריגות מערכי הפליטה הקבועים בהיתר עבור חלקיקים בארובות ועוד. כמו כן, נמצא כי במספר אירועים החברה לא מסרה למשרד נתונים אודות ליקויים, תקלות ופליטות חריגות, כמתחייב מכוח היתר הפליטה.   

המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול לפיקוח על חברת נשר רמלה ומפעלים נוספים, במטרה למנוע ולצמצם זיהום אוויר למען בריאות הציבור, ויפעל בכל האמצעים וסמכויות האכיפה העומדות לרשותו".

על אירוע העשן שחור

"המשרד להגנת הסביבה פועל מול מפעל נשר רמלה, ומבצע פעולות אכיפה במקרה הצורך ובהתאם לסמכויותיו. בקרבת המפעל מתבצעות בדיקות בשלושה מעגלים: דיגומים וניטור רציף בארובות המפעל; דיגום סביבתי על גדר המפעל; ותחנות ניטור ביישובים הסמוכים למפעל. בנוסף, המשרד עורך בדיקות פתע בארובות המפעל לצד בדיקות תקופתיות ופיקוח על ערכי הפליטות. ביום 2 ביולי, הועבר דיווח ראשוני ממפעל נשר למשרדי מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה על פליטות לא מוקדיות מכבשן 1, מבלי שנמדדו חריגות בגדר המפעל. המשרד נמצא בהליך בירור הנושא אל מול המפעל. המשרד פועל אל מול המפעל בנושא, כפי שביצע גם בעבר, במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. מסתבר ש במשרד להגנת הסביבה הזכות הבסיסית של הציבור *לדעת* ובעיקר של התושבים הנפגעים מפעילות מזהמת של המפעלים המזהמים , לא קיימת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!