ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאחר פניית "שקוף" המשרד להגנת הסביבה "בוחן" אכיפה – אך מפעל "נשר" ממשיך בשלו

בזמן שמפעל המלט כבר נמצא בהליכי אכיפה קודמים מול המדינה, ונקנס בשישה מיליון שקל - חשיפת "שקוף" מראה כי התקלות ממשיכות הרחק מעיני הציבור. רק לאחר פניה למשרד, החלו לבדוק את הנושא. תושבי הסביבה זועמים: "אדישות ואיטיות שגורמים לנו לסבול"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפגנת תושבים מול מפעל "נשר" (צילום: יעל געתון)

עוד תקלה ועוד הסתרה: בעקבות חשיפת "שקוף" במשרד להגנת הסביבה יבחנו אם תקלות שהתרחשו במפעל "נשר" ולא דווחו כחוק, יכנסו להליך האכיפה שמתרחש נגד המפעל בימים אלה. 

לפני כשבועיים חשפנו כי מפעל "נשר" לא דיווח כחוק על תקלה שהתרחשה באישון לילה במפעל. בתגובה הבטיחו במפעל המלט כי יסיקו מסקנות מהאירוע, אולם נדמה שהצהרות לחוד ומציאות לחוד. הדיו הוירטואלי טרם יבשה מתגובת המפעל, כשבינתיים חשפנו תקלה נוספת שלא דווחה למשרד ולציבור.

"מאז חודש יוני התרחשו במפעל יותר מ-70 תקלות, זה בלתי נסבל", אמר ל"שקוף" אריאל פרננדו מרמלה, ממובילי המאבק נגד המפעל. "אנחנו קודם כל דורשים שקיפות, את הנתונים המלאים וגישה לחומרים – ומאשימים את המשרד להגנת הסביבה באדישות ואיטיות שגורמים לנו לסבול".

המשרד מסרב לחשוף את התיעוד לציבור

בשעת צהריים ביום חמישי לפני כשבועיים, תושבי רמלה והסביבה ההמומים תיעדו עננת אבק עצומה מכסה את המפעל כמעט לחלוטין. להפתעתם, גם על האירוע הזה הנהלת המפעל לא דיווחה לתושבים באתר החברה כפי שמחייב החוק. רק לאחר פניית "שקוף" למפעל ולמשרד להגנת הסביבה, החלו בבדיקת האירועים.

 

תיעוד עדן לבן מעל "נשר" (צילום: באדיבות המצלם)

"בעקבות פנייתך בנוגע לפליטה לא שגרתית שנצפתה במפעל ביום זה, ערך המשרד להגנת הסביבה בדיקה במצלמות הצופות על המפעל, ומהבדיקה עלה כי אכן נצפתה פליטה כזו", מסרו בתגובה במשרד להגנת הסביבה. בתגובתם, הודו כי איש לא צפה בזמן אמת במצלמות. 

רק לאחרונה, חשפנו כי המשרד להגנת הסביבה מחזיק בשידורים חיים מארובות ולפידים בארץ, אולם מסרב לחשוף אותם לציבור. לו הן היו פתוחות לציבור, כשם שמצלמות בתי הזיקוק בחיפה משדרות לתושבים, הציבור יכול היה בזמן אמת לשגר למשרד להגנת הסביבה תיעוד ללא צורך בבדיקת אמינות התמונה או הסתמכות על עוברי אורח אקראיים. בימים אלה, תושבי רמלה והסביבה שוקלים לגייס כסף בשביל להפעיל בעצמם תיעוד וכך לפקח באופן שוטף על המפעל. 

במפעל "נשר" מסרו כי הם בודקים את הדברים, אולם בינתיים פרסמו באתר החברה כי התרחשה תקלה. "מבדיקה שביצענו עולה כי פינוי חומר אבקי חם, אשר הורטב לצמצום פליטת האבק, הביא לשחרור של אבק ואדי מים", כתבו ולא ציינו כי הדיווח נולד באיחור משמעותי ורק לאחר שנתפסו. זאת ועוד, במפעל טוענים כי תחנות הניטור לא הראו ריכוזי חלקיקים גבוהים בזמן פליטת האבק, אולם התחנות מרוחקות מהמפעל ולא משקפות את הנעשה בשכונות הצמודות אליו. 

בנוסף, מדובר ברצף תקלות גבוה לשבועות האחרונים גם בקנה מידה מקומי, ועלולה להיות השפעה גם לכמות האירועים הסמוכה ולא רק לאורך כל אירוע ולהיקף שלו. כך למשל, ביום ראשון השבוע במפעל דיווחו על שלושה אירועים שונים ביום אחד, ובחודש שעבר התרחשו שמונה כאלה, רבע מתוכם נחשפו פה. 

מחויבים לדווח

היתר הפליטה של "נשר", שהתחדש לפני כמעט שנה, מחייב את המפעל לדווח למשרד להגנת הסביבה על כל תקלה, אירוע, כשל או שינוי שעלול לפגוע בסביבה. לדיווחים יש מסגרת זמן קצובה, והם צריכים להופיע גם באתר החברה באופן שיהיה נגיש לציבור. אם המפעל אינו פועל כפי שהיתר הפליטה מחייב, הוא עלול לעמוד בפני העונשים הקבועים בחוק. 

עידית סילמן השרה להגנת הסביבה. תתעורר ותצא להגנת התושבים? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לו ימצא המפעל אשם בשתי התקלות עליהן לא דיווח, ויושת עליו עונש, זו לא תהיה הפעם הראשונה. באוגוסט האחרון המשרד להגנת הסביבה קנס של "נשר" ב-6 מיליון שקלים בשל הפרות של חוק אוויר נקי שהתרחשו בשנת 2019. הפעם, הציבור דורש מהמשרד להאיץ תהליכים: "אנחנו לא מבינים למה נאלצנו לחכות שלוש שנים כדי לשמוע על חריגות בכספית ודורשים כעת עבודה אפקטיבית לפני שיהיה מאוחר מדי", מבהיר פרננדו, ממובילי המחאה.

נזכיר שבשנה החולפת משרד הבריאות הציג בכנסת ממצאים ראשונים של מחקר המצביע על עלייה במחלת הסרטן בקרב גברים ברמלה, במסגרת דיון על השפעות הזיהום באזור. בחודשים הקרובים המשרד יפרסם מסקנותיו. חשוב לציין כי עד שלא יתבצע מחקר מעמיק, לא ניתן לקשור בין העליה בשכיחות מחלת הסרטן לבין מפעל "נשר" או לכל גורם אחר. 

תגובת "נשר": "אנחנו בודקים את התמונה שהועברה אלינו. סביר כי מדובר בתוצאה של הרטבת חומר גלם שנעשתה לצורך קירורו במסגרת תפעול הכבשן. בכל מקרה, ולמען הסר כל ספק – נתוני הניטור בתחנות הניטור בישובים בסביבת המפעל מיום חמישי האחרון מצביעים על ריכוזי אבק נמוכים משמעותית מהתקן".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "המשרד קיבל דיווח ממפעל נשר ב-22 במארס, על תקלה שאירעה ב-13 במארס – כך שהדיווח לא התקבל על פי דרישות ההיתר ובזמן שנקבע על ידי המשרד. מחוז מרכז של המשרד יבחן את נסיבות המקרה, במסגרת הליך אכיפה המתנהל נגד מפעל נשר בגין הפרות של דרישות היתר הפליטה".

על האירוע שהתקיים תוך כדי בדיקתם הגיבו: "בעקבות פנייתך בנוגע לפליטה לא שגרתית שנצפתה במפעל ביום זה, ערך המשרד להגנת הסביבה בדיקה במצלמות הצופות על המפעל, ומהבדיקה עלה כי אכן נצפתה פליטה כזו. כמו כן,  פנה המשרד לבירור העניין אל מול המפעל, אך נכון ליום חמישי 30 למרץ 2023 טרם התקבל במשרד להגנת הסביבה כל דיווח ממפעל נשר בגין תקלה שארעה ביום חמישי למרץ 2023 בשעה 13:39, כנדרש בהיתר הפליטה של המפעל. נציין כי אמש עדכן המפעל את האתר בדבר תקלה שהתרחשה במועד המדובר. מחוז מרכז של המשרד יבחן את נסיבות המקרה, ובמידה ויימצא כי בוצעה הפרה של דרישות היתר הפליטה, יפעל לאכיפה בהתאם לסמכויותיו. נדגיש כי, המשרד רואה בחומרה כל תקלה או הפרה של היתר הפליטה של המפעל, ופועל בהתאם לסמכויותיו בפיקוח ואכיפה מול המפעל, במטרה לשמור על בריאות הציבור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!