ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כשברקע הליכי אכיפה נגד המפעל וקנס כבד: יו"ר "נשר" אבי פישר עוזב

פרסום ראשון: יו"ר מפעל "המלט" עוזב, המנכ"ל אלדד בן משה צפוי להחליף אותו. במכתב לעובדים כתב המנכ"ל: "לצערנו מדינת ישראל כבר גמרה אומר לוותר על נשר בעבר". מפעל המלט שבבעלות המיליארדר לן בלווטניק, קיבל לפני פחות משנה קנס של שישה מיליון שקלים על חריגות בפליטת מזהמים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אבי פישר, יו"ר נשר היוצא. (צילום: עופר וקנין, TheMarker)

יו"ר מפעל המלט "נשר", אבי פישר, עוזב את תפקידו, כך נודע ל"שקוף". את מקומו ימלא מנכ"ל "נשר" הנוכחי, אלדד בן משה שסיים את תפקידו הרשמי כמנכ"ל החברה השבוע. בהודעה שהופצה לעובדים מיד לאחר חופשת הפסח, הודיע בן משה כי יפסיק לכהן בתפקידו הנוכחי ואת מקומו יתפוס סמנכ"ל הכספים, יובל לזרוב. השינויים בהנהלת החברה, מתרחשים כשברקע שנה דרמטית לעתיד המפעל וחובותיו מול המשרד להגנת הסביבה, שמנהל כעת מספר הליכי אכיפה נגדו.

"נשר", שממוקם באזור התעשייה רמלה, הוא בבעלות מלאה של קבוצת משאב, שמתחת לכלל תעשיות. בראש שרשור החברות עומד המיליארדר לן בלווטניק, שאף מחזיק ברשת 13 וחברת החדשות שלה. ב"נשר" טוענים כי פישר, ששימש במשך שתי כהונות כיו"ר "נשר" ויו"ר קבוצת משאב במקביל, יישאר בתפקידו השני גם לאחר עזיבת "נשר". 

בקיץ האחרון המשרד להגנת הסביבה דירג את "נשר" במקום השלישי מבין המפעלים המזהמים בישראל, מתוך כ-500 מפעלים. בחודש יוני המשרד חידש את היתר הפליטה של המפעל, שהתחייב להפחית פליטות מזהמים בשנת 2022, ו-2023 לפי מדרגות שקבע המשרד. אם המפעל לא יעמוד בהתחייבויותיו, לפי נוסח ההיתר, מנהל המפעל עלול לשאת מחיר אישי. 

תיעוד עשן לבן מעל מפעל "נשר" ברמלה

מדנקנר לבלווטניק

בעבר, פישר כיהן בתפקיד בכיר בקבוצת אי.די.בי לצד נוחי דנקנר. "ההשקעה העצומה של בלווטניק איפשרה לו לעזוב את התאגיד כשהחל להידרדר ולהצטרף לעסקים של בלווטניק". פרסם לפני כשלוש שנים העיתונאי שוקי שדה בכתבת פרופיל מקיפה על אודותיו בדה מרקר. "פישר הציל את עצמו מהספינה הטובעת", ציטט שדה גורמים שעבדו אז באי.די.בי. והוסיף כי הוא קיבל הלוואת ענק בגובה 220 מיליון שקל מבלווטניק במטרה לרכוש 10% מהחברה האם של כלל תעשיות. 

עוד ציין שדה כי "כלל תעשיות מושכת בשנים האחרונות (נכון למועד פרסום הכתבה י"ג) מאות מיליוני שקלים מחברות הבנות שלה כדי להחזיר חוב של 2.3 מיליארד שקל, שחלק גדול ממנו קשור לקניית אג"ח של החברה ב–2015. פישר עצמו תלוי בדיווידנדים האלה כדי להחזיר את ההלוואה שלו", כתב.

בן משה, היו"ר הנכנס. "גם אם קברניטי המדינה טועים, עלינו מוטלת האחריות" (צילום מסך מתוך אתר הכנסת)

יו"ר נשר הנכנס בן משה, שעוזב את תפקיד המנכ"ל בו כיהן כשלוש שנים, רכש מידי כלל תעשיות, עם כניסתו לתפקיד, כ-4%–5% מחברת משאב תמורת 60–80 מיליון שקל. במכתב ששלח לעובדים לפני כשבועיים, הסביר כי "השינוי נועד לאפשר להפנות תשומת לב ניהולית למימוש החזון העסקי שלנו בקבוצת משאב כולה", כתב. "אדרש גם לפנות חלק מזמני לטובת פיתוח עסקי, פיתוח הנכסים המגוונים שלנו בקבוצה, הפן המימוני של קבוצת משאב כולה ובכלל". 

עוד במכתב האשים את הרשויות השונות במדינה בקשיים שנגרמו למפעל. "לצערנו מדינת ישראל כבר גמרה אומר לוותר על נשר בעבר", ציין. "אך אנו – כאזרחים אוהבי הארץ והמייחלים להתפתחותה וככאלה שנשר יקרה לליבם כבית – מבינים שגם אם הקברניטים טועים, עלינו מוטלת האחריות על קיומה של החברה ועל התפתחותה", כתב בלי לפרט. רק לפני חודשים ספורים, המפעל משך את ערעורו על קנס בגובה שישה מיליון שקלים בגין חריגות בפליטת כספית ומזהמים נוספים ובקרוב יאלץ לפרוע את חובו. זאת ועוד, בימים אלה, המשרד להגנת הסביבה מנהל הליכי אכיפה נגד המפעל בשל בין היתר ריבוי תקלות ואי דיווח עליהם כנדרש בהיתר הפליטה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!