ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מנכ"ל מפעל "נשר" בהצהרה תקדימית: מוכנים ליוזמת פעילי הסביבה

הנהלת מפעל המלט אמנם ממשיכה להכחיש כל נזק סביבתי או בריאותי - אך לתושבים יש סיבה לאופטימיות זהירה. אלדד בן משה נתן אור ירוק ליוזמה חדשנית: מועצה אזרחית משותפות לבכירי ההנהלה עם נציגי הציבור, האקדמיה והממשלה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מנכ"ל נשר (משמאל) אלדד בן משה וסמנכ"ל איכות סביבה בחברה, עמית מרמור. (צילום: מתוך דיון בכנסת)

בשנת 2019 התפרסמה ידיעה בעיתונים הכלכליים על מינוי חדש במפעל המלט "נשר". אלדד בן משה, עד לאותה העת מנכ"ל חברת אינרום, ינהל את המפעל ויחליף את משה קפלינסקי שכיהן בתפקיד במשך שבע שנים. "נשר" הרמלאי הוא בבעלות פרטית בשרשור חברות ארוך. המחזיקה הישירה שלו היא חברת משאב, שבה בן משה השקיע עשרות מיליונים ועם כניסתו רכש 5% ממניותיה, תוך שהוא הופך את סיפור המפעל לסיפורו האישי. 

ההנהלה תחת בן משה מגויסת באמונה שלמה למסר אותו הוא מקדם: המפעל אינו גורם לנזק סביבתי, הפליטות מבוקרות והמפעל עומד בחובות החוק. המסר הזה מדוברר היטב בכל תגובה של הנהלת המפעל לכל אחת מ-25 הכתבות שפרסמנו בנושא. והוא נשמע היטב השבוע בפגישה שיזמה הנהלת המפעל עם "שקוף". אלא שהנרטיב הזה שנוי במחלוקת. בימים אלה המשרד להגנת הסביבה מנהל הליך אכיפה מול המפעל ורק לפני חודשים ספורים, "נשר" הפסידו בערעור על קנס שקיבלו בגובה 6 מיליון שקלים בשל זיהום חריג שהתרחש לפני תקופתו. 

הפגישה עם בן משה וההנהלה התנהלה בשתי שפות שונות – זו ששאובה מעולמות הצדק הסביבתי ומתארת מאבק תושבים בן עשרות השנים, אל מול צרורות נתונים ומידע מרשים בנדיבותו לכאורה, על המאמצים האדירים להפחתת הזיהום. קשה שלא להשתכנע בכנות כוונותיו של בן משה ובתחושת השליחות שלו לאורך הפגישה, אלא שכל אלה, על ערכיו וההשקעה שלו, לא ישנו את העובדה שאיש לא רוצה אותו ואת מפעל המלט בחצר שלו ובצדק. 

אין מרפא מוחלט לבעיה הזו, מפעל המלט ככל הנראה לא ישנה את מקום משכנו. אבל אפשר לייצר כלים לנטר טוב יותר את הזיהום, להשקיע כסף בכלים טכנולוגים שיפחיתו אותו – ולהתנהל בשקיפות מול התושבים. יתכן שאחרי שבועות של הפגנות מתחת לביתו של בן משה, עשרות כתבות ב"שקוף" ומאבק תושבים עיקש – יש התחלה של כיוון חיובי: במהלך הפגישה, בן משה שיתף כי "נשר" תחת ניהולו נתנו אור ירוק להצעה של יו"ר שומרי הבית יוני ספיר, ופעיל הסביבה, פרופ' עדי וולפסון, שפרסמנו פה לראשונה. מדובר בהקמת מועצה אזרחית מפקחת למפעל על פי מודל סקוטי – מעין פורום שבו ישבו נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציגים מהאקדמיה, התושבים וכמובן הנהלת המפעל במטרה לקדם את הפחתת זיהום האוויר.

הפגנת תושבים מול מפעל "נשר" (צילום: יעל געתון)

אם המנכ"ל בן משה יעמוד במילתו, זו עשויה להיות בשורה של ממש עבור התושבים: המודל המוצע יספק פלטפורמה אמיתית שתאפשר לפרק את מרכיבי הזיהום ולחפש פתרונות משותפים תוך שקיפות מלאה ומימון. אם אכן יאומץ, יהיה זה אמיץ מצד ההנהלה וחריג בנוף הישראלי ויש לזקוף זאת לזכותם. 

אלא שבצד ההצהרות, "נשר" כשלו בצעדים בוני אמון מקדימים. לפני שבועיים חשפנו כי המשרד להגנת הסביבה מחזיק תיעוד חי בזמן אמת של מצלמות מפעלים מזהמים ברחבי הארץ. לשאלה מדוע הם לא חושפים את התיעוד לציבור, המשרד הזמין את התושבים לפנות בעצמם לתעשייה המזהמת ולבקש את שיתוף הפעולה. בפגישה השבוע, הנהלת "נשר" סירבה לבקשת התושבים בשלב זה, ולא תשחרר לציבור את המצלמות. לדבריהם, מי שרוצה מוזמן להעלות את הנושא במסגרת פגישות המועצה המפקחת והנושא ידון. 

לא אוהב את אור הזרקורים 

לאורך הפגישה בן משה נראה דרוך. בכל זאת, בשנה האחרונה תמונתו כיכבה בתקשורת, מול ביתו התנהלו הפגנות ולראשונה, התושבים התארגנו למחאה גדולה מול המפעל, כזו שאף זכתה להד תקשורתי רחב. בעל כורחו בן משה נדרש לזירה בה לא היה מורגל, זירת יחסי הציבור.

אלא שהזירה הזו התנהלה בקושי רב. לאורך חודשים ארוכים מפעל "נשר" לא פסח על אף טעות בתגובות שלו: החל בטענה מרומזת שלכלי התקשורת העצמאי "שקוף" (כלומר לנו) יש מניע נסתר, ועד להשמצה של "שקוף" בכלי תקשורת אחר. התגובות שייצר המפעל, לפרקים, הובילו לתחושה שבהנהלה לא מודעים ליחסי הכוחות: מאחורי המפעל עומד המיליארדר לן בלווטניק שמחזיק בערוץ 13 ובחברת החדשות שלו, כשהוא שוכר במקביל משרד יחסי הציבור. מולם, כלי תקשורת עצמאי וקומץ תושבים שבזמנם הפנוי קוראים דוחות ומנסים לפענח מה נכנס להם לריאות. במאבק תחנות הרוח הזה, בן משה לפעמים שוכח שהוא אינו בתפקיד הלוחם, אלא הוא הלהב של התחנה ואף שולט בעוצמת הרוח.

עד כה, המאבק ב"נשר" בעשורים האחרונים זכה לשקט יחסי, אולי בשל הפרופיל של הבעלים שלו, בלווטניק. אולי היעדר הפרסום נעוץ דווקא במיקומו של המפעל – רחוק סוציולוגית מגוש דן, תל אביב והתודעה של תושביה (ושל העיתונאים הגרים בה) ורחוק גיאוגרפית ממפרץ חיפה, מפעליו והכותרות שלו. ויתכן גם שזו סוגיה מורכבת ואין תשובה ברורה או פשוטה. מלט זו אחת התעשיות המזהמות בעולם, ומפעל "נשר", בין הגדולים ביחס למבנים דומים באירופה, מחזיק בשטח גדול אחד את כל מתקני הייצור, כולל מחצבה, תחנת כוח, ומערכת מורכבת של ייצור רכיבי המלט והמוצר הסופי. צפיפות האוכלוסין וקצב הבנייה הישראלי לא מאפשרים להעביר את המתקן העצום על כל חלקיו לאזור ללא תושבים והשלכות סביבתיות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. תדייקו בפרטים
    סמנכל איכות הסביבה שמו דוקטור עמית מרמור
    על התואר עמל ביושר ובהצטיינות יתירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!