ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לחבר את החתיכות בפאזל: כל המינויים המפוקפקים מאז הקמת הממשלה

בזמן שעיקר הקשב מופנה לוועדת החוקה, מאז הוקמה הממשלה ה-36, חבריה קידמו שורת מינויים שנויים במחלוקת לתפקידים מקצועיים ומשרות אמון. מקידום מועמדים שכשלו בתפקידיהם הקודמים ועד הצנחת פעילים פוליטיים לתפקידים מקצועיים - הממשלה מחריפה את הפוליטיזציה ומדרדרת את השירות הציבורי במדרון חלקלק
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בזמן שזרקורי התקשורת הוסטו לעיסוק בחקיקה המשפטית, ממשלת ישראל ה-36 קידמה מספר לא מבוטל של מינויים פוליטיים מפוקפקים, ומקורבים לצלחת שלא ראויים לתפקיד. בזיכרון הציבורי הקצר שלנו, רובם ודאי נשטפו עם הפיד. בין הבודדים שעשו "רעש", היה הניסיון למנות את חברת הכנסת לשעבר מהליכוד, אסנת מארק, למנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שלאחר שחטפה ביקורת ציבורית על חוסר ניסיון מקצועי רלוונטי החליטה לוותר על התפקיד. מינויים חשובים אחרים, בין היתר בתחומי הביטחון והחוץ, נקברו בעמודי העיתונות הכלכלית. 

אך כשמחברים את חלקי הפאזל, עולה תמונה שצריכה להדאיג כל קורא וקוראת: התגברות תופעת המינויים הפוליטיים, על חשבון מועמדים ומועמדות שצברו ניסיון הולם ויוכלו להעניק לנו את השירות המגיע לנו בכל תחומי החיים – בתחבורה, בתיירות, בתקשורת – ואפילו במרכז העצבים של המידע עצמו, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. התופעה, שגם ממשלות העבר לקו בה, מדרדרת את אמון הציבור הירוד ממילא.

לא כל מינויי המקורבים הצליחו. בחלק מהמקרים הצליחו שומרי הסף הדמוקרטיים למנוע זאת – אם זה בזכות חשיפה ומעקב עיתונאי, כמו זה של השידור הציבורי בכאן 11, ואם זה בזכות ועדת המינויים שבוחנת את התאמת המועמדים לרף ההכרחי. הם מדגישים עד כמה חשוב לחזק את שומרי הסף, ולהמשיך לעמוד על המשמר.

שני המינויים החשובים הראשונים שכדאי לזכור, הם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מי שמוביל את הספינה ואולי גם את הרף האתי של שאר חברי הממשלה. בשבוע שעבר מינה ראש הממשלה נתניהו את דוד שרן, שהיה מנהל לשכתו ומאוחר יותר גם מי שהוגש נגדו כתב אישום בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון בפרשת הצוללות ואשר העיד בתיקי נתניהו, ליועצו הפוליטי, על מנת לסייע בייצוב הקואליציה. 

דוד שרן (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

ניסיון מינוי אחר של ראש הממשלה שעלה בגדר שערורייה של ממש, היה כשניסה בחודש פברואר למנות את מנכ"ל משרדו, יוסי שלי, לממלא מקום הסטטיסטיקאי הראשי, על אף שאינו סטטיסטיקאי, ושכלל לא עומד בתנאי הסף הנדרשים לתפקיד. ניסיון זה, שנחשף על ידי מיכאל שמש מחדשות כאן 11, העלה את חששם של הבכירים במשק שמטרת המינוי היא להשתלט על נתוניה הכלכליים של מדינת ישראל, ואולי אף לפרסם נתונים נוחים יותר ובמועדים מסוימים שאינם מקובלים. 

מוכר כאיש אמונו של נתניהו. יוסי שלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שלי מוכר כאיש אמונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא גם הנציג שנשלח לאחרונה לוועדת הכספים על מנת להסביר לחברי הכנסת מדוע להעלות באופן חד את המימון לשני מעונות ראש הממשלה. המינוי נפל לאחר פרסומים חוזרים בכאן 11 וכנראה כאשר במשרד ראש הממשלה הבינו את פוטנציאל הנזק של מינוי כזה.

אם לא מנכ"ל אז משנה מנכ"ל

בימים אלו השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, מבקש למנות את מיכאל אילוז, שמקורב ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, לממונה על המועצה הדתית נוף הגליל. מחוות דעת חריפה של היועצת המשפטית למשרד לשירותי דת, עו"ד גליה קליין, עולה כי המינוי נוגד את חוק שירותי הדת היהודיים ואת תקנות נהלי המשרד. בנוסף, קליין מתחה ביקורת על כך שאילוז, שכיהן בעבר כממונה על המועצה, השאיר שוקת שבורה, ושהמועצה תחתיו לא שילמה משכורות בשל מצבה הרעוע – אך ערכה אירועי תרבות יקרים. עוד הוסיפה כי המועצה הדתית תחת כהונתו ביצעה התקשרויות ללא מכרזים. חרף חוות הדעת החריפה מסר השר מלכיאלי בתגובה: "השר יקבל את החלטתו לאחר המלצת הוועדה למינוי ממונים". 

במקרה אחר, שרת התחבורה מירי רגב ביקשה מצידה למנות את משה בן זקן, שהיה ראש המטה שלה ובין מארגני הליכודיאדה, למנכ"ל המשרד. ואולם ועדת המינויים בראשות פרופ' דניאל הרשקוביץ, אשר מלבדו מורכבת מ-11 משפטנים, כלכלנים וראשי חברות גדולות במשק, ובאחריותה לבחון את המועמד באשר לשני קריטריונים מרכזיים: תואר אקדמי וניסיון בניהול, קבעה כי המועמד אינו כשיר בשלב זה לתפקיד. רגב שלא אמרה נואש מינתה אותו למ"מ משנה המנכ"ל, תפקיד שקרוב דיו למינוי המקורי ושיאפשר לו בעתיד לסלול את הדרך למנכ"לות.

ממארגני הליכודיאדה. בן זקן (צילום מסך)

בדומה לכך, פעל שר התקשורת שלמה קרעי, כשהוועדה המקצועית התמהמה באישור מינויו איש אמונו למשרת מנכ"ל המשרד. מדובר במנכ"ל ארגון "האינטרס של כולנו", אלעד מלכא, שלא קיבל את אישור ועדת המינויים. במקרה הזה, כפי שפורסם ב"שקוף", מלכא החל להיחשף לחומרים פנימיים במשרד כאשר מינויו עדיין לא אושר, מה שהצביע על הזלזול של קרעי בכללי המנהל התקין. בדומה לרגב, גם קרעי החליט לבסוף למנות את מלכא לממלא מקום המשנה למנכ"ל במשרד, משהבין שהמינוי לא יאושר. שר התיירות חיים כץ שביקש בתחילה למנות את דוברו לשעבר אילן מרסיאנו לתפקיד משנה למנכ"ל משרד התיירות, מינה אותו לבסוף גם הוא לממלא מקום למשנה.

לא קיבל את אישור ועדת המינויים. אלעד מלכא (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

מקרה מפורסם יותר היה כאשר שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה ח"כ אופיר אקוניס שביקש למנות את ח"כ לשעבר אוסנת מארק לתפקיד מנכ"לית המשרד, חרף היעדר ניסיון מקצועי רלוונטי. במקרה של מארק, היא הודיעה מיוזמתה שתוותר על ניהול המשרד, לאחר גל ביקורת בתקשורת, ובכך הקדימה את ההודעה על פסילתה בידי ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה.

אסנת מארק (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

פוליטיזציה בתחומי החוץ והביטחון

מעבר לשערוריות המובהקות, הממשלה ה-36 המשיכה גם לפוליטיזציה בתחומי החוץ והביטחון, שאינה חוצה את הרף החוקי אך מעידה על מגמה. שר החוץ אלי כהן לבחור בפעיל הליכוד, יוסי דיין, לתפקיד משנה למנכ"ל המשרד – כשזו הפעם הראשונה שמישהו שאינו דיפלומט ימלא במשרד תפקיד בסדר גודל בכיר שכזה. גם שר הביטחון גלנט מינה לראשונה במשרד הביטחון פעיל פוליטי לתפקיד ניהולי בכיר – המשנה למנכ"ל משרד הביטחון יהיה אלוף-משנה במיל' מרדכי בניטה. בעבר אויש התפקיד על ידי מנהלים מקצועיים בלבד במשרד הביטחון, שצמחו בו או שירתו לפני כן בתפקידים בכירים בצה"ל. בניטה בעניין זה הוא יוצא דופן מאחר שהוא היחידי שהגיע מבחוץ. 

מינוי שמעיד על מגמה. יוסי דיין (צילום: פבל כאן אשדוד אשקלון)

על פניו, אין במינויים האחרונים דופי לכשעצמם: יוסי דיין למשל, שימש עד לפני כשנה מנכ"ל החברה הכלכלית אשקלון, וגורם במשרד העיד כי הינו בעל הניסיון והידע הנדרשים למילוי התפקיד. אולם יש לתת את הדעת לכך שתנאי הסף הנהוגים לתפקידים אלו ודומיהם נפרצו באופן תקדימי, מה שעשוי למתוח את גבולות המינוי הסביר ולשחוק את מעמדם של התפקידים בעתיד. מלשכת שר החוץ נמסר:"תפקיד משנה למנכ״ל משרד החוץ הינו תקן חדש ולכן התייחסות לתפקיד דומה בעבר איננה רלוונטית".

מרדכי בניטה (צילום: אליהו ינאי CC BY-SA 4)

מינויים פוליטיים – גם בממשלה הקודמת

חשוב לציין כי ממשלת לפיד-בנט לא הייתה חפה מתופעת המינויים הבעייתיים. באוקטובר 2021, אי שם בימי ממשלת בנט-לפיד, נחשף שח"כ לפיד, אז שר החוץ וראש הממשלה החלופי, מינה קרובות משפחה לתפקידים בקק"ל ובהסתדרות הציונית. הוא תירץ את מעשיו בכך שאחת מהן עובדת בהתנדבות ושמטרת השניה להלחם בשחיתות מבפנים. הוא הגדיל לתרץ בנוגע למינוי גיסתו קרין אילאיל לחברה בדיקטוריון של קק"ל והבהיר שגם שלמה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס, משמש יו"ר עמית באותו דירקטוריון ממש.

סערה נוספת נרשמה כאשר בני גנץ, אז יו"ר כחול לבן, פעל נמרצות למינוי עמיר פרץ, לשעבר יו"ר העבודה, לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. אף שפרץ היווה דמות מפתח בהפיכתו של גנץ לראש הממשלה החליפי, ושוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי (ועדת גילאור), התנגדה למינוי בטענה שלפרץ אין כישורים מיוחדים הגוברים על הזיקה הפוליטית, טען גנץ מצידו שאין כל זיקה פוליטית. 

אין כישורים מיוחדים הגוברים על הזיקה הפוליטית. עמיר פרץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לגנץ הצטרף שר האוצר אביגדור ליברמן בתמיכה שאינה משתמעת לשתי פנים: "אם הוועדה חושבת ששיקול הדעת של שר הביטחון ושר האוצר פגום והם אנשים לא אחראים, אז כדאי לכבות את האור כבר עכשיו", וקרא לחברי הוועדה להתפטר.

 שרת האנרגיה קארין אלהרר, שהציעה את אמי פלמור לתפקיד יו"ר חברת החשמל ונפסלה בוועדה, הטיחה האשמות בוועדה על כך שהיא תוקעת מינויים ופועלת בחוסר תום לב. על דבריה ראש הממשלה נפתלי בנט בעצמו הגיב: "מילים כדורבנות", והממשלה אישרה את המינוי של פרץ שממנו נדף ריח פוליטי עז.

"אנו מבקשים להדגיש את החשש הכבד מפני מדרון חלקלק", הזהירו אז חברי הוועדה במכתב ליועמ"ש, בנבואה שלימים הפכה למציאות "היא [החלטת המינוי] עלולה להוביל אותנו שנים רבות לאחור בהתמודדות עם עולם של מינויים פוליטיים שאינם מתבססים על יכולות וכישורים מקצועיים". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

10 תגובות

  1. כתבה טובה וחשובה מאוד. יחד עם זאת, הייתי שמח אם המידע היה מאורגן באופן שברור יותר לי לקורא כיצד חרגו המינויים מהסף הנדרש, וכיצד זה עלול לפגוע בשירות הציבורי במדינת ישראל. מעבר לכך, שווה לעקוב אחרי הדמויות הללו ומעלליהן כדי לקבוע באופן אובייקטיבי כיצד היה תפקודם נוכח האזהרות הללו שעלו עם כניסתם לתפקיד.

  2. כל הכבוד לאפרת שציינה בסוף הכתבה שגם בממשלה הקודמת היו מינויים פוליטים טהורים….
    רק מעניין למה בממשלה הקודמת לא היה כזה כתבה ערוכה וד"ל.

    אני עוד זוכר כששקוף היה גוף יחסית אובייקטיבי.

    נ.ב. אם אפרת מעונינת באמת לחשוף את השחיתות בתחום הזה
    אז אפשר לעשות זאת על 5 הממשלות המשתנות האחרונות (כולל תחקיר על. בנט לפיד, נתניהו, אולמרט, ועוד) והיא מאוד מאוד תופתע ולא לטובה…

  3. נושא חשוב, כתבה טובה. שתי נקודות ביקורת:

    – מהמינוי של אמי פלמור ליו״ר חברת החשמל „נדף ריח פוליטי עז”? פלמור היתה מנכ״לית משרד המשפטים, אחרי שצמחה בתוך המשרד. היא מונתה ע״י ציפי לבני (בתקופת „התנועה”) והמשיכה לשביעות רצונה של איילת שקד (והוחלפה ע״י אמיר אוחנה). מי שמינתה אותה, קארין אלהרר, היא מיש־עתיד. אני לא יודע מה היו ההתנגדויות של ועדת המינויים, אבל הרקע הזה מצייר civil servant למופת — בערך ההיפך ממינוי פוליטי.

    – „פוליטיזציה בתחומי החוץ והביטחון” — אבל אלו תחומים פוליטיים, אינהרנטית. וגם, לפני שאומרים על שני מינויים שהם „מגמה” צריך לראות מה התמונה הכללית של המינויים. כמה מינויים ברמה הזו נעשו בכלל?

  4. תופעת המינויים הפוליטיים, על חשבון מועמדים ומועמדות שצברו ניסיון הולם ויוכלו להעניק לנו את השירות המגיע לנו בכל תחומי החיים
    אנחנו האזרחים משלמים את המחיר ונמשיך לשלם כל הזמן שהמינוים הפוליטים ימשיכו להתקיים
    power corrupts but absolute power is absolute corrupted

  5. ממשלת חורבן חרפה עבריינות ואלימות. אין לתאר מה איש אחד עושה ממדינה שלמה 15 שנה!! איפה בכירי הליכוד של פעם ואיפה העכברושים הרקובים שמאיישים את המפלגה היום…וואו!

    1. שאפו לאפרת ולשקוף על העבודה החשובה הזאת. שומרי הסף המעטים מול האספסוף הפוליטי צריכים לקבל את פרס ישראל! המשיכו בעבודתכם החשובה ואני קורא מכאן לכל הקוראים להרים הוראת קבע חודשית לשקוף. לחיזוק הדמוקרטיה והטוב:)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!