ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

105 שבועות של הפגנות: המחאה שהובילה לנפילת ראש הממשלה הפופוליסט בסלובניה

יאנז יאנשה נחשב למנהיג פורץ דרך שהצעיד את מדינתו להצלחה כלכלית ומדינית, עד שהחלו להתעורר סביבו חשדות למעשי שחיתות, והוא פנה לפופוליזם. אחרי שתקף את התקשורת ואת התביעה הכללית בסלובניה, המחאה העממית נגדו התגברה בשילוב ביקורת על מדיניות הסגרים בתקופת הקורונה, ושלטונו הגיע אל קיצו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש ממשלת סלובניה לשעבר, יאנז יאנשה, כיהן בסלובניה בשלוש קדנציות שונות, כאשר האחרונה הסתיימה ב-2022 לאחר שהפסיד למפלגה הירוקה. יאנשה ספג ביקורות קשות במהלך כהונתו על רקע ניסיונותיו לצמצם את חופש העיתונות במדינתו ובעקבות טענות לרדיפת מתנגדים פוליטיים. פרופ' אלברטו ספקטורובסקי, חוקר בתחום מדע המדינה מאוניברסיטת תל אביב מספר כי יאנשה נחשב כמנהיג פופוליסט ומואשם בכך שבזמן כהונותיו, המדינה הקטנה, שמונה כשני מיליון איש בלבד, נכנסה לסחרחורת בשל הפופוליזם שניסה להשליט בה. 

מה אפשר ללמוד בישראל מהמחאה של הסלובנים נגד השחיתות? פרויקט החירות של "שקוף" לפסח מביא את התובנות המרכזיות מהמאבק האזרחי שנגמר בניצחון המפגינים.

לעוד כתבות בפרויקט החירות:

איך מחלימים מפילוג והסתה? כך נפל הפופוליזם הקיצוני של נשיא ברזיל

הנשיא המפלג בתולדות ארה"ב הצליח לעורר נגדו גם את הרדומים פוליטית

הלקח מצ'כיה: "מחאה לבדה לא מספיקה – חייבים לייצר אלטרנטיבות"

"הוא פעל נגד מוסדות שונים בשלטון, בתקשורת וארגונים חברתיים. הוא ביקר את דרך בחירתם של התובעים במדינה, בפועל הפריע לו שמדובר בגוף עצמאי מידי", אומר פרופ' ספקטורובסקי. יאנשה פתח במתקפה על מערכת המשפט ונגד התובעים בפרט. הוא טען שהחוקה של סלובניה מעניקה עדיפות לממשלה על פני התביעה ולכן התובעים כפופים אליו. במרץ 2021, איגוד התובעים כתב מכתב לאיחוד האירופי וטען שיאנשה מתנכל להם. "הוא תמיד חשב שהתובעים מפריעים לו. הוא השתמש בטוויטר בשביל לתקוף אותם אישית וטען שהמינוי של תובעי המדינה נעשה דרך פרוצדורה מושחתת", מוסיף ספקטורובסקי.

אובססיה לטוויטר

במהלך כהונתו, הרבה יאנשה לתקוף גם את כלי התקשורת וטען כי הסיקור שהוא זוכה לו אינו הוגן. ראש ממשלת סלובניה פגע קשות ב-SAT שהיא סוכנות תקשורת סלובנית שנשענה על תקציבים ממשלתיים. יאנשה קיצץ להם את התקציב באופן כמעט טוטאלי, תחת הטענה שהממשלה רוצה "תקשורת פלורליסטית". לדברי ספקטורובסקי, "הוא גם לחם נגד העיתונות החופשית בטענה שהיא מפרסמת עליו שקרים. ככלל, הוא לא אהב את התקשורת הביקורתית. הוא נהג להשתמש בטוויטר בצורה אובססיבית נגד האופוזיציה, והואשם גם בשימוש במילים סקסיסטיות כלפי עיתונאיות".

מה לגבי ארגונים חברתיים?

"לפי דוח של איגוד זכויות האזרח האירופי, ממשלת סלובניה הואשמה בפגיעה בארגון הידוע בהגנתו על זכויות מיעוטים ובבדיקת תפקודו של השלטון. ב-2020 דוח של מרכז מחקר אירופי פירט כי ממשלת סלובניה ניסתה לפגוע בתקציבים הממשלתיים שדרכם קיבל הארגון תמיכה מהממשלה. הממשלה לא אהבה שהארגונים החברתיים הפכו ליותר מדי ביקורתיים. אין ממשלה פופוליסטית שאינה תוקפת ארגוני זכויות אדם ואת מערכת המשפט שמאפשרת את קיומם".

תחילת ההידרדרות – עם החשדות לשחיתות

פרופסור ספקטורובסקי, מספר כי תחילת כהונתו של יאנשה כמנהיג דווקא לא הייתה מבשרת רעות. "בקדנציה הראשונה שלו כמנהיג של 'המפלגה הדמוקרטית של סלובניה' שהחלה ב-2004, הוא נחשב לראש ממשלה מצויין מבחינה כלכלית ופוליטית", מתאר פרופ' ספקטורובסקי. "כבר כחבר פרלמנט הוא נחשב לאדם בעל רעיונות חדשניים. הוא למשל היה זה שהציע לחבור לנאט"ו. תחת הנהגתו, סלובניה הפכה להיות אחת המדינות המוצלחות של האיחוד האירופי, כאשר ב-2007 סלובניה היתה נשיאת האיחוד. ב-2008 הוא הואשם בשחיתות על ידי מנהיג האופוזיציה ושם מזוהה התחלה של הידרדרות לפופוליזם, מליברל סוציאליסט הוא הפך לפופוליסט ככל שהביקורת עליו עלתה".

כארבע שנים אחר הקמת ממשלתו הראשונה, בספטמבר 2008 הפסיד יאנשה בבחירות, על חודו של מנדט אחד. כאשר כשבועיים לפני שהתקיימו, בראשית ספטמבר, טענה תחנת רדיו פינית, שיאנשה אחראי לפרשת שחיתות גדולה. בזמן שהפרשה עדיין בבדיקה, הוא כיהן כראש ממשלה בפעם השנייה מפברואר 2012 ועד מארס 2013 אולם ממשלת המרכז-ימין בראשותו נפלה בהצבעת אמון, כאשר בזו אחר זו נטשו את הקואליציה שלו, על רקע טענות שחיתות שונות. 

יאנשה לצד נתניהו בביקורו בישראל (צילום: חיים צח, לע"מ)

בשנת 2013 הוא הורשע על ידי בית משפט סלובני בערכאה נמוכה בשחיתות, ונידון לשנתיים מאסר בפועל. ב-2015 הוא זוכה פה אחד על ידי בית המשפט הסלובני העליון לחוקה. עוד לפני הקראת פסק הדין כינה יאנשה את המשפט נגדו "פארסה" ואמר כי אם יימצא אשם – הוא יערער נגד "המזימה הפוליטית נגדו". 

בבחירות 2022 הפסיד יאנשה למפלגה בשם "תנועת החירות", מפלגה חדשה שביססה את הקמפיין שלה על אנרגיה מתחדשת, חברה ליברלית יותר ושלטון חוק, שהובילה עם כ-34% מהקולות לעומת מפלגתו של יאנשה שקיבלה כ-23% בלבד. שיעור ההצבעה במדינה הקטנה עמד על 68%, הרבה מעל הממוצע הלאומי. 

איך אתה מסביר את סיום שלטונו ב-2022?

"במהלך כהונתו, כשהמתח עלה אנשים יצאו לרחובות. הייתה מחאה חברתית שנמשכה 105 שבועות, בדרך כלל התרחשה בימי שישי. זה הצטרף לביקורות האופוזיציה עליו בכך שהשתמש בסגרים במהלך הקורונה על מנת לפגוע במפגינים. לבסוף המחאה עזרה לאופוזיציה לנצח בבחירות, אבל לא להפיל את הממשלה לחלוטין בזכותה". לדברי ספקטורובסקי, "חשוב גם לקחת בחשבון שבסלובניה בדרך כלל רבע מהאוכלוסיה מצביעה נגד הממשלה השולטת, כלומר, רבע מהקולות מחליפים צד כל בחירות".

"חשוב גם לקחת בחשבון שבסלובניה בדרך כלל רבע מהאוכלוסיה מצביעה נגד הממשלה השולטת, כלומר, רבע מהקולות מחליפים צד כל בחירות"

פרופ' אלברטו ספקורובסקי

לפי פרשנים פוליטיים בסלובניה, המנצחים באותן בחירות היו העם, הדמוקרטיה והחברה האזרחית, כאשר תוצאת הבחירות היא דחייה ברורה של משטר סמכותני הולך וגובר. ואולם החברה הסלובנית בכללותה עדיין נדרשת לבנות את עצמה. "אין לנו קונצנזוס חברתי בסיסי לגבי מי אנחנו ולאן אנחנו הולכים", הבהירה לאחר הבחירות טנג'ה סטריק, פרשנית סלובנית פוליטית, "מה הם הנושאים המרכזיים של העתיד שלנו, מה אנחנו באמת רוצים? הממשלה הקודמת רצתה להפוך את החברה לדמוקרטיה 'לא ליברלית'. האופוזיציה התנגדה לזה בבירור ויש לה רעיונות אחרים. אבל אנחנו, כחברה, חייב להיות לנו קונצנזוס לגבי מה נכון ומה לא נכון. אין לנו את זה". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. שני אנשים מביטים אחד בשני כשפיהם מכוסה במסיכה – אעחד שעף הביתה ושני שיעוף בקרוב לתמיד . מחכים שזה יקרה . במהירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!