ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"החזקתי שלט ׳אתה הראש – אתה אשם׳. קצין בכיר שעט לעברי ונתן לי שתי סטירות"

"אני בת 55. למעלה מעשרה שוטרים לפתו אותי. הם סירבו לתת לי להתפנות. יצא לי פיפי במכנסיים", כך סיפרה בדמעות רינה וקסמן בדיון הוועדה לביטחון לאומי על "ההפרה המתמשכת של זכות המחאה" על ידי שוטרי תחנת חדרה בהפגנות בקיסריה • נציג המשטרה: "חופש הביטוי נגמר במקום שבו מתחילות עבירות פליליות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מעצרים בהפגנת משפחות החטופים בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש90)

עמדתי עם שלט ׳אתה הראש – אתה אשם׳, ומבלי שעשיתי שום דבר – שעט לעברי קצין בכיר, ונתן לי שתי סטירות. שניה לאחר מכן הוא אחז אותי וניסה להעלות אותי מעל מחסום משטרתי, כשהוא אומר לי: ׳בואי אני אראה לך מה זה׳״, את הדברים הקשים שרינה וקסמן חוותה כשנעצרה על ידי שוטרי תחנת חדרה במהלך הפגנה בקיסריה, היא תיארה אתמול (שלישי) בפני חברי הוועדה לביטחון לאומי, כשקולה רועד ודמעות זולגות מעיניה.  

הוועדה בראשות ח״כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) דנה, לבקשת ח״כ גלעד קריב (העבודה), בנושא ״התנהלות משטרת חדרה ביחס להפגנות הנערכות בקיסריה וההפרה המתמשכת של זכות המחאה וזכויות עצורים״. 

״למעלה מעשרה שוטרים לפתו אותי, רגל רגל, יד יד, ולקחו אותי לזינזאנה. באותה סיטואציה – עשיתי פיפי במכנסיים. הייתי צריכה לחוות את הבושה הזו. אני בת 55, ושוטרים סירבו לקחת אותי להתפנות. אני יכולה להיות אמא שלהם. בתחנת משטרה גיליתי שמאשימים אותי בתקיפות שוטר, בהפרת הסדר הציבורי על ידי הפלת ומשיכת המחסומים. אלה היו שקרים שנועדו לכסות על אלימות השוטרים. כשנלקחתי לבית המשפט, שוטרת הכריזה עלי בתור סחורה: ׳הבאתי סחורה׳ היא אמרה. לא יכול להיות שזה מה שמתקיים במדינה דמוקרטית״. 

עדותה של וקסמן מצטרפת לעדויות נוספות שהושמעו במהלך הדיון ועדויות דומות עלו מספר פעמים גם בכתבות קודמות באתר ״המקום הכי חם״. עתה, גם חברי הכנסת נחשפו לתמונת המציאות החמורה העולה מהתנהלותה המשטרה בתחנת חדרה, שבתחום אחריותה נמצאות גם ההפגנות המתקיימות בקיסריה, בסמוך לביתו הפרטי של ראש הממשלה נתניהו. 

יוזמי הדיון, בהם גם חברי הכנסת מירב בן ארי, נאור שירי, שרן השכל וחמד עמאר, מחו על היעדרות בכירי המשטרה מהדיון וכן על התעלמות הפיקוד הבכיר מפניות חברי כנסת ואזרחים המתלוננים על האירועים החריגים בהפגנות בקיסריה.

נציגי המשטרה בדיון , אף קצין בכיר לא הגיע (צילום: נועם מושקוביץ׳ דוברות הכנסת)

״לצערי אני וחברי אומרים בפה מלא שיש במשטרת ישראל מגמה מדאיגה מאוד של אי הקפדה של זכויות אזרח, דפוס פעולה לא מקרי ולא אנקדוטלי״, אמר ח״כ קריב בתחילת הדיון. ״ההתנהלות המתמשכת הזו היא הפרת חוק סדרתית של משטרת ישראל ואני אומר את זה מתוך נוכחות בשטח״.

״אנחנו יכולים להוכיח שמאחורי הפעולות של המשטרה בקיסריה יש תפיסת עולם פוליטית. ראינו את זה באמירות מובהקות מצד קצינים בכירים נגד המוחים ונגד ההפגנות בקיסריה״, טען קריב. ״אני ראיתי במו עיני שימוש בכוח מופרז וניסיונות להטיל מגבלות על זכות המחאה, וכן את הסירוב של קציני משטרה בכירים להסביר את הבסיס החוקי לפעילותם ואת הפגיעה בזכויות עצירים״. בנוסף סיפר על קצינים בכירים שהעידו על כך שקיבלו הוראות מפורשות לעצור מפגינים ללא אבחנה במטרה לדכא את המחאה ולהרתיע את המפגינים.

"אני בן 76 ואני הלום קרב ברמה גבוהה. הגיעו אליי הביתה 30 שוטרים והקיפו את ביתי בקיסריה בזמן שיושבים אצלי חברים מימי שירותי בצה"ל… בעקבות המעצר שלי אני סובל מחבלות ואני לא מצליח לישון ולא מצליח לתפקד. איך קצין כמו פולק שהגיע אליי הביתה ועצר אותי יכול לשרת במשטרת ישראל? הוא איש שאסור לו להישאר דקה נוספת במשטרה. הוא פוגע גם במשטרה ובשוטרים שלו", העיד אל"מ במילואים שמי עטר, שסיפר בדמעות על הרגרסיה שהוא חווה במצבו כהלום קרב בעקבות המעצר. 

מפגין נוסף, לירז רימון, העיד כי משטרת חדרה מבצעת התזה על מפגינים בכינון ישיר באמצעות מכת״זיות, גם כאשר הם עומדים על המדרכה ואינם חוסמים צירים או מפרים את הסדר הציבורי – פרקטיקה שגרמה לפצועים רבים בהפגנות ומנוגדת לנהלי הפעלת מכת״זיות וכן מנוגדת להוראת היועמ״שית, שקובעה מפורשות כי אין לפזר מפגינים כאשר הם נמצאים על המדרכה. 

רימון סיפר על המעצר של ד״ר יולנדה יבור אמש בהפגנה בכרכור, וטען שמדובר במעצר שנועד להרחיקה מהמקום באופן ספציפי, מבלי שביצעה כל עבירה. רימון גם סיפר על כך שבפעם הקודמת שנעצרה יבור איים עליה מפקד מרחב מנשה, נצ״מ בן שושן, ואמר לה ״אני אשבור לך את כל העצמות בגוף״.

סיבת המעצר: הקראת שמות החטופים

במהלך הדיון חשף ח״כ קריב התנהלות פסולה  חדשה של משטרת חדשה שמחרימה מכשירי טלפון ניידים ממוחים ללא כל צו או טופס תפיסה לתקופות ארוכות ומסרבת וציין מקרה אודות מפגינה שמכשיר הטלפון שלה נמצא במשטרת חדרה  אך זו  מחזיקה בו כבר תשעה ימים ללא שום טופס שהועבר לאישה או צו. קריב פנה לנציגי המשטרה בדיון וביקש הסבר לנוהל, שלטענתו אינו חוקי. 

״מה-30 בדצמבר עד ה-27 בינואר נעצרתי שלוש פעמים בעת הקראת שמות חטופים בקיסריה. הקראתי את השמות עם מגפון סטנדרטי ובמרחק סביר, וההקראה הייתה בשעות היום. המעצרים היו לא חוקיים, חילוץ המגפון מידיי היה אלים וכך גם מעצרי שלי״, סיפר תא״ל במיל׳ אמיר השכל שבמהלך המעצר שבר את אחת מאצבעותיו.

המקרה של השכל הגיע כבר בחודש פברואר לשולחן היועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גלי בהראב מיארה, במכתב ששלחו עורכות הדין גבי לסקי ושרית גולן-שטיינברג ממערך העצורים של ארגוני המחאה – ״המשטרה פועלת לסיכול הזכות להפגין ולמחות. באמתלות שווא לעבירות מינוריות, המפגין, שכל חטאו הוא להקריא שמות חטופים המצויים בשבי חמאס, נעצר ונאזק במטרה להביא להרחקתו מסביבת בית ראש הממשלה בקיסריה ולהחרמת מכשיר המגפון״. 

השתיים התייחסו במכתבן למשטרת מחוז חוף ותחנת חדרה הנמצאת בתחומה באופן ספציפי, ותיארו ״נוהג פסול ובלתי חוקי״ של החרמת ציוד של מפגינים – מגאפונים, דגלים, שלטים, תופים ועוד. במרבית המקרים, טענו, ״תפיסת החפצים לא מלווה בחשד לביצוע עבירה או להפרה של הסדר הציבורי״.

בחודש שעבר פרסמנו כי במהלך הפגנה בקיסריה חילקו שוטרי תחנת חדרה ״מידעון״ למפגינים בקיסריה, ללא סמל המשטרה או חתימה של מפקד התחנה או המחוז, בו קטעי סעיפים נטולי קונטקסט מחוק העונשין המגדירים את העונש המירבי בצידן של עבירות התקהלות, התפרעות או סירוב לפזר התקהלות. ״חופש הביטוי וההבעה היא זכותו הבסיסית של כל אדם! להלן מובא לידיעתך מידע עדכני״, כתבו. בניגוד לנטען, המידע שפרסמה משטרת חדרה אינו עדכני ונראה שמטרתו היחידה היא הרתעה של אזרחים מלממש את זכותם הדמוקרטית להפגין.

״שלושה אנשים שמתנהגים באופן הנותן לאנשים בסביבה יסוד סביר לחשוש שהמתקהלים יעשו מעשה שיפר את השלום או שבעצם ההתקהלותם יעורר אנשים אחרים, ללא צורך וללא עילה מספקת להפר את השלום הרי זו התקהלות אסורה״. ומיד לאחר מכן מדגישים במחוז חוף, ״המשתתף בהתקהלות אסורה דינו מאסר שנה אחת״. 

״מדובר בניסיון הפחדה שקוף והזוי, לחלק מסמך שמאיים על המפגינים בשנות מאסר על עבירות שברור שבניהן לבין העונש הכתוב אין כל קשר. זה רק מראה לאן הגענו״,אומר גיא שחר ממארגני ההפגנות בקיסריה.

״המשטרה בקיסריה מבישה את עצמה כאשר חילקה מסמך לא חתום ושלא על דף רשמי של המשטרה״, אמרה עורכת הדין גבי לסקי ממערך העצורים, ״זה ניסיון מחפיר להלך אימים על המפגינים. הייתי מציעה לחלק לשוטרים מסמך מטעם המפגינים עם חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, ספר אזרחות והעבירות הקשורות לאלימות שוטרים כלפי מפגינים ומעצרי שווא״.

"נשמעו הרבה מאוד דברים והם גרסה של צד אחד לאירועים. המשטרה אחראית לביטחון הציבור כולו – המוחים, תושבי המקום ונבחרי הציבור. אחד הערכים שחשובים מאוד למשטרה הוא חופש הביטוי, אבל חופש הביטוי נגמר במקום שבו מתחילות עבירות פליליות״, אמר נצ"מ גלעד בהט שהשיב לטענות מטעם המשטרה. 

יו״ר הוועדה לביטחון לאומי, ח״כ צביקה הפוגל, הבוקר בדיון | קרדיט: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו״ר הוועדה לביטחון לאומי, ח״כ צביקה הפוגל בדיון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חרף העדויות הקשות והפניות הנחרצות של חברי הכנסת לנציגי המשטרה, מלבד הוצאת קיטור, נציגי המשטרה לא השיבו לאף אחת מהשאלות של חברי הכנסת ומלבד הצהרות דוברותיות חלולות – לא אמרו דבר. היו״ר פוגל סיכם את הדיון ואמר: ״יש לנו משטרה נהדרת ומפקדים נהדרים, תעזרו לי לשים את האצבע ולתקן במקום שצריך לתקן״. בתום הדיון קבע פוגל דיון המשך בהשתתפות נציגות בכירה של המשטרה לקבל תשובות על השאלות שנשאלו על ידי מבקשי הדיון ולא נענו. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

7 תגובות

  1. זה עניין של זמן עד שיהרג מפגין, ואז הסכר יפתח, לינץ' בשוטרים ע"י עשרות אלפי מפגינים, אנחנו מתקרבים לרגע הזה.
    גם הדם הזה יהיה על הידיים של ביבי ובנגביר

  2. תפסיקו לעבור על החוק, לצפצף על המשטרה, לנצל את התקשורת ה"אוביקטיבית" ואז להתבכיין. אגב תמיד תוכלו לעזוב את הארץ למקום יותר דמוקרטי…..

    1. למשטרה עבודה קשה מנשוא . ההפגנות הבלתי פוסקות ראינו תמונות שלהן הן אלימות. המפגינים דוחפים את המגפונים בתוך פרצופי השוטרים,מסרבים להוראות השוטרים. במקרה האישה בת ה 55 אני בטוחה שלא עשתה דבר להיות הטריגר האלים בהפגנה אבל ראינו גם אחרת וגם אחרים הזכרתם את השכל ? אַלים במדים של שחצנות והתנשאות אז פה איבדתם את הסימפטיה שלי …

    2. לך תזדיין ניר, כשיחטפו ויאנסו את אשתך והבנות שלך, נראה מה תחשוב על הזכות להפגין

    3. אני מבין שניר בעד לפרק את ישראל להשאיר אותה כמדינה מצורעת של משיחיסטים וכללית לקדם את התוכניות של איראן. השאלה היחידה היא האם ניר הוא טרול איראני או ישראלי שעושה את עבודת האיראנים בהתנדבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,891 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!