ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הביקורת גברה, האופוזיציה איימה – וההצבעה על חוק המתנות נדחתה

מליאת הכנסת הייתה אמורה להתכנס באופן חריג ביום ראשון, זמן קצר לפני ערב פסח, כדי להצביע על החוק שיאפשר לנבחרי ציבור לקבל תרומות עבור סיוע משפטי או הוצאות רפואיות. ראשי האופוזיציה הזהירו שכפעולת נגד יעכבו את ההצבעה על חוק מירון, ובקואליציה הודיעו על הורדת החוק מעודד השחיתות, לפחות לעת עתה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ עמית הלוי מהליכוד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ עמית הלוי מהליכוד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת הכנסת הייתה אמורה להתכנס מחר (חמישי) לקראת דיון והצבעה בוועדה בחוק המתנות, אך הדיון בוטל וההצבעה עליו, אם תתקיים, נדחתה לכנס הבא של הכנסת אחרי פסח. חוק המתנות, שהגיש ח"כ עמית הלוי (הליכוד) נועד לאפשר לעובדי ציבור ונבחרי ציבור, החל מעובדים במשרדים ממשלתיים ועד ח"כים ושרים, לקבל תרומות כספיות למימון הליכים משפטיים ורפואיים, והיה צפוי לסייע בפועל לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תרומות למימון הוצאותיו המשפטיות. ההצעה גררה ביקורת קשה, ואזהרות על כך שהחוק עלול להביא להגברת השחיתות במגזר הציבורי.

"המהירות בה מקודמת הצעת החוק מעוררת חשש שזה נועד להיטיב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי", אמר השבוע בדיון אורן פונו, ממונה ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים (נציג היועצת המשפטית לממשלה). "החוק פותח פתח לשחיתות בשירות הציבורי כולו. התיקון מכשיר מצבים שעובד ציבור יקבל טובות הנאה מאחר שהוא עובד ציבור וייצור תלות בין עובדי הציבור לתורמים להם. לפי המוצע, ייווצר מנגנון שניתן לנצלו לרעה להסוואת עבירות פליליות מטוהר המידות. עובד ציבור רשאי כבר היום לקבל מתנות מחברים ובני משפחה, כולל מימון להוצאות רפואיות ומשפטיות, כל עוד הם לא ניתנים לו באשר הוא עובד ציבור. ככל שהתיקון יתקבל נמצא עצמנו ביער של שחיתות שלטונית".

התכנון של הקואליציה היה להעלות את החוק להצבעה לקריאה ראשונה במליאה שתפתח באופן חריג ביום ראשון הקרוב, בשבוע של ערב חג הפסח, דבר שאינו מקובל בכנסת. מרגע שפורסם מועד הדיון הרשת געשה, שכן חרף הצהרותיו של נתניהו על הקפאת החקיקה, עדיין נדמה שהקואליציה מקדמת חוקים פרסונליים, שנויים במחלוקת, שיפתחו פתח לשחיתות. ראשי האופוזיציה הצהירו כי אם יוחלט להעלות את חוק המתנות במליאה שתפתח ביום ראשון, כל חברי האופוזיציה יגויסו בשביל לבצע פיליבסטר לחוקים שאמורים לעלות במליאה ועליהם הייתה הסכמה בין האופוזיציה לקואליציה, כמו למשל חוק מירון. 

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההתנגדות של האופוזיציה לחוקים הייתה מעכבת את משך זמן התכנסות המליאה ועשויה הייתה למשוך אותו ליום שלישי, ערב חג הפסח: "למרות סיום כנס החורף ולמרות שזהו שבוע של ערב חג, החליטה מפלגת הליכוד לכנס את המליאה במיוחד לטובת החוק המושחת והמתועב, בעל ניחוח של אינטרס אישי".  בהודעה איימו ראשי האופוזיציה כי "חוק מירון שאושר לדיון במליאה באותו היום ייתקל במאות הסתייגויות לתוך הלילה, במקום להעבירו בהסכמה למען אזרחי ישראל. אנו מחדדים כי לא נוותר וחוק המתנות המושחת יתקל בהתנגדות מסיבית של כל סיעות האופוזיציה". 

מעט זמן לאחר מכן, התקבל עדכון מהוועדה כי הדיון ביום חמישי בנוגע לחוק המתנות בוטל. לדבריהם של גורמים ביהדות התורה, הם וגורמים נוספים מהמפלגות החרדיות, התנגדו לקיום הדיון בשל החשש שהאופוזיציה תעכב חוקים שחשובים להם, כמו חוק מירון. לשאלה האם להתנגדות שלהם לדיון יש גם סיבה שקשורה לתוכנו של החוק המתנות, הובהר כי אין להם התנגדות לחוק המתנות, אולם הוא אינו מעסיק אותם, וכי כל שמעניין אותם הוא מה שסוכם איתם בהסכם הקואליציוני, בין היתר חוק הגיוס שאותו הם דוחפים להעביר. מנגד, גורמים מש"ס הכחישו את מעורבותה של המפלגה בנושא וטענו כי מדובר היה בהסכמות שנעשו בין הליכוד לראשי האופוזיציה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!