ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יו"ר הוועדה צפצף על הציבור, והפך את הדיון על "חוק דרעי 2" לפרק בתוכנית ריאליטי

ח"כ אופיר כץ ביזה את חברי הכנסת הנוכחים, כמו גם את אזרחי ישראל, כשבאמצע דיון על חוק יסוד, דיון שהוא התעקש לקיים בדחיפות, בחר לענות לשיחות טלפון, להפנות גב לחברי הוועדה, לצאת ולהיכנס משל הייתה זו רכבת תחתית. בקואליציה דחו את הצעת יועמ"שית להכנסת שינויים בחוק הפרסונלי, והעלו את החקיקה למסלול התנגדות עם בג"ץ
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אופיר כץ מפנה את גבו במהלך הדיון

אין ספק, דיוני ועדת "חוק דרעי 2" אינם כדיוני ועדת חוקה, חוק ומשפט, שעלו לכותרות. בעוד שבמקביל המשיכה ההשתוללות בוועדה בניצוחו של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), בדיונים שנמשכים שעות על גבי שעות, בוועדה בניצוחם של ח"כ אופיר כץ (הליכוד) וח"כ משה ארבל (ש"ס), הדיונים נושאים אופי ענייני בהרבה. אולם נועם הליכות ורצינות הדיון אינם מעידים בהכרח על נועם כוונות וערכיות רבה. מדובר בחוק-יסוד פרסונלי, חוק שרוב מוחלט בציבור מתנגד לחקיקתו, גם בקרב הציבור הדתי בישראל, ושנועד להכשיר עבריין מורשע לכהן כשר אוצר בישראל.

מה שהעיב מאוד על הדיון השביעי, שהתקיים אתמול (רביעי) היה חוסר מסוגלות יו"ר הוועדה כץ לנהל במקביל שתי ועדות. הוועדה התכנסה חצי שעה מאוחר יותר משעת ההתחלה שנקבעה מראש, בשל צורך דחוף בכינוס ועדת הכנסת בראשותו, וגם כשהתכנסה כבר ועדת "חוק דרעי 2", הדיון הופסק פעמים רבות בשל שיחות הטלפון הבלתי פוסקות שקיבל היו"ר כץ. כל-כך הרבה פעמים נחזה היו"ר כץ עם גב כיסאו מופנה לחברי הכנסת, כשהוא מדבר בנייד, עד שח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) פלט ש"זה מזכיר לי את The Voice עם הכיסא הזה. אני מקווה שאופיר יסתובב אלינו. זה לא מכובד". 

הח"כים טור-פז וצרפתי-הרכבי בדיון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

 יו"ר הוועדה, שלא כהרגלו, המשיך לבזות דקות ארוכות, מספר פעמים, את חברי הכנסת הנוכחים, כמו גם את אזרחי ישראל שצפו במחזה, כשבאמצע דיון על חוק יסוד, דיון שהוא התעקש לקיים בדחיפות, בחר לענות לשיחות טלפון, להפנות גב לחברי הוועדה, לצאת ולהיכנס משל הייתה זו רכבת תחתית. בכל מצב אחר, הישיבה הייתה נדחית ומתנהלת באופן הראוי לכנסת ישראל – אך נראה שהדהירה לעבר הכשרתו של דרעי תוך דריסת בג"ץ קודמת לכל.

אזהרת היועמ"שית לכנסת

תזכורת קצרה: מדובר בשינוי לחוק יסוד הממשלה, שמשמעותו פסילת כל התערבות של בג"ץ במינויים פוליטיים. מעבר למשמעות הכבדה הנוגעת ליחסים בין הרשויות – אחרי החוק תוכל הממשלה להשביע מחדש את דרעי ובכךך לעקוף את פסק הדין שפסל את מינויו.

הייעוץ המשפטי של הכנסת הציע תיקונים במטרה לעקר את אופיו הפרסונלי של החוק ולוודא שמטרתו היא תיקון ולא תפירת חליפה מיועדת לאדם כזה או אחר. אך הם נדחו. "כדאי לאזן את החשש הלא פשוט שמתעורר נוכח החקיקה הזאת. הצענו הסדרים שונים כגון תחולה מאוחרת ועיבוי תנאי הכשירות, אך ההצעות לא התקבלו על ידי מצעי החוק", אמרה בדיון היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפק. 

עוד אמרה כי "סברנו שיהיה נכון להסדיר את תחילת התהליך", כלומר, שהחוק יחול מהכנסת הבאה, ובכך יתגבר על הפרסונליזציה שבו. ח"כ צרפתי-הרכבי: "ומי לא רצה?". עו"ד אפיק: "מציעי החוק לא קיבלו את עמדתנו". עו"ד אפיק נדרשת שוב ושוב להתייחס לבעייתיות בחוק ולהערכה אם בג"ץ יפסול אותו, היא מסרבת לחזות מה יחליט בג"ץ אולם אומרת ש"בעיני תחולה מאוחרת של החקיקה הזו, בוודאי הייתה נכונה יותר. תיקונים אחרים גם יכלו לעדן את הבעייתיות ולמנוע אותה". 

ח"כ אופיר כץ ביזה את חברי הכנסת הנוכחים, כמו גם את אזרחי ישראל, כשבאמצע דיון על חוק יסוד, דיון שהוא התעקש לקיים בדחיפות, בחר לענות לשיחות טלפון, להפנות גב לחברי הוועדה, לצאת ולהיכנס משל הייתה זו רכבת תחתית. בקואליציה דחו את הצעת יועמ"שית להכנסת שינויים בחוק הפרסונלי, והעלו את החקיקה למסלול התנגדות עם בג"ץ
היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בשלב אחר מגלה היועמ"שית לכנסת כי המחלקה המשפטית הציעה להוסיף כמה הסתייגויות שבכל זאת מאפשרות לבג"ץ לפסול מינוי במקרים חריגים מאוד. כך למשל, להוסיף "תנאי כשירות שעוסקים בטוהר מידות, למשל הבחנה בין עבירות שונות, הבחנה של בין מאסר בפועל ומאסר על תנאי, הבחנה בין דרגות חומרה של עבירות", אבל ההצעות נדחו על ידי מגישי החוק. 

הצלחה שח"כ צרפתי-הרכבי יכולה לזקוף לזכותה היא שינוי הסעיף בחוק שקבע כי האופוזיציה תוכל לעלות במליאה את דרישתה להדחת שר מתפקידו. אך בדרך תצטרך לעבור מכשול:  קבלת אישור ועדת הכנסת, ועדה הנשלטת על ידי הקואליציה. התניית האפשרות באישור ועדת הכנסת ממזערת את הסיכוי שהבקשה אכן תגיע לדיון במליאה. היועצת המשפטית השיבה שהיא מקבלת את עמדת ח"כ צרפתי-הרכבי וזו הייתה הכוונה המקורית, שכנראה לא נוסחה היטב. היא הבטיחה כי השינוי ייעשה כך שהנוסח הסופי יקבע שיתקיים דיון בוועדת הכנסת, אולם המלצת הוועדה, לחיוב או שלילה, לא תמנע את הגעת הבקשה למליאה. 

הכנסת – "גרסה מטורללת יותר מ"האח הגדול"

לאור טענה על מהירות הדיונים ודחיפותם, דיונים על חוק יסוד בישראל, ח"כ משה ארבל הביא בפני חברי הכנסת הנוכחים התנהלות דומה של ממשלת נתניהו-גנץ. "הלכתי, נכנסתי לגוגל, פשוט, ובכנסת ה-23, ראו איזה פלא, הגיעה בהצעת חוק פרטית, הצעת חוק יסוד חוק ממשלת חילופין, תיקון חקיקה בהוראת שעה", "האורך שלה הוא שבעה עמודים, כאן אנחנו מחזיקים שני עמודים, שבעה עמודים אורך הצעת החוק, הוקמה עבורה, תראה אדוני היו"ר, ועדה מיוחדת".  

ארבל מדבר על חקיקת הבזק ששינתה את שיטת המשטר בישראל לאופיו הפריטטי, שבמסגרתו כוננו את תפקיד ראש הממשלה החליפי ואת האיזון המתחייב בין שתי המפלגות, במקרה הזה כחול לבן והליכוד. נזכיר כי בסדרת כתבות ב"שקוף" ביקרנו בחריפות את ההליך המעוות שבו עבר החוק הזה.

לאחר דברי ארבל, ח"כ עידן רול הזכיר שהוא עצמו התנגד לחקיקה המדוברת ואפילו הוצא מהוועדה פעמים רבות בשל התנגדותו הנחרצת. ארבל הסכים איתו וציין זאת – אך ממשיך: "אותה הצעת חוק של שבעה עמודים, שהיא משנה באמת שינוי משטרי מהותי, בדיון בוועדה מיוחדת, בהכנתה לקריאה ראשונה התקיים דיון אחד, ב-30 באפריל 2020, בהכנתה לקריאה שנייה ושלישית התקיימו שני דיונים בלבד. זהו. שלושה דיונים לחוקק את החוק הזה, בוועדה המיוחדת בראשות איתן גינזבורג". 

ח"כ ארבל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"אנחנו מוצאים עצמנו בתוך סחרור, בתוך מרוץ לתחתית של הכנסת", השיב לו ח"כ רול, "האם נעשו דברים גרועים יותר מ'חוק דרעי 2' בעבר? כן. האם אנחנו צריכים לתת יד להנצחת מנהגים פסולים בכנסת? האם אנחנו צריכים לתת יד לריסוק מעט הכבוד שעוד נשאר למקום הזה בציבור? לא". ח"כ רול ממשיך ופורק את תחושותיו: "כל יום שאני מגיע לפה אני מרגיש שאני מגיע למקום שאף אחד כמעט כבר לא מכבד. אני מרגיש שאני מגיע למקום שהפך להיות הגרסה המטורללת יותר של "האח הגדול". זה לא מכבד אותי, זה לא מכבד אותך, זה לא מכבד את הייעוץ המשפטי זה לא מכבד אף אחד". 

"מוצאים עצמנו בתוך סחרור". ח"כ רול (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ ארבל שנעל את הישיבה, הודיע כי על דעת יו"ר הוועדה הוא מודיע כי הדיון הבא יתקיים ביום ראשון, וככל הנראה יכלול גם הצבעה על ההסתייגויות לחוק. הדברים מהווים תשובה לשאלת ח"כ צרפתי-הרכבי את יו"ר הוועדה לגבי האם הוא מתכוון לעלות את החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית עוד לפני חג הפסח. כנראה התשובה היא "כן". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!