ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בקואליציה לא מסתירים שתפרו לדרעי חוק נוסף: "זה לא משנה שהתיקון פרסונלי"

עשרות חברי קואליציה חתמו על החוק שיאפשר ליו"ר ש"ס להתמנות לשר למרות שבג"ץ פסל את מינויו. שניים מהחותמים ניסו להסביר את מטרת החוק ואת המניעים מאחוריו. ח"כ סולומון מהציונות הדתית מודע לבעייתיות ("זה לא עובר חלק"), ואילו ח"כ גוטליב מהליכוד מתגאה כאחראית על היוזמה ("גם החלטת בית המשפט העליון פרסונלית")
אפרת אביבי, שבי גטניו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אריה דרעי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

החתימות הדרושות נאספו והקואליציה הגישה היום את הצעת החוק שתכשיר את מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר – לאחר שבג"ץ פסל את מינויו. הצעת החוק, שנחשפה לראשונה בוואלה, היא תיקון ל"חוק יסוד: הממשלה" ולפיה כל בית המשפט, לרבות בג"ץ, לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינויים של שרי הממשלה. 

מדובר בחוק הפרסונלי השני שנועד להבטיח את מינויו של דרעי לתפקיד שר. מגיש ההצעה, יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד), סירב להתראיין על הצעת החוק שהגיש. אך ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) התגאתה בכך, ואמרה בראיון ל"שקוף": "אני לא רק חותמת עליו, אני גם יוזמת אותו. פסק הדין שקובע שדרעי לא יכול להתמנות לשר ויש לו השתק שיפוטי, זה מושג מאוד תלוש וקיצוני, שביטל את הסבירות בהחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו במינויו, זה קומם אותי מאוד". חברת הכנסת הסבירה כי פנתה לשר המשפטים יריב לוין ואמרה לו כי "במנותק מהרפורמה אנחנו צריכים לחוקק חוק שבית משפט לא יוכל להתערב במינוי שעובר את אישור הכנסת והממשלה. זה תיקון שמשקף את רצון הבוחרים".

השופטים הזהירו מחקיקה פרסונלית


הצעת החוק הזו היא הפעם השניה שחברי הכנסת משנים חוק יסוד כדי להכשיר את המינוי הספציפי של דרעי. בפעם הקודמת היה זה החוק של משה ארבל מש"ס, שאפשר לדרעי דרך קיצור לממשלה, תוך עקיפת שאלת הקלון – נתיב שאפילו עורך הדין של דרעי לא עמד מאחוריו.

בפסיקתם בעתירה נגד מינוי דרעי ביקרו שופטי בג"ץ במילים חריפות את האופי הפרסונלי בשינוי בחוק היסוד. "השינוי נועד בראש ובראשונה כדי לסלול את הדרך למינויו של דרעי לשר", כתבה הנשיאה אסתר חיות בפסק הדין.

יצחק עמית אמר על כך כי "אנו עדים לירידה ברף הנורמות הערכיות והמוסריות שנבחרי הציבור מציבים לעצמם. […] דומה כי זו הפעם הראשונה של חקיקה פרסונלית בתחום הרגיש של טוהר המידות, על מנת לתפור את חוק היסוד למידותיו של דרעי".

ח"כ גוטליב, ברור לך שזה חוק פרסונלי? 

"לא משנה לי שזה חוק פרסונלי, החלטת בית המשפט העליון היא פרסונלית, נוגדת חוק יסוד. בית המשפט העליון עשה דבר מקומם. הוא יודע שהוא לא יכול להתערב בהוראות חוק יסוד, אז הוא מתערב בשיקול הדעת של ראש הממשלה באמצעות עילת הסבירות. בדיוק כמו שהם מסוגלים להעביר עלינו ביקורת. הם מדברים אלינו בפסקי דין ואנחנו נענה להם בחקיקה".

אבל פסקי דין הם ספציפיים לעניין המקרה עצמו. חקיקה לא אמורה להיות לטובת אדם ספציפי.

"זה נכון בערכאות אחרות אבל הדיונים בבג"ץ הם מתעסקים בסוגיות פוליטיות מאוד. אם תפרטי לפרוטות את פסק הדין תראי, מי עתר? האגודה לאיכות השלטון. כמה אנשים עומדים מאחוריהם? נגיד 30 איש? מה זה 30 איש מול 400,000 בוחרי ש"ס או מול 2.5 מיליון בוחרי ליכוד? בית המשפט מדבר אליי בפסק דין מקומם מאוד שלא נאמר שערורייתי, ההיסטוריה עוד תדבר אודותם".

ח"כ גוטליב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בניגוד לרפורמה ששם האמירה היא שאתם הולכים להחזיר את השלטון הידיים שלנו, פה אתם אומרים – אנחנו לא סומכים על בית המשפט שפסק נכון. זאת האמירה שאתם עומדים מאחוריה?

"בית המשפט פסק פסק דין שגוי בעליל. בג"ץ דן בשאלה אם דרעי יכול להיות שר או לא. הם לא רצו את דרעי והם קידשו כל אמצעי פסיקתי כדי להוביל למסקנה הזאת ואני לא מוכנה לקבל את זה. אני יכולה לתקן את זה בחקיקה. אם התיקון בחוק יסוד הממשלה לא הספיק אז אנחנו נוסיף סעיף בחוק יסוד השפיטה שלא מאפשר להם להתערב במינויים שעוברים את אישור הכנסת והממשלה".

למה דווקא אופיר כץ, יו"ר הקואליציה מגיש את החוק?

"כדי שתהיה אמירה שכל הקואליציה עומדת מאחוריו".

"יש כאן מורכבות. זה לא עובר לי חלק"

ח"כ משה סולומון (הציונות הדתית), שחתם על הצעת "חוק דרעי 2", דווקא טוען שהחוק לא נועד רק כדי להכשיר את מינויו לתפקיד שר בממשלה הנוכחית. "הסיפור של החתימה על חוק דרעי הוא לא בשביל דרעי במובן הפרטיקולרי. יש כאן אמירה. היו כאן בחירות לא מזמן, ובחרו כמעט שני מיליון איש בממשלה חדשה, וזה שבהינף יד בג"ץ מבטל, יש בזה פסול. אנחנו בתהליך של הרפורמה המשפטית, תהליך ארוך כדי שסדרי העולם יהיו בצורה נכונה, אז אני למעשה חתמתי על האמירה הזאת. אני מודע למורכבות, אני גם לא תמים". 

אתה מודע לזה שזה חוק פרסונלי?

"אני מודע שהחוק ישפיע על פרסונה, כן".

"זה שבהינף יד בג"ץ מבטל, יש בזה פסול". ח"כ סולומון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אבל שני מיליון איש לא הצביעו על דרעי – סקרים מורים ששני שלישים מהאוכלוסייה נגד המינוי. אולי הייתם מפסידים אם זו הייתה השאלה בבחירות.

"דרעי, בשונה מהאחרים, כראש מפלגה, הביא 11 מנדטים. יש כאן תהליך דמוקרטי. יש כאן תהליך של רפורמה שמנסה לתקן מציאות, לתקן עוול משפטי שנעשה כאן לאורך שנים. אנחנו רוצים לעשות את זה בהידברות ובשיח".

בהידברות ובשיח?

"כן, בוודאי. בהידברות. אני אתמול דיברתי עם רוטמן, והם מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים. כל העת. כל הזמן".

בשבוע שעבר ראש ממשלת בריטניה פיטר שר שהעלים מיסים, וכאן חתמת על חוק להכשיר מינוי שר שהורשע פעמיים במעשי שחיתות. אתה לא חושב שהחתימה שלך תורמת לדרדור הרף הערכי לו נדרשים נבחרי ציבור בישראל?

"יש כאן שני נושאים. אני מסכים איתך שהסוגייה הערכית, יש פה משהו שצריך לדבר עליו. אני אומר לך הרי בסוף, יש כאן ממשלה, הרי יש כאן משהו שמשפיע על כל הממשלה. יש כאן משהו שמשפיע על כל הקואליציה הנוכחית.

"אני אומר לך, יש כאן מורכבות. זה לא עובר לי חלק. אני בהחלט אומר לך את זה, כן. יש כאן מורכבות, כן. אבל אני אומר, בסוף יש כאן דברים שהיו על השולחן. גם בהיבט של הרפורמה וגם בהיבט של ש"ס ודרעי. היה על השולחן, והבוחר בחר. הסיפור הזה זה לפרק קואליציה".

אם כך אתה מודע לעובדה שבסופו של דבר החתימה שלך על החוק תורמת להידרדרות הערכית בציבוריות הישראלית.  

"מה שגרם לי לחתום על החוק הזה זו הסוגיה הלאומית, הסוגיה הממשלתית".  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

4 תגובות

  1. קואליציה של 20% אחוז פושעים ו 80% פחדנים יביאו לחורבן בית נוסף!
    האור לגויים יהפוך לחושך ומוות

  2. הפסיקה של בג״ץ פרסונלית??? אולי כי הוגשה פניה ספציפית נגד דרעי? אלוהים ישמור…(האמיתי…לא זה שמנפיקים במטבעה הממשלתית)
    אלו חברי הכנסת שלנו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!