ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

קלון לכנסת ה-25: חוק דרעי אושר ונכנס לספר החוקים

כדי להכניס את דרעי לממשלה, הח"כים אפשרו כניסת מורשעים במאסר על תנאי לתפקיד שר ותפרו חוק פרסונלי למידותיו של יו"ר ש"ס. בג"ץ צפוי לדון בקרוב בעתירת התנועה לאיכות השלטון לפיה המינוי לא כשר. שר המשפטים במליאה: "זה חוק רע שנסחט מהמיועד לראש הממשלה מטעמים פרסונליים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חוק דרעי. (איור: אורי פנחסי)

ברוב של 63 מול 55 אושר הבוקר במליאת הכנסת התיקון ל"חוק יסוד: הממשלה" שנועד להכשיר את אריה דרעי לכהן כשר. הצעת החוק הפרטית של משה ארבל (ש"ס) תאפשר לאדם שהורשע ונידון למאסר על תנאי לחזור למחרת לשולחן הממשלה, דבר שלא התאפשר עד כה. את החוק העבירה ועדה מיוחדת בראשות שלמה קרעי (הליכוד) בשבועות שלפני השבעת הממשלה, על מנת לאפשר לאריה דרעי, שהורשע בשתי עבירות מס, להתמנות לשר באופן מידי.

"זה חוק רע שנסחט מהמיועד לראש הממשלה ופוגע בערך טוהר השירות הציבורי מטעמים פרסונליים", אמר שר המשפטים גדעון סער. "הטיעון של מצדדי החוק היה שזהו מהלך דמוקרטי שמשקף את עמדת הציבור הרחב שהצביע שדרעי יהיה בממשלה. אך בכל הערוצים פורסמו סקרים והיחס הוא שלושה מתנגדים לתומך ועמדת השוללים הולכת ומתחזקת. הציבור, גם ציבור מצביעי הליכוד, הרבה מאוד מהם מתנגדים לחקיקה הזו".

"חוק רע". שר המשפטים גדעון סער במליאה אמש (צילום: דוברות הכנסת)

בקרוב מאוד צפוי בג"ץ לדון בעתירת התנועה לאיכות השלטון ככנגד המינוי, אותה הגישו ביום ראשון יחד עם בקשה לדיון דחוף וצו מנהלי. אחת הטענות המרכזיות שעלו בעתירה היא הודעת ח"כ בנימין נתניהו שעלה בידו להרכיב ממשלה טרם שינוי החוק. מאחר שהחוק ביום הודעת ה"עלה בידי" טרם עבר, דרעי, לטענת התנועה, חייב לעבור בדרך המקובלת, דרך יו"ר ועדת הבחירות על מנת שיחליט האם דבק קלון בעבירותיו. טענה נוספת היא שדרעי הוליך שולל את בית המשפט כשהודיע שהוא פורש מהחיים הפוליטיים. 

עבירות המס של דרעי: "צוהר סגור וחשוך"

דרעי, הורשע השנה בשתי עבירות: אחת על כך שהעלים כמיליון וחצי שקל בעסקת נדל"ן, שבה קנה ממנו אחיו שלמה דרעי מגרש בירושלים; השנייה על כך שלא הגיש דוחות של חברה שנמצאת בבעלותו, ובכך העלים הכנסות בסך של כ-534 אלף שקלים. על דרעי נגזרו במסגרת עסקת הטיעון קנס של 180 אלף שקל ושנה מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים. 

השופט שמואל הרבסט אמר על כך כי "מעשיו של הנאשם יצרו חלון מעוות דרכו נאלצו שלטונות המס להביט על קיומה של העסקה המופיעה באישום הראשון, וממנה גזרו את סכום המס המתבקש, ובעניינו של האישום השני – הנאשם […] הותיר את הצוהר דרכו מביטים שלטונות המס ופקידי השומה לתוך החברה וספריה – סגור וחשוך". 

עוד הוסיף כי "מעשים אלו מנעו משלטונות המס לגזור את סך המיסים הנכון אותו יש להשית על הנאשם ועל החברה – ובכך נוצר פוטנציאל לפגיעה בקופה הציבורית, אם כי לא הוכחה פגיעה שכזו".

אריה דרעי ובנימין נתניהו (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

במסגרת הסדר הטיעון שלו, דרעי התפטר מתפקידו כחבר כנסת, וכך לא היה צריך לעבור דרך שאלה משמעותית להמשך הקריירה שלו: האם דבק קלון בעבירות המס שביצע. את התשובה לשאלה הזו צריך לתת יו"ר ועדת הבחירות. בדרך המלך, דרעי אמור היה לפנות אליו בשאלה זו, והוא היה מכריע האם יתמנה לשר או לא. 

אבל דרעי לא רצה לקחת את הסיכון. לכן הוא דרש לשנות את החוק כך שיתאים לטובתו האישית – וזה הצליח לו. כפי שהראינו במעקב "שקוף" אחר החקיקה, במהלך הדיונים יוזם החוק ח"כ משה ארבל (ש"ס) ותומכיו ניסו בתחילה להכחיש שמדובר בחוק פרסונלי. לטענתם מדובר בהבהרה לחוק הקיים ויצירת הרמוניה חקיקתית בין ההגבלות החלות על ח"כים לבין אלו של השרים. אבל מהר מאוד נאלצו להודות בקולם עד כמה מדובר בעניין אישי. 

"חובה עלינו כנבחרי ציבור להיות קשובים לרצון של 400 אלף שהם 11 מנדטים", אמר ארבל באחד הדיונים בוועדה. "לא מדובר פה בשינוי תוך כדי תנועה. הציבור ידע היטב מה הוא בוחר. הציבור ידע שאריה דרעי לא יהיה סתם חבר כנסת שעליו המגבלה לא חלה. הוא בחר באריה דרעי כראש סיעה ורצה שהוא יהיה שר בממשלה בצורה מאוד ברורה".

הציטוטים המדהימים של השופט שמואל הרבסט

לבג"ץ יש דרכים שונות להתערב בהליך של הקואליציה לפעול, אך ספק אם השופטים יכריעו כי יש לבטל את החוק. החלטה כזו נעשית לרוב על רקע טענות להליך חקיקה חפוז ולא תקין, ואילו כאן באופן יחסי הספיקה הוועדה לקיים הליך סדור, תוך קיום יותר מחמישה דיונים בנושא. 

אך למרות זאת, בג"ץ יצטרך לתת מענה לשאלה אודות כשירות דרעי לתפקיד והאם גזר הדין ניתן לו מתוך הבנה כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים והציבוריים. יש לציין כי בהסדר הטיעון שלו הודיע כי הוא פורש מתפקידו כח"כ, ולא עוזב לצמיתות את החיים הפוליטיים. יחד עם זאת בגזר הדין נראה כי השופט הרבסט משוכנע לחלוטין שדרעי עשה הקרבה משמעותית יותר, ולא ישוב לחיים הפוליטיים לצמיתות. "הנאשם, איש ציבור מזה כשנים רבות, מדיר עצמו מעתה מרצון מעיסוק בצרכי ציבור", נכתב אז. "תולדות חייו מלמדים כי הוא ראה בהיותו נבחר ציבור ייעוד ודרך חיים, וכעת נוכח התיק דנן ואישומיו – הרי שהוא מוותר על כך, וזאת מרצונו".

ההקרבה הנעלה של דרעי זיכתה אותו בהקלה בעונש, במסגרת הסדר הטיעון שסגר עם הפרקליטות. "המאשימה עצמה רומזת על כי היא רואה בכך חלק מן העונש אשר אותו הטיל הנאשם על עצמו", כתב השופט הרבסט. לבסוף, ציטוט מדהים מלמד כי השופט ניסה להרגיע אותנו מההתחרשות בה אנו חוזים כעת: "כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית […] יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצרכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".

על כך כותבים בתנועה לאיכות השלטון: "דרעי הוליך את בית המשפט שולל, בעת שהציג בפניו מצג שקרי לפיו בכוונתו לפרוש מהחיים הציבוריים, ומכאן שפסק הדין וגזר הדין בעניינו בטלים מאחר והושגו ברמייה".

עם העברת חוק דרעי אפשר להפנות אצבעות מאשימות לכל שלושת הרשויות: לרשות המבצעת, הממשלה המתגבשת ברשות בנימין נתניהו שמאפשרתלדרעי להתמנות לשני תפקידי שר בכירים בדרך עקומה תוך כיפוף הכנסת לצורכיה; לרשות המחוקקת, ובראשה חברי הכנסת משה ארבל, יו"ר הוועדה שלמה קרעי, תשעת חברי הכנסת שהצביעו בעדו בוועדה וכל 63 חברי הכנסת שנתנן את אצבעם עבורו במליאה. ולסיום לרשות השופטת, ובפרט לשמואל הרבסט, שנתן לדרעי, שכבר הורשע וישב במאסר, גזר דין מקל והפליג בהנחה כי העבריין היושב מולו פועל בתום לב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. אני מניח שבעתיד שופטים, שעומד בפניהם איש ציבור, יקחו זאת בחשבון וישיתו עונשי מאסר (ככל כנראה קצרים) ע"מ למנוע אי הבנות עתידיות. אם הם יימנעו מכך, סביר שהפרקליטות תערער בתדירות גבוהה יותר.
    [ד"א, לדעתי לראות את דרעי מכהן כשר זה לא הדבר הגרוע ביותר שצפוי לנו ויש דברים אחרים שצריך להתמקד בהם, אבל זה בהחלט מסמל את הכיוון הכללי.]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!