ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המיליונים האבודים: כמה כסף המפלגה שהצבעת לה חייבת לך?

200 מיליון שקל - זה הסכום שמפלגות ישראל לוו מאיתנו בבחירות - מתוכם 46 מיליון כבר לא ישובו • לאן הלך כל הכסף הזה? אין לדעת, כי הוא לא שקוף • אבל יש סיבה טובה לחשוד: בעבר מפלגת הליכוד שילמה איתו לעורכי דין, וכחול לבן שכרה חוקרים פרטיים • נקודת אור: תע"ל וחד"ש התנהלו באחריות ולא צברו חובות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלוו מאיתנו מיליונים, ולא ברור האם יחזירו. יושבי ראש מפלגות ביום ההשבעה (צילום: אוליבייה פיטוסי)

המפלגות שהתמודדו לכנסת ה-25 חייבות לציבור כ-200 מיליון שקל – חוב שנוצר מהלוואות שלקחו מאיתנו כדי לממן את הקמפיינים במערכת הבחירות האחרונה. במענה לבקשת חופש מידע של "שקוף", מתברר כי החוב הגדול ביותר הוא של הליכוד – 51 מיליון ש"ח ואחריה יש עתיד עם 23 מיליון ש"ח. חוסן לישראל ותקווה חדשה שרצו יחד בבחירות האחרונות חייבות יחד כ-25 מיליון שקלים לכנסת (לכל הנתונים – גללו למטה). 

את החובות הללו המפלגות מתכננות להחזיר באמצעות התקציב השוטף שהכנסת מעניקה להן עם תום הבחירות (גם הוא מתנה מאיתנו), בחישוב שמתבסס על מספר המנדטים שהשיגו. המפלגות מקבלות כ-1.4 מיליון שקל על כל מנדט. אך חלק מהסיעות כלל לא נכנסו לכנסת – נשרו מהמרוץ או שלא עברו את אחוז החסימה – לכן הן לא יחזירו לנו את הכסף שלוו. מדובר בכ-46 מיליון שקל שאף אחד כנראה לא יצליח לגבות.

איך נוצרו חובות כאלה, ועל מה שילמנו 200 מיליון שקל? הסכומים האדירים הללו אינם שקופים לציבור. אך יש לנו סיבה טובה לחשוד – נחשפו בעבר מקרים בהם המפלגות עשו שימוש לא ראוי בתקציב הבחירות. כחול לבן השתמשה בחוקרים פרטיים כדי להפיל את הליכוד. במפלגת הליכוד שילמו לעו"ד של ראש המפלגה בנימין נתניהו סכום מופרך של 1.4 מיליון שקל, על הגנה משפטית ליועצים ודוברים של המפלגה, שנחשדו בהטרדת עד המדינה שלמה (מומו) פילבר. גם בבל"ד הוציאו כ-2 מיליון שקלים עבור "ייצוג משפטי של עובדים, יועצים ובעלי זיקה לסיעה במסגרת חקירתם הפלילית". 

לא שכחנו את החוב של שפיר וברק

הזלזול בחוב לציבור הוא אחת מהבעיות החמורות בשיטת מימון המפלגות לבחירות. המפלגות חוקקו לעצמן הליך שבו הן מקבלות הלוואות מכיס הציבור לצורך הבחירות אבל ללא פתרון אמיתי למקרה שהן לא יכולת להשיב אותו. המפלגה היא ישות משפטית נפרדת והחובות אינם רשומים תחת אנשים ספציפיים. נוח, נכון? האמת שאם גם אתם הייתם מכתיבים לבנק את הסכם המשכנתא שלכם הייתם עושים זאת באותה צורה. 

רשימת המפלגות שחייבות כסף לציבור ולא צפויות להשיב אותו הולכת ומתארכת. מפלגות "העצמאות" ו"התנועה" כשלו בבחירות לכנסת ה-23 ונשארו עם חוב שהציבור משלם על סך 4.2 מיליון שקלים ו-3.4 מיליון שקלים בהתאמה. מפלגת הבית היהודי שהייתה בראשות רפי פרץ והתמודדה בסבב הנוכחי בראשות איילת שקד שלקחה את שאריות צל"ש (ימינה) יחד איתה, חייבת לכנסת כ-3.5 מיליון שקלים. על כך יש להוסיף הפעם את החוב של מפלגת ימינה שעומד על כ-16 מיליון שקלים. ספק אם פירור מאותם חובות ישוב לקופת הכנסת.

עוד שתי מפלגות שקצת חמקו מתחת לרדאר הן בל"ד ו"דרך ארץ". בל"ד חייבת סכום זניח יחסית של כ-360 אלף שקלים. מלשכתו של יו"ר המפלגה סמי אבו שחאדה נמסר כי הם יוצאים לגיוס חברים חדשים למפלגה ומאמינים שיצליחו להשיב את החוב. "דרך ארץ" בראשות יועז הנדל חייבת כ-3.2 מיליון שקלים. הנדל מיאן להשיב על הנושא. מהצד השני נציין לחיוב את תע"ל וחד"ש שלא נמצאות בחובות ובכלל התנהלו באופן אחראי בסבבי הבחירות האחרונים.

סתיו שפיר ואהוד ברק. חייבים לנו כסף, וכנראה כבר לא יחזירו (צילום: פלאש 90)

מקום אחרון בניהול סיכונים: נעם והעבודה

בעיה נוספת שנוצרת כתוצאה מכך שהמפלגות "בונות" על התקציב השוטף, הוא פערי כוחות לא סבירים בין הגדולות לקטנות. כלומר, לא בכדי הליכוד צברה את החוב הגדול ביותר – מספר המנדטים שלה מאפשר לה כביכול לקחת את הסיכון. לעומתה, מפלגות קטנות יותר כמו ש"ס למשל, מגיעות עם תחמושת קטנה בהרבה לקרב הפוליטי. זה עוד עיוות עליו כתבנו בסיקור הצמוד של "שקוף" לשיטת מימון הבחירות.

לאור המצב, כדאי לערוך בחינה נוספת לנתונים: מי המפלגה הבזבזנית ביותר, שלקחה את הסיכון הגדול ביותר על הגב שלנו? כלומר, מי צברה את החוב הכי גדול ביחס למספר המנדטים? מעבר למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, הראשונה ברשימה היא מפלגת נעם של אבי מעוז, שנושאת חוב של כ-3.342 מיליון שקלים למנדט, ואחריה נמצאת מפלגת העבודה, שנושאת חוב של כ-3.271 מיליון שקל לכל מנדט. 

נזכיר שלמפלגות יש גם חובות לספקים שונים, לעובדים ולרשויות המיסים. כך לדוגמה, החוב של "הליכוד" לרשויות המס עומד על כ-28 מיליון שקלים. ההתנהלות הזאת היא לא טעות – היא מדיניות. ולחברי הכנסת אין כל אינטרס לשנות את החוק.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

עשרות מיליוני שקלים שהיו יכולים ללכת לשיפור מערכת הבריאות, לחינוך או לשבילי אופניים – נעלמו כלא היו. בנוסף, כשהכסף לא שקוף, והמרוץ לבחירות כה צמוד, המפלגות משתמשות בסכומים האדירים באופן מעוות ומסוכן, כמו הפצת שנאה ופילוג ברשתות החברתיות, חוקרים פרטיים להשמצת יריבים ועוד אירועים שאין לנו כל דרך לדעת עליהם.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

צריך לצמצם באופן משמעותי את גובה ההלוואות שאפשר לקחת מהכנסת ולהחיל שקיפות על ההוצאות כפי שקורה מכל כסף ציבורי אחר למעט תקציב הביטחון. אנחנו ב"שקוף" נמשיך לכתוב על הנושא הזה, עד שכל ילד וילדה ידעו שמאות מיליוני שקלים בשנה משמנים במחשכים מנגנוני מפלגות מושחתים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. מבקש התייחסות לעובדה שהיחידים ששילמו מכיסם לכל מערכות הבחירות הם המעסיקים במגזר
    העסקי הפרטי. הם ורק הם שילמו משכורות בתוספת עלויות מעביד – איש איש לפי מצבת העובדים שלו (אני שילמתי מכיסי עבור 7 עובדי כ- 50,000 שח בחמש מערכות הבחירות האחרונות). העובדים הלכו לים או למנגל בפארק. אני ורבים המקולגות שלי הלכנו לעבודה. בנוסף כמובן שילמנו על אותו יום עלויות עקיפות (ארנונה ועוד).
    אף אדם אחר לא נפגע אישית בכיסו כתוצאה מהבחירות (אם כי כולנו שותפים לפגיעה במשק).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!