ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"רד מזה": השופטת יצאה מהחדר – והח"כים "הגניבו" עוד כ-7 מיליון שקלים למפלגות

24 מיליון השקלים שאישרה הוועדה הציבורית להגדלת מימון המפלגות לא הספיקו למפלגות • בהסכמה נדירה בין קואליציה לאופוזיציה הובילו דוד ביטן ואיתן גינזבורג מחטף בוועדת הכנסת - והוסיפו סכום של 640 אלף שקלים לכל מפלגה • השופטת מתחה ביקורת על המפלגות: "מערכות בחירות מכספי ציבור צריכות להיות צנועות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השופטת יצאה מהחדר - והח"כים "הגניבו" כ-7 מיליון שקלים (צילום: דוברות הכנסת)

לחברי הכנסת דוד ביטן (ליכוד) ואיתן גינזבורג (כחול לבן) לא הספיקו 24 מיליון השקלים תוספת שאישרה להם הוועדה הציבורית השבוע להגדלת תקציב מימון המפלגות. בהובלתם, בחסות סדר הזמנים הקצר לאישור המהלך, הוסיפה ועדת הכנסת סכום של 640 אלף שקלים לכל מפלגה, בצעד שיסייע בעיקר למפלגות הקטנות – בסך הכול כ-7 מיליון שקלים נוספים. 

ביום שלישי, לאחר התנגדות של סיעות ישראל ביתנו, העבודה ומרצ, נבלם חלקית המהלך שבו הח"כים ביקשו לאשר לעצמם במחטף תוספת של 40 מיליון שקלים למימון המפלגות – יותר מ-20% תוספת למימון הקיים. בכנסת החליטו ללכת בדרך המלך ולהשאיר את ההחלטה בידי הוועדה הציבורית. הוועדה, תוך פחות מיממה, אישרה לבסוף העלאה של כ-24 מיליון שקלים. 

הכסף לא הספיק. ביטן וגינזבורג (צילום: פלאש 90)

נזכיר – כספי המפלגות הם כספים לא שקופים, ועל פי דוח מבקר המדינה הם משמשים גם לקמפיינים רעילים וספק חוקיים ברשת, שהופכים כל מערכת בחירות בשנים האחרונות ליצרית ומכוערת יותר ויותר.

עוקפים את החוק כי אפשר

אף שניסו לזרז השבוע את המהלך, נתקלו יוזמיו בהתנגדות של ישראל ביתנו, שאליה הצטרפו בהמשך מרצ ומפלגת העבודה. התוצאה – כפי שנכתב בחוק, ההחלטה עברה לוועדה הציבורית והחקיקה נעצרה באופן זמני. 

על פי החוק, יש להביא הצעה להגדלת מימון המפלגות בפני ועדה ציבורית, שבראשה עומדת כעת השופטת בדימוס אילה פְּרוֹקַצְ'יָה. הוועדה שפועלת באופן עצמאי אמורה להחליט על גובה הסכום שיקבלו המפלגות. אבל פרוקצ'יה הודיעה שהיא לא מתכוונת להשתתף בהצגה הזו והח"כים החליטו לא לקדם חקיקה על הראש שלה (לפחות באותו הרגע). "הכנסת לא מכבדת חוק שהיא עצמה חוקקה", אמרה בדיון ביום שלישי. "ברגע שהיא עוקפת אותו היא עוקפת את עצמה. התהליך הזה לא זכה לאמון ציבורי והביקורת הציבורית שתהיה היא מוצדקת". 

השופטת פרוקצ'יה מתחה ביקורת על המפלגות

לבסוף, התכנסה הוועדה הציבורית ליחידת המימון, שמעה את נציגי המפלגות והחליטה כי יש לאשר העלאה נקודתית של יחידת המימון, לפיה מחושב הסכום מ-1.422 מיליון שקלים ל-1.6 מיליון. זה אמנם הליך תקין, אבל ספק אם התקבל תוך דיון רציני כשלוקחים בחשבון כמה זמן קיבלה הוועדה לדיון. כשנשאלה על ידי ח"כ אלכס קושניר איך קבעה שזה הסכום הנדרש אמרה השופטת כי הוועדה התייחסה "להערכות כלליות".

פרוקצ'יה גם מתחה ביקורת על התנהלות המפלגות במערכות הבחירות האחרונות. "צריך לפתח תודעה שונה ממה שקיימת היום, מערכות בחירות מכספי ציבור צריכות להיות צנועות", אמרה. "אפשר להגיע לציבור הבוחרים גם באמצעים יותר צנועים". השופטת התייחסה גם למצב שבו המפלגות גוררות את הגרעונות שלהן ממערכת אחת לשנייה: "זה מצב לא תקין ולא נכון".

אבל כאמור, לח"כים זה לא הספיק. הם חיפשו דרך לגשר על הפער. מה עשו? לאחר הברכות החגיגיות וחלוקת הסוכריות של ח"כ דוד ביטן, יצאו חברי הוועדה הציבורית מהחדר, וחברי הכנסת הוסיפו לעצמם עוד תיקון קטן שאומר כי כל מפלגה תקבל עוד כ-640 אלף שקלים למפלגה. התיקון עבר בשקט מופתי כמעט. גם כששאל ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) על הסעיף הזה אמר לו ח"כ דוד ביטן: "רד, רד מזה". בשורה התחתונה – המפלגות יצאו עם רוב תאוותן בידן – על חשבוננו.

מושיטים יד פעם אחר פעם יד לקופה הציבורית

אף שתוספת המימון היא זו שתופסת את האוזן, צריך לזכור שגם הפעם הח"כים אישרו לעצמם הקפאה של חובות המפלגות לציבור עד לאחר הבחירות, ובנוסף לכך גם פריסה מחדש של התשלומים. רק כדי להקל על עצמם עוד קצת הם דחו גם את מועד הגשת הדוחות למבקר המדינה. גם השופטת התייחסה למצב שבו המפלגות גוררות את הגרעונות שלהן ממערכת אחת לשנייה: "זה מצב לא תקין ולא נכון".

"רד מזה". צפו בדברי קושניר – ובתשובת הייעוץ המשפטי

מה בעצם עושים הח"כים? משנים בכל סבב בחירות את החוק, ככה שיגדילו את הסכום שהם מקבלים מהכסף שלנו לקמפיין. הן עשו זאת בכל סבב בשנים האחרונות.

החובות של המפלגות גדולים בגלל התנהלות שערורייתית שלהן, ולא בגלל הבחירות. הן מקבלות כסף גם למימון הבחירות וגם למימון השוטף, אבל בפועל הן מוציאות את כל הכסף בקמפיין, בהנחה שהמימון השוטף יחזיר את החוב. ובסופו של יום כל סבב בחירות כזה עולה לציבור כ-200 מיליון שקלים, כסף לא שקוף שיוצא על בחלקו על ג'ובים, הסתה ברשת וחוקרים פרטיים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. זה מחדל ברמת עתירה לבג"ץ. מקווה מאוד שהתנועה לאיכות השלטון או עמותה אחרת בתחום טוהר המידות תרים את הכפפה ולכל הפחות תייצר דיון סביב הבושה הזו.

  2. פשוט בושה, אלו שאמורים לעבוד בשבילנו למעשה עובדים עלינו, ויש בחירות אחת אחרי השנייה שפשוט לא עושות כלום! איך אפשר למנוע את הבחירות הבאות, חוץ מלהשליך לכלא חצי מחברי הכנסת?!

    1. דוד ביטן הערס אומר "רד רד מזה". לא מפתיע. אני עובד בהייטק, פוגש מדי יום אנשים ראויים פי מאה לנהל את המדינה הזאת מחבורת העלובים בכנסת. חבל ששיטת הבחירות שלנו הפכה את הכנסת מסנאט ציוני משכיל לערסיאדה.

  3. השופטת פרוקצ'יה נזפה בהם….
    רואים בתמונה את דוד ביטן ואיתן גינזבורג שהם ממש מתביישים בעצמם.

    איך שרו הגשש?
    צוחקים עלינו בפנים ואנחנו לא לומדים לא לומדים לא לומדים….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!