ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בזמן ששילמתם: מבקר המדינה חושף כי הליכוד חמקה מתשלום מס של מיליונים

על פי הדוח, במפלגת השלטון לשעבר ובאגודת ישראל לא שילמו מיסים, הליכוד בהיקף של כ-28 מיליון שקלים והאגודה בהיקף של כ-2 מיליון • גם אחרי הביקורת, בליכוד עדיין מנסים להקטין את גובה התשלום • המבקר קנס את המפלגות בסכומים פעוטים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עליהם החוק לא חל? הליכוד בליל הבחירות האחרונות (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בזמן שכל בית עסק משלם אלפי שקלים במיסים למדינה על כל עובד ועובדת שהוא מעסיק, במפלגת השלטון לשעבר – הליכוד – הרגישו שהחוק לא בהכרח חל עליהם. דוח מבקר המדינה גילה את הטריק המתוחכם של הליכוד ואגודת ישראל לחמוק מתשלום מס – כדי לממן עוד קצת תעמולת בחירות. על פי הדוח שמתפרסם היום (שלישי), שתי המפלגות לא שילמו במשך שנים מסים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים – בניגוד לחוק. בליכוד חייבים עדיין לרשות המסים כ-28 מיליון שקלים, ובאגודת ישראל 2.4 מיליון שקלים. 

כיצד זה התבצע? שתי המפלגות דחו על דעת עצמן תשלום של מס עבור העסקת עובדים, בגובה של 25%. זאת, אף שבפועל הן כן ניקו את אותו סכום משכרם של העובדים. וכך, במקום לשלם את המס מיד כפי שקובע החוק, הסכומים הללו אפשרו למפלגות לממן בדרך יצירתית את פעילות התעמולה שלהן בבחירות 2019. 

(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

על פי הדוח, הפעם הראשונה שבמפלגת הליכוד טרחו בכלל לפנות לרשות המיסים ולהתחיל לדווח על תשלום מס הייתה רק בדצמבר 2021, לאחר ארבע מערכות בחירות. בזכות הביקורת, נכון לעכשיו לפחות חצי מהחוב של אגודת ישראל שולם. בתשובה לפנייה שלנו לאגודה נמסר כי יתרת החוב תשולם בימים אלו.

לא ממהרים לשלם את החוב – גם אחרי הביקורת

"גם במועד ביצוע הביקורת", כותב המבקר, "סיעת אגודת ישראל לא דיווחה לרשות המיסים על העסקת פעילים ועובדים במסגרת מערכות הבחירות האמורות ולא שילמה את המס שנוכה במקור משכרם כמתחייב מחוק המיסוי ומתקנות המיסוי, וזאת אף שהיה עליה להסדיר את הדיווח והתשלום האמורים כשנתיים לפני כן".

ומה עם הליכוד? שם המחדל גדול אף יותר, ושם לא ממהרים כלל לשלם את החוב. המבקר מציין כי "סיעת הליכוד דיווחה לראשונה לרשות המיסים בדצמבר 2021 על העסקת פעילים בארבע מערכות הבחירות שהתקיימו בשנים 2019-2021". כלומר, מפלגת הליכוד לא שילמה את המס במשך שלוש שנים.

רק חצי מהחוב שולם. יעקב ליצמן, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החוב של המפלגה מורכב מקרן חוב על סך 23.4 מיליון שקלים, הפרשי הצמדה וריבית בסך של כ-1.7 מיליון שקלים וקנסות על האיחור בתשלום מטעם רשות המיסים, בסך של כ-3.3 מיליון שקלים. בליכוד, במקום פשוט לשלם את הסכום כפי שהוא על פי החוק, מנהלים משא ומתן עם רשות המיסים על הפחתת הקנסות ועל פריסת התשלומים. 

המבקר מוסיף ומצביע גם על כך ששתי הסיעות לא דיווחו ברישומים שלהן את ההוצאות הנוספות הללו – כלומר הסתירו את גובה החוב האמיתי בדוחות.

התנהלות שערורייתית חוזרת

מאז הביקורת, באגודת ישראל שילמו לרשות המיסים מחצית מסכום החוב ופנו לכנסת בבקשה לקבל הלוואה מאוצר המדינה לתשלום יתרת החוב. בליכוד, כאמור, ממשיכים למשוך את הזמן כדי לפנות קצת כסף לתעמולת בחירות ולנסות להקטין את סכום הקנסות. העונש של המבקר – קנס של 250 אלף שקלים לליכוד ו-100 אלף שקלים לאגודת ישראל. כסף קטן לליכוד ביחס לכ-24 מיליון שקלים של החוב המקורי ובטח שלא מרתיע

ההתנהלות הזאת של המפלגות היא לא טעות. אין דרך לתאר זאת חוץ מדוגמה אישית גרועה מאוד לאזרחים ותאגידים שמשלמים מיסים כחוק. ולא רק זאת, יש כללי חשבונאות ברורים לעריכת דוחות כספיים ונראה שגם בליכוד ובאגודת ישראל בחרו לחרוג מהן עד כדי כך שהמבקר דרש מהן לתקן את הדוחות הכספיים שלהן. אם זו הייתה חברה שנסחרת בבורסה המשקיעים היו בורחים מהן כמו מאש. 

הסיפור הזה הוא רק אחד מעשרות מקרים וסיפורים שאנו נחשפים אליהם מדי שנה על הדרך שבה המפלגות מתנהלות עם הכסף שלנו. טוב שהמבקר הציף בפנינו את הטריק החדש שבו מפלגות פשוט חומקות מתשלום מיסים.  אבל אלו לא העבירות היחידות. 

ככלל, הח"כים מתייחסים לציבור ככספומט, כשרק לאחרונה העלו לעצמם את סכומי מימון המפלגות – בגלל החובות, וכדי לשטוף אותנו בעוד קמפיינים ארסיים. בכל סבב בחירות שכזה אנו משלמים למפלגות כ-200 מיליון שקלים שיוצאים על העסקת מקורבים, חוקרים פרטיים, יועצי צללים וכמובן הכפשות הדדיות. לסכומים האלו אפשר היום להוסיף את התרגיל החדש שבו פשוט מעכבים, באופן לא חוקי, תשלומים לרשויות המס.

מהליכוד טרם נמסרה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

ביקורת המבקר חשפה בפנינו עוד שיטה מלוכלכת להגדלת תקציב המפלגות. פשוט לא לשלם מיסים. המיסים האלו משמשים לתקצוב של חינוך, בריאות ביטחון ועוד. בנוסף, תרגיל כזה מגדיל את הפער התקציבי בין הליכוד לשאר המפלגות ומקנות לה יתרון לא הוגן. גם במישור הערכי, כשמפלגת השלטון (דאז) חומקת מתשלום מיסים – מה יאמר אחרון המעסיקים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

טוב יהיה אם מבקר המדינה יחמיר עם הקנסות ויהפוך עבירות כאלו ללא משתלמות בעליל למפלגה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

11 תגובות

  1. אם האזרח הפשוט לא היה משלם מיסים שכבר ניגבו מהעובדים רשות המיסים לא היתה יושבת בשקט ומעקלת לו את חשבון הבנק
    להיות חייב מיליוני שקלים והרשויות שותקות
    לעכל במיידי את חשבון הבנק של הליכוד לא לאפשר להוציא אגורה ואת הכסף להעביר לרשויות

  2. יש לעשות כל מה שניתן כדי להשאיר את חבר הליצנים המושחת המתקרא "ליכוד" בספסלי האופוזיציה האחוריים… יחד עם ה"גוש" הסרטני שייצר למדינה בדמות מפלגות אנטי ציוניות המוצצות את דמנו.

  3. לא יכל להיות? הליכוד לא מפלגה ישרה? באמת הרי המנהיג שלכם נקי כפיים, אדם עניו וצנוע שהולך בדרכי מורו ורבו מנחם בגין. עוד פעם השמאל המרושע הזה ממציא סיפורים,
    גם מבקר המדינה הפך להיות שמאלני בוגד…מפלגה של מושחתים מנוהלת בידי מושחת….לכאורה עד פסק הדין הברור שיגיע.

    1. המנהיג שלנו,בניגוד למנהיג האחר, לא נתן אתנן למפלגת תומכי מחבלים
      בסך 50.000.000.000 ש"ח, ולא שיפץ את חווילתו הפרטית ב-50.000.000
      על חשבון אזרחי מדינת ישראל הנאנקים תחת עול המיסים.
      קאפיש?

      1. עם כזה מנהיג לא צריך אויבים.

        עצוב שאתה ממשיך להדהד פייק של ״המנהיג״ שלך,
        כמו עבד.

      2. וכמו כל ימנון שרוף מוח אתה ממשיך לפמפם את השקרים של הליכוד… עד כדי כך אתם שטופי מוח שאתם לא מסוגלים לרדת לעומקו של עניין ולברר את האמת? הרי כל מה שכתבת הוא ערימת שטויות…

      3. מספיק עם הבדייה הזאת של שיפוץ הוילה שהצפון קוריאנית מפיצה בלי הרף. זה כבר הוכחש בכל מקום אבל ביביסטים שטופי מוח לא מסוגלים לקלוט שלא כל אחד הוא מושחת בלי תקנה. ואם תושבי המדינה נאנקים תחת עול המיסים אתה לא חושב שכדאי שמפלגת הליכוד תתרום את חלקה ותעביר לקופת המדינה את מה שהיא כבר גבתה מהעובדים שלה? או שאתה עיוור בצד אחד של הראש?

  4. הרסו את הליכוד, עכשיו מנסים להרוס את המדינה, בחיים לא אצביע לליכוד הזה, זה לא הליכוד שהיה :\

  5. שלום עידן, יפה מאד!!! כרגיל ״ הבעיה ״ להדהד את הסיפור הקשה הזה בכלי התקשורת. שכתב את הסיפור פעם ועוד פעם עד שיקלט בשופרות הגדולים. למשל – חפשאחריות אישית בהנהגת הליכוד. מי נתן את ההוראה לא לשלם את המיסים?
    תודה. צבי

  6. איך אמרה העילוי? מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים ואני רוצה להגיד לה ולכל החברים שלה במפלגה הזאת שתם הסרט, לכו הביתה, שימו שק על הרש ןתתלבאו ממש טוב כי אנחנו לא ניתן לכם יותר את ההפקרות הזאת קומבינות ואינטרסים למקורבים מהיום ממש מתוך הארנק של סגול השיער לכו
    לכו לכו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!