ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שקד הצהירה שתקדם כריית פוספטים בנגב, ראש עיריית ערד תקף: תעמולת בחירות

שרת הפנים אמרה בכנס דימונה כי לדעתה כריית הפוספטים על ידי כיל בשדה בריר היא דבר "נכון לתעסוקה בנגב" • בכך התעלמה שקד מההשלכות הבריאותיות של כריית פוספטים ליד אזורים מיושבים • ראש עיריית ערד, שנלחם באופן עקבי בכרייה בשדה בריר: הקריאה לקדם תעסוקה על חשבון בריאות תושבי האזור - לא מתקבלת על הדעת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"נכון לתעסוקה"; "תעמולת בחירות". שקד מול בן חמו (צילום: פלאש 90)

שרת הפנים איילת שקד (ימינה) הצהירה כי בכוונתה לקדם כריית פוספטים בשדה בריר ליד ערד. את הדברים אמרה בכנס דימונה לנדל"ן שהתקיים השבוע, בהשתתפות ראש עיריית דימונה בני ביטון, שרים וחברי כנסת. בעקבות הצהרותיה, תקף ראש עיריית ערד ניסן בן חמו: "תעמולת בחירות על חשבון בריאותם של תושבי האזור".

"פגשתי בחוץ את עובדי תעשיית הפוספטים", אמרה שקד בכנס כשהחלה לדבר על הנושא. "אני דוחפת את אישור הכרייה בשדה בריר ואני חושבת שזה נכון לתעסוקה בנגב". לדבריה, בכוונתה לייצר לובי לנושא ולפעול לאשר את המהלך לקראת ישיבת ממשלה שתעסוק בנושא. "אני קוראת מכאן לראש הממשלה יאיר לפיד לאשר להעביר את הנושא לדיון בממשלה", אמרה עוד. "כך נציל עובדים רבים בנגב ותעשייה שלמה. מקווה שהוא יענה לקריאה שלי. הרבה משפחות מחכות לכך".

האזור ליד ערד שבו כיל מעוניינת לכרות פוספטים (צילום גילי סופר)

אלא שבדבריה שקד לא סיפרה כי באזור מתגוררים כ-14 אלף תושבים בדואים שכבר קיבלו סמל יישוב. כדי להכשיר את הקרקע לכרייה יהיה צורך לפנות אותם. עוד השמיטה שקד בדבריה את ההשלכות הבריאותיות של כריית פוספטים בסמוך לאזורים מיושבים. במשך עשור משרד הבריאות הוציא חוות דעת שמתנגדות למהלך. "ישנו סיכון גבוה לתמותה כתוצאה מחשיפה לפוספטים", השיבו בעבר לפניית "שקוף" בנושא. "על סמך כלל הנתונים והמידע שהתקבל, גיבש משרד הבריאות את המלצותיו להתנגד לקידום הפרויקט".

בן חמו, מתנגד בולט למהלך הרחבת כריית הפוספטים לשדה בריר, מיהר למתוח ביקורת נוקבת על דברי שקד. "צר לי שהשרה עוסקת בתעמולת בחירות ובוחרת להתעלם מהחלטות בית המשפט לקיים תסקיר בריאותי מקיף על השפעות הכרייה", טען. "הקריאה לקדם 'תעסוקה' לכאורה על חשבון בריאותם של 60 אלף תושבי האזור אינה מתקבלת על הדעת, במיוחד כשמדובר בממשלת מעבר וכל מדיניות הפוספט של מדינת ישראל נדרשת לעבור בחינה מחדש".

המצגת המניפולטיבית של משרד הכלכלה

דבריה של שקד אינם מתקיימים בחלל ריק. קבוצת המפעלים המזהמים כיל שבבעלות הטייקון עידן עופר מבקשת להקים את מכרה הפוספטים בשטח המכונה שדה בריר. בשבועות הקרובים הממשלה צפויה להכריע האם לאשר את פרויקט הענק שכיל רוצה לקדם בנגב. רק לאחרונה חשפנו ב"שקוף" מצגת פנימית של משרד הכלכלה שתומכת באותן עמדות בדיוק.

עובדי רותם מפגינים מול הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במרכז הדברים שהוצגו במסמך הפנימי, כתבו במשרד הכלכלה מסר מאיים המודגש בקווי מסגרת אדומים: "ללא מקורות נוספים לכריית פוספטים החברה תאלץ לסגור את המפעלים ולפטר את כל העובדים". עמדה זו מתיישבת עם ההפגנות האחרונות למען הקמת המכרה, בהן נעשה ניסיון לקשור בין הקמת המכרה לעתידם של העובדים במפעלים הקיימים.

מלשכת שקד נמסר בתגובה: "דבריה של שרת הפנים נאמרו ביחס להחלטת הממשלה שהתקבלה ב-14.01.2022 בוועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי, בה אושר שינוי לתמ"א 14ב. במסגרת התיקון נקבע כי בעת הגשת תוכניות בתמ"א זו תתווסף גם בחינה של היבטים בריאותיים בתוכניות מפורטות לכרייה וחציבה. 

"עוד נקבע כי בטרם קידום התמ"א המפורטת למתחם שדה בריר תקיים הממשלה דיון, על בסיס בחינה של משרדי הממשלה הרלוונטיים שיביאו לפניה נתונים מעודכנים בנושא מדיניות כריית הפוספטים בישראל, בהתייחס בין היתר להיבטים כלכליים, סביבתיים ובריאותיים של כריית פוספטים. 

"לצורך קבלת החלטה עקרונית בנושא שתשפיע על קידום התוכנית המפורטת, ובהתאם להחלטת הממשלה, יש לקיים דיון חשוב זה, אותו השרה מקדמת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

  1. אני מציעה שאיילת שקד ומשפחתה יעברו להתגורר ליד שדה בריר כשהמכרה יפתח.
    היא מקריבה אלפי משפחות שגם כך חייהם לא קלים באזור, לעוד קושי ןהפעם איום בריאותי..
    מי שלא גר כאן שלא יחליט.

  2. המשך כריית הפוספטים בנגב היא מנוגדת להתחייבות המדינה להפחתה בזהום האוויר , ומהווה פגיעה באיכות החיים של תושבי האזור .היחידים המרויחים מכך הם בעלי חב' כימיקלים לישראל הגורפים לכיסם עשרות מליוני דולרים בשנה ולהם יש קישרי הון לשלטון. טוב תעשה שרת הפנים שתעסוק בעיניני משרד הפנים ותשאיר את נושא כריית הפוספטים לאנשי משרד התעשיה והכלכלה .

  3. איילת שקד שקרנית
    וכל מה שעכשיו היא
    מבטיחה זה כמו לרשום
    על הקרח .אסור להאמין
    לה ,ולאביר קארה
    וליועז הנדל שכמו קפיץ
    קופץ ממפלגה למפלגה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!