ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: משרד הכלכלה נלחם עבור הקמת שדה בריר – "כיל תיאלץ לפטר את כל העובדים"

מצגת שהגיעה לידי "שקוף" מגלה כי משרד הכלכלה יוצא נגד הערכות משרד הבריאות ביחס להשפעות הקטלניות של הקמת שדה בריר - ומתגייס לטובת תאגיד הכימיקלים של עידן עופר • המשרד אף קשר בין אישור הקמת המכרה החדש לבין עתיד המפעלים הקיימים - באופן התואם את מסרי החברה • משרד הכלכלה: "מדובר בטיוטה, טרם גיבשנו עמדה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה (צילום: פלאש 90)

מצגת של משרד הכלכלה שהגיעה לידי "שקוף" מגלה כי המשרד בראשות אורנה ברביבאי מתגייס לעזרת קבוצת המפעלים המזהמים ICL (כיל) לטובת הקמת מכרה הפוספטים בשטח המכונה שדה בריר. בשבועות הקרובים הממשלה צפויה להכריע האם לאשר את פרוייקט הענק שכיל רוצה לקדם בנגב. על פי הערכות משרד הבריאות הפרוייקט יגרום לעודף תמותה, עלייה בתחלואה בסרטן ומחלות נשימה בקרב תושבי ערד, ויצריך פינוי של אלפי בדואים מבתיהם.

במרכז הדברים שהוצגו במסמך הפנימי, כתבו אנשי משרד הכלכלה מסר מאיים המודגש בקווי מסגרת אדומים: "ללא מקורות נוספים לכריית פוספטים החברה תאלץ לסגור את המפעלים ולפטר את כל העבדים" (שגיאת הכתיב במקור). עמדה זו מתיישבת עם ההפגנות האחרונות למען הקמת המכרה, בהן נעשה ניסיון לקשור בין הקמת המכרה לעתידם של העובדים במפעלים הקיימים.

אנשי מינהל תעשיות בראשות עוז כץ כתבו את השקפים הראשונים של המצגת באופן המשרת במובהק את האינטרסים הכלכליים של קבוצת המפעלים של עידן עופר. "במשך שנים, החברה (כיל, ד"ג) פיתחה תהליכי ייצור ייחודיים וחדשניים עבור תעשיית מוצרי המשך ודשנים מורכבים, בעלי יתרון תחרותי טכנולוגי, שכבשו נישות שיווקיות עולמיות", החמיאו לחברה.

אנשי המשרד יצאו חזיתית מול עמדת משרד הבריאות: "למרות שנערכו מספר סקירות של השפעה בריאותית מהכרייה בשדה בריר, משרד הבריאות החליטו להקשיח את העמדה עד לקצה", כתבו במצגת.

עוד כותבים במצגת: "התנגדות של משרד הבריאות למרות עמדה מקצועית" (ההדגשה לא במקור, ד.ג). מהמשפט אפשר להבין שמשרד הבריאות מתנגד לכרייה, למרות שהעמדה המקצועית דווקא תומכת בביצוע פרוייקט הענק. אך העמדה המקצועית הרשמית של משרד הבריאות כאמור, היא כי ביצוע הפרויקט יגרום לעודף תמותה, עלייה בתחלואה בסרטן ומחלות נשימה בקרב תושבי ערד.

בהמשך מתואר יתרון כריית הפוספטים המקומי על פני ייבוא פוספטים על פי תחשיבים כלכליים – אך נעדרת התייחסות לתחשיבי עלות הפגיעה בתיירות בערד לאור הפגיעה באזור, כמו גם חישוב עלות פינויים של התושבים הבדואים, ועוד.

בנוסף, המצגת מתעלמת מסוגיית עתידם של כ-10 אלף תושבי כפר אל פורעה, שמתגוררים כעת בשטח בו כיל מעוניינת להקים את המכרה. זאת על אף שהמדינה כבר הבהירה בעבר כי הפרויקט יצריך פינוי של אלפי בדואים מבתיהם.

משרד הכלכלה מסר בתגובה כי "מדובר בטיוטת נייר עבודה של גורמי המקצוע העוברת שינויים רבים כל העת. משרד הכלכלה טרם גיבש עמדה בנושא ולכשיגבש כזו, היא תובא לאישור הנהלת המשרד".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

10 תגובות

  1. הנני עובד 43 שנה בחברה, הכי קרוב לכריה של הפוספט ואין לי שום בעיות בריאות, מכיר מאות עובדים שיצאו לגימלאות ללא תחלואה, וזו עדות ממקור ראשון.

  2. לכל המיתיפיפים ללא פוספט אין דשנים והעולם הזה לא יתקיים ללא דשן .כשאתם הולכים לסופר ורואים את כל השפע פירות ירקות וכל סוגי האוכל למיניהם .לא באמת חשבתם שזה גודל טבעי ללא התערבות .ללא דישון יהיה מעט אוכל והמחירים ירקיעו שחקים ואז ניראה את כל המתנגדים לכריה .שדה בריא הוא משאב שחייבים לנצל אותו וביחד עם זאת לשמור על איכות הסביבה וזה אפשרי אם לא יכרו את הפוספט בארץ יעשו את זה במדינה אחרת ואת המפעלים בכיל יסגרו וזה אמיתי.אלפי משפחות מתפרנסות מכיל שהיא עוגן כלכלי למדינה תתעוררו כל יפי הנפש

  3. ברביבאי אני מבין עכשיו אך התקדמה בצהל לא מפסיקה ללקק לכל מה שזז…אישה הזויה

  4. נימאס מהזילזול הזה בבריאות אזרחי ישראל ובמוות הצפוי לחלקם.
    קיימת עמדה עקבית וברורה של משרד ממשלתי האמון על בריאות הציבור
    הקובעת זאת. קיימות דוגמאות של ניזקי מכרות פוספט במקומות אחרים בעולם.
    הוכח שקיימות חלופות לכריית פוספט בישראל במקומות רחוקים מישובים.
    הוכח שכי"ל וחברות הבת שלה הם מהמזהמים הגדולים ביותר בישראל.
    במשך כל שנות המאבק נגד המכרה המתוכנן הזה, חשפו מתנגדיו ועיתונאים חוקרים
    את שקרי כי"ל ואת העובדה שכל הגופים הקשורים לנושא זה קיבלו את הנתונים (השקריים)
    מכי"ל עצמה והתעלמו מהנתונים האחרים .
    מבלי להניד עפעף, ,כדי למקסם את רווחי כי"ל, גופים ממלכתיים מוכנים לפגוע לא רק
    בבריאות ובחיים של קבוצה בת עשרות אלפי בני אדם אלא גם ערלי לב לעקירת בין 8,000 ל-
    10,000 בני אדם ממקומות ישובם.
    כל זה כאשר יש אלטרנטיבות !

    1. באתר האינטרנט של משרד הבריאות אפשר לראות ריכוז של כלל חוות הדעת השונות שהתקבלו לגבי שדה בריר והאמת היא שהן סותרות זו את זו.
      לגבי דוגמאות ממקומות אחרים בעולם, אפשר לראות שם באתר קישור לדוח רציני בנושא של קרינה ובו אומרים שאין סכנה לאוכלוסיה הכללית:
      http://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/Pub1582_web.pdf

      1. יש עתיד מאכזבת לגמרי בתחום הסביבתי. לפיד – בז"ן, קארין אלהרר – גז, ועכשיו ברביבאי – פוספטים.

  5. ממקום אחר, אני זוכר שעניין הפוספטים לא קשור רק לשדה אחד במקום אחד…
    כאשר מעיינים בכל נושא הדשנים-לחקלאות ובכל נושא החומרים המועברים בעולם הזה ממקום למקום בלי לקחת בחשבון את כל ההשלכות, זרחן (phosphorus) נמצא כאחד המרכיבים העיקריים באחד מהגבולות הפלנטריים החשובים שאותם כבר עברנו "בענק". (אם אני זוכר נכון המרכיב השני הוא חנקן) (לפי הסרט "עוברים כל גבול", Breaking Boundaries של יוהאן רוקסטרום ודייויד אטנבורו. נמצא בנטפליקס). האם מישהו איפהשהו מתישהו הזכיר או מזכיר את הקשר בין כריית פוספטים לייצור דשנים ולהרעלה של קרקעות וימים ומקווי מים (שכבר השמידה אוכלוסיות שלמות של יצורים ומערכות אקולוגיות) בכל העולם? לא אומר שתושבי ערד – והבדואים שסביב המקום המיועד לכרייה – הם לא במקום הראשון בחזית של הסיפור הזה, אבל בחזית האחורית (או שצריך לקרוא לזה "עורף"?) נמצאים עוד המון המון א.נשים ויצורים אחרים, בכל מקום שאליו מגיעים הפוספטים האלה "בקצה הרחוק". לא?

    1. הפוספט הוא חיוני להזנת צמחים,
      נכון שחלק מהחקלאים משתמשים בעודם ומזהמים את הסביבה, אבל זה לא אומר שצריך להפסיק את ייצור הדשנים.
      למשל כמו זה שבעולם המערבי יש מגפת עודף משקל לא אומר שצריך להפסיק לייצר מזון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!