ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"אנחנו חייבים להם": הנאום של ח"כ מיכאל ביטון חשף את רפיסות המדינה מול עידן עופר

במשפט אחד, שנצעק בתרועת מגפון מול עובדים במילכוד, חשף יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון את מה שכי"ל עמלה לטשטש - הברית האפלה שבין תאגיד מזהם ומצליח לבין הערים שסביבו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חשף את מה שכי"ל מנסה לטשטש. ביטון עם העובדים של רותם

"כל עובדי הפוספטים בנגב קיבלו את התעסוקה הכי טובה בעולם, את היציבות למשפחה… כי"ל ורותם, מעבר לתעשייה, עשו דברים יפים בירוחם ובנגב ובדימונה, ונתנו מלגות לאקדמאיים, ושילבו צעירים בעבודה, ועשו מועדוניות, וגינות קהילתיות, ועשו המון – ואנחנו כתושבי הנגב צריכים להחזיר להם".

במשפט אחד, הצליח יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול-לבן) לחשוף את סבך הקורים שנרקם בעשרות השנים האחרונות בין ענקית הכימיקלים כי"ל (כימיקלים לישראל) לבין תושבי הדרום. כל כך יפה תיאר ח"כ ביטון את הקשר המפותל הזה, שבכי"ל מעדיפים להסתיר תחת אצטלה של דאגה לתושבים, עד ששקלנו לבקש ממנו לכתוב טור אורח. טור שיתאר כיצד תאגיד מסחרי מצליח לייצר ברית אפילה עם הערים שסביב המכרות המזהמים שלו: תורם, תומך ומעסיק, אך ברגע האמת מנסה לפדות את ההשקעה לטובת האינטרס שלו, גם במחיר של פגיעה קשה בבריאות ובחיים של אותם תושבים ממש.

"מי שנותן משכורות של 15,20,30 אלף שקלים זה רק כי"ל". צפו בדברי ביטון בהפגנת עובדי הפוספטים

ח"כ ביטון אמר את הדברים לעובדי רותם אמפרט, חברת הבת של כי"ל, כשהפגינו השבוע מול הכנסת בדרישה שהממשלה תאפשר לחברת הכימיקלים לכרות פוספטים בשדה בריר שבנגב. שדה הפוספטים, המשתרע על כ-13,400 דונמים, צפוי להניב לכי"ל על פי הערכות עשרות מיליארדי שקלים. אך לתושבי ערד, שנמצאת במרחק של כ-3.5 ק"מ משטח הפרויקט המתוכנן, הוא "יניב", על פי הערכות משרד הבריאות, מוות, סרטן ומחלות נשימה; ולאלפי תושבים בדואים הוא יעלה בפינוי מביתם, כדי שענקית הכימיקלים תוכל למצות את פוטנציאל הרווח הגלום בשדה בריר. 

עובדי רותם מפגינים מול הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ומה עם העובדים עצמם, שנשלחו להפגין יום אחר יום בירושלים? נתוני התחלואה של עובדי תעשיית הפוספט של כי"ל בסרטן לא נחשפו, תודות למשרד הכלכלה והביטוח הלאומי שמגינים על ענקית הכימיקלים המסרבת לחשוף את הנתונים. 

החברה, המכניסה 17 מיליארד שקלים בשנה ושחילקה לבעלי המניות יותר ממיליארד שקלים לפני כשבוע, כבר איימה שאם הממשלה לא תאשר לה לכרות בשדה בריר היא תפטר את העובדים. השימוש הציני של כי"ל בעובדים שלה הוא רק אחד מתוך שורת מהלכים של החברה שמייצרים תלות כלכלית בינה ובין תושבי הדרום. המילכוד הישיר של העובדים הוא המילכוד העקיף של כל תושבי הדרום.

כי"ל מנסה כבר עשרות שנים לקדם את תוכנית הכרייה, שנתקלת בהתנגדות מצד התושבים המתגוררים סמוך לשדה. כפי שחשפנו ב"שקוף" לפני מספר חודשים, החברה משתמשת בתלות הכלכלית של העיירות בדרום כדי לנטרל את ההתנגדות לפרויקט הענק.

בתחקיר חשפנו כיצד כי"ל מציפה את ערי הדרום בתרומות של עשרות מיליוני שקלים, אך דורשת, על פי הטענות, לקבל תמורה בדמות תמיכה באינטרס העסקי שלה. איך אמר ח"כ ביטון? "כיל עשו בשבילנו המון – ואנחנו כתושבי הנגב צריכים להחזיר להם".

צפו בתחקיר "שקוף" בשיתוף עם מוסף "הזמן הירוק" בכאן 11

ביטון יודע על מה הוא מדבר. לפני שהיה חבר כנסת כיהן כראש עיריית ירוחם. העירייה קיבלה מכי"ל מאות אלפי שקלים לטובת פרויקטים בעיר, וזה רק בשנה אחת. את גובה התרומות המלא העירייה סירבה למסור. העת לפרוע את הצ'ק הגיעה כשהתקיים דיון בכנסת בנוגע למתן אישור לכריית פוספטים בשדה בריר. ראש העיר ביטון שלח את סגניתו, טל אוחנה, לדברר את חברת הכימיקלים. אל ביטון מצטרפים גם ראשי העיריות דימונה ובאר שבע, בני ביטון ורוביק דנילוביץ', שמקבלים מכי"ל תרומות בשווי של מיליוני שקלים, ודאגו לתמוך בחברה בדיונים בנושא.

ויש כמובן את הצד השני של המטבע: עיריית ערד קיבלה גם היא במשך שנים תרומות מכי"ל – עד שהחלה להילחם בהקמת המכרה. אלו פסקו לאחר שהעירייה עתרה לבג"ץ נגד הכרייה המזהמת. "המסר של כי"ל לעיריות בדרום", אמר לנו ראש עיריית ערד ניסן בן חמו, "הוא ש'עדיף לכן להיות בצד שלנו'". 

את ראש העיר בן חמו מחזקת גם ראשת העיר הקודמת של ערד, טלי פלוסקוב: "הם אף פעם לא יגידו את זה בצורה מפורשת, זה תמיד ברמיזות, בשמות קוד. 'תרומה לקהילה' הם קוראים לזה… אני הייתי מאוד זהירה איתם בקבלת תרומות. מן הסתם אתה מבין שיש משהו שעומד מאחורי זה. זה לא בחינם".

"מי שנותן משכורות של 15,20,30 אלף שקלים זה רק כי"ל… מי שלא ישמור על הדבר הזה יחזיר את הנגב אחורה", הוסיף ונאם ח"כ ביטון מול העובדים המפגינים, והבטיח לקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה שבראשותו. קשה להפנות אצבע מאשימה לראשי הערים בדרום, שניצבים בפני דילמה בלתי אפשרית: מקומות עבודה ותרומות שיועילו לאיכות החיים של התושבים, במחיר של תלות כלכלית בחברה המסחרית ובאינטרסים שלה, המאיימים על החיים והבריאות של אותם תושבים.

התלות בחברת הכימיקלים – בשל החלל שהותירה המדינה. עובדי רותם בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראשי הערים דואגים לפרנסת תושביהם ונאלצים להשלים עם התלות שנוצרה בחברת הכימיקלים, בשל החלל שמותירה המדינה. במקום שזו תדאג ל"מלגות לאקדמאיים, שילוב צעירים בעבודה, מועדוניות וגינות קהילתיות" כתיאורו של ח"כ ביטון, כי"ל נכנסה לנעלי המדינה. בתחקיר שפרסמנו הראינו כיצד החברה דואגת לתווי מזון לנזקקים, משפצת בתי ספר ותומכת בצרכים הבסיסיים ביותר של העיר. צרכים שאותם המדינה היתה צריכה לספק. "בהיעדר תמיכה מהמדינה, אם יש תורם שבא ואומר אני אשפץ לך את המעבדות בבית הספר, אני לא רואה ראש רשות שאומר לא", אישר לנו ראש עיריית ערד בן חמו.

את המשוואה הזו – תלות כלכלית תמורת תמיכה באינטרס החברה – יצרה כי"ל על רקע אוזלת ידה של המדינה. אוזלת יד המומחשת היטב במפגן של ח"כ ביטון. במקום לנסות ולשבור את מעגל התלות הבעייתי, נציג המדינה מתייצב מול העובדים הממולכדים ומריע במגפון לחברה המזהמת.

"ההיי-טק לא הגיע לנגב ולגליל", אמר יו"ר ועדת הכלכלה לעובדי המפעלים המזהמים. אך במקום להראות לעובדים עתיד אחר עבור הדור הבא – כפי שהוא דווקא כן מנסה לעשות בוועדה שבראשותו – ביטון ממשיך לחזק את המשוואה עליה חוזרים כל ראשי העיריות התלויים בתרומות של הטייקון עידן עופר: בלי כי"ל – אין נגב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

6 תגובות

  1. לא מזמן נכתב פה על התחלואה של עובדות (ועובדי) כי"ל והסיכונים הבריאותיים שהחברה גורמת להן. לא ברור למה הן ממשיכות להפגין בעד הגדלת הזיכיון של החברה המזהמת והמסוכנת הזו.
    יכול להיות שיש להן ולהם שיקולים אחרים (כמו פרנסה בריווח) שגוברים על שיקולי הבריאות והזיהום? מן הסתם העבדות והעובדים הללו הן תושבות ותושבי האיזור כך שגם מההיבט הזה הן יותר חשופות לסיכון אנשי ונשות "שקוף" שלוחצים להרוס עוד עסק מצליח בישראל.

  2. הרשויות שבויות בידי התאגיד,
    גם הרגולטורים שבויים בידי התאגיד,
    גם העובדים בעצם תלויים ושבויים בידי התאגיד.

    נותר רק אנחנו, הציבור, שירים את קולו וישים לזה סוף.
    בתור דבר ראשון אנחנו תומכים במאבקים מקומיים כמו "רוצים לחיות ללא מכרות" ו"מצילים את הצין". ועוד יותר מכך אנחנו שותפים לדרישה לתכנון הולם של משק הפוספטים ע"י המדינה (וכנ"ל לגבי שאר משאבי הטבע שלנו שמנוהלים כיום ברשלנות).

    מוזמנות ומוזמנים לחפש אותנו בפייסבוק – "מגמה ירוקה באר שבע" או "מגמה ירוקה" שזה ארצי

    1. לא מדובר בזיכיון. מדובר בתוספת של 130 מיליון טון סלע פוספט לזיכיון

  3. החברה הכי מזהמת בארץ,אסור לחדש לה הזיכיון,יש עתודות כריה אלטרנטיביות,שדה בריר מהווה פגיעה ישירה בבריאות הציבור.

    1. דמי לא יחרץ, חרוזי זכוכית לאינדיאנים תמורת ארצותיהם, כך צריך לראות את תרומות כיל ובנותיה לרשויות בנגב, לבתי החולים ולאגודה למלחמה בסרטן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!