ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רגע לפני הפיזור – אושר החוק שיקשה על הבוטים: "נתניהו היה פחות ערני"

הסעיף שיחייב את חשיפת מממני הקמפיינים אושר פה אחד • יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב, שיזם את המהלך: השינוי ימנע פייק ניוז, בפעם שעברה נתניהו תקע את המהלך • הסנקציות למי שיפר את החוק: עד חצי שנת מאסר וקנס כספי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברקס קטן לקמפיינים האנונימיים ולבוטים? רגע לפני פיזור הכנסת הצליח יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ גלעד קריב (עבודה) לאשר בקריאה שנייה ושלישית את התיקון החשוב לחוק התעמולה, שיחייב את חשיפת הפרטים של מי שיממנו מודעות בכל אמצעי תקשורת, כולל הרשתות החברתיות. לדברי קריב, התיקון הזה עבר הודות לחוסר העירנות של מי שניסה לתקוע אותו בעבר – ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. 

חוק דרכי תעמולה שנדון בחודשים האחרונים בכנסת נראה תקוע בהילוך סרק. אבל בצמוד לתיקוני החקיקה הנוגעים לוועדת הבחירות המרכזית, הצליח קריב להכניס את התיקון החשוב שיחייב כל משפיען רשת מטעם מפלגה לחשוף אם הוא מקבל כסף. זהו חוק תקדימי שיחייב שקיפות בתעמולה בכל מדיום קיים או כזה שטרם נברא. קריב מסר ל"שקוף" כי "החוק החדש בולם תעמולת בחירות לא שקופה, הפצת פייק ניוז על ידי מפלגות בסתר ומתקפות בוטים ממומנות".

לפרופילים המזויפים יהיה קצת קשה יותר? (אילוסטרציה)

בחודשים האחרונים נראה כי זה די חסר סיכוי. שאלנו את קריב כיצד זה קרה? "גיבשנו קודם הסכמה מקיר לקיר בקואליציה, וכן גם עם המשותפת, ודאגנו לכרוך את העניין בתוך חקיקת הבחירות הכללית, שהיה ברור שצריך לסיים אותה עוד באותו היום", אמר. "לשמחתי, בניגוד לשנת 2018, נתניהו היה פחות ערני ומיודע לעניין – משום שלפני כארבע שנים הוא זה שמנע את קידום השקיפות בתעמולת הבחירות".

"מדובר בשינוי חשוב בדיני הבחירות, שימנע תופעות מסוכנות של הפצת פייק ניוז, של שימוש בבוטים ושל הטיה של הבחירות באמצעות כסף, שרובו הוא כסף מקופת הציבור", אמר קריב כשהציג את החוק במליאה. "הכנסת ה-20 עסקה בזה, אבל העיגון בחוק נמנע ברגע האחרון ממש על ידי גורמים בבית הזה שביקשו ככל הנראה לנצל את החוקים הפסולים והמסוכנים האלה".

קריב מציג את החוק בכנסת

למה הוא התכוון? ב-2018 נתניהו הורה למי שהייתה אז שרת המשפטים, איילת שקד, וליו"ר ועדת החוקה דאז ניסן סלומיאנסקי, לעצור את קידום הרפורמה, בטענה שהוא רוצה ללמוד את הנושא. אך ההערכה הייתה שהוא חושש מהפגיעה של הרפורמה בקמפיין שהוא ביקש לנהל. 

בנוסף לסעיף השקיפות שנוסף, באותו מהלך בשבוע שעבר בוטלה גם חקיקה ארכאית שאוסרת על שימוש בכלי טיס בתעמולת הבחירות, והגבלות על גודל המודעות. התיקון עבר פה אחד במליאה. 

חוק מהימים שבהם עוד לא הייתה בישראל טלוויזיה

האם יש ענישה בחוק החדש שתרתיע את המפלגות ואת מפיצי הקמפיינים? "כן", מספר לנו קריב. "החוק מסמיך את ועדת הבחירות לצווי מניעה ויש שם גם סנקציות פליליות של עד שישה חודשי מאסר או קנס של עד 29,200 שקלים".

הסעיף שאושר יחייב כל מפיץ בתשלום של מודעה לשאת את שמו ומענו של האדם שהזמין אותה וגם את מי שהוא פועל מטעמו. קיבלת כסף או שילמו לך? חשוף זאת. הסעיף מנסה לכסות את כל האופציות, גם אלה שטרם נולדו – הגדרת המילה מודעה אמורה לכלול כל סוג של מסר בכל פלטפורמה – סרטון, מסרון או פוסט. 

חוק הבחירות (דרכי תעמולה) בישראל נחקק בשנת 1959, ועבר שינויים קטנים בלבד לאורך השנים. בשנים האחרונות נוצר מצב מסוכן שבו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, אך החקיקה תקועה. בשטח נוצר ואקום שמאפשר לכל אחד לעשות כרצונו, ללא השלכות. 

נשיא המדינה הקודם ראובן ריבלין יחד עם יו"ר ועדת הבחירות הקימו בשנת 2017 את ועדת בייניש שנועדה להמליץ על תיקונים לחוק כדי להתמודד עם האתגרים שמציבה בפנינו ההתפתחות הטכנולוגית. אחת ההמלצות העיקריות של הוועדה הייתה להגביר את השקיפות כדי לצמצם את ניסיונות המניפולציה שמפעילים עלינו ברשתות החברתיות. ההבנה הייתה שהרגולציה העצמית של פייסבוק לא מספיקה ואפשר לעקוף אותה בקלות יחסית.

בזכות התיקון שעבר ממש ברגע האחרון, אפשר לקוות שמערכת הבחירות הקרובה תהיה מעט נקייה ושקופה יותר. נמשיך לעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. יישר כוח לחה"כ גלעד קריב ושאר האנשים שעסקו בעשייה הזו!
    אני מקווה שהיישום של החוק יהיה יעיל ואפקטיבי.

  2. זה פשוט לא משנה לביבי כרגע. מבחינתו אלו הבחירות האחרונות.

    או שהוא מפסיד והולך לכלא, או שהוא מנצח ואז אין יותר בחירות כמו שאנחנו מכירים אותן. יעשה שינויים מרחיקי לכת בדמוקרטיה, וגריסה של החוק הזה תהיה הפחותה בשינויים.

    הליכוד לא מתכוון לקיים את החוק הזה לא כלשונו ולא כרוחו.
    מקווה שלפחות פייק ריפורטר יצליחו להשתמש בחוק הזה ויגישו לועדת הבחירות קייסים טובים.

  3. זה יפה וצעד חשוב, אבל מי יאכוף? לועדת הבחירות אין צוות שיסרוק במרשתת, ימצא הפרות, יגלה (איך?) מי עומד מאחוריהן, ואז אפשר יהיה לקנוס אותם.
    דרך אגב, כל המפלגות פושטות רגל, לא? אם הן לא משלמות את החשבונות ממילא, הן גם לא תשלמנה את הקנס. מה יעשו להן? יפרקו מפלגה בישראל כי היא לא יכולה להחזיר חובות, יכריזו שהמפלגה הזאת לא קיימת יותר וימחקו אותה מפתקי ההצבעה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!