ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כיל נגד המכון הישראלי לדמוקרטיה אחרי הסילוק מהכנס: "סתימת פיות"

בחברה הביעו זעם על הסרתו של הסמנכ"ל הבכיר נועם גולדשטיין מפאנל יזמי האקלים של המכון בשבוע שעבר, ואף טענו כי מדובר במהלך "לא דמוקרטי". נציג החברה המזהמת תוכנן להופיע בפאנל לצד השרות זנדברג ואלהרר, ולהכשיר את פרויקט "סדום הירוקה" שזכה לביקורת מצד המשרד להגנת הסביבה ועלול לגרום לנזקים כבדים, כפי שעלה מתחקיר "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר ובעל השליטה בכיל עידן עופר (צילום: פלאש 90)

זעם בתאגיד של עידן עופר, כיל, בעקבות ביטול השתתפותו של הסמנכ"ל הבכיר בפאנל יזמי אקלים, בכנס השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה. בכיל טוענים שהמהלך אינו דמוקרטי ומהווה לא פחות מ"סתימת פיות".

כנס "אלי הורביץ לכלכלה וחברה" שהתקיים בשבוע שבעבר נמשך כיומיים ואירח נבחרי ציבורי שונים, בהן השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) ושרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד). המכון תכנן לשבץ את נציג החברה, הסמנכ"ל הבכיר נעם גולדשטיין, במושב סביבתי שבו משתתפות השרות, בפאנל לצד חברות שעוסקות באנרגיה מתחדשת והפחתת פליטות שעוסק ביזמות אקלים. אלא שאחרי הפרסום ב"שקוף", המכון חזר בו מהשיבוץ, יממה בלבד לפני יריית הפתיחה. 

מעבר לאירוניה שבשיבוץ חברה מזהמת בשורה אחת עם חברות שכל יעודן הוא מיזמי אקלים, בכיל תכננו בפאנל להכשיר את פרויקט "סדום הירוקה", ולהציג אותו כפרויקט חיובי שהמפעל מקדם. המכתב ששלחו בכיל למכון הישראלי לדמוקרטיה, והגיע לידי "שקוף", חושף את תוכן הדברים המתוכננים: "השתתפותו (של גולדשטיין. י"ג) בפאנל העוסק ב'יזמות אקלים בשטח' עולה בקנה אחד עם מעורבותו באחד מפרויקטי האנרגיה הירוקה הגדולים בארץ אם לא הגדול בהם", כתבו במכתב. "הפרויקט עתיר משאבים וזוכה להתעניינות חיובית מגורמי מקצוע וממשלות ברחבי העולם". אלא שתחקיר "שקוף" חשף כי המתווה הנוכחי של "סדום הירוקה" עלול לפגוע בסביבה באופן בלתי הפיך, וכן עלול לשמש פלטפורמה להפרת הסכמים מול המדינה בשווי מיליארדי שקלים.

מכתב-למכון-הישראלי-לדמוקרטיה-__220621_084505-3-1

למרות מאמצי כיל, המכון ביטל את השתתפות הסמנכ"ל. השינוי התקבל בכעס רב בחברה המזהמת: במכתב שהופנה גם למשרד להגנת הסביבה כתבו למכון כי הסיבה לביטול – חוסר תמיכת המשרד להגנת הסביבה בפרויקט "סדום הירוקה" – "תמוהה": "מתבקש לשאול האם המשרד להגנת הסביבה תומך בכל הפרויקטים של כל החברות המשתתפות בכנס?" 

עוד הוסיפו כי "לצערנו, כשהדרה שכזו מגיעה מגוף שכולל את המילה דמוקרטיה בשמו שלו, האכזבה אף גבוהה יותר". בכיל סיימו את המכתב בטענות שהחברה היא המעסיק הגדול בנגב, "ובעצם הסתייגותכם מנציג החברה, למעשה הפכתם את אלפי עובדי החברה ללא לגיטימיים בעיניכם".

מפעלי ים המלח (צילום: משה שי, פלאש 90)

המכתב מוען בין היתר גם ליושבי הראש של הכנס, פרופ' קרנית פלוג ופרופ' יוג'ין קנדל ולמנהלת הכנס, דפנה ניצן. זו האחרונה עבדה במשך כשני עשורים בהתאחדות התעשיינים, שם הכירו היטב את גולדשטיין, שכיהן בעבר בתפקידים שונים בהתאחדות. לפני כשש שנים ניצן הצטרפה למכון הישראלי לדמוקרטיה ובמכון מתגאים שהיא מובילה מטעמם ויחד עם הממשלה את פרויקט ההיערכות למשבר האקלים. 

החלטתו של המכון להזמין את כיל מעידה על הצלחתה של החברה המזהמת בתהליך "גרינווש" (התיירקקות) אינטנסיבי, במסגרתו היא מציגה את עצמה כנושאת דגל ההתחדשות האנרגטית והצלת כדור הארץ. בין היתר, כיל שמה לעצמה ליעד לאפס את פליטות הפחמן של המפעל עד שנת 2050 תוך שילוב אנרגיות מתחדשות. חשוב לציין כי המהלך תואם את המדיניות של ישראל הצועדת לעבר הטלת מס פחמן, שעלול להוות קנס אדיר לקבוצת המפעלים של כיל.

יוג'ין קנדל וקרנית פלוג, ראשי כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

ואכן, בתגובה לפרסום לפני כשבועיים, מסרה כיל ל"שקוף" כי "ICL רואה עצמה כמובילה בתחום של אנרגיה ירוקה ותמשיך להוביל את התעשייה, כפי שהובילה אותה במעבר לגז טבעי". במכון הישראלי לדמוקרטיה טענו בשבוע שעבר ביחס לבחירתם בסמנכ"ל החברה המזהמת כי "הנציג הוזמן כחלק מדיון רחב משתתפים בנושא קידום יזמות אקלים כמי שמובילים חממה טכנולוגית". 

מהמכון הישראלי לדמוקרטיה נמסר בתגובה: "ההתקפה האישית היא מכוערת ואינה מכבדת את תומכי שקוף. הטענות שעולות בכתבה הן מופרכות מיסודן, ואין ולא הייתה היכרות ארוכת שנים.

"מזה כשש שנים דפנה אבירם ניצן משמשת כמנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון, אשר במסגרתו יזמה וקידמה את פרויקט ההיערכות למשבר האקלים, במטרה לגבש חזון למעבר לכלכלה דלת זיהום ומשגשגת עד 2050, תוך שיתוף פעולה רב-מגזרי וחוצה משרדים. הפרויקט, כמו כל תוצרי המכון, מבוסס על מחקר מהימן, עצמאי ומבוסס נתונים. כל ניסיון להציג אחרת את הדברים – הינו הכפשה ותו לא".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. גם אותי לא הזמינו לדבר בכנס אז אני מתלונן על סתימת פיות.
    האם מארגני הכנס חייבים להזמין את כל מי שמעוניין לדבר? כולל מכחישי אקלים ומאמיני שובלים כימיים?
    חוצפנים שם בכיל

  2. איזה שימוש ציני ומגעיל כיל עושים בעובדי (או שיש לומר עבדי) החברה ומשפחותהם במכתב שהם כתבו. שימוש מהצורה הנחותה ביותר תוך כדי הוצאת דברים מהקשרם. פשוט להקיא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!