ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאחר פרסום "שקוף": נציג כיל לא ישתתף בפאנל אקלים של המכון לדמוקרטיה

סמנכ"ל החברה המזהמת שהוזמן לדבר על תקן "יזם אקלים" קיבל הודעה על ביטול השתתפותו - לאחר הפרסום ב"שקוף" • המכון הישראלי לדמוקרטיה: "קיבלנו מהמשרד להגנת הסביבה מידע בנוגע למיזם של כיל והמחלוקת בנושא" • על פי תחקיר "שקוף" המיזם עליו הוזמן הסמנכ"ל לדבר הוא שדה סולארי שעתיד לפגוע משמעותית בסביבה - וטומן בחובו אפשרות להתחמק מתשלום מיליארדים למדינה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ומצדדיו קרנית פלוג ויוג'ין קנדל - יושבי ראש הכנס (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90)

המכון הישראלי לדמוקרטיה ביטל ברגע האחרון את השתתפותו של בכיר החברה המזהמת כיל, שאמור היה להשתתף על תקן "יזם אקלים" בכנס "אלי הורביץ לכלכלה וחברה". לאחר הפרסום ב"שקוף" אודות הבחירה מעוררת המחלוקת, מסרו אמש במכון כי הודיעו לנציג על הביטול לאחר שהמשרד להגנת הסביבה פנה אליהם בנושא.

הכנס שנפתח הבוקר (שלישי) במלון אוריינט שבירושלים מארח מושב בשם "קידום יזמות אקלים בישראל", שבו אף משתתפות השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, ושרת האנרגיה קארין אלהרר. באותו המושב ממש מתקיים פאנל שעונה לשם הסביבתי "יזמי אקלים מדווחים מהשטח" ובו אמור היה להשתתף נעם גולדשטיין, סמנכ"ל בכיר מהתאגיד המזהם ומפר החוק של עידן עופר. למרבה האירוניה, זה האחרון שובץ להופיע לצד חברות העוסקות באנרגיות מתחדשות והפחתת פליטות כמו "Fidelity Energy Consulting", "ברנמילר אנרג'י" ו"נוסטרומו אנרגיה" וכן מנכ"ל מכון הערבה שהקים חבר הכנסת הסביבתי אלון טל (כחול לבן).

ערב לפני פתיחת הכנס, המכון שינה את התוכנייה שלו. בתשובה לפניית "שקוף" מסרו כי "לאור מידע שקיבלנו מהמשרד להגנת הסביבה בנוגע למיזם של כיל והמחלוקת בנושא. הוחלט לא להסיט את הדיון למקרה הספציפי, ובהתאם לכך נציג החברה לא ישתתף בדיון". 

תכניית הכנס – לפני הביטול

המיזם של כיל שבגינו הוזמן הוא פרויקט שכיל מיתגה כ"סדום הירוקה", אותו מוביל גולדשטיין בעצמו. מדובר בשדה של פאנלים סולאריים המתפרש סמוך לים המלח בשטח שווה ערך לגודלה של רמת גן כולה. לפני כחודש תחקיר "שקוף" חשף כי המיזם האנרגטי טומן בחובו התחמקות של כיל מביצוע פרויקט בעלות מיליארדים, כמו גם לגרום לפגיעה משמעותית בסביבה ובנוף. עוד חשפנו כי ועדות התכנון הזמינו חוות דעת סביבתית שמסתייגת מהמהלך וגם במשרד להגנת הסביבה מרימים דגל אדום נגד הפרויקט.

גרינווש – קווים לדמותו

הבחירה לשבץ את כיל בפאנל הסביבתי מעלה תהיה על השיקולים של עורכי הכנס והבדיקה שערכו אודות המשתתפים שהזמינו. ועדת ההיגוי של הכנס מורכבת מהיו"רים, פרופ' קרנית פלוג ופרופ' יוג'ין קנדל ומנהלת הכנס, דפנה ניצן, המקבלים תקציב של כחצי מיליון שקל בכל שנה להפקת האירוע – תרומה מקרן דליה ואלי הורביץ. 

החלטתו של המכון להזמין את כיל מעידה על הצלחתה של החברה המזהמת בתהליך "גרינווש" (התיירקקות) אינטנסיבי, במסגרתו היא מציגה את עצמה כנושאת דגל ההתחדשות האנרגטית והצלת כדור הארץ. בין היתר, כיל שמה לעצמה ליעד לאפס את פליטות הפחמן של המפעל עד שנת 2050 תוך שילוב אנרגיות מתחדשות. חשוב לציין כי המהלך תואם את המדיניות של ישראל הצועדת לעבר הטלת מס פחמן, שעלול להוות קנס אדיר לקבוצת המפעלים של כיל.

ואכן, בתגובה לפרסום בחמישי האחרון, מסרה כיל ל"שקוף" כי "ICL רואה עצמה כמובילה בתחום של אנרגיה ירוקה ותמשיך להוביל את התעשייה, כפי שהובילה אותה במעבר לגז טבעי". במכון הישראלי לדמוקרטיה טענו בשבוע שעבר ביחס לבחירתם בסמנכ"ל החברה המזהמת כי "הנציג הוזמן כחלק מדיון רחב משתתפים בנושא קידום יזמות אקלים כמי שמובילים חממה טכנולוגית". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

4 תגובות

  1. אה, הובילו את המעבר לגז טבעי, כאילו הם לא ממשיכים עם פצלי השמן – למרות שהיה אמור להיסגר כבר לפני יותר משנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!