ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"עברו שבועות מאז דוח מבקר המדינה – ובינתיים העובדים משלמים בחייהם"

יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בעבודה ח"כ אוסאמה סעדי החליט שנמאס לו לחכות להקמת הוועדה לביקורת המדינה - וכינס דיון סביב דוח המבקר החשוב על תאונות בענף הבנייה • האופוזיציה מסרבת להקים את הוועדה החשובה בגלל דורסנות הקואליציה - ובינתיים אין מי שידרוש תשובות מהממשלה על המחדלים אותם חשף המבקר • סעדי ל"שקוף": "דוחות נכתבים, המלצות ניתנות ואין מי שידאג שמשרדי הממשלה יישמו"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נמאס לו לחכות. סעדי לצד נציגי מבקר המדינה בדיון (צילום: עידן בנימין)

במהלך חריג החליט השבוע יו"ר ועדת המשנה לעניין בטיחות בעבודה ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) שמספיק – אם הוועדה לביקורת המדינה לא קמה, הוא ימלא לפחות את החלק שנוגע אליו – בטיחות בענף הבנייה. בדיון (שהתקיים אגב בתוך חדר הוועדה לביקורת המדינה עצמו) הוא עשה ככל יכולתו כדי לוודא שמשרדי הממשלה יישמו את מסקנות דוח מבקר המדינה בנושא שנוגע לחיי אדם רבים. אחרי הדיון הוא האשים: "העובדים משלמים בחייהם, דוח קשה וחשוב פורסם, עברו שבועות וחודשים, וההמלצות נשארו עדיין ברובן על הנייר".

ובטיחות הפועלים שממשיכים ליפול אל מותם אינו הנושא היחיד שבו עסק המבקר בדוחות האחרונים, ושנותרו ללא כל דיון בוועדה לביקורת המדינה. עלות הביצים בישראל וצפיפות המטילות, מתקפות סייבר על מרכזים רפואיים, פרצות בחוק שמשמשות עבריינים להלבין כסף ומעילות בארגונים ממשלתיים הם רק כמה מהם. 

האם השרים ומשרדיהם עוסקים בכלל בתיקון הליקויים שנמצאו כדי שמחיר הביצים יהיה זול יותר, שהמידע הרפואי שלנו לא יהיה הפקר ופועלי בניין יפסיקו ליפול אל מותם? קשה לדעת. הוועדה לביקורת המדינה שאמורה לעסוק בדוחות שמפרסם המבקר ולבדוק בדיוק את זה לא קמה בכנסת ה-24, ולצדה נעדרת עד היום גם ועדת האתיקה. למה? בליכוד מוחים על תת הייצוג בוועדת הכספים (טענה שעם כל פורש מהקואליציה הופכת להיות מוצדקת יותר ויותר), ולא מוכנים להקים את הוועדה לביקורת המדינה. 

אך האבסורד של הוועדה לביקורת המדינה גדול במיוחד: בראש הוועדה אמור לעמוד ח"כ מהליכוד, והוא זה שהיה קובע את סדר יומה, מה שאומר שהוא היה יכול להשתמש בדיונים כבמה נוספת לחשיפת כשלי הממשלה ולשיפור חיי האזרחים.

צפו בדברי סעדי בפתח הישיבה

"בחרנו להקדיש את הישיבה בוועדת המשנה לבטיחות בעבודה במטרה לשמוע וללמוד את המלצות הדוח ואת העבודה שנעשתה מאז", אמר ח"כ סעדי ל"שקוף". "זה דיון שבכנסת שגרתית צריך היה להתנהל בוועדה לביקורת המדינה, ששנה שלמה לא הוקמה. יש ביקורת רבה ואין ועדה, ואין פיקוח ובקרה. דוחות נכתבים, המלצות ניתנות ואין מי שידאג שמשרדי הממשלה יישמו". 

בניגוד למנהגו – המבקר שלח נציגים

הדיון עצמו התנהל בדומה לדיון שגרתי בוועדה לביקורת המדינה, כשבפתיחת הדיון הציגו אנשי מבקר המדינה את עיקר הממצאים ולאחר מכן משרדי הממשלה הרלוונטיים התייחסו לחלקם ומה הם עושים כדי לתקן. עצם נוכחותם של נציגי המבקר היא חריגה, כי המשרד לא נוהג לשלוח את נציגיו לדיונים שלא מתקיימים בוועדה לביקורת המדינה. כך לדוגמה, בדיונים על הצעת החוק להרחבת ההגנה על חושפי שחיתות הוא לא שלח נציגים אף שהוזמן. "בחוק מבקר המדינה נקבע כי הקשר עם הכנסת יבוצע באמצעות הוועדה לביקורת המדינה בה נידונים דוחות הביקורת", נמסר לנו אז ממשרדו. 

ח"כ סעדי: "אנשים הלכו לעבודה ולא חזרו" (צילום ארכיון: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

פנינו למבקר ונראה שלא רק שהוא מוכן לשתף פעולה, הוא אפילו תומך בכך שוועדות רגילות יקיימו דיונים על דוחות המבקר ואף קבע מדיניות במשרד שמסדירה זאת. "מבקר המדינה מתניהו אנגלמן רואה חשיבות רבה בהגברת האפקטיביות של דוחות המבקר, על מנת להביא לתיקון הליקויים וליישום ההמלצות", מסרו לנו מלשכתו. "לפיכך, בהיעדר ועדה לביקורת המדינה, המבקר קבע מדיניות של שליחת נציגי משרדו לדיונים בוועדות הכנסת השונות הדנות בממצאי ביקורת בדוחות שפורסמו".

גם את האכיפה הקיימת לא ממצים - כך התנהל הדיון על הדוח על ענף הבנייה

בפתח הדיון בוועדה הסביר צחי בובליל, מנהל אגף במשרד המבקר, כי אין במשרד הכלכלה מנגנון-מעקב אחר תיקון ליקויי בטיחות באתרי בנייה, גם לאחר שהוצגו ליקויים כאלו בדוח המבקר. בנוסף, מספר העיצומים שהטיל מינהל הבטיחות של משרד הכלכלה בשנת 2019 (כ-150) היה כרבע ממספר העיצומים שהטיל בשנת 2018 (כ-600). בשנת 2020 מספר העיצומים שהוטלו היה דומה למספר העיצומים שהוטלו בשנת 2018, אף שמספר צווי הבטיחות שניתנו בשנת 2020 היה גדול פי יותר מחמישה ממספר הצווים שניתנו בשנת 2018 (כ-5,008 לעומת כ-1,001). כלומר – אתרי הבנייה והקבלנים לא נענשים אף שביצעו עבירות שמסכנות חיי אדם.

עוד עלה בדיון כי גם כשמטילים קנסות על קבלנים שמפרים את תקנות הבטיחות, הרשויות לא ממש מצליחות לגבות אותם. בשנים 2018-2020 הטיל מינהל הבטיחות כ-1,350 עיצומים בגין עבירות בטיחות בענף הבנייה, בסך כ-7.42 מיליון שקלים. נכון לסוף שנת 2020 שולמו עיצומים בסך כ-1.2 מיליון שקלים, שהם כ-5% בלבד מסך העיצומים שהוטלו. 

את החשיבות של דוח המבקר ניתן היה לראות במהלך הדיון, דבר שלא היינו יכולים לדעת אם הדיון לא היה מתקיים. סגן החשב הכלכלי באוצר דקל כהן, למשל, הודיע כי בזכות הדוח, קבלן שרישיונו הושעה לא יוכל להתמודד במכרזים ממשלתיים. חזי שורצמן, מנהל מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, דיווח שמאז פרסום הדוח אחוז הגבייה של הקנסות עלה.

"29 אנשים הלכו לעבודה ולא חזרו"

אחרי הדיון אמר ח"כ סעדי כי "מהנתונים העולים בדוח המבקר נראה שהיה יותר מתאים שיקרא דוח היעדר בטיחות העובדים. הגורמים השונים, וזרוע העבודה במשרד הכלכלה בראשם, מזלזלים בנתונים, באיוש התפקידים, בתקצוב תקנים נוספים, בביצוע חקירות מקצועיות, בהגשת כתבי אישום, בגביית העיצומים הכלכליים על קבלנים שמפרים תקנות ופוגעים בבטיחות העובדים באופן סדרתי, ועוד". 

הדיון התקיים בחדר הוועדה לביקורת המדינה הלא קיימת (צילום: עידן בנימין)

"שרשרת הגורמים מסרבת להכיר בחומרת המצב, והעובדים משלמים בחייהם", הוא המשיך. "בחצי שנה האחרונה התרחשו 222 תאונות חמורות, עשרות נפצעו ו-29 בני אדם נהרגו בעבודה, 14 מהם בענף הבנייה. 29 אנשים שיום אחד הלכו לעבודה ולא חזרו".

לא חייבים יוזמת יו"ר

יכול להיות שימיה של הכנסת הנוכחית ספורים ואנחנו שוב בפתחו של שיתוק ממשלתי ופרלמנטרי מתמשך. לכן צריך דווקא להגביר את פעילות הוועדות והפיקוח על הממשלה ולקיים דיונים נוספים בדוחות המבקר. המהלך זוכה לתמיכה של המבקר וגם של יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) שאמר עם הגשת הדוח השנתי במאי כי "במצב שנוצר, אני קורא לראשי ועדות הכנסת השונות ליזום רצף דיונים בנושאים השונים שהדוח מעלה ולהזמין את גורמי הממשלה לספק תשובות". 

כמעט במקביל לאותו הדיון בוועדה של סעדי, התקיים דיון על מינים פולשים בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ ווליד טאהא (רע"מ) בעקבות בקשה לדיון מהיר של ח"כ אלון טל (כחול לבן). לדיון הוזמנו נציגי מבקר המדינה שהגיעו וציינו גם הם את המצב החריג. כלומר, בגלל המצב שבו הוועדה לא צפויה לקום, כל ח"כ יכול לקחת נושא בדוח, לנסות וליזום דיון ובכך לנער את האבק מהדוחות.

אנשי המבקר הגיעו גם לדיון על הדוח על המינים הפולשים

פנינו לראשי ועדות נוספות ושאלנו אם יקיימו בקרוב דיון על דוח המבקר בנושאים שקשורים לוועדה שלהם. נכון לעכשיו קיבלנו את תגובתו של ח"כ מיכאל ביטון כי אכן צפויין דיונים בדוחות המבקר: " זה בטיפול צוות הוועדה לזמן הקרוב" . 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!