ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

העליון יעביר בשידור חי את הדיון בהסתרת תמלילי הקורונה

בעקבות בקשת "שקוף" - בג"ץ ישדר את הדיון החשוב בעתירה שהגישה התנועה לחופש המידע יחד עם שורת עיתונאים וכלי תקשורת • מדובר בדיון ראשון בעתירה שמתגלגלת זמן רב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפרוטוקולים נותרים באפלה (צילום: פלאש 90)

חדשות טובות לשקיפות: בעקבות בקשת "שקוף", בית המשפט העליון אישר להעביר בשידור חי את הדיון הראשון בעתירה המבקשת לחשוף את תמלילי דיוני הממשלה בתקופת הקורונה, שיתקיים ביום שני, 30.5.

העתירה הוגשה נגד משרד ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה, על ידי שורה של גופים: התנועה לחופש המידע באמצעות עורכי הדין רחלי אדרי, יערה שליט, טלי ליבליך ואוריאן אשכולי, עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם, העיתונאים נועה לנדאו, תומר גנון, שאול אמסטרדמסקי, חן מענית, טל שניידר, גופי התקשורת גלובס, עיתון הארץ, כלכליסט, תאגיד השידור הישראלי ושומרים.

מנכ"לית התנועה לחופש המידע רחלי אדרי מסרה כי "אנו מברכים על ההחלטה לשדר את הדיון, מדובר בסוגיה חוקתית חשובה ביחס לחוק יסוד הממשלה ותקנון עבודת הממשלה – האם אפשר לחסות דיוני הממשלה בעניין הקורונה ל-30 שנה". עוד היא הוסיפה כי "הסוגיה מגיעה כעת, אחרי מספר ארכות ועיכובים לדיון עקרוני בטענות הצדדים, לאחר שבג"ץ הוציא בחודש אוקטובר 2021 צו על תנאי, צו שצריך להפוך למוחלט, כך שהוראות התקנון לא יעמדו בסתירה לחוק היסוד".

העותרים דורשים לפרסם לציבור את כל התמלילים של ישיבות הממשלה וועדות השרים בזמן ובקשר למשבר הקורונה. הם אף טוענים כי הממשלה "פוגעת בזכות הציבור לדעת מידע ציבורי מובהק" בכך שהתמלילים נותרים חסויים.

אישור-שידור-חי-דיון-פרוטוקולים-קורונה

הקריאה הציבורית לחשיפת הדיונים הגורליים החלה כבר עם פרוץ המשבר, שבו התקבלו החלטות דרמטיות עבור כל אזרחי ישראל, החל ממגבלות תנועה, דרך חובת עטיית מסכות ועד הטלת סגר כולל. התנועה לחופש המידע עתרה כבר בתחילת 2020 לבית המשפט לחשוף את הפרוטוקולים, אך המאבק נמשך עד היום.

הדיון ב-2.6 יתקיים לאחר מספר דחיות בנושא, ולאחר שחלק מחומרי התמלילים כבר הופקד בארכיון המדינה, דבר שעשוי להקשות על חשיפתם.

כשהדיונים בבג"ץ נפתחו לעולם

באפריל 2020 הכריזה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על פרויקט ניסיוני להעברת דיונים מבית המשפט העליון בשידור חי באינטרנט. החוק בישראל אמנם מעולם לא אסר על כך, אבל לאורך השנים בחרו השופטים להתיר צילום ושידור של הנעשה בין כתלי בית המשפט במקרים חריגים בלבד, כמו למשל משפטיהם של אייכמן ודמניוק.

שופטי בג"ץ בדיון ב-2019. פתיחת הפיילוט לקחה 16 שנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השיח על פתיחת בתי המשפט לעידן הטכנולוגי צף ועלה בהצעות חוק ובוועדות למיניהן לא פעם בעשרים השנים האחרונות, ונראה שזה רק היה עניין של זמן. הפיילוט של חיות התבשל על אש קטנה דרך הקמת ועדת היגוי מיוחדת, בדיקת האמצעים הטכנולוגיים המתאימים וביצוע ניסוי כלים חסוי לצורך בדיקת המערכות (שדלף לרשת). בסוף, ההחלטה הגיעה על רקע הוראות הריחוק החברתי ומשבר הקורונה, שהתירו להכניס לכל אולם קהל של שבעה אנשים בלבד ולמעשה פגעו בפומביות הדיון וביכולת של עיתונאים ושל הציבור הרחב להגיע לבית המשפט. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

8 תגובות

  1. רצויי ומחייב לחשוף את החוזה המוסתר מעיניי הציבור הרחב כל שכן מדובר בחיינו בבריאותנו וכאשר מדובר בחיסון ניסיוני שפגע במאות אלפים שניפגעו מהחיסון ואך מתו וההשתקה חוגגת.ליפניי 80 שנה עשו ניסויים בילדיי תימן ובעוד 70 שנה נגלה שעשו ניסויים בתקופת הקורונה בחיסון ניסיוני בעם ישראל.
    אז עדיף שכל הטרללת השיקרית הזאת תעצר עכשיו, כי עם ישראל יתעורר לאמת ויודע שכל הקורונה זאת הונאת הציבור כאשר מסתירים את הפרוטוקולים מענינו החשד עולה ב100 מדרגות ותיהיה התנגדות חריפה מאוד מצד העם שהתנגד בכל תוקף להמשיך להזריק חיסון ניסיוני שאן בוא שום טועלת וההזרקות לא פוסקות ואנשים ניפגעים מהניסויי באופן קשה מאוד.

  2. סוף כל סוף בג"ץ מתעורר לנוכח המדיניות המזיקה של 2 הממשלות וקידום הנראטיב השקרי באמצעים הדומים למשפחות פשע של משרד הבריאות?

  3. אתם נואמים ונואמים, ומספרים לי כי בית המשפט העליון אישר להעביר בשידור חי את הדיון הראשון בעתירה המבקשת לחשוף את תמלילי דיוני הממשלה בתקופת הקורונה, שיתקיים ביום שני, 30.5.

    אבל אתם לא טורחים לציין באיזה ערוץ ובאיזה שעה יתקיים השידור…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!