ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף: בגלל החרם – האופוזיציה נעדרת מדיוני הביטחון הכי רגישים בכנסת

בניגוד לוועדות אחרות שאליהן יכולים להגיע גם חברי כנסת שאינם חברים קבועים, לוועדת החוץ והביטחון על ועדות המשנה שלה לא מגיעים חברי ש"ס, הליכוד והציונות הדתית • בקואליציה משתתפים באופן פעיל בדיונים - בלטה לחיוב ח"כ נירה שפק מיש עתיד • לכל הנתונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נירה שפק ורם בן ברק בדיוני הוועדה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

במהלך השנתיים האחרונות נחשפנו באופן קרוב לעבודת ועדת החוץ והביטחון, בדיונים סביב איכוני השב"כ למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. הדיונים האלו התקיימו בוועדת המשנה לענייני מודיעין, אחת הוועדות הכי רגישות בכנסת. בהחלטה אמיצה של יו"ר הוועדה דאז גבי אשכנזי נפתחו חלק מהדיונים לציבור כדי לייצר אמון בתהליכי קבלת ההחלטות (החלטה שאותה אימץ גם צביקה האוזר בהמשך). בזמן שבקואליציה נטו לתמוך שוב ושוב בהמשך האיכונים, האופוזיציה מטבעה הייתה ביקורתית הרבה יותר והקשתה על נציגי הממשלה. עכשיו תארו לכם דיון על היערכות לתקיפה באיראן או בסוריה, ללא נציגים של האופוזיציה. 

זה בדיוק מה שעשוי לקרות היום בגלל החרם הארוך של האופוזיציה במחאה נגד המהלכים הכוחניים של הקואליציה. חברי הכנסת של ש"ס, הליכוד והציונות הדתית לא משתתפים בהצבעות בוועדות החשובות שבהן נחרצים גורלות ואפילו לא יכולים להשתתף בהם. כפי שהראינו בעבר, לא כל חברי האופוזיציה מתיישרים עם החרם, ורבים מהם משתתפים באופן פעיל בדיונים גם ללא זכות הצבעה ואף תורמים לתהליך. זה נכון לגבי רוב הוועדות בכנסת, פרט לאחת – ועדת החוץ והביטחון. 

בוועדת החוץ והביטחון על ועדות המשנה שלה, מי שאינו חבר לא יכול להגיע לרוב הדיונים. לכן כמעט אף לא אחד מחברי האופוזיציה הגיע לדיוני הוועדה – כך לפי נתונים שהתקבלו לבקשת חופש מידע של "שקוף". וכך, בחסות הסכסוך המתמשך בין הצדדים, הפיקוח על עבודת הממשלה בתחום הרגיש ביותר נשאר יתום. 

יש לציין כי הדיונים בוועדה חסויים והפרוטוקולים שלהם לא מפורסמים. כלומר, אין תחליף לעבודת חברי הכנסת – אם הם לא יגיעו, לא יהיה פיקוח על עבודת הממשלה. 

בחסות החרם – דיונים קריטיים נותרים ללא האופוזיציה. יריב לוין (צילום: דוברות הכנסת)

בשל המצב שנוצר, ניתן לנתח הפעם רק את נוכחות חברי הקואליציה בוועדה. לפי הנתונים שקיבלנו במענה לבקשת חופש מידע, ניתן לראות שבסך הכל חברי הקואליציה דואגים לפקוד את חדר הוועדה. ח"כים נוספים מהאופוזיציה שמשתתפים בחרם דואגים לפחות להגיע לדיונים שפתוחים לציבור: אופיר סופר, שמחה רוטמן ואורית סטרוק (הציונות הדתית), מאיר פרוש וישראל אייכלר (יהדות התורה).

נירה שפק מובילה בנוכחות 

בראש אחת הוועדות החשובות בכנסת עומד ח"כ רם בן ברק (יש עתיד). הוא למעשה לא יכול לקבל תהודה תקשורתית על עבודתו החשובה. ראויה לציון גם נירה שפק (יש עתיד) שנכחה ב-41 מתוך 47 ישיבות הוועדה בשנת 2021. זאת בניגוד לראש מפלגתה יאיר לפיד, שבעבר חשפנו כי הוא מבריזן סדרתי מהוועדה.

החבר שנכח במספר הקטן ביותר של ישיבות הוועדה הוא ניר אורבך מימינה, עם 12 ישיבות. שאר חברי הוועדה הם איתן גינזבורג (כחול לבן), משה טור פז (יש עתיד), צבי האוזר (תקווה חדשה), מיכל רוזין (מרצ), יוסי שיין (ישראל ביתנו) ואמילי מואטי (העבודה). ואלה נתוני הנוכחות שלהם בוועדה הראשית בכנסת ה-24. מאיר פרוש (יהדות התורה) הוא חבר נוסף שהצטרף מאוחר לוועדה אך לא היה באותה התקופה. שבעה חברים נוספים מהאופוזיציה חסרים.

נוכחות הקואליציה במליאת הוועדה

לוועדה הראשית ישנה גם ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים, שבה חברים רק חמישה ח"כים: בן ברק, גינזבורג, שיין, האוזר ורוזין. היא נחשבת ה-וועדה שבה מתקבלות ההחלטות הכי רגישות במדינה. גם פה ניתן לראות שהחברים בה מגיעים לדיונים. אחרי היו"ר, מי שנוכחותה בולטת היא מיכל רוזין (מרצ) שהגיעה ל-15 דיונים.

הנוכחות בוועדת המשנה החשובה ביותר

ועדה נוספת היא הוועדה המשותפת לתקציב המדינה, שהייתה קריטית במיוחד לאישור התקציב, וגם ממנה הדירו את רגליהם חברי האופוזיציה (לפחות באותה התקופה). על פי הנתונים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) לא הופיע לדיונים פרט לאחד. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי קושניר הוא גם יו"ר ועדת הכספים והיה אחראי על העברת תקציב המדינה. כך גם אורבך שהוביל את ועדת הכנסת.

מעבר לוועדות אלו ישנן ועדות נוספות כמו ועדת המשנה לענייני עורף או ועדת המשנה לכוח אדם ונכי צה"ל שנכון לעכשיו התכנסו פעם או פעמיים ולכן לא ניתן לחוות עליהן דעה.

ועדת החוץ והביטחון על ועדות המשנה שלה היא מהחשובות בישראל. לציבור, באופן מתקבל על הדעת במקרה הזה, אין דרך לפקח על הנעשה בה, ונבחריו הם אלה שאמורים לעשות זאת. בוועדות אחרות הציבור יכול לצפות בדיונים, לקרוא פרוטוקולים ולדעת כיצד התקבלו ההחלטות. אך במקרה הזה, חרם מצד חברי האופוזיציה על דיוני הוועדות משמעותו אחת – הותרת הפיקוח על הממשלה לידי חברי הקואליציה לבדם. 

פנינו ללשכתו של מרכז האופוזיציה יריב לוין בבקשה להחריג את ועדת החוץ והביטחון מהחרם. לא התקבלה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

ועדת החוץ והביטחון היא אחת הוועדות הכי חשובות במדינה, אך היא מתנהלת תחת מעטה חשאיות, באופן טבעי. היחידים שיכולים להשגיח על תהליך קבלת ההחלטות בה הם חבריה. חלק מחברי האופוזיציה פשוט ויתרו על חובתם לעשות זאת.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

הליכוד, ש"ס והציונות הדתית, אם טובת הציבור לנגד עיניהם, חייבים להסיר את החרם על הוועדה הזו. יש כבר קולות בליכוד שקוראים להסיר את החרם במקומות שהוא לא במחלוקת, כמו יובל שטייניץ שהתבטא בעבר להסרת החרם לפחות מוועדת החוץ והביטחון, שם לא ניתן להשתתף אם אינכם חברים. או גילה גמליאל שאמרה גם היא בריאיון ל"שקוף" כי היא מנסה לשכנע את חבריה להפסיק את החרם למעט ועדת הכספים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!