ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בגלל חרם האופוזיציה: המבקר מטיל חיסיון על דוחות ללא פיקוח

אנגלמן החליט לא להמתין עוד להקמת הוועדה לביקורת המדינה ויפרסם דוחות שעל חלקם הטיל חיסיון - ללא דיון • יו"ר הכנסת הפציר באופוזיציה למנות חברים לוועדה, אך שם ממשיכים להתעקש: הקואליציה נוהגת בדורסנות • ובינתיים נמשכות הקריאות מהאופוזיציה להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת NSO - אף שיוכלו להביא לכך באמצעות הקמת ועדת הביקורת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הנזק מהחרם של האופוזיציה על ועדות הכנסת הולך וגדל: השבוע החליט מבקר המדינה מתניהו אנגלמן להטיל בעצמו חיסיון על חלקים מדוחות שמחכים כבר חודשים רבים לפרסום, וייחשפו לציבור בתחילת חודש מרץ. ההחלטה הזאת, שבדרך כלל מתקבלת לאחר דיון של חברי הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, התקבלה הפעם ללא פיקוח פרלמנטרי. יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) פנה לראשי סיעות האופוזיציה והפציר בהם למנות חברים לוועדה, כדי "למנוע פגיעה בכבודה של הכנסת". 

עוד ב"שקוף":

ומה בעצם הבעיה? החלטה על הטלת חיסיון על דוחות מבקר המדינה נתונה באופן רגיל לפיקוח וביקורת של חברי הכנסת החברים בוועדה לביקורת המדינה. בדיון בוועדה יכולים הח"כים לשנות את החלטת המבקר אם הם חשים שהיא בלתי מידתית. במצב הנוכחי – מקבל את ההחלטה החשובה הזאת מבקר המדינה על סמך בקשות הממשלה בלבד. 

בנוהל הרגיל המבקר מעביר את הדוחות האלו לדיון וחיסיון בוועדת משנה, שמאשרת או דוחה את הטלת החיסיון על דוחות שלמים או חלקים מהם. ועדת המשנה היא זו שאמורה לקבוע מה יראו הציבור ושאר חברי הכנסת ומה לא. אבל משאין ועדה לביקורת המדינה בגלל שבליכוד מסרבים להקימה גם אין ועדת משנה שתדון בדוחות אלו. 

"למנוע פגיעה בכבוד הכנסת". מיקי לוי (צילום: אתר הכנסת)

"בשעה שמזה חודשים רבים לא קמה הוועדה לענייני ביקורת המדינה וממילא גם ועדת המשנה לא קיימת – הוועדה לא דנה בדוחות שהושלמו זה מכבר ע"י המבקר", מסר המבקר בהודעה שהוציא בנושא. 

יש עוד שורה של נושאים שבהם בוצעה ביקורת, אבל אין ועדה שתדון בממצאים ותבדוק איך הממשלה מתכננת לתקן אותם. למשל התמודדות ממשלת ישראל עם מגיפת הקורונה, היערכות למשבר האקלים ויוקר המחיה בישראל. שימו לב, הדיון האחרון בוועדה התקיים לפני יותר משנה(!) ב-3 בפברואר 2021. מדובר במחדל של ממש כשזה נוגע לוועדה כה קריטית.

ההתכתשות נמשכת

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי מנסה עדיין להציל את המצב. בפניה לראשי סיעות האופוזיציה הוא הפציר בהם למסור שמות להקמת הוועדה לביקורת המדינה כדי למנוע פגיעה במעמדה של הכנסת. "אין חולק כי פרסום דוחות חסויים ללא קיום דיון בוועדת המשנה של הוועדה מחליש את הפיקוח האפקטיבי של הכנסת על פעילות הממשלה", כתב. "מתוך רצון למנוע פגיעה בכבודה של הכנסת ובמעמדה מול הממשלה, אני שב ופונה אליכם על מנת שתמסרו בהקדם ליושב ראש ועדת הכנסת את שמות חברי הכנסת מטעם סיעותיכם".  

מלשכתו של מרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין (ליכוד), נמסר ל"שקוף" כי: "ההתנהלות הדורסנית של הקואליציה לא הותירה לנו ברירה אלא לא להשתתף בהצגה שלהם ולמנות חברי ועדות, בהן לא יהיו לקולות שלנו משמעות בשל הרוב המלאכותי שיצרה לעצמה הקואליציה". ביחס לוועדה נמסר כי: "כפי שהוחלט בסיעת הליכוד ובהנהלת האופוזיציה, ועדת ביקורת תוקם רק כחלק מהסדרה כוללת של נושא הוועדות וההתנהלות מול האופוזיציה. לא נהיה ניצבים בהצגה של הקואליציה הדורסנית ביותר בתולדות הכנסת".

ועדת חקירה ממלכתית ל-NSO? אם בליכוד באמת היו רוצים יש דרך להקים אותה

בסיעות האופוזיציה השונות, ביניהם הליכוד, התגברו הקולות על הצורך להקים ועדת חקירה ממלכתית סביב הטענות לריגול משטרתי אחר אזרחי ישראל. ח"כ גילה גמליאל אמרה לאחרונה בתשובה לשאלה מדוע לא מפעילים את הוועדה לביקורת המדינה "כן צריך לאייש את הוועדות, בייחוד ועדה כזו. כולי תקווה שאני אצליח לשכנע את חברי הליכוד בזה".

באופוזיציה לא מוותרים. נתניהו ולוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אבל נראה שלעיתים רעש הדרישה חשוב מהמעשה עצמו. חוק מבקר המדינה מאפשר לוועדה לביקורת המדינה להקים ועדת חקירה ממלכתית בשתי דרכים. הראשונה היא בעקבות דוח מיוחד שפרסם המבקר. נכון לעכשיו נראה שהוא עתיד לעשות זאת לאחר שהצהיר על בדיקה מיוחדת מטעמו. בעקבות אותו דוח שיתפרסם יכולה הוועדה להצביע על הקמת ועדת חקירה ברוב רגיל. נציין כי גם אם היו"ר מגיע מהאופוזיציה, יש לקואליציה רוב בוועדה בדרך כלל, אבל זה לא הופך את המסלול לבלתי אפשרי מכיוון שח"כים מהאופוזיציה והקואליציה דורשים ועדת חקירה לפרשה הנוכחית. זה קרה כבר בעבר.

הדרך השניה היא להקים ועדה על בסיס דוח רגיל שפורסם שלא בעקבות אירוע מיוחד כלשהו, בנושא שחופף  לו. זה אומנם דורש קצת יצירתיות אבל בהתחשב במצב החריג (בהנחה שהתרחש) אפשרי בהחלט. עם זאת, במתווה זה נדרש רוב של שני שליש מחברי הוועדה, מה שמקשה פוליטית על המהלך.

***

הוועדה לביקורת המדינה היא כלי אופוזיציוני מובהק שמאפשר לאופוזיציה להצביע על הנקודות הכואבות של הממשלה ובתקווה להביא לשיפור ולשינוי. עם זאת צריך לשים לב: כלל הדוחות שפורסמו עד כה, למעט הדוח על גל הקורונה הרביעי, עוסקים בכשלונות ממשלות בנימין נתניהו. וכך, יוצא שהאופוזיציה לא דנה בכשלונות הממשלות הקודמות. וגם כאן, מי שיוצא מופסד הוא הציבור.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

הוועדה לביקורת המדינה היא זו שאמורה לקבוע מה יראה הציבור ושאר חברי הכנסת ומה לא. אבל משאין ועדה לביקורת המדינה בגלל התעקשות הליכוד שלא להקימה גם אין ועדת משנה שתדון בדוחות אלו. שורה של דוחות נוספים שמצביעים על תיקונים שהממשלה אמורה לעשות עומדים יתומים ואין מי שיפקח על יישומם. לדוגמה, אם היו לוקחים את הדוח (הרך) על ריכוזיות ענף המזון ומזמינים את רשות ההגבלים העסקיים לשורה של דיונים, היינו אולי מבינים מדוע 20 שנה לא הכריזו פה על אף חברה כמונופול בתחום המזון.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

טוב יעשו בליכוד אם יאפשרו את הקמת הוועדה לביקורת המדינה. בינתיים טוב עשה אנגלמן שעקף את הכנסת כדי שהדוחות יראו אור יום.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!