ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפת "שקוף": לוביסט שהורשע בעבירות שחיתות הורשה לחזור לפעילות בכנסת

המשוואה שנוצרה עם חזרתו של אלי זרחין לפעילות במסדרונות השלטון היא כזאת: אם נחשדת בעבירות שחיתות - תושעה, אבל אם הורשעת - תוכל לשוב לפעול כלוביסט • לייעוץ המשפטי לכנסת וליו"ר הכנסת יש עדיין אפשרות להרחיק את העבריין המורשע • שופטים בתיקי השחיתות שבהם נחשד והורשע זרחין: "אינו בוחל מסטייה מדרך הישר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הורשע בשחיתות - וחזר למסדרונות השלטון. זרחין (צילום: מוטי מילרוד, TheMarker)

אלי זרחין, לוביסט שהיה מעורב בשתי חקירות על עבירות שחיתות והורשע בסופה של אחת מהן, מורשה להמשיך למשוך בחוטים ולהסתובב בכנסת באין מפריע. האבסורד: דווקא הרשעתו של זרחין היא שהביאה בתחילת החודש להשבת אישור עיסוקו כלוביסט, אחרי שהושעה מפעילות. אך זה לא חייב להיות כך: על פי פרשנות משפטית מסוימת, בכוחם של הייעוץ המשפטי של הכנסת ויו"ר הכנסת לשנות את המצב ולהרחיק את זרחין פעם נוספת.  

עוד ב"שקוף":

זרחין הוא הדוגמה הישראלית המובהקת ללוביסט העובר את הגבול הפלילי ולאדם שאין להתיר את המשך פעילותו בכנסת. כבר עכשיו הוא מחזיק בשיא המפוקפק של שתי השעיות ממושכות מפעילות בכנסת בשל מעורבות בשתי חקירות שונות בחשד למעשי שחיתות (פרשת השחיתות בישראל ביתנו ופרשה נוספת בנפרד). בפסק הדין במשפטה של פאינה קירשנבאום, שנידונה ל-10 שנות מאסר, השופט מזכיר את זרחין כמי שהעניק שוחד של מאות אלפי שקלים וכמי ששיקר בעדותו בנושא באופן מגושם. 

במשפט השני הורשע זרחין בניסיון קבלה במרמה של 130,000 שקלים מכספים המיועדים לניצולי שואה, וזיוף מתוחכם של מסמכים לצורך ביצוע העברות. למרות ההרשעה החמורה לפני שלושה חודשים בלבד, אנחנו חושפים לראשונה כי לפני שבועיים זרחין קיבל מחדש את אישור השדלן מהכנסת ושב לייצג את "האגודה הישראלית למען ילדים עולים", אותו גוף שייסד ובאמצעותו ביצע את המעשים שלאורם הורשע. 

צפו: כשנציג של החברה המרכזית למשקאות ניסה להתחמק מגילוי נאות בדיון בכנסת

אם כנסת ישראל מעוניינת לזכות מחדש באמון אזרחי ישראל, היא לא יכולה להתיר את שובם של גורמים כמו אלי זרחין לפעילות במסדרונותיה. זרחין הוא לא חבר כנסת שנבחר למרות שהורשע בעבר, אלא לוביסט המחויב לכללי אתיקה מינימליים, ואין שום חובה להמשיך ולהתיר לו לפעול בכנסת אחרי שהורשע במעשי מרמה חמורים. הגיע הזמן לקבוע כי הכנסת אינה המחלקה לשיקום האסירים והמורשעים אלא היכל הדמוקרטיה שלוביסטים שהורשעו בגין מעשי שחיתות אינם מורשים עוד להמשיך ולפעול בתחומו. 

במקרה של זרחין מדובר באדם ששני שופטים שונים, בשני משפטים שהתנהלו במקביל, התרשמו ממנו באופן דומה. כך כתב עליו השופט ירון לוי בפסק הדין של פאינה קירשנבאום:   

"בגרסאותיו בנוגע לשיחה עם דינוביצקי הוכיח זרחין יכולת מרשימה לסילוף האמת. כבר בחקירתו במשטרה שיקר זרחין". 

"מדובר בעד שאינו בוחל מסטייה מדרך הישר או מהתנהלות כלכלית 'בדרכים עוקפות'"

"את דבריו המוקלטים שלפיהם שילם שוחד לגודובסקי הכחיש העד בגרסה הפנטסטית שלפיה הדברים כלל לא נאמרו מפיו, ואם נאמרו – הוא שיקר לדינוביצקי"

אלה רק מקצת הדברים החמורים שהשופט לוי כותב נגד זרחין בפסק הדין של פאינה קירשנבאום. בפסק הדין בו הורשע זרחין לבסוף כותבת עליו השופטת ג'ויה סקפה-שפירא את הדברים הבאים: 

"מעשיו של הנאשם דרשו תכנון ומעשי הכנה רבים. מדובר בעבירות שבוצעו בצורה מתוחכמת ושיטתית, תוך שהנאשם קשר בין חברה שהקים לעמותה שניהל ותיאר יחסי גומלין בין שני התאגידים שדימו פעילות עסקית שלא היתה"

ובסעיף אחר בפסק הדין מציינת השופטת: 

"ניכר כי גם כיום הוא תולה חלק גדול מהאשם באחרים ורואה את עצמו אחראי לעבירות בעיקר בשל טעמים פורמליים. קבלת אחריות היא גורם רב משמעות בהפחתת הסיכון להישנות העבירות".

החל משנת 2014 הוטמע בפועל נוהל בכנסת לפיו לוביסט הנחקר בפרשות שחיתות מושעה מפעילות בכנסת, כך היה במקרים של זרחין, אורית לרנר, סטיבן לוי, לאה מגן ומירב שמולי. החזרת אלי זרחין עשויה לייצר משוואה הזויה:  

חשד למעורבות בשחיתות = השעיית הלוביסט מפעילות בכנסת.

הרשעה בגין מעשי שחיתות חמורים = ברוך הבא.

סיפורו של הלוביסט אלי זרחין

והנה כמה פרקים במציאות המשפטית של כמה נבחרי ציבור בולטים: שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן הורשע בכך שניסה להפעיל לחצים כדי לשחרר פדופילית-סדרתית מאימת הדין באוסטרליה; שר הפנים לשעבר אריה דרעי, עבריין מורשע בעבר, מורשע בשנית בלקיחת כספים לכיסו; יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן עומד למשפט על מקרים רבים של  לקיחת שוחד; סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום מורשעת ונכנסת לכלא לשנים רבות; ראש ממשלה לשעבר בנימין נתניהו עומד לדין באישומים על שוחד וקבלת טובות הנאה. 

הרשעת הלוביסט אלי זרחין משלימה תמונה כוללת של ריקבון מוסרי מדבק המאפיין את התקופה שבה אנו חיים כרגע. הפרטים עולים בקנה אחד עם הדיווח לאחרונה על הידרדרות ישראל במדד השחיתות העולמי

יש גורמים שאין להתיר את שובם לזירת קבלת ההחלטות (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

סיפורו של זרחין איננו סיפור רגיל של מעידה חד-פעמית. חשד ראשון למעשי שחיתות מצדו פורסם בתקשורת כבר בשנת 2011 ע"י התחקירנית שרון שפורר, אולם החשדות לא הוכחו ולא הוגש כתב אישום. 

בשנת 2014 זרחין נעצר ונחקר במסגרת חקירות פרשת השחיתות בישראל ביתנו שבהן הורשעה ח"כ לשעבר פאינה קירשנבאום. עם מעצרו הושעה זרחין מפעילות כלוביסט בכנסת. בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום והוא חזר לכנסת אחרי חצי שנה. בינואר 2016 דווח בתקשורת שזרחין נעצר שוב, הפעם בחשד שניסה לקבל במרמה כספי הנצחת שואה עבור עמותה שייסד. הדבר הוביל לכך שזרחין הפך ללוביסט הראשון שהושעה פעמיים מפעילות בכנסת בשל חקירות בחשד למעשי שחיתות. בפרשה זו הורשע זרחין בהסדר טיעון בנובמבר 2021, והודה בשורה של סעיפים חמורים. 

הם פשוט לא שמו לב?

שלושה חודשים בדיוק אחרי פסק הדין במשפטו, הושב לזרחין אישור השדלן בכנסת (בתאריך 3.2.2022) והוא שב למרשם הלוביסטים כמייצג הלקוח "האגודה הישראלית למען ילדים עולים" שבמסגרתו ביצע את המעשים החמורים שעליהם הורשע. 

סביר להניח שהשבת אישור השדלן לזרחין נובעת בעיקר מחילופי המשמרות השונים בכנסת או מאי-ידיעת הפרטים במחלקת ההיתרים. מאז שהושעה זרחין בפעם השנייה התחלף הצוות בלשכת הייעוץ המשפטי לכנסת, כמו גם בלשכת יו"ר הכנסת, וחלפו חמש שנים. במציאות הישראלית רוויית פרשות השחיתות קשה לזכור את כל הפרטים שאנו נחשפים אליהם לאורך השנים. הערכתי היא שהאישים בשתי הלשכות האחראיות על הנושא בכנסת אינם מכירים את פרטי הפרשות הקודמות ואת הסיפור המלא. בשבוע שעבר הם יודעו מחדש על הפרטים ועתה מונחת על שולחנם בקשה לשלול את אישור השדלן של הלוביסט אלי זרחין לצמיתות. 

יכול לפעול להרחקת זרחין. יו"ר הכנסת מיקי לוי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

במסגרת ניסוח הבקשה צפה גם סוגייה של לקונה הקיימת בחוק הכנסת. בחוק מוזכר מקרה שבו לוביסט נחקר בפרשות שחיתות, מה שמעניק ליו"ר הכנסת סמכות להשעותו, אבל לא מוזכר מקרה חמור יותר שבו הלוביסט מורשע במעשי שחיתות ומה עשוי לקרות לאותו לוביסט לאחר מכן. אף שיו"ר הכנסת יכול לדעתי גם כרגע להפעיל סמכותו ולשלול לזרחין את אישור השדלן, לצד ביצוע הצעד המתבקש הזה יש גם להניע מהלך שיעניק מענה ללקונה שנחשפה. ישנם גורמים שאין להתיר את שובם לזירות קבלת ההחלטות בישראל, גם במחיר של פגיעה בזכות העיסוק שלהם, אם אנחנו רוצים להתחיל לשנות כיוון בתהליך ההידרדרות של ישראל במדדי השחיתות העולמיים. 

הכותב הוא מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. תודה על התחקיר החשוב.
    אשמח אם באמת יהיה לנושא מעקב עד שייפתר.
    אתם ה- ״יהיה בסדר״ של של עולם שלטון החוק.
    כל הכבוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!