ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפת "שקוף": חברות הלובי הגדולות נפגשו לתאם את המאבק בהגבלות החדשות

בעקבות הצהרות חלק מהשרים על הגבלת פעילות הלוביסטים בממשלה, פורום הלוביסטים החליט לפעול יחד מול הכנסת ● אחרי הפעם האחרונה שפעלו יחד - טורפד המשך חקיקת חוק הלוביסטים • בחברות הלובי טוענים שהצעדים החדשים יעודדו "לובי שחור", אבל יש דרכים נוספות להיאבק בתופעה - כמו שקיפות הפגישות עם בעלי עניין וגילוי נאות בהצעות חוק
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מדוע מי שהורשע מורשה לחזור? (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

בחברות הלובי הגדולות בישראל ככל הנראה לא רוו נחת מההצהרות של שרים רבים בתקופה האחרונה על הגבלות שונות על פעילות שדלנים בממשלה. ל"שקוף" נודע כי השבוע נפגשו נציגי החברות במטרה לתאם כיצד יפעלו מול ההגבלות החדשות. בין היתר החליטו לפעול יחד מול הכנסת בנושא. 

עוד ב"שקוף":

בשבועות האחרונים הודיעו עוד ועוד שרות ושרים כי יגבילו את פעילות הלוביסטים בממשלה. בחלק מהמשרדים יאמצו נוהל לפיקוח על פגישות עם לוביסטים בדרג המקצועי, באחרים יאסרו על פגישות אישיות איתם, וחלק מהשרות והשרים הודיעו כי מעתה לא ייפגשו עם לוביסטים כלל. 

בשגרה חברות הלובי מתחרות זו בזו על תשומת הלב של מקבלי ההחלטות, אבל כשהחלטות נבחרי הציבור עשויות לאיים על הצלחתן, הן פועלות יחד. כך עשו גם לאחר פרסום תחקיר "עובדה" על שיטות עולם הלובי ב-2012, לקראת חקיקת החוק שמסדיר את פעילות הלוביסטים בכנסת ב-2013, ועכשיו – כשנפגשו חברות הלובי הגדולות כקבוצה שנקראת "פורום הלוביסטים", בעקבות השינויים שמתכננת הממשלה בכללים החלים עליהן.

"התכנסות הגוף המכנה עצמו 'פורום הלוביסטים' מעידה על הלחץ הגובר לקדם הסדרת פעילות של ענף הלובינג", מסביר שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת. "מדובר בגוף המייצג בעיקר אינטרסים של חברות הלובינג הגדולות ולא של כלל הענף. להערכתי הרכב הפורום התעדכן מעט מאז 2013, הפעם האחרונה שידוע לנו כי הם פעלו יחד ציבורית". גטניו מעריך עוד שחברות הלובי יאבקו בהגבלות עליהן מול נבחרי הציבור, וגם בדרכים נוספות: "לא מן הנמנע שנחזה בקרוב גם בבליץ תקשורתי של לוביסטים שינסו למזער את הנזקים שנגרמו לאחרונה לפעילות הענף מבחינת הדימוי הציבורי". 

"ייתכן שנחזה בבליץ תקשורתי". שבי גטניו, מנכ”ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

בפעם הקודמת שהפורום הזה פעל, אומר גטניו, טורפד המשך החקיקה של "חוק הלוביסטים" שאותו קידמה ח"כ עדי קול מיש עתיד. "האסטרטגיה של הפורום הייתה לטעון שהם בעד החקיקה אבל רק אם היא תחול על סוגי לוביסטים שונים, תוך איום לפנות לבית משפט עליון אם יחוקק חוק שלדעתם מפלה אותם לרעה", אמר. "לדעתי הגיע הזמן לקדם חקיקה כזו ולפגוש את נציגות הפורום הזה בבג"ץ. רוב הסיכויים שהם יפסידו".

איך אפשר להיאבק בלובי השחור?

לדברי "פורום הלוביסטים", הגבלה של לוביסטים רשומים – כאלה שנמצאים במאגר השדלנים של הכנסת, ומגדירים עצמם כלוביסטים – תגביר את פעילות הלוביסטים "השחורים": מייצגי האינטרסים של חברות וארגונים שאינם רשומים במאגר ואינם קוראים לעצמם לוביסטים. 

קיימים כמה צעדים שיוכלו לקדם שרות ושרי הממשלה על מנת להיאבק גם בתופעה הזאת. האחד הוא פרסום פגישות עם בעלי אינטרס בשקיפות מלאה לציבור. אם יפרסמו את יומני הפגישות שלהם ולא יסתירו מהם פגישות עם נציגי חברות וארגונים, נוכל לפקח אחר הקשרים של מקבלי ההחלטות ולעקוב אחר ההשפעה שלהם על קביעת המדיניות. 

צעד נוסף הוא חובת גילוי נאות בהצעות חוק וניירות עמדה: כל מסמך כזה יכיל את שם חברת הלובי או הארגון שעזר לנבחרי הציבור בניסוח שלו. כך יוכלו להימנע מהלכים שקודמו במיוחד עבור קבוצת אינטרס צר. בנוסף, יוכלו השרים להקים מאגר שדלנים בממשלה, בדומה לזה שקיים בכנסת, ולהסדיר את פעילות הלוביסטים גם במשרדים.

חברות הלובי הגדולות טוענות כי הביקורת הציבורית פוגעת בכמות הלקוחות שלהן, אך המצב בשטח שונה. "היום אנחנו נמצאים בשיא של מספר הלקוחות – בניגוד לאמירה של הלוביסטים", מסביר גטניו. "המערכת מעוותת: היא מוצאת דרכים שבהן ניתן לתעדף אינטרסים של בעלי הון. זה לא השתנה".

סרט כתום בכנסת, במשרדי הממשלה – כמעט ללא הגבלות

לפי הצהרות חלק מחברי הממשלה, בכמה משרדים צפויות הגבלות שונות על פעילות חברות הלובי. שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי הוא וחברי סיעתו לא יפגשו יותר עם לוביסטים, והנחה שפגישות אלה יערכו רק עם מנהל הסיעה או עם הדרג המקצועי במשרד. בנוסף, משרד האוצר פרסם עוד בתקופת הממשלה הקודמת נוהל שלפיו פגישות עם לוביסטים יערכו בתיאום מראש, יתועדו ויפוקחו על ידי ממונה על הנושא באגף. 

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הבטיחה גם היא כי לא תיפגש עם לוביסטים, וכן כי תאמץ נוהל דומה לזה שקיים במשרד האוצר. גם שר הבריאות הורוביץ הצהיר כי לא יסכים לפגישות. שרת האנרגיה אלהרר החליטה לאפשר פגישות עם חברות לובי, אך רק בתנאי שלא יהיו אלה פגישות אישיות, אלא כחלק מפגישה עם החברה או הארגון שהם מייצגים. שרת התחבורה מיכאלי אמרה שתיפגש עם לוביסטים רק לאחר המלצה של הדרג המקצועי במשרדה, וכן הבטיחה לפרסם בשקיפות את כל הפגישות.

השרים שהצהירו על הגבלות לוביסטים. מיכאלי, זנדברג וליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בכנסת קיים חוק שמסדיר את עבודת השדלנים, שלפיו הם מחוייבים להירשם במאגר, לענוד סרט זיהוי כתום ולציין את החברות אותן הם מייצגים בדיוני הוועדות. בממשלה, לעומת זאת, אין כמעט הגבלות, וחברות הלובי יכולות לקדם את האינטרסים של חברות מסחריות בחופשיות. הצעדים האלה, אם אכן יאכפו, יגבילו את פעילות הלוביסטים במשרדי הממשלה, שם מתקיים חלק גדול מעבודתם. 

‏מחברות הלובי נמסר בתגובה: "התקיימה פגישה של פורום הלוביסטים בנוכחות עו"ד תוך שמירה על כללי ההגבלים. בפגישה הוחלט לפנות לכנסת ולהציע את נקודת המבט של הלוביסטים הרשומים והמוכרים. הפורום מברך על כל פעילות להסדרת המקצוע של כל מי שעוסקים בלובי תחת רגולציה זהה. הפורום מדגיש שכל הסדרה שאינה כוללת את כלל הפועלים בתחום מעודדת ומקדמת לובי שחור ולא שקוף".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

4 תגובות

  1. כל הסיפור של לובינג שחור זה קשקוש. לא יתקיים אם תהיה סנקציה פלילית במקרה של מפגש כזה, שמשמעותה משפט פלילי ובית סוהר. הלובסטים רקובי הממון מנפיצים ספינים.
    אגב, אם רוצים לוביזם- אין בעיה. כל מפגש של לוביסט עם ח"כ או שר או פקיד ממשלתי, חייב להיות מוקלט בויידאו מתחילתו ועד סופו, ללא שום עריכה, ומפורסם תוך 24 שעות לצפייה באתר ממשלתי מיוחד שיוקם לצורך כך. ואסורה כל שיחה טלפונית או דיגטאלית אחרת או באמצעות דוא"ל בין לוביסט לבין כל גורם רשמי, חכ, שר או פקיד מדינה.
    יעל, צפיתי בך בדמקורטיוי (יחד עם גיא רולניק), ואת 10!!

    1. ושכחתי תוספת: כל פגישה בין לובסיט לגורם רשמי תפורסם ברשומות לפחות שבועיים לפני המפגש. כלומר כל העולם ואשתו יידעו שעומד להתקיים המפגש, ועל כן כל המעוניינים יתכוננו בהתאם לצפות בווידאו 24 שעות לאחר העלתו לאתר הממשלתי המיוחד שיוקם לצורך כך. אם אין ללובסטים מה להסתיר- אז בבקשה כולם רוצים לצפות….

      1. ומשהו אחרון… באמת 🙂
        אם פוליטיקאי רוצה לעבוד לטובת הציבור, אני מציע לו להיפגש על בסיס קבוע עם לובי 99, הלובי שעובד לטובת הציבור, לפתוח חשבון ביוטיוב, ולשדר בלייב כל פעם את המפגש. בבקשה, בואו נראה אותם!!

    2. צודק מאוד גיל גיל, בכל 3 התגובות.
      לובינג הוא פירצה אדירה במערכת הדמוקרטית, הצעירה והפגיעה ממילא, ויש לפתח אמצעי פיקוח מחמירים עליו, לצד חשיפה ציבורית לתוצאות מהלכיו ולבעייתיות שבקיומו.
      לעומת זאת – תמכו בלובי 99 שפועל בשם ולמען הציבור, מעמיק בנושאים שעומדים על סדר יומן של ועדות הכנסת, ומשכיל את הח"כים עם אג'נדה שקופה ומוכרזת לטובת הציבור. 30 ש"ח בחודש להם, וסכום דומה ל"שקוף" – זו ההשקעה המשתלמת ביותר שלי כאזרחית חברה (שאולי תגדל יום אחד להיות באמת) דמוקרטית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!