ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

12 ישיבות ב-5 חודשים: הוועדה שנועדה לשמש פה לציבור כמעט לא עובדת

מאות פניות הגיעו לפתחה של הוועדה בראשות יעל רון בן משה מכחול לבן, אך מעטים הנושאים שקיבלו התייחסות בדיונים הספורים. בלשכתה הסבירו כי הייתה עסוקה בענייני התקציב • הח"כית שמתגאה בכך שהיא נציגת הגליל בכנסת עסקה באזור באופן לא פרופורציונלי בדיונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הוועדה שכמעט לא עובדת. רון בן משה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מאז שהוקמה הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) לפני כחמישה חודשים, היא קיימה 12 דיונים בלבד. לשם השוואה זה בערך הספק עבודה שבועי של ועדה רגילה. כשהוועדה מונתה בפעם הקודמת ביוני 2020, ובראשה עמד ח"כ יעקב טסלר, היא קיימה 14 ישיבות תוך חודשיים. וזה לא קורה בגלל שהציבור לא פונה – מנתוני הוועדה עולה שהתקבלו שם כבר כ-300 פניות מאז שהוקמה. בלשכתה של היו"רית טוענים כי היא הייתה עסוקה בענייני ועדת הכספים שבה היא חברה.

עוד ב"שקוף":

בוועדה טוענים כי 300 הפניות שכבר התקבלו לא כוללות פניות רבות נוספות. "זה לא כולל את כל הפניות הטלפוניות שמטופלות ונסגרות באמצעות שיחת ועידה שלא כולן תועדו", הסבירו שם. "לדוגמה עולה חדש ביקש שיעזרו לו להקדים את החלפת צובר הגז שלו, או ניצולת שואה שלא הבינה מה היא צריכה לעשות כדי לקבל  קצבה – כל אלה נפתרים במקום כדי לא לטרטר אותם". 

בנוסף טוענים בוועדה כי זה גם לא כולל "סיוע בפניות לעוזרים של חברי כנסת בטיפול בפנייה". אם כן, זה לא שהציבור לא מכיר את הוועדה ולא פונה אליה, אלא שפשוט הוועדה לא מקיימת דיונים. וזה הופך אותה למעין לשכה לפניות הציבור – עבודה של ח"כ ממוצע.

קיים יותר דיונים מרון בן משה. רם שפע (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לשם השוואה לוועדות אחרות, הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים – נושא ספציפי הרבה יותר, קיימה 47 דיונים מאז 11 באוגוסט. בוועדה לזכויות הילד התקיימו 28 דיונים. בוועדה המיוחדת לעובדים זרים התקיימו באותה התקופה 22 דיונים. רק הוועדה המיוחדת והספציפית מאוד לקרן העושר קיימה מספר דיונים דומה לזו של רון בן משה. 

"תשמשו פה לציבור"

הוועדה לפניות הציבור היא ועדה מיוחדת (כלומר, שלא חייבים להקים אותה לפי תקנון הכנסת) שמוקמת בכל פעם באופן זמני ותפקידה העיקרי הוא "לתת מענה שוטף לפניות הציבור שמגיעות מאזרחים וארגונים שונים". כפי שהגדיר זאת יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) בישיבת הקמת הוועדה: "זו אחת הוועדות היותר חשובות בכנסת. אני אומר את זה עם יד על הלב. גבירתי, את והוועדה, אתם הפה של הציבור. בוועדות אחרות מייצגים נושאים מוגדרים, כאן מייצגים מרחב כזה של נושאים… את, מנהלת הוועדה, היועצת המשפטית, חברי הוועדה, כולכם תשמשו פה לציבור ואתם תייצגו אותו". 

גם רון בן משה הסכימה עם הדברים ואמרה ש"הוועדה הזאת ייחודית מכיוון שהיא יכולה לעסוק בכל נושא, אך בעיקר מכיוון שהנושאים שבהם היא תעסוק מגיעים כולם מהאזרחים ולא מחברי הבית או מהממשלה".

פנינו ללשכתה של רון בן משה ושאלנו מדוע התקיימו כל כך מעט דיונים. מלשכתה מסרו כי "דיוני הוועדה לפניות הציבור נקבעו לפי לו"ז חברי הכנסת החברים בוועדה ולו"ז יושבת ראש הוועדה, לצד הדרישה ללו"ז קבוע ומחייב מצד הכנסת". 

עוד הסבירו בלשכת הח"כית כי "בנוסף לכך, בחצי השנה האחרונה הכנסת הייתה בפגרה במשך כחודשיים, ובתוך כך ועדת הכספים התכנסה תדירות לטובת העברת תקציב, לאחר שלוש שנים ללא תקציב קבוע. בדיוניה הרבים השתתפה ח"כ רון בן משה כנציגת כחול לבן". לבסוף, הוסיפו כי "חלק הארי מהפניות המגיעות לוועדה לפניות הציבור מטופלות ללא הגעה לדיון".

על סדר היום: בעיקר הבעיות בגליל

עוד באותו יום המינוי של הוועדה נקבעו לה שתי ישיבות. הראשונה על האגרה בכביש 6 צפון והשניה על ההתנגדות להקמת מנחת אסיף בגליל המערבי. רון בן משה קיימה על כל אחד מהנושאים האלו ישיבה נוספת, כך ששליש מסדר היום הדל גם כך של הוועדה הוקדש להם. רון בן משה הקדישה דיון נוסף לתחום שירותי ניידת טיפול נמרץ בערבה ובגליל. דיון אחר, שאותו הוביל ח"כ ישראל אייכלר, עסק בהסדרת התחבורה הציבורית לשכונת הר יונה בנוף הגליל. וכך, חצי מכלל הדיונים בוועדה עוסקים בגליל.

ככל הנראה זה לא ממש צירוף מקרים. רון בן משה דואגת להדגיש בכל הזדמנות שהיא נציגת אזור הגליל בכנסת. אך הבחירות בישראל הן לא אזוריות אלא ארציות, רון בן משה נבחרה על ידי אזרחים מכל רחבי הארץ. והוועדה לפניות הציבור צריכה להסתכל על כלל אזרחי ישראל. זו ועדה שיכולה להכניס לסדר היום שלה כמעט כל נושא. יש לה צוות מקצועי ייעודי ורון בן משה זכאית מתוקף היותה יו"ר הוועדה לתוספת שכר ולעוזר/ת אישית נוספת.

הגליל נמצא בפוקוס. כביש 6 צפון (צילום: ענת חרמוני, פלאש 90)

שאלנו את היו"רית גם מדוע חצי מהדיונים עוסקים דווקא בגליל? מלשכתה של רון בן משה מסרו כי "אין זה מפתיע שרבות מן הפניות המגיעות לוועדה לפניות הציבור הן מאנשים המתגוררים בפריפריה, שהוזנחה במשך שנים רבות בשלל תחומי החיים. גם הגליל ותושביו זכאים להתייחסות הוועדה למצוקותיהם". 

ולשאלה אם פניות ציבור אינן חלק שגרתי מעבודתו של ח"כ – כל ח"כ, אמרו שם כי "אכן חלק חשוב מעבודת הח"כ הוא פניות הציבור, אך לצד זאת הכנסת לדורותיה החליטה שיש משמעות רבה לוועדה לפניות הציבור, ועדה שמשמשת פה ואוזן לאזרחים מול גופי ממשלה וגופי סמך ממשלתיים. פניות רבות שמגיעות לוועדה לפניות הציבור, על אף אפשרותם של הפונים גם לפנות לחברי כנסת באופן פרטני, הן עדות לכך. צוות חברת הכנסת אמון כולו על כלל הנושאים הקשורים לפעילותה של חברת הכנסת, ובתוך כך גם על ענייני הוועדה לפניות הציבור, שח"כ רון בן משה עומדת בראשה".

לאחר סגירת הכתבה נקבע דיון מעקב נוסף בנושא פעילות רשות הרישוי בתקופת הקורונה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מספר הוועדות בכנסת הוא מצומצם וח"כים רבים מתחרים על הזכות לעמוד בראשן. ליו"ר יש את ההזדמנות ליצור סדר יום משלה. חברות בוועדה אחרת, גם אם עמוסה, היא לא תירוץ לעשייה דלה.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

רון בן משה יכולה לנקוט צעדים פרו-אקטיביים כדי להזמין את הציבור לפנות לוועדה, לבחון איפה יש נושאי רוחב שראויים לטיפול ולכנס בעניינם דיון. בינתיים אתם/ן מוזמנים ומוזמנות לפנות לוועדה: vz@knesset.gov.il

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. ככה זה כשהיא גם מזכלית מפלגה
    חברה בועדת כספים יו"ר וועדה וחברת כנסת.
    כל תפקיד כשלעצמו מצריך משרה מלאה. קפצה קצת מעל הפופיק

  2. ככה זה שחבורת אפסים אנונימיים מנהלים את המדינה שחיתות זה עכשיו וכאן

  3. הבעיה המרכזית היא שאנשים לא יודעים שיש להם אפשרות לפנות לעזרת חברי כנסת או לעזרת הוועדה המיוחדת הזאת. חוסר הידיעה נובע מהעדר הסברה נאותה בציבור הרחב. לכן מספר הפניות כה נמוך. אם הציבור הרחב היה יודע יותר על האפשרות הזאת היו עשרות אלפי פניות בחודש ואני לא מגזים. מה היה קורה אז בוועדה? עומס אדיר ובלתי ניתן לפתרון. לכן נוח לחברי הכנסת וליו"ר הוועדה המצב הנוכחי של מיעוט פניות דבר שמאפשר להם להתנהל בנחת וברוגע . הבעיה שאפילו במיעוט הפניות אין להם זמן לטפל. אלו הפנים האמיתיות של "משרתי הציבור" בכנסת

  4. אחרי שני עשורים של התעלמות ממשלתית גורפת מתושבי הגליל, יש חברת כנסת שמנסה לשנות. חצי מהדיונים עסקו בגליל – זה מה שמפריע לך? זו הבעיה הכי בוערת היום בכנסת ישראל? איפה הייתם כשמשרד הבריאות של ליצמן התעלל בבתי החולים בגליל, ישראל כץ בתחבורה לא עשה כלום באזור (סליחה – הוא צמצם את שירות הרכבות)? כל מה שיעשו עכשיו הוא תיקון עוולות

  5. שלום עידן,
    יפה מאד! חשוב להאיר ולהעיר על ועדות ״קטנות״.
    כדאי להוסיף את שמות כל חברי הועדה, אם יש כאלה ולציין את מידת השתתפותם.
    ״מאות״ זה ביטוי מעורפל: מאתיים וגם תשע מאות.
    תודה
    צב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!