ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעסיקה דובר שעובד בחברת "פרו אסטרטגיה", שהיא חלק מקבוצת "גלעד לובינג" – כך התגלה מבקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה". "גלעד לובינג" מספקת במקביל שירותי לובי גם א.ד.י מערכות לרכב, חברה המייבאת, משווקת ומתקינה מערכות בטיחות לרכב. חברת "א.ד.י מערכות" יכולה להרוויח רבות מקשר לרשות לבטיחות בדרכים: אם הרשות תייעץ למשרד התחבורה לגבש רגולציה המעודדת רכישה של אחת ממערכות הבטיחות שלה, או להגביר את הטבות המס על מערכות בטיחות אלו, א.ד.י תרוויח המון כסף.
מצלצל מוכר? החל ממרץ האחרון, חברת "א.ד.י" מייבאת את מערכת "Bcare" למניעת שכחת ילדים ברכב. המערכת הזו נכללת בתוך רשימת המערכות שמשרד התחבורה מעוניין לחייב את כל מי שמסיע ילד לרכוש. אם תעבור, הרגולציה הזו תעלה לציבור אלפי שקלים למשפחה מבלי שהוכחה יעילות המערכת. למעשה, המערכת של "א.ד.י" היא אחת משלוש המערכות הראשונות שמשרד התחבורה אישר לשימוש. לחברה יש עניין רב בכך שהחיוב החדש יעבור בכנסת, מכיוון שהוא יכניס לה כסף רב לכיס, ונציגה אף נכח בדיונים שנערכו בכנסת בנושא.
האם גלעד לובינג עומדת מאחורי הרגולציה למערכת שכחת ילדים ברכב? אין לדעת, אבל סיפור דומה התרחש בעבר: ב-2006, גלעד לובינג הובילה לחקיקת חוק המחייב כל בעל רכב בישראל לרכוש את האפוד הזוהר הספציפי של חברת M3, אחת הלקוחות שלה.
גם אם חברת א.ד.י לא השתמשה בציר המאפשר לה להשפיע על הרשות לבטיחות בדרכים, קשה מאוד שלא לתהות לגבי חשש לניגוד עניינים: הלוביסט המייצג חברה מסחרית שתרוויח מהשפעה על משרד התחבורה, הוא הבוס של הדובר של הרשות לבטיחות בדרכים.
אבל חברת "א.ד.י" מערכות היא אינה החברה היחידה שגלעד לובינג מייצגת, ולצידה נמצאת גם חברת "קרסו מוטורס" – חברה לייבוא רכב המושפעת ישירות ממדיניות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אם משרד התחבורה יחליט לשנות את היקף הטבת המס שהחברה מקבלת על ייבוא כלי רכב עם מערכות בטיחות שונות, החברה יכולה להרוויח או להפסיד מיליוני שקלים. אם המשרד יחליט לשנות את האופן שבו הוא קובע מה דרגת הבטיחות של כל רכב, כמות המכירות של החברה תשתנה. גם כאן, עוד לפני ששאלנו את עצמנו האם "קרסו מוטורס" הרוויחה מיתרון זה – עולה חשש לניגוד עניינים.
הקשר בין "גלעד לובינג" לרשות לא משרת רק את לקוחות החברה, אלא גם את בעליה: בעלי "פרו אסטרטגיה" מחזיקים בחברת לימודי נהיגה בשם "סמארטדרייב", המשלבת שימוש בסימולטורים במסגרת הלימודים. מדובר בחברה נוספת שעובדת מול הרשות לבטיחות בדרכים, אותה רשות שהדובר שלה מועסק ע"י בעלי "גלעד לובינג".
"העסקת יועצי תקשורת ודוברים חיצוניים לרשות מלווה לא פעם בקשיים בשל ניגוד עניינים אפשרי הנוגע ללקוחות אחרים שלהם והצורך לנהל מעקב ופיקוח ולאתר ניגודי עניינים כאלה", אמר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה".
אבל הסיפור לא נגמר כאן: "גלעד לובינג" לא מייצגת רק את קרסו וא.ד.י, אלא גם מספקת שירותי לובי לכמה וכמה עיריות: עיריית ירושלים, עיריית גבעת שמואל, עיריית אילת, עיריית בת ים ועוד. הרשות לבטיחות בדרכים מבקרת באופן שוטף את הבטיחות בעיריות השונות, כותבת דוחות בנושא ומעבירה תקציבים לעיריות למען הגברת הבטיחות במרחב העירוני. לעיריות שגלעד לובינג מייצגת יש ציר ישיר למקבלי ההחלטות ברשות המפקחת עליהן.
אף עובד לא מגיע לשירות המדינה טאבולה ראסה. לכל אחד ואחת יש קשרים שיכולים להוביל אותו למצב שבו הוא בניגוד עניינים, ולכן נולדו כללי המנהל התקין. כאן המצב שונה: אותם אנשים שאמונים על קידום האינטרסים של החברות המסחריות על ידי השפעה על מקבלי ההחלטות – עובדים בשביל מקבלי ההחלטות. הם נכנסים מדי יום לדלתות המשרד ומפתחים קשרים הדוקים עם עובדיו. לא מדובר באנשי שירות המדינה, אלא ביועצים חיצוניים המועסקים באופן ישיר על ידי לוביסטים.
איך נדע שדוח התמרור של עיריית אילת, שאמור להצביע על מידת הבטיחות של העיר, לא הושפע מהקשר ההדוק בין הלוביסט של העירייה לרשות? איך נדע שהכסף הציבורי שעבר לגבעת שמואל למען פרויקט בטיחות כזה או אחר לא עבר בעקבות הקשר הזה?
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים אומרים ביחס לדברים כי "דובר הרלב"ד אינו נוטל חלק בדיונים מקצועיים הנוגעים לדוחות ביקורת על רשויות מקומיות או בדיונים העוסקים בהקצאת תקציבי התאגיד. משכך, אין לו התערבות או יכולת השפעה על דוחות ביקורת שנכתבים על התנהלות הרשויות המקומיות בתחום הבטיחות בדרכים או בחלוקת התקציב לרשויות השונות".
רק ביוני האחרון הצהירה שרת התחבורה מרב מיכאלי שתקדם שקיפות של פגישות הלוביסטים במשרדה. ההצהרה הזו נבעה מתוך ההבנה שהמגעים בין בעלי אינטרסים לפקידות הממשלתית צריכים להיות מפוקחים, ולא להיעשות במחשכים.
המקרה של הרלב"ד, המעסיקה דובר מחברה המייצגת גופים רבים המפוקחים על ידה באופן ישיר או עקיף, מדגים כיצד הקשרים בין ההון לשלטון יכולים להיות סמויים וסבוכים הרבה יותר מפגישה בין לוביסט לפקיד ממשלתי. כשהרשות שוכרת יועצים חיצוניים המקושרים לחברות בעלות אינטרס, כשהלוביסט או יועץ התקשורת בעצמו מועסק על ידי הרשות, נוצרים ביניהם יחסי תלות הדוקים. קשה עד בלתי אפשרי להפריד בין החלטות המשרד לבין הדברים שאולי לחש לו באוזן הלוביסט.
לכן, עו"ד מן מ"הצלחה" מדגיש כי "רצוי שרשויות יעזרו בשירותי הדוברות והייעוץ הפנימיים שלהם, הקיימים ממילא ולמעט במקרים חריגים שבהם יש הצדקה מיוחדת לייעוץ נוסף, לא יתקשרו עם יועצים חיצוניים".
ביחס לניגוד העניינים האפשרי של דובר הרשות לבטיחות בדרכים, אומרים ברשות כי "דוברות הרלב"ד עושה את עבודתה בנאמנות ומסירות תוך מחויבות מלאה לאינטרס הציבורי, ולו בלבד. מאז שנת 2015 מספקת חברת 'פרו אסטרטגיה' שירותי דוברות וייעוץ תקשורת לרשות באמצעות יועץ תקשורת שיושב במשרדי הרלב"ד. כחלק מהסכם ניגוד העניינים שנחתם מול החברה, היועץ איננו מטפל בלקוחות נוספים של החברה בתחומים הקרובים או נושקים לתחום עיסוקה של הרלב"ד ושיכולים להעמיד את היועץ בניגוד עניינים מקצועי בעבודתו".
התגובה המלאה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "דוברות הרלב"ד עושה את עבודתה בנאמנות ומסירות תוך מחוייבות מלאה לאינטרס הציבורי, ולו בלבד.
"מאז שנת 2015 מספקת חברת 'פרו אסטרטגיה' שירותי דוברות וייעוץ תקשורת לרשות באמצעות יועץ תקשורת שיושב במשרדי הרלב"ד. כחלק מהסכם ניגוד העניינים שנחתם מול החברה, היועץ איננו מטפל בלקוחות נוספים של החברה בתחומים הקרובים או נושקים לתחום עיסוקה של הרלב"ד ושיכולים להעמיד את היועץ בניגוד עניינים מקצועי בעבודתו.
"לרשות הלאומית אין ולא הייתה כל התקשרות עם חברת 'סמארטדרייב'. בשנת 2008 נבחרה ד"ר טובה רוזנבלום, חוקרת בעלת שם ומובילה בתחום חקר הגורם האנושי (ועומדת מאז שנת 2002 בראש המכון לחקר הגורם האנושי בתאונות דרכים באוניברסיטת בר אילן) לערוך מחקר עבור הרשות בנושא 'אפקטיביות של סדנאות סימולטיביות לנהגים צעירים להגברת הבטיחות בדרכים'. ההתקשרות עם ד"ר רוזנבלום בנושא הנ"ל נחתמה לפני כ-13 (!) שנים, ונמשכה כשנתיים. בהתקשרות לביצוע מחקרים, הרלב"ד אינה מתערבת בבחירת ספקי המשנה של החוקר. ובכל מקרה התקשרות זו הסתיימה כאמור שנים רבות לפני שהחלה ההתקשרות עם חברת 'פרו אסטרטגיה'.
"דובר הרלב"ד אינו נוטל חלק בדיונים מקצועיים הנוגעים לדוחות ביקורת על רשויות מקומיות או בדיונים העוסקים בהקצאת תקציבי התאגיד. משכך, אין לו התערבות או יכולת השפעה על דוחות ביקורת שנכתבים על התנהלות הרשויות המקומיות בתחום הבטיחות בדרכים או בחלוקת התקציב לרשויות השונות.
"הרלב"ד, מתוקף הסמכתה בחוק, איננה אחראית על תחום מניעת שכחת ילדים ברכב, שנמצא באחריות משרד התחבורה. פעילות הרלב"ד בנושא לאורך השנים התמקדה בהסברה להגברת המודעות והאחריות ההורית למניעת שכחת ילדים ברכב. יש לציין שדובר הרלב"ד לא נטל חלק בדיונים מקצועיים שעסקו בנושא זה".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
עם כל יום שעובר, כל כתבה שאני קורא, כל מחקר שמתפרסם, אני נהייה יותר ויותר ליברטריאן.