ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלי שיחות מסדרון: המשרד להגנ"ס יגביל קשר עם לוביסטים

נוהל חדש שפרסם המשרד להגנת הסביבה מגביל את פעילות הלוביסטים במשרד ומפקח על פגישותיהם עם מקבלות ומקבלי ההחלטות ● בכך הופך המשרד להגנת הסביבה למשרד השני שמפקח על לוביסטים, לצד משרד האוצר ● ומה בכל זאת טעון שיפור? תיעוד הפגישות נועד "לצרכים פנימיים" וכלל לא בטוח שיפורסם לציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קשר עם לוביסטים יוגבל? זנדברג, ארכיון. צילום: פלאש 90

עם כניסתה לתפקיד הבטיחה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), כי לא תפגוש לוביסטים, וכי תפקח על פגישות של עובדות ועובדי המשרד איתם. לאחרונה עמדה זנדברג בהבטחתה: מנכ"לית המשרד גלית כהן פרסמה נוהל שמגביל את הפעילות של לוביסטים ובעלי עניין מול קובעי המדיניות ומאפשר פיקוח על הפגישות איתם. הנוהל החדש מצטרף לצעד שהוביל משרד האוצר לפני כחצי שנה, כשפרסם נוהל דומה, ואף מרחיב אותו ומוסיף הגבלות נוספות על הלוביסטים שיבקשו להשפיע על קובעי המדיניות הסביבתית בממשלה. מה בכל זאת טעון שיפור? לא בטוח שהפגישות יפורסמו לציבור, ותיעודן נועד על פי הנוהל לצרכים פנימיים בלבד.

עוד ב"שקוף":

אבל נתחיל מהחלק המשמח: לפי הנוהל החדש, פגישות של עובדות ועובדי המשרד עם שדלנים יערכו בתוך המשרד, או במשרד של החברה המיוצגת – אך לא בחברות הלובי עצמן. הפגישות יתקיימו אך ורק לאחר תיאום של מועד הפגישה והנושא שלה, וכן תובהר מראש זהות הלקוח המיוצג בה – והוא יהיה חייב להשתתף בפגישה. בכך יכולות להימנע פגישות "מסדרון" של לוביסטים עם עובדי המשרד. 

בלי ארוחות משותפות ובלי משתתפים בלתי צפויים

הנוהל גם מורה לעובדים להימנע ככל הניתן מלערוך את הפגישות במסעדות או בתי קפה, ובאופן כללי להימנע מארוחה משותפת עם לוביסטים. בנוסף נאסר על העובדים לאכול בארוחה על חשבון הלוביסטים או החברות ללא אישור מפורש של מנכ"לית המשרד. ההנחיה להימנע מפגישות במסעדות היא חדשה ומרחיבה את הנוהל שפרסם משרד האוצר. פגישות שמוגבלות רק לתחומי המשרד יכולות להקל בפיקוח על העובדים על ידי הממונים עליהם, וכן להקשות על חוסר דיווח או על פגישות חברתיות ולא מקצועיות.

לנוהל המלא של המשרד להגנת הסביבה

בנוסף, יחויבו עובדות ועובדי המשרד לדווח על פגישה, פיזית או דיגיטלית, עם כל בעל עניין – כולל לוביסטים, עורכי דין וכל מי שמבקש לקדם את האינטרסים של הארגון שאותו הוא מייצג מול מקבלי ההחלטות. הדיווח יכלול את מועד הפגישה, הנושא שלה, פרטי השדלן וכן את תוכן הפגישה, ויועבר לממונה מיד לאחר הפגישה ולא יותר משבועיים לאחר שהתקיימה. הדיווח גם חל על פגישות שבהן לא היו אמורים להיות לוביסטים, אבל הם הגיעו אליהן בהפתעה וללא תיאום מראש. 

לוביסטים בוועדות הכנסת, ארכיון. צילום: דוברות הכנסת

הנוהל גם מורה לעובדי המשרד להתחיל בעבודה מקצועית על נושא שעלה בשיחה עם שדלנים רק לאחר אישור של הממונה עליהם, ותוך שניתנה הזדמנות שווה לבעלי עניין שונים: כלומר, על העובדים לשים לב שלא נתנו עדיפות לחברות הלובי, המנוסות מאוד ביצירת קשרים עם מקבלי ההחלטות ובהשפעה עליהם, על פני מכוני מחקר או ארגונים חברתיים.

לוביסטים במסווה עלולים לחמוק מפיקוח

אבל לצד הצעד החיובי, לא בטוח שהנוהל יעמוד בציפיות – כפי שניתן אולי ללמוד מיישום הנוהל במשרד האוצר. לפי בדיקת "שקוף", דיווח משרד האוצר רק על 12 פגישות בין החודשים פברואר ויוני השנה. במשרד האוצר עובדים רבים ומתקבלות בו החלטות כלכליות שמשפיעות על חברות רבות. המספר שדווח נראה נמוך מאוד לתקופה המדוברת ועולה חשש כי לא כל הפגישות תועדו והועברו בשקיפות לציבור. 

האם המשרד להגנת הסביבה יפעל בשקיפות גדולה יותר מאשר משרד האוצר? בכלל לא בטוח: לפי הנוהל, התיעוד נועד לפיקוח פנימי ולא לפרסום לציבור – ויפורסם רק "במקרים מתאימים ובהתאם לשיקול דעת". כלומר – יכול להיות גם שבכלל לא. 

בנוסף, הנוהל מחריג עורכי דין ועובדים של החברות עצמן. לפי מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת שבי גטניו, ההחרגה תאפשר הסתרה של פגישות עם נציגי החברות שמייצגים את האינטרסים שלהן, אך עושים זאת מתוך משרד עורכי דין או מתוך מחלקת קשרי הממשל של החברה עצמה – אף שעבודתם דומה לעבודת הלוביסטים.

אם המידע (או חלק ממנו) יפורסם לציבור, נוכל בכל זאת להנות מהצצה יוצאת דופן להתנהלות הלוביסטים במשרד. כך למשל, בדיווח של משרד האוצר לבקשת חופש מידע של "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת", פורסמה סדרת פגישות של לוביסטים מחברת הלובי "פוליסי" בנוגע לחברת וולט. בנוסף פורסמו שיחות עם עובד משרד האוצר לשעבר שהפך ללוביסט וייצג מול המשרד את מפעל הפיס. פרסום פגישות כאלה, אם אכן יעשה בשקיפות במשרד להגנת הסביבה, לא נעשה באף משרד אחר וגם לא בכנסת, ואף שהוא דל יחסית הוא מראה על מגמה חיובית.

מתי יצטרפו משרדים נוספים?

עמותת "הצלחה" פנתה בפברואר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה להחיל נוהל אחיד על כל המשרדים. בפניה ביקש עו"ד אלעד מן מהעמותה להרחיב את הנוהל לכל משרדי הממשלה ולהבהיר כי הוא תקף לפגישות עם כל מי שמבקש לקדם אינטרסים מולם, לצד תיעוד ופרסום של פגישות, הסכמי ניגוד עניינים ויומני פגישות.

"אין ספק שהנוהל הזה הוא חלק ממגמה מאוד מבורכת", אומרת עו"ד נועה זלצמן, לוביסטית ציבורית בלובי 99. "המשרד להגנת הסביבה עובד מול המפעלים המזהמים הגדולים שהרבה פעמים נשלטים על ידי הכוחות החזקים במשק, למשל אסדות הגז או מפעלי ים המלח. במיוחד במשרד כזה לפיקוח יש משמעות רבה – עכשיו צריך שגם משרדים אחרים ילכו בכיוון הזה".

"גיבשנו נהלים ברורים וחדים בכל הנוגע לפגישות של עובדי ועובדות המשרד להגנת הסביבה עם לוביסטים", אמרה זנדברג. "אנו רואות ורואים לנגד עינינו קודם כל את הצורך בשקיפות של משרדי הממשלה אל מול האזרחיות והאזרחים, וכן את החשיבות של התנהלות תקינה ואתית. המטרה שלנו היא להשיב את אמון הציבור בממשלה, וזהו צעד גדול למימושה".

מתי ההבטחות יהפכו לנהלים מחייבים בכל המשרדים? מיכאלי, זנדברג וליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נכון להיום המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר הם המשרדים היחידים שמפקחים על פגישות עובדיהם עם לוביסטים. עם הקמת הממשלה הבטיחו שרות ושרים נוספים כי יגבילו את פעילות הלוביסטים במשרדיהם: שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) הצהירה כי לא תאפשר קיום של פגישות אישיות עם לוביסטים, אלא רק פגישות מרובות משתתפים או עם נציגי החברות. שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) התחייבה כי לא תפגוש לוביסטים ללא המלצה של הדרג המקצועי במשרד, וגם אז תפרסם בשקיפות כל פגישה כזאת לציבור. שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) הבטיח כי לא יפגוש לוביסטים כלל. למרות ההבטחות, מלבד השרה זנדברג אף אחד מחברות וחברי הממשלה עוד לא הוביל מהלך רשמי בנושא. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!