ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"שקוף" עושה סדר: מה עומד מאחורי הצהרות השרים להגבלת הלוביסטים?

בימים האחרונים הודיעו שרות ושרים שיקדמו נהלי פיקוח על פעילות לוביסטים במשרדי הממשלה שבראשותם • בין הכללים החדשים: נוהל לפיקוח על פגישות הדרג המקצועי במשרד להגנת הסביבה, איסור על פגישות כאלה בקרב חברי סיעת ישראל ביתנו • רק מרב מיכאלי תקדם שקיפות בפגישות עם לוביסטים • המגמה מבורכת - אך לא כל ההצהרות מספיקות, ויש עוד צעדים שכדאי לקדם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מיכאלי, זנדברג וליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

טרנד נהלי הלוביסטים: מגוון שרות ושרים הודיעו בימים האחרונים שיגבילו את קשריהם עם לוביסטים, שמקדמים גופים בעלי אינטרס – כמו חברות עסקיות, בנקים ואחרים. בין השרים שהודיעו כי הם מחויבים לשינוי: השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ), שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה), שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) ושרת התקשורת קארין אלהרר (יש עתיד).

עוד ב"שקוף":

ההצהרות מעידות על הבנה שראוי להפריד בין חברי הממשלה ללוביסטים. אבל מכאן הדרך עוד ארוכה עד לשינוי יסודי בשיטה שממשיכה לאפשר גישה ישירה של בעלי אינטרסים לצמתי קבלת ההחלטות. בכל ההצהרות חסר מרכיב מהותי: שקיפות בפגישות בין עובדי המשרדים הממשלתיים לבין הלוביסטים.

צעדים אלו נדרשים עכשיו אפילו יותר מבעבר. "כיוון שהכנסת היתה בקיפאון בשנתיים האחרונות, דווקא בתקופה הזאת לוביסטים הגבירו מאמצים מול הממשלה", אומרת עו"ד זהר אלטמן רפאל, לוביסטית ציבורית ב"לובי 99". "המקום להשפיע היה בקביעת המדיניות הממשלתית, מול עובדי המשרדים".

עובדות ועובדי המשרד עשויים, למשל, להתפתות לסייע ללוביסטים של בנק מסוים – מתוך מחשבה על ג'וב מוצלח ביום שאחרי. הודעת השרים על שקיפות בפגישות, כמו גם על נוהל פיקוח מסודר שכבר קיים כיום במשרד האוצר וכעת גם במשרד להגנת הסביבה – הייתה משנה את התמונה.

מה בכל זאת עשו השרים והשרות? סקירת "שקוף": מה משמעותה של כל החלטה ומה חסר בה.

שר הבריאות – לא יפגוש לוביסטים אך עובדי משרדו כן

ההצהרה: שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע, על פי הפרסום בכלכליסט, שלא יקבע פגישות עם לוביסטים כלל – ויעביר את הפגישות לגורמים המקצועיים במשרדו.

נקודות אור: חשיבות ציבורית בהבהרה כי קשר ישיר בין מייצגיהם של בעלי אינטרסים לשרים בממשלת ישראל אינו ראוי.

הפגישות יועברו לגורמי המקצוע. הורוביץ. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

השלב הבא: כדי לנתק באמת את ההון מהשלטון – על הורוביץ להחיל פיקוח ושקיפות על פגישותיהם של לוביסטים עם כל גורם במשרד הבריאות. רק לאחרונה נחשפה חקירת פרשת שחיתות במשרדו, שבה היה מעורב מנכ"ל חברת הלובי "פוליסי". השוחד הועבר לכאורה ליועצו של השר לשעבר יעקב ליצמן – מה שמדגיש את הסכנה הטמונה בקשרים מסוג זה, גם אם השר עצמו אינו מעורב.

שרת האנרגיה – מגבילה פגישות מסדרון

ההצהרה: שרת האנרגיה קארין אלהרר הבטיחה, גם היא בתשובה לשאלת כלכליסט, כי לא תסכים לפגישות אישיות עם לוביסטים – לא שלה ולא של גורמי המשרד. יחד עם זאת, היא תתיר להם להצטרף לנציגי חברות בפגישות שנקבעו מראש.

נקודות אור: אם תעמוד בהחלטתה, לוביסטים לא יוכלו לעבור במסדרונות המשרד ולקפוץ לקפה "על הדרך". ההחלטה תחייב את כל המשרד ולא תחול רק עליה. 

לוביסטים לא יעברו במסדרון. אלהרר. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

השלב הבא: כדי לנתק באמת את ההון מהשלטון – על אלהרר להחיל פיקוח ושקיפות על פגישותיהם של לוביסטים עם כל גורם במשרדה.

שרת התחבורה – הראשונה לקדם שקיפות

ההצהרה: בין שלל הצהרות השרות והשרים, הדבר שבלט יותר מכול בהיעדרו הוא שקיפות. היחידה שהתייחסה לכך היא שרת התחבורה מרב מיכאלי, שהודיעה כי תיפגש עם לוביסטים רק אם הדרג המקצועי ימליץ על כך, וכן הבטיחה כי תפרסם בשקיפות את הפגישות.

נקודת אור: השקיפות העצמית שמיכאלי מתחייבת לה היא צעד חשוב גם ברמה ההצהרתית וגם בפיקוח הציבורי על פועלה. מדובר בהחלטה תקדימית: עד היום לא ניתן היה לדעת כלל אילו לוביסטים נכנסו למשרדי הממשלה ועם מי נפגשו.

השלב הבא: כדי שהשקיפות תוכל לעשות שינוי עומק בקבלת ההחלטות במשרד התחבורה – על מיכאלי להרחיב אותה לכלל הגורמים במשרד. רק כך הציבור וכלי התקשורת יוכלו לפקח אחר מעורבותם.

שר האוצר הרחיב את ההנחיות גם לכנסת

ההצהרה: מי שהתחיל את הטרנד הנוכחי הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, שהיה הראשון מבין השרים להצהיר שיפעל בנושא. בשבוע שעבר הודיע על נהלים חדשים שלפיהם יופסקו לאלתר פגישות חברי סיעת ישראל ביתנו עם לוביסטים – והן יועברו למנהל הסיעה רומן גרביץ. ההנחיה תקפה גם לשרי הסיעה, שאותם הנחה שלא להיפגש עם לוביסטים, ולהפנות אותם למנכ"לי המשרדים. 

נקודת אור: דבר חיובי במיוחד בהחלטה של ליברמן הוא ההרחבה של הגבלת פעילות הלוביסטים אל הכנסת. בכך תהיה סיעת ישראל ביתנו הראשונה שמפסיקה להיפגש עם לוביסטים באופן רשמי. 

השלב הבא: יש לבחון כיצד ינהג מנהל הסיעה גרביץ, שהיה בעבר לוביסט בכיר ב"פוליסי", מול פניות הלוביסטים שעוברות דרכו – ולאן הן מנותבות. יש שיגידו שמצב זה עדיף מאשר קשר ישיר עם הח"כים, אך מנגד ייתכן שזו תהיה דרכה של הסיעה לרכז את קשרי ההון-שלטון ולהסתירם. מה שיגביר משמעותית את אמון הציבור הוא פרסום שקוף של כל פניות הלוביסטים על ידי סיעת ישראל ביתנו.

השרה להגנת הסביבה לא תפגוש לוביסטים ותפקח על עובדיה 

ההצהרה: השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג התחייבה גם היא להתחיל לפקח על פעילות הלוביסטים במשרד להגנת הסביבה. לפי ההנחיות החדשות, עובדות ועובדי לשכתה לא יורשו להיפגש עם לוביסטים כלל, אך הדרג המקצועי במשרד עדיין ישמש ככתובת עבורם. החידוש של זנדברג הוא בקשתה ממנכ"לית המשרד, גלית כהן, להתחיל לפעול על פי נוהל לפיקוח על לוביסטים במשרד להגנת הסביבה, בדומה לנוהל שפורסם השנה במשרד האוצר. זנדברג היא הראשונה שבחרה מיוזמתה ללכת בדרך שהחל להתוות משרד האוצר לפני כמה חודשים.

נקודת אור: נוסף על הרחקת הלוביסטים מלשכת השרה, החלטתה של זנדברג ליישם את נוהל הלוביסטים היא צעד רוחבי חשוב שיאפשר פיקוח וביקורת פנימית.

השלב הבא: הרחקת לוביסטים מלשכות נוספות על זו של השרה, או שקיפות בנוגע לפגישות הלוביסטים עמם.

מה עם שר החוץ, יאיר לפיד?

יו"ר מפלגה שבולט בהיעדרו מהשיח על המאבק בהשפעות השליליות של לוביסטים הוא שר החוץ יאיר לפיד. במצע "יש עתיד" הוקדשה פסקה להסדרת הפעילות של לוביסטים בכנסת ובממשלה, שבה הובטח שסיעת יש עתיד תפעל לאסור על כניסת לוביסטים למשרדי הממשלה, תגביר את הפיקוח עליהם וגם תקדם שקיפות בעבודת הלוביסטים מול חברות וחברי הכנסת – בין היתר באמצעות דרישת גילוי נאות עבור כל מסמך או הצעת חוק שהועברה אליהם מטעמם.

עם זאת, בגל ההתבטאויות הנוכחי לפיד לא הודיע על נוהל שיחיל במשרד החוץ, בין היתר בטענה שללוביסטים אין קשר למשרד. טענה זו כבר הספיקה להתברר כלא מדויקת, עם פרסום "שקוף" על ביקור נשיא חברת הלובי הגדולה בישראל "פוליסי", בוריס קרסני, במשרד החוץ. 

למרות המצע, אין הצהרות נגד לוביסטים. לפיד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לציבור יש סיבה לחשוש מקשרים של סיעת יש עתיד עם חברות לובי: אחת מחברות הסיעה, ח"כ מירב בן ארי, שהיתה גם חברת הכנסת ה-20, עבדה בין הכהונות בחברת הלובי "הקבינט", שם ייצגה לדבריה עמותות חברתיות וארגונים, ביניהם מגן דוד אדום ו"לקט ישראל". בקמפיין הבחירות לכנסת ה-24 הבטיחה בסרטון של מפלגת יש עתיד כי תקדם את האינטרסים של מד"א מהכנסת גם בכהונתה הנוכחית.

מיש עתיד נמסר בתגובה: "יש עתיד ויו"ר המפלגה לפיד ממלאים וימשיכו למלא אחר לשון החוק, הוראות השקיפות, והקודים האתיים שגובשו, הן בפעילות הכללית והן ביחס לשתדלנים בפרט".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

5 תגובות

  1. כל הכבוד לשרי הממשלה. הגיע הזמן להיפטר מהלוביסטים וכל מה שהם מייצגים. חברה שרוצה לטעון בוועדה בכנסת או בפני השרים, תתאמץ ותשלח דובר מטעמה או את המנכ"ל לפגישה מתוזמנת בה יוכל להגיד את אשר על ליבו וללכת. אין סיבה לאפשר כניסה יומיומית לכנסת ללוביסטים.

  2. עולמם של הלוביסטים הגיע לקיצו מחוייבים חברי כנסת ושרים להעלות את הנושא לסדר היום וללא משוא פנים עד כדי חקיקה.באושים לא חסר החל מהרפורמה במשק הדלק ועד ימינו אנו.
    אולי בזכות גילוי הנחישות של לפיד (שלא תמכתי בו) אך מעשים כאלה יקרבוהו.
    אם הנחישות לביצוע רפורמות של הסדר הציבורי יתפוס תאוצה יש להניח ששלטון הליכוד ירחק יומו.

  3. ליברמן לא צריך לוביסטים כי הוא מינה כמנכ"ל מולדובה ביתנו את רומן גרביץ, ששימש ב-6 השנים האחרונות לוביסט מטעם חברת "פוליסי" שבבעלותו של בוריס קרסני, הנחשב לאחר מידידיו הקרובים של ליברמן.
    אז אם מישהו רוצה להאמין לנוכל, יש לי עסקה מיוחדת באיים הקרביים בשבילו…

    1. מה ההגדרה של "לוביסט"? יועץ אסטרטגי יכול להפגש? יועץ תקשורת? עורך דין? סתם "יועץ מקצועי"? איפה ניתן למצוא את ההגדרות?

    2. אז הלוביסטים יעברו לפגישות מחוץ לכנסת.
      בעלי ההון המעסיקים/שוכרים לוביסטים הם המושחתים, כי הם פועלים למען עצמם ופוגעים בחברה הישראלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!