ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: יועץ מהכוורת של ליצמן עבר לייעץ לרשות לניירות ערך

הרשות ניסתה בתחילה להסתיר את שמו של יועץ התקשורת החדש אבי דז'דק, בטענה כי הפרסום עלול לחשוף אותו "ללחצים והשפעות מצד גורמים אינטרסנטיים" • דז'דק עבד הן בחברת "פמי פרימיום" והן במשרד הבריאות - כאשר הקשר ביניהם עומד במרכזה של פרשה פלילית • "הכוחות הסמויים" - פרויקט משותף של "שקוף" ו"העין השביעית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מוטי בבצ'יק, יועצו של ליצמן החשוד בפלילים. מקבילו דז'זק המשיך לתפקיד ברשות לניירות ערך (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אבי דז'דק, יועץ לשעבר בכוורת של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן – מספק כעת שירותי ייעוץ תקשורת לרשות לניירות ערך. לפני ייעוצו לליצמן עבד דז'דק בחברת שירותים רפואיים, שבכיריה נחקרים כעת במשטרה בחשד ששיחדו את עובדי המשרד וכך סגרו מספר עסקאות בניגוד לחוק.

הרשות לניירות ערך, שהחלה לשכור את שירותיו של דז'דק לפני כשנה, ניסתה בתחילה להימנע מפרסום שמו. במענה לבקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה", כתבה כי הפרסום עלול לחשוף את יועציה "ללחצים ולהשפעות מצד גורמים אינטרסנטיים שונים". 

עוד כתבה הרשות במכתב כי ישנו חשש שגורמים שונים שייחשפו למידע עלולים להימנע מעבודה עמה בעתיד. "ספק רב עד כמה מידע זה הינו בעל חשיבות משמעותית לציבור", נימקה לבסוף. לאחר פניה חוזרת של יועמ"ש העמותה אלעד מן הסכימה לפרסם את המידע לבסוף.

***

הידיעה מתפרסמת במסגרת פרויקט "הכוחות הסמויים" של של "שקוף" ו"העין השביעית" – שמטרתו לחשוף הקשרים בין יועצים אסטרטגיים, יועצות תקשורת ואנשי יח"צ לבין פוליטיקאים ורשויות.

בזרועות התמנון של "פמי פרימיום"

כדי להבין את חשיבות המידע לציבור, צריך להכיר את השחקנית המרכזית בפרשת השחיתות שנחקרת כעת ביחידה הארצית לחקירות הונאה: חברת "פמי פרימיום". מדובר בחברה שמספקת שירותי רפואה לשלל משרדי ממשלה ומוסדות ממלכתיים. על פי הדיווח, בכיריה נחקרים כעת בחשד שנתנו שוחד למוטי בבצ'יק, עוזר נוסף של סגן שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן.

עוד ב"שקוף":

בנוסף, חברת "פמי פרימיום" היא לקוחה של חברת הלובינג "פוליסי" בבעלותו של בוריס קרסני, שהמנכ"ל שלה ארז גילהר חשוד גם הוא כי נתן שוחד ותיווך עסקת שוחד נוספת. 

אבי דז'דק נכנס לתמונה ב-2015. באותה שנה עבד כמתאם הקהילות של חברת "פמי פרימיום", כלומר עסק בקשר של חברת שירותי הבריאות לשכונות החרדיות. על פי תחקיר TheMarker, באותה השנה החברה תרמה 50 אלף שקלים לעמותת "רפואה וישועה" של חסידי גור, שליצמן היה נציגה בממשלה, ובמקביל זכתה במכרזים שונים של משרד הבריאות. הקשר בין שני האירועים נבדק במסגרת החקירות.

 

ח"כ יעקב ליצמן, שעוזרו נחקר בפלילים. יועצו הנוסף דז'דק עבר לרשות לניירות ערך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במאי 2015, עבר דז'דק מתפקידו לכהן כיועץ של ליצמן. חמישה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד חתם דז'דק על הסכם ניגוד עניינים והתחייב להימנע מלקבל החלטות או להשתתף בדיונים בנושאים שקידם בתשלום בתפקידו הקודם. 

שנה לאחר מכן, ב-2016, זכתה "פמי פרימיום" במכרז משרד הבריאות בשווי שישה מיליון שקלים למתן פתרון שירותי רפואה מרחוק. החברה, כפי שאישר משרד הבריאות, הייתה היחידה שניגשה למכרז הזה.

דז'דק המשיך לעבוד עם ליצמן גם כשמונה לשר השיכון והבינוי, ועבר לכהן כיועץ במשרד החדש. כחודש בלבד לאחר שליצמן התפטר מתפקידו, בספטמבר 2020, מונה כיועץ תקשורת לרשות לניירות ערך – ללא מכרז. יש לציין שהסיבה לפטור נוגעת לגובה השכר, שאינו מגיע לסכום המחייב פרסום מכרז.

תגובת הרשות: "היועץ לא נחקר ואינו חשוד"

בתגובה לכתבה, הרשות לניירות ערך טענה כי "כלל לא היתה מודעת לקשר כלשהו של היועץ לחקירה בנושא משרד הבריאות. למיטב ידיעתנו, היועץ לא נחקר ואינו חשוד. כל ניסיון להציג מצג אחר הינו שגוי, מוטעה ומטעה".

בנוסף, הרשות נימקה כי השיבה בשלילה לבקשת חופש המידע מכיוון שתקנות חובת מכרזים קובעות כי התקשרויות ששוויין אינו עולה על 50,000 ש"ח אינן מחייבות ביצוע מכרז ופרסומו באתר הרשות, אך טענה זו לוקה בחסר: העובדה שהתקשרות אינה חייבת במכרז, אינה פוטרת אותה מגילוי והיא עדיין כפופה לחוק חופש המידע.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה כהן

מאיה כהן
גדלתי במושב לכיש ובצבא שרתתי כחוקרת מודיעין. כיום גרה בתל אביב, עם 40 עציצים ושני שותפים.אוהבת כתיבה בכל צורה שהיא. החל מתחרויות פואטרי סלאם, שירה, ועד מחקר ועיתונות. מכורה לחדשות ומתעבת אותן בו זמנית. עד שהכרתי את שקוף, לא האמנתי שאפשר לקיים גוף תקשורת ביקורתי, חכם ומעמיק. כזה שבאמת משתדל לא להביט על המציאות מבעד למשקפיים של אף מחנה פוליטי ופועל רק למען הציבור. טעיתי. גאה כל כך להיות חלק מזה ולעזור לעוד אנשים לראות שאפשר אחרת.

3 תגובות

  1. בהצלחה גב' כהן
    הצלחתך
    אולי תביא לנו שלוות נפש שכה
    חסרה לנו בשנים האחרונות ואמון בכל המערכות
    כולל בתי המשפט.

  2. אחד התפקידים החשובים ביותר של הממשלה הנוכחית הוא לטלטל את מוקדי השחיתות הפוטנציאליים, ובעקר את הרשויות השונות, ואת הרגולציה והרגולטורים למיניהם במשק.
    צריך עוד כתבות בנושאים כאלה להגברת השקיפות.

    1. אכן ,צריך להגביר את השקיפות
      לא רק בכתבות מאירות עיניים שלא תמיד מגיעות ליעדן.
      לא יודעת כיצד,זה לא מקצועי.
      אולי הפגנות באירועים ובמקומות הידועים ל"שימצה"
      זה נשמע נאיבי מאד,פרסומות עולות כסף….אני מאמינה שיש לכם כח יודע להניע לשנות,
      אולי יום אחד לאחר עבודה ממוקדת נצליח להגיד-וואלה, עשינו את זה.
      אמן !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!