

ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
עם התמשכות מצב המלחמה, גל החקיקה נגד התקשורת וירידת האמון בתהליכים דמוקרטיים בבית המחוקקים הישראלי, בכנסת ה-25 נרשם שיא חדש בכמות הלוביסטים והלקוחות שאותם הם מייצגים. חברות תעופה, ענקיות מזון ודלק, וכלי תקשורת החוששים מפגיעה במעמדם הם רק כמה דוגמאות לאינטרסים השונים שמיוצגים כעת תמורת תשלום לחברות הלובינג.
הצמיחה המטאורית בכמות הלקוחות היא עדות לחוסר האמון של גופים כלכליים ואחרים בתהליכי קבלת ההחלטות בכנסת ובממשלה. בבסיס שכירת שירותי לובינג מסחרי שוכנת ההבנה או ההנחה שבמשטר הדמוקרטי הישראלי קיים עיוות ביכולת גופים לייצג אינטרסים בפני מקבלי ההחלטות באופן שוויוני. לכן חשים הגופים כי עליהם למצוא מייצגי אינטרסים מקצועיים, בעלי כישורים וקשרים, על מנת למקסם את סיכוי קידום האינטרס שלהם.
קבלו את הכתבות ראשונים בוואטסאפ
ביחס לנתוני השיא של כמות הלקוחות הרשומים, מספרם של הלוביסטים עצמם לא עלה באופן כה דרמטי, מכמה סיבות. בין היתר חל שינוי באופן פעילות הלוביסטים מאז פרוץ משבר הקורונה (למשל השתתפות בדיונים מרחוק).
כך, בחודש פברואר 2025 נמדדה כמות של 168 לוביסטים רשומים בכנסת, מה שמעיד על צמיחה של 39% מכמות של 121 לוביסטים שנמדדה בנובמבר 2022 עם פתיחת פעילות הכנסת הנוכחית.
ואלה המספרים: מאז תחילת הכנסת ה-25 חלה עלייה דרמטית של 37% בכמות לקוחות תעשיית הלובינג המסחרי בכנסת ונשברו כל שיאי כמות הלקוחות מאז תחילת פרויקט מדד הלוביסטים לפני 13 שנים. ממוצע הלקוחות בכנסת הנוכחית עומד על שיא חדש של 592 לקוחות – עלייה של 8% מהשיא שנמדד בכנסת ה-24. אלא שלא רק כמות הלקוחות משתנה ונמצאת בעלייה, גם סוג הלקוחות ששוכרים שירותי לובינג משתנה בצל המלחמה.
עם תחילת פעילות הכנסת הנוכחית בנובמבר 2022 מספר הלקוחות הסתכם ב-513 לקוחות, כשב-1 בפברואר 2025 כמות הלקוחות הגיעה ל-704 לקוחות, כאמור עלייה של 37%.
טבלת כמות הלקוחות החודשית מצביעה על צמיחה מטאורית בכמות הלקוחות בכנסת הנוכחית, כאשר מינואר 2024 החל תהליך של עלייה רציפה בכמות שנמשכת עד היום.
במרץ 2024 נרשם שיא חדש של כל הזמנים (585), וחודשיים לאחר מכן נחצה לראשונה מחסום ה-600 לקוחות כשכל חודש לאחר מכן נרשמה עלייה מטאורית בכמות הלקוחות עד פברואר 2025, אז כמות הלקוחות חצתה לראשונה את ה-700 לקוחות.
בדיקת בנתוני העשור של פרויקט מדד הלוביסטים מעלה שמבחינת כמותית – כמות הלקוחות הכפילה את עצמה בתוך עשור. עם תחילת פעילות הכנסת ה-20 באפריל 2015 עמדה הכמות על 339 לקוחות בלבד, ומספר הלקוחות בחודש פברואר הנוכחי מעיד על צמיחה של 108% בעשור.
חשוב לציין – הנראה לעין הוא רק קצה קרחון תעשיית הלובינג בכנסת, כיוון שחלק גדול מפעילות הענף מוסתר מעיני הציבור. זאת משום שחובת השקיפות החלה על לוביסטים בישראל היא מזערית. הגדרת לוביסט בישראל היא ההגדרה הצרה ביותר מבין המדינות שחוקקו "חוק לוביסטים", והיא כוללת בתוכה רק לוביסטים-יועצים הנשכרים על ידי לקוח.
ברוב מדינות העולם המחילות שקיפות על פעילות לוביסטים, חובות השקיפות חלות גם על "לוביסטים ביתיים" מסוגים שונים, כשהכוונה ללוביסטים קבועים המועסקים בגוף מסחרי כלשהו כמו לדוגמה אחראי רגולציה בחברת החשמל, אחראי רגולציה בחברת תנובה, וכו'. הלוביסטים הללו מבצעים את אותה פעילות בדיוק כמו "לוביסט צד-שלישי" אולם בישראל הם אינם מחויבים בשקיפות.
לאורך השנים ניתן היה ללמוד כי זהות לקוחות שהצטרפו או נגרעו ממאגר לקוחות הלוביסטים עשויה לבשר את תחילתו או סיומו של מאבק ציבורי מסוים שלשמו נשכרו לוביסטים. אלה הלקוחות הבולטים שהצטרפו לאחרונה למאגר.
טסלה מוטורס – חברת הקבינט החלה לייצג את חברת הרכב החשמלי בבעלות האיש העשיר בעולם – אילון מאסק. חברות המייצרות או מייבאות רכבים חשמליים עומדות בפני אתגרי חקיקה מורכבים בשוק שבאופן מסורתי הרגולציה והחקיקה שלו מוטים לטובת רכבים מבוססי דלק.
לדוגמה, לאחרונה סרב יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) להעלות להצבעה שינוי מס על מכוניות, מה שעשוי היה להעלות את המס על מכוניות חשמליות ב-83%.
שימו לב לתזמון המדהים: בזמן הפגרה ובשיאה של המלחמה, שורה של חברי כנסת מהליכוד מנסה להיאבק בהחלטה לפנות את מפרץ חיפה.
— יעל געתון | Yael Gaton (@gatony1) October 19, 2024
אכתוב שוב: אחרי שנים של דיונים, ועדות מקצועיות, דוחות רשמיים, נתונים על זיהום אוויר וסיורים בלי סוף – שלושה חברי כנסת שאין להם מספיק ידע בנושא ולא טרחו ללמוד… pic.twitter.com/cLQffkNo8g
חברת השליחויות וולט (WOLT), שנקלעה לאחרונה לסערה סביב המנוי החדש שלה ומחירי המשלוחים, החלה לייצג אינטרסים באמצעות משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן. אתר דן אנד ברדסטריט שכר את שירותי הלובינג של חברת ריפבליק, וכך עשתה גם התאחדות דירות האירוח בישראל ISTRA.
ענקית המזון הישראלית לשעבר אסם-נסטלה, שנמצאת בימינו בבעלות נסטלה השוויצרית, שכרה את שירותי הלובינג של חברת נהלה ייעוץ ואסטרטגיה. בחודשים האחרונים עלתה אסם לכותרות לאור העלאת מחירי מוצריה המרכזיים.
עוד חברה מרכזית בשוק המזון ששכרה חברת לובינג זו נספרסו ישראל שנרשמה כלקוחה של חברת הקבינט. בקבינט אומרים כי החברה נשכרה על ידי יצרנית הקפסולות לצורך "קידום נושא הקיימות ומחזור קפסולות הקפה". לקוח נוסף של חברת הלובינג שבבעלות ח"כ לשעבר יואל חסון והלוביסט צח בורוביץ' היא הקרן הקיימת לישראל.
קבוצת האנרגיה הגדולה בישראל, פז קמעונאות ואנרגיה, וחברת דור אלון אנרגיה שכרו בנפרד את שירותי הלובינג של משרד עו"ד קריספין רובינשטיין בלכר.
תאגיד התרופות, מכשור הרפואה ומוצרי ההיגיינה Johnson & Johnson שכר לאחרונה את שירותי הלובינג של הלוביסטית במבי צורי. יש לציין שהחברה רכשה לאחרונה את חברת V-Wave הישראלית שמפתחת התקנים רפואיים בתחומי אי ספיקת לב ויתר לחץ דם ריאתי.
JUUL – אחד הלקוחות שהצטרפו שוב למאגר הלוביסטים זו יצרנית הסיגריות האלקטרוניות שסגרה את פעילותה בישראל בשנת 2020. החברה נרשמה כמייצגת אינטרסים תחת משרד עו"ד איתן האזרחי ושות' שייצגו אותה גם בעבר.
רשות שדות התעופה שכרה את שירותי הלובינג של חברת חרלפ ייעוץ אסטרטגי, חברה בראשות הלוביסט דוד חרלפ ששימש בעבר כיועצם של בכירי הליכוד יריב לוין ויואב קיש.
איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות שכר את שירותי הלובינג של משרד עו"ד מיתר.
הממשלה והקואליציה שמו דגש בכנס הנוכחי על קידום שורה של חוקים שישנו את פני ענף התקשורת בישראל, והמגמה הזאת הובילה להצטרפות לקוחות מהענף.
לפני חודש דווח ב"העין השביעית" על הצטרפות הלקוח ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל למרשם הלקוחות תחת ייצוג חברת הלובינג ריפבליק יועצים שבבעלות לירון הרשקוביץ' ומבשרת נבו. במקביל מייצגת ריפבליק גם את שידורי קשת, גוף הטלוויזיה והחדשות הגדול בישראל (ערוץ 12, חדשות 12, N12, Mako ועוד).
ארגון העיתונאים לא היה היחיד ששכר לאחרונה שירותי לובינג. כאן תאגיד השידור הישראלי שנמצא תחת מתקפה מצד שר התקשורת שלמה קרעי (ליכוד) המעוניין לקדם את סגירתו או לפחות את סגירת מחלקת החדשות בתאגיד, החל להיות מיוצג בימים אלה בכנסת על ידי חמישה לוביסטים/עו"ד שונים – נגה רובינשטיין מקריספין-רובינשטיין-בלכר, אלון גלרט ואברהם ינקי פפר ממשרד עו"ד מיתר, ואייל רועי שגיא ודורית בלר דה-בר ממשרד עו"ד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ.
עוד גוף תקשורת שהצטרף לאחרונה הוא רדיו אזורי המיוצג על ידי ליאור חורש, שמייצג במקביל גם את הלקוח אגודת חובבי הרדיו בישראל.
חברת קורל תל בע"מ המחזיקה במניות הרוב של יד 2 נרשמה לאחרונה כלקוחה של חברת הלובינג גורן עמיר.
גופי תקשורת נוספים המיוצגים במשך שנים באמצעות לוביסטים מסחריים בכנסת הם עיתון הארץ ועיתון ידיעות אחרונות, המייצגים גם הם אינטרסים באמצעות חברת הלובינג הוותיקה גורן עמיר.
חברת הכבלים הוט מיוצגת במקביל גם על-יד גורן עמיר וגם על ידי הלוביסט עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. המתחרה של הוט, חברת השידורים בלוויין יס, רשומה כמיוצגת על ידי חברת הלובינג כהן-רימון-כהן.
רשת 13 מיוצגת במקביל בכנסת גם על ידי חברת גלעד לובינג וגם על ידי שתי לוביסטיות (נגה רובינשטיין ויעל קוברובסקי) מחברת עורכי הדין קריספין, רובינשטיין ושות'. רובינשטיין מייצגת במקביל, בכובעים שונים, את קשת 12, ואילו גלעד לובינג מייצגת גם את ערוץ 9.
טבח 7 באוקטובר המלחמה הממושכת שבעקבותיו הובילו חלק ניכר מחברות התעופה הזרות להחלטה שלא לטוס לישראל עד תום המצב המלחמתי. ההחלטה הובילה לטלטלה בשוק הטיסות מישראל ולעלייה מטאורית במחירים. אולם ככל שמתקרב המועד בו יחזרו החברות הזרות להציע את שירותיהן בישראל, נרשמת נהירה שלהן לשכירת שירותי לובינג בכנסת.
חברת Wizz Air Abu Dhabi שכרה את שירותי חברת הלובינג ריפבליק, ובמקביל גם את שירותי משרד עו"ד יגאל ארנון שנרשם גם כמייצג אינטרסים של Wizz Air Hungary, Malta ושל UK. גם חברת התעופה הישראלית ישראייר נרשמה כלקוחה של משרד עו"ד יגאל אלון.
משרד עו"ד שירלי קציר נרשם כמייצג את לקוחות ענף התעופה פגסוס איירליינס, טורקיש איירליינס, Airfrance וחברת פיס אייר ואייויאיישן בע"מ, שמייצגת בישראל את פינאייר (Finnair). בנוסף מייצג משרדה של קציר גם את חברת QAS ישראל המעניקה שירותי קרקע למטוסים.
עוד שני לקוחות מענף התעופה שנוספו הם חברת ריינאייר המיוצגת באמצעות משרד עו"ד ש. הורוביץ, והסתדרות המעוף המיוצגת על ידי הלוביסט הוותיק מאיר אסרף.
כפי שכבר ראינו בעבר, ענף הלובינג הוא ענף "נושם" המגיב להתרחשויות מרכזיות בחברה שבה הוא פועל. מסיבה זו בשנה האחרונה הצטרפו למאגר לקוחות הקשורים באופנים שונים למצב המלחמה שפרצה באוקטובר 2023. את חוסר האמון ברשות המחוקקת ניתן לראות גם בקרב מי שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמלחמה וכעת לא יודעים אם יקבלו את מה שמגיע להם מהמדינה.
חלק מניצולי טבח 7 באוקטובר, יחד עם תושבים מיישובי עוטף עזה, הקימו לפני שנה את "עתיד לעוטף – התנועה האזרחית לשיקום העוטף", כדי לנסות ולקחת את עתידם בידיהם ולא לסמוך על ההבטחות לתקציבים עבור שיקום היישובים שנחרבו. לאחרונה התנועה שכרה את שירותי הלובינג של חברת ריפבליק. ארגון מועצת אוקטובר, ארגון של אזרחים ישראלים ששילמו את המחיר היקר ביותר באסון ודורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית, שכרו את חברת הקבינט.
עוד גוף המורכב מנציגי יישובי עוטף עזה הוא "פורום הביתה" שמאגד נציגים מ-11 היישובים שנפגעו באופן הקשה ביותר בטבח. הפורום שכר את שירותי הלובינג של חברת הלובינג הוותיקה אימפקט.
"פורום קיבוצי השמינייה" מקדם אינטרסים של תושבים בגליל העליון הדורשים לקבל הטבות דומות לתושבי קו העימות, ולשם כך שכר הארגון את שירותי הלובינג של חברת הקבינט. גם פורום קו העימות הדואג לטיפול בענייניהם של יישובי ותושבי קו העימות בגבול הצפון שכר את שירותי הלובינג של חברת גלעד לובינג.
חברת i4Valley המובילה תהליכי חדשנות בצפון הארץ באמצעות טיפוח, השקעה וליווי מיזמים טכנולוגיים בשלבים ראשונים ובניית חברות הזנק, הצטרפה למרשם הלקוחות תחת חברת הלובינג גורן עמיר.
למלחמה הייתה השפעה קשה גם על ענף הבנייה, לאור מניעת כניסת פועלים פלסטינים מהשטחים שעבדו בענף. מיד עם תחילת המלחמה נרשמה עלייה ברישום חברות העוסקות בייבוא פועלים זרים לשירותי לובינג, כשאחת המובילות היא חברת ישראל-הודו עובדים זרים לבניין בע"מ. לאחרונה שכרה החברה את שירותי הלובינג של חברת גלעד לובינג.
חמש חברות הלובינג הגדולות בכנסת מייצגות יחדיו כמות של 455 לקוחות, כלומר 65% מכלל הלקוחות במרשם. הכרחי לציין כי כוחן של חמש החברות הללו גדול מכפי ש"המספרים היבשים" מרמזים כיוון שלא רק שהן מייצגות כמותית שני שליש מכלל הלקוחות, בדרך-כלל הלקוחות שלהן הם הלקוחות המשמעותיים ביותר שמשלמים את הריטיינר הגבוה ביותר בענף.
חברת ריפבליק בראשות לירון הרשקוביץ ומבשרת נבו מייצגת בימינו 143 לקוחות המהווים 20% מכלל הלקוחות בכנסת, ובכך נחשבת לחברת הלובינג הגדולה ביותר. אחריה במקום השני נמצאת חברת הקבינט בראשות ח"כ לשעבר יואל חסון ושותפו צח בורוביץ' עם 112 לקוחות (16% מכלל הלקוחות).
במקום השלישי נמצאת חברת הלובינג שהרשקוביץ, נבו ובורוביץ' פרשו ממנה בעבר – חברת גלעד לובינג הוותיקה בראשות אמיר גלעד ואריאל סנדר. גלעד לובינג מייצגים 107 לקוחות (15% מהלקוחות).
במקום הרביעי והחמישי נמצאות עוד שתי חברות לובינג ותיקות: גורן עמיר בראשות תומר עמיר המייצגת 59 לקוחות (9% מהלקוחות) וחברת הלובינג אימפקט בראשות אורית לרנר ובעז רדי המייצגת 34 לקוחות (5% מהלקוחות).
חמש חברות הלובינג הגדולות מעסיקות במשכן הכנסת 40 לוביסטים, כאשר ריפבליק והקבינט מעסיקות 10 לוביסטים כל אחת, גלעד לובינג 9 לוביסטים, גורן עמיר 7 לוביסטים ואימפקט מעסיקים 4 לוביסטים.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
מה שאני אוהב אצלכם זה שאתם לא שוכחים את הנושא ולא ממשיכים הלאה אלה חוזרים לבדוק מה השתנה (וזה כמעט תמיד לרעה) פעם אחרי פעם