ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דעה: חברי כנסת הם לא סוסי מרוץ

מצעדי הנוכחות בכנסת הם דרך מעוותת לדרג ח"כים • למה שיטת בדיקת הנוכחות במשכן מדי שבוע לא מספרת כלום, ואיך בכל זאת ניתן לגלות את החרוצים באמת? עידן בנימין מסביר - וגם מכה על חטא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מצעדי הנוכחות - דרך מעוותת לדרג את נבחרי הציבור (עיבוד: העין השביעית)

"שעון הנוכחות של סילמן מצביע על 52:14 שעות בדיוק. במקום השני בהפרש של 24 דקות בלבד מסילמן, חבר הכנסת ולדימיר בליאק מיש עתיד, שנכח השבוע במהלך 51:50 דקות במשכן הכנסת. אורי מקלב מיהדות התורה רשם נוכחות של 46:44 שעות השבוע והגיע למקום השלישי". זה לא ציטוט של כרוז במרוץ סוסים אלא דיווח שבועי במגזין אינטרנטי על נוכחות הח"כים במשכן הכנסת. ואולי לא היינו שמים לב לזה אם זה לא היה הופך בשבועות האחרונים לכתר שבו מתהדרים הח"כים שלדעתי פוגעים בעיקר בעצמם. 

עוד ב"שקוף":

הדירוג עצמו נלקח מאתר "זמן כנסת" שגם אנחנו ב"שקוף" נעזרים בו כיום לבדיקות נוכחות של חברי הכנסת. העניין הוא שכשמשתמשים במידע בחוסר זהירות הופכים את חברי הכנסת לסוסי מרוץ – משל היו בתחרות להגיע שתי דקות וארבעים שניות יותר מח"כ אחר בטבלת הדירוג. שקיפות בנוכחות חברי הכנסת היא חשובה אבל בפרסום לא זהיר ותדיר מדי הוא עשוי להפוך לכלי הרס. הנה כמה דברים שאתם (והחכ"ים) צריכים לדעת.

  1. הדרך שבה בודקים את הנוכחות בכנסת היא על ידי "גירוד" תמונת המצב באתר הכנסת מדי כמה דקות. זה תלוי בקוד שעושה זאת אבל זה יכול להיות 10 דקות או רבע שעה. לכן, ההפרשים הקטנים האלו הם חסרי משמעות אמיתית.
  2. הדרך שבה בודקים מי חברי הכנסת שנמצאים בכנסת היא הצורה הכי פרימיטיבית שתוכלו לחשוב עליה – השומר בכניסה צריך לסמן שהם נכנסו או יצאו. טעויות אנוש קורות לא מעט. כשבודקים את זה על חודשים ולא על שבוע הטעות הזו מתקזזת בממוצע וכך נוצרת תמונה מהימנה יותר. כך לדוגמה, מצאנו לא פעם כי שומרי הכנסת שכחו לסמן שחבר הכנסת יצא ותמונתו נשארה מוארת לאורך הלילה או אפילו כל חופשת הפסח. לחילופין שח"כ שישן בלשכה סומן כמי שיצא ובבוקר למחרת לא סימנו את נוכחתו מאחר והוא לא נכנס מחדש למשכן.
  3. בהמשך לכך יש חברי כנסת שפעמים רבות מחליטים להישאר לישון בלשכה. מה זה בדיוק אומר על העבודה שלהם. האם הם עובדים יותר מאחרים שגרים רחוק ובחרו לצאת למלון? בהחלט לא. אבל בדירוג הנוכחות הם יראו "משקיעים יותר". לדוגמה, בדיוק מהסיבה הזו,  כשבדקנו בספטמבר את פעילות חברי הכנסת עד לפגרה התמקדנו בעיקר בוועדות ולא בנוכחות במשכן. אי אפשר היה לומר הרבה על הלילות הארוכים במליאה שחברי כנסת מחליטים אם לצאת לישון כמה שעות במלון או להישאר לישון בלשכה. לכן החלטנו שלא לכתוב על זה כלום.
  4. שבוע לא יכול לספר לנו כלום על עבודת חברי הכנסת. שבוע יכול להיות חנוכה, אחד מחברי הכנסת עשוי להיות חולה. או שלא היו דיונים בוועדות בו היא חברה.
לא מרוץ – אבל בליכוד מגיעים אחרונים בכנסת הנוכחית (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אז מה כן?

  1. אם בודקים נוכחות ראוי לעשות זאת על תקופה ארוכה של חודשים ולא שבוע. רק אז מתגלים הח"כים החרוצים והחרוצות. ובמקביל מתגלים הח"כים שפעילות הפרלמנט לא בראש סדר העדיפויות שלהם.
  2. חשוב לשקול היטב איפה עוצרים את הפרגון לראשונים בדירוג. אני יכול לספר לכם כשכשאחנו ב"שקוף" עושים דירוג אנחנו שואלים את עצמנו מדוע 101 שעות שונה מ-100. בד"כ אנחנו מחפשים את המקום שבו נוצר פער יחסי גדול. כלומר, 101 כשהבא אחריו הוא פתאום 90 כשאלו שלפניו עולים במדרגות של אחד או שניים. זה לא תמיד פשוט וזה לא תמיד מדוייק אבל צריך לתת את הדעת לזה. חיתוך חד בעשירייה או חמישייה ראשונה עושה עוול.
ובכל זאת – מי הח"כים שמבלים הכי הרבה זמן במשכן?

אנחנו מודים. גם לנו יש אחריות לכך – היינו הראשונים שהתחלנו לבדוק את נוכחות חברי הכנסת. הסיבה הראשונה היא שזה יחסית קל. אבל תמיד עשינו את זה על פני תקופה ארוכה. הסיבה השניה היא שזה באמת חשוב. זה עוזר לאתר – עם כל הסייגים שציינו – את הח"כים החרוצים ועוזר לנו לשאול לפשר עבודתם של אחרים. אבל הדבר האחרון שהיינו רוצים הוא שהדבר יהפוך למרוץ סוסים. נדאג להדגיש את זה ביתר שאת בדירוג הבא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. לדעתי, אכן אין שום חשיבות לתחרות שעות נוכחות בין חברי הכנסת (מי אמר שהם עושים משהו חשוב בשעות האלה?). בסופו של דבר, ההשפעה הישירה של הכנסת על חיינו היא בחוקים שהיא מחוקקת. אני לא מבין איזה תוקף מוסרי-ציבורי יש לחוק שעבר ברוב של שניים נגד אחד. נבחרו 120 חברים האמורים לייצג את כל הקבוצות והדעות בציבור – יואילו בטובם להשתתף בכל ההצבעות על סעיפי החוקים בוועדות ובכל הקריאות במליאה. אם כן, המבט הפרסונלי הוא מיותר ואף מזיק. מה שצריך להעסיק ארגונים כמו "שקוף" ודומיהם הוא מבט רוחב על החוקים עצמם. תוצאות ההצבעה של כל חוק הן אלה המעידות על היחס אליו הוא ראוי מהאזרחים.

  2. מכיוון שאנו לא בוחרים את חברי הכנסת אלה את המפלגות, איני רואה תועלת רבה במעקב אחר נוכחות חברי הכנסת במליאה.
    צריך לחפש קנה מידה אחר שיעקוב אחר פעילותם של חברי הכנסת והתועלת העולה מפעילות זו לציבור.
    ברור שזה קשה אבל מי הבטיח לנו חיים קלים???

  3. בסוף איך אתם מנקדים ח״כ ? לא ברור מהכתבה הרבה מילים זה לא זה כן הכל בערך. יש לכם פורמט מדויק או שזה עובד על תחושות?

  4. שלום עידן,
    לא שמחתי לקרוא ש״שקוף התחילו לבדוק את נוכחות חברי הכנסת״ !!
    שלשים שנה לפני הבדיקות שלכם, השקעתי עבודה רבה בפיתוח ״כרטיס עבודה״ לכל חבר כנסת והדברים ידועים לך. גם עוזי בנזימן עסק בכך, אפילו לפני, וכמה כלי תקשורת נהגו לצטט את הממצאים שלי.
    אינכם צריכים לדבר על ״שהות במשכן״ אלא לבנות כרטיס עבודה שהשהות היא רק מרכיב אחד. כך תתקבל תמונה מאוזנת ואולי תצליחו להרגיל את הבוחרים לעיין בכרטיסים כחלק מההחלטה במי לבחור.
    צבי ישראלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!