ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ועדת האתיקה קמה? רק על הנייר

יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע על הקמת הוועדה, אך מדובר בצעד חסר ערך מעשי • הצעת הפשרה של גמליאל: למנות יו"ר מהאופוזיציה בתמורה להסכמה להקמתה • בלי הסכמות - אלה הקשיים של הוועדה בדרך להטלת סנקציות על הח"כים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הודעת לוי - צעד הצהרתי בלבד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הודיע ביום רביעי בערב שהוא מקים את ועדת האתיקה של הכנסת למרות חוסר ההסכמות עם האופוזיציה. חברי הכנסת שלהם שלח את כתב המינוי: יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) – יושב ראש הוועדה, גילה גמליאל (ליכוד), צביקה האוזר (תקווה חדשה) ויעקב מרגי (ש"ס). 

עוד ב"שקוף":

מאז ההודעה החד צדדית, מרגי כבר הספיק להתפטר מהוועדה. עם זאת, ל"שקוף" נודע כי ללשכת יו"ר הכנסת הגיעה פנייה עם הצעת פשרה של ח"כ גילה גמליאל, לפיה יו"ר ועדת האתיקה יהיה מטעם האופוזיציה. בפנייה נכתב שיש לכך תקדימים ושזה יאפשר לייצר אמון מחודש בין הצדדים. אם מיקי לוי יסכים – הוועדה  תקום. 

מאחר שהקמת ועדה באופן חד צדדי היא צעד חסר ערך מעשי, ראוי לשקול בחיוב את הצעת הליכוד. בכל מקרה זו ועדה שבה יש שני ח"כים מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה, כלומר כוחות שווים. אם באופוזיציה יסרבו לשתף פעולה, הוועדה תתקיים על הנייר אבל בפועל תהיה משותקת.

הצעת הפשרה של גמליאל – להעמיד יו"ר מהאופוזיציה (צילום: אתר הכנסת)

ומדוע? לפי תקנון ועדת האתיקה, יש צורך ברוב כדי להטיל סנקציה על חבר כנסת, כשבדיון בעניינו צריכים להיות נוכחים כל חברי הוועדה. אם חבר אחד לא מגיע לדיון, יש לקיים שני דיונים נוספים כשרק בשלישי אפשר יהיה לקבל החלטה עם שלושה חברי ועדה בלבד.

לוי מסר עם ההודעה על הקמת הוועדה כי "זהו מהלך מחויב המציאות לניהולה התקין של הכנסת, שנמנע עד כה בשל סרבנותם העיקשת של חברי האופוזיציה. מציאות זו משתנה וזהו צעד ראשון להחזרת הכנסת להתנהלות ראויה". עוד הוא הוסיף כי: "ההסלמה הבוטה בשיח ובהתנהגות של מספר חברי כנסת, לצד האווירה העכורה וחסרת התקדים במשכן, לא מאפשרת להמתין עוד ומחייבת פעולה מיידית". ולמרות ההודעה האופטימית, בפועל יצטרך לוי למצוא דרך להגיע למצב שבו חברי הוועדה מקבלים עליהם את כתב המינוי, גם חברי האופוזיציה. 

העונש הכבד ביותר בשנים האחרונות – הערה

הפעם האחרונה שבה שמענו מוועדת האתיקה של הכנסת הייתה בדצמבר האחרון (הוועדה הפציעה לתקופה קצרה אך למעשה לא קיימת מאז דצמבר 2018), אז הוציאה הערה לחבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו על התבטאויות בעייתיות. יאיר גולן, שגם במקרה שלו דנה אז הוועדה, לא קיבל כל סנקציה.

ההחלטות הרכות הללו התקבלו אחרי שחודש קודם לכן הוציאה הוועדה אמירה כללית לחברי הכנסת שמבקשת לדבר באופן מכובד. ההחלטה הזו סיכמה למעשה את רוב התלונות שהוגשו נגד חברי הכנסת: "מאז הקמתה של ועדת האתיקה בכנסת הנוכחית היא מקבלת קובלנות רבות בעניין התבטאויות של חברי הכנסת, הן מהציבור והן מחברי הכנסת. רבות מהתלונות האלה מעידות על הידרדרות השיח בכנסת ועל כעס ואכזבה אותנטיים מצד הציבור המצפה מנבחריו להוות דוגמה ולהתבטא באופן הולם, גם בהתקיים ויכוחים אידיאולוגיים חריפים". 

ח"כ גינזבורג: ח"כים מתאמים ביניהם עימותים – בשביל סיקור

הוועדה אכן הזהירה אז שתדון במקרים קשים ואף תטיל סנקציות. אך אנשים המכירים את עבודת הוועדה סיפרו לנו אז כי ההחלטות הקשות והמורכבות יותר דורשות נוכחות של כל ארבעת חברי הוועדה ואף התדיינות מקדימה ארוכה בין הח"כ הסורר לוועדה לליבון הפרטים. בקיצור, לוועדה לקח חצי שנה לקבל את ההחלטה הכי קשה שלה – הערה. שאר התלונות נגנזו. 

בתקופה האחרונה אנחנו עדים לשורה של תקריות של אלימות מילולית ואף פיזית במקרים מסוימים, בין חברי הכנסת, במליאה ומחוץ לה. בין היתר תועד יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה דוחף את חבר הכנסת איתמר בן גביר מהציונות הדתית; בן גביר עצמו הורד מדוכן המליאה לאחר שכינה בצרחות את חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת "מחבל"; חברת הכנסת אורלי לוי התעמתה עם הסדרנית בכנסת שניסתה להוציא אותה מדיון בוועדת הכספים. כל אלו הן רק כמה דוגמאות.

נוסף על כך נרשמו בחודשים האחרונים גם הפרות שונות של הוראות וחוקים בידי נבחרי הציבור. איילת שקד, שמחה רוטמן, עידן רול, אורנה ברביבאי – אלה רק כמה מחברי הכנסת שהפרו לכאורה את ההוראות בנוגע לפרסומות אסורות. לא בטוח שכל ההפרות הללו היו עולות לשולחנה של ועדת האתיקה – אבל נראה שבהיעדרה של הוועדה נבחרי הציבור מרשים לעצמם יותר ממה שהיו במצב אחר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!