ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מפגש מקרי במסדרון? הגיע הזמן שנדע עם מי הח"כים נפגשים

אם לא היה מובא לידיעת "שקוף" שנציגי קופת החולים הגיעו להידפק על דלתה של יו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן - לא היינו יכולים לברר את המקרה • עדיין אין חוק או כלל שמחייב ח"כים לחשוף עם מי נפגשו • למגעים בין נבחרי הציבור לבין בעלי אינטרסים יש השפעה מכרעת על החיים שלנו - במיוחד רגע לפני אישור התקציב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניצחה על הרכב הוועדות הלא שוויוני. יו"ר הקואליציה לשעבר עידית סילמן (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אחרי תקופה ארוכה שבה הכנסת היתה יחסית ריקה, בשבועות האחרונים מסדרונות המשכן מלאים בחברות וחברי כנסת, עובדי המשכן, מבקרים ולוביסטים. סביב דיוני התקציב מגיעים נציגים רבים מהחברות הגדולות לוועדות, משוחחים עם ח"כים במזנון ומבקרים אותם בלשכות – נלחמים מאחורי הקלעים, כדי שההחלטות יפגעו בלקוחותיהם כמה שפחות. דוגמה אחת, לשיחה אחת, הזכירה לנו למה שקיפות היא דבר כל כך קריטי.

עוד ב"שקוף":

ביום שני שעבר הגיע לוביסט של קופת החולים מכבי, יחד עם יועצת התקשורת של הקופה שיר כהן – עד לא מזמן דוברת רה"מ לשעבר נתניהו – ללשכתה של יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן (ימינה). הוועדה בראשותה דנה בחוק שמסדיר את העברות הכספים בין קופות החולים לבתי החולים, שנקרא גם "חוק הקאפ". ההחלטות שיתקבלו בוועדה ישפיעו על התקציבים של שני הצדדים, ולכל אחד מהם אינטרס חזק לרכך את החוק לטובתו.

נלחמים מאחורי הקלעים. לוביסטים בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

ערב הדיון בנושא בוועדת הבריאות הגיעו נציגי מכבי לפגוש את סילמן. נוכחותם שם נצפתה במקרה והגיעה לידיעת "שקוף", אבל היא רק אחת מבין פגישות רבות שאין לציבור דרך לדעת עליהן. אם לא תעברו בטעות ליד לשכה ברגע שלוביסטים ובעלי אינטרס נכנסים אליה, כנראה שלא תוכלו לדעת עליה. הסיבה: נבחרות ונבחרי הציבור עדיין לא מחויבים לחשוף פגישות עם לוביסטים. ובינתיים פגישות כאלה מתקיימות כל הזמן: בלשכות, במסדרון, בפינת העישון, במזנון.

הלוביסטים נותרו עם היועצים, ששוחחו כחברים

פנינו לסילמן כדי לשמוע על מה שוחחו – לשם השקיפות. בלשכתה תיארו לנו את הסיטואציה: הדוברת שיר כהן, הסבירו, היא חברה של ח"כ סילמן, והגיעה להתייעץ איתה על עבודתה החדשה. סילמן עבדה בתחום הבריאות בעבר וגם הייתה בכירה בקופת חולים כללית, והיא בקיאה בנושא. באשר ללוביסט, בקרב סילמן טוענים שהוא בכלל לא נכנס למשרדה ונשאר בחוץ עם העוזרים שלה. הוא, לדבריהם, דיבר איתם בינתיים כחבר שלהם ולא הזכיר את תקציבי קופות החולים.

המקרה הזה הזכיר לנו כמה חסרה השקיפות בפגישות חברות וחברי הכנסת עם לוביסטים ובעלי אינטרס נוספים. היחידים שנוכל לגלות את רשימת הפגישות שלהם, הם הח"כים שמפרסמים מרצונם את הלו"ז שלהם לציבור. לצערנו, רק חברי הכנסת מוסי רז (מרצ), משה טור-פז (יש עתיד) וענבר בזק (יש עתיד) פרסמו בינתיים את היומן המלא שלהם לציבור (ויש עוד כמה ח"כים בדרך).

למה זה חשוב? מצפייה בדיון קשה לדעת אם גורם חיצוני השפיע על האמירות של חברי הוועדה, או גרם להם להצביע בצורה מסוימת. כל שינוי קטן בסעיפי החוק יכול לעלות לחברות ולארגונים המון כסף: איך נדע אם רגע לפני הדיון המצולם, שכנעו אותם מאחורי דלתות סגורות לבצע שינוי שעלול לפגוע בציבור? 

אתן רק חברות? זו בדיוק הבעיה

חשוב לשים לב לפרקטיקה: כפי שהסברנו בכתבות קודמות, יועצים פרלמנטריים ואפילו חברי כנסת בעצמם, עוברים בדלת המסתובבת והופכים ללוביסטים. הם מקיימים בכובעם החדש קשרי חברות עם נבחרות ונבחרי הציבור, ולא תמיד זקוקים לקביעת פגישה בלו"ז אלא מסתפקים בשיחת מסדרון. כך למשל, במקרה של ח"כ סילמן ושיר כהן, שעד לאחרונה הייתה דוברת ראש הממשלה.

כדי לעכב את ניצול קשריהם של ח"כים לשעבר במשכן, הכנסת העבירה חוק צינון המחייב שנה הפרש בין עבודה בכנסת לעבודה כשדלן או שדלנית בוועדות. כהן אמנם אינה מחויבת בו, אבל במקרים רבים אחרים הוא יכול להשהות קשרים מסוג זה. יחד עם זאת, החוק אוסר רק עבודת לובי בתוך המשכן ובין הוועדות – אך לא בהכרח מונע מלוביסטים להיפגש עם חברי כנסת מחוץ למשכן.

נהלי לוביסטים במשרדי האוצר והגנת הסביבה, מתי בשאר המשרדים? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דרך נוספת לחמוק מהחוק היא פשוט לא להירשם כלוביסטית – כפי שעשו חברי הכנסת לשעבר מירב בן ארי ויואל חסון, כשעברו לעבוד בחברת "הקבינט". בן ארי, אגב, הפכה בחזרה לח"כית בכנסת הנוכחית, ולפי בדיקת "שקוף" כבר החלה לקדם את לקוחותיה לשעבר.

בעיה גדולה יותר: משרדי הממשלה

קשרי הח"כים והלוביסטים כמעט ולא שקופים לציבור, אבל לפחות ניתן לראות אותם מדי פעם: בכנסת יש חוק שמגביל את פעילות הלוביסטים בכך שהוא מחייב אותם לענוד סרט כתום במשכן. חובה נוספת שמוטלת עליהם היא לציין את הלקוחות שהם מייצגים בדיוני הוועדות. כך ניתן לזהות אותם ולקבל מושג על האינטרס שהם מייצגים. הבעיה גדולה הרבה יותר במשרדי הממשלה: ברוב המשרדים אין שקיפות בפעילות הלוביסטים כלל. 

רק משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה החילו נוהל על פגישות של עובדות ועובדי המשרדים עם לוביסטים, שכולל תיעוד של הפגישות ודיווח עליהן לממונה עליהם. זאת התחלה מעולה, אבל גם היא חלקית, ולא מבטיחה שהמידע יפורסם במלואו לציבור. לאחרונה הבטיח גם משרד המשפטים שיפרסם נוהל כזה, ואלה חדשות מעולות: בידי המשרד להחיל את ההנחיות לפגישות עם לוביסטים על כל משרדי הממשלה. אם יבחר לעשות זאת, תהפוך עבודת הממשלה לשקופה הרבה יותר. לפי משרד המשפטים הנושא נמצא בעבודת מטה שמתקיימת בימים אלה. נמשיך לעקוב.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

הרקע להחלטות הכי גדולות במדינה, אלה שישפיעו בקרוב על הטיפול הרפואי שנקבל בבתי החולים, על מחירי המשקאות הממותקים והבריאות שלנו, על העומס בכבישים, על המסים שכולנו נקבל מהשימוש במשאבי הטבע – נקבע לפעמים מאחורי הקלעים ולא חשוף לביקורת שלנו. בגלל שכל כך קל ללוביסטים להגיע לח"כים, יכול להיות שנשלם יותר בכל התחומים האלה, בזמן שהחברות ישמרו על הרווחים שלהן.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יש לתקן את חוק הלוביסטים, כך שיחייב בפרסום הפגישות, וכן להחיל נוהל דומה על משרדי הממשלה. ועד אז, כל חבר וחברת כנסת יכולים לפרסם ביוזמתם את הפגישות לציבור, וכך גם להגביר את האמון בהם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!