ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מהלובי לכנסת: הצעת החוק של מירב בן ארי מיטיבה עם לקוחותיה לשעבר

חברת הכנסת מיש עתיד מבקשת לשנות את החוק שאוסר על הודעות ספאם, כך שיאפשר לעמותות לשלוח לנו הודעות פרסומת לטלפון הנייד ● היא רק שכחה לציין כי עד לפני כמה חודשים ייצגה בתשלום עמותות כמו "אותות", "אור שלום" ו"לקט ישראל", שירוויחו באופן ישיר מהמהלך ● לדבריה, הגישה את החוק בין היתר לטובת עמותות כמו "גדולים מהחיים" - שמיוצגת גם היא בחברת הלובי שבה עבדה בין שתי כהונותיה בכנסת

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ההצעה תסייע ללקוחות לשעבר. בן ארי בכנסת, ארכיון. צילום: הדס פרוש פלאש 90

לאחרונה הגישה ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הצעת חוק שמבקשת להחריג עמותות מהחוק שאוסר על שליחת הודעות ספאם, כך שיוכלו לשלוח ישירות לטלפונים שלנו בקשות תרומה ופרסומות. החוק התיר להן עד כה לשלוח רק הודעות דואר אלקטרוני שמכילות פרסומות ולא מסרונים. את ההטבה הזו מבקשת בן ארי להעניק לעמותות לאחר שעבדה עד לא מזמן בשירות כמה מהן – דרך חברת הלובי "הקבינט".

עוד ב"שקוף":

בריאיון ל"הארץ" שביקר את ההצעה, הסבירה כי מטרת החוק היא לעזור לעמותות: "יש הרבה עמותות, כמו 'פתחון לב' ו'גדולים מהחיים', והרבה ארגונים, שהמסרון הזה היה מציל אותם. ועכשיו אין להם את זה. וזהו. ואני יודעת, גם לי יש דברים של עמותות אחרות. השאלה היא מבחינת האיזון. העמותות נפגעו. אני שומעות קולות". בן ארי לא ציינה כי עמותת "גדולים מהחיים" היא לקוחת חברת הלובי "הקבינט", שבה עבדה עד היבחרה לכנסת הנוכחית. 

עוד לפני הבחירות: בן ארי מבטיחה לסייע למד"א – ארגון שייצגה בעבר

"אני מייעצת בתחומי רגולציה, קשרי ממשל ולובינג לארגונים חברתיים וציבוריים ומסייעת להם לקדם מדיניות, להעצים פעילות ופשוט להצליח", כך הגדירה את עבודתה חברת הכנסת מירב בן ארי בחשבון הטוויטר שלה לפני כשנה, לאחר פרסום כתבה ב"שקוף" על המעבר מחברותה בכנסת ה-20 לחברת הלובי "הקבינט". לדבריה, עבודתה התרכזה בייצוג עמותות כמו "לקט ישראל" ו"אור שלום" מול מקבלות ומקבלי ההחלטות. 

לאחרונה היא עברה שוב בדלת המסתובבת, הפעם מהלובי לכנסת, כשנבחרה בשנית כחברת הכנסת ה-24 מטעם סיעת "יש עתיד". כעת נראה שהיא ממשיכה לקדם את האינטרסים של העמותות שלהן עזרה בתשלום עד לא מזמן, גם מתוך תפקידה החדש-ישן כנבחרת ציבור.

לא פעם עולה חשד כי חברי כנסת מקדמים מהלכים בהשפעת חברות לובי, שמקדמות את האינטרסים של החברות והארגונים שמיוצגים בהן מולם, לעתים רבות על חשבון האינטרס של הציבור הרחב. אך הפעם נראה כי בן ארי עושה יותר מזה – ומקדמת ארגונים שלהם נתנה לאחרונה ייעוץ בתשלום בעצמה.

זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה: בפברואר האחרון, בעיצומה של מערכת הבחירות לכנסת ה-24, ביקרה יחד עם יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד כנציגת הרשימה לכנסת במטה מגן דוד אדום. במהלך הביקור השתתפה בסרטון של המפלגה, שבו הבטיחה כי תעשה "כל מה שאפשר מתוך הכנסת כדי להמשיך ולחזק את מד"א".

עקפה את חוק הצינון

מד"א, גדולים מהחיים ועמותות נוספות הם ארגונים בעלי מטרות חיוביות ומבורכות, שמועילים לרבים בישראל. עם זאת, האינטרסים שלהם לא תמיד תואמים את טובת הציבור, כמו במקרה הנוכחי. גם אם נסכים כי יש חשיבות בפעילות של העמותות האלה, יכול להיות שלא נרצה לקבל מהן מבול הודעות פרסומת. מעבר לזה: גם אם כחברת כנסת בן ארי מאמינה כי זה צעד חשוב ונכון, נסיונה לפעול לטובת ארגונים שקיבלה מהם עד לא מזמן שכר מעלה חשש לניגוד עניינים.

ללוביסטים מותר להפוך לחברי כנסת ולהפך, במסגרת חופש העיסוק. על מנת למנוע מצב שבו ח"כיות יקדמו מהלכים לטובתן, נקבע בחוק צינון של שנה במעבר מהכנסת לעבודה בחברות הלובי. עם זאת, בן ארי מעולם לא הגדירה עצמה רשמית כלוביסטית ולא נרשמה במאגר הלוביסטים של הכנסת, וכך הצליחה לעקוף את החוק ולעבוד בחברת הלובי עוד לפני סוף תקופת הצינון. בנוסף, מאז שחזרה לכנסת בן ארי לא פרסמה לציבור את הסכם ניגודי העניינים שלה, ולא התחייבה כי לא תעסוק בחברות וארגונים שמיוצגים בחברת הלובי שבה הועסקה.

ח"כ בן ארי בחרה שלא להגיב לדברים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל פינקלשטיין

Picture of יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

12 תגובות

  1. שמעתי פעם פה ושם על הממשלה החדשה ועל קשרים לא ראויים. עד שנתקלתי בכתבה המאלפת הזאת והתגלה לי שהרוע נימצא גם אצל מר לפיד עצמו.

  2. אני חושב שהם צריכים לדווח. למלא טפסים של גופים שעימם היו בקשר.
    אני בטוח שזה לא אמור לשמש נגדם ואו נגדה אם היא בכובעה כחברת כנסת מסייעת להם להביא דברים לשולחן הכנסת. נהפוכו , זו פוליטיקה . רק שתתחיב להתרחק מהם לתקופת צינון של 4 שנים אחרי שתפרוש.

    אבל, ופה האבל הגדול, היא צריכה להיות שקופה ולעדכן גם אם המחיר יהיה שיתקפו אותה וינסו להכפיש אותה. כי אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר.

  3. החוק הוא ממש אור לרגליה של בן ארי ובתור חברת כנסת היא ממש יכולה לרתום אותו לצרכיה.. האישיים בעיקר.

  4. החוק הזה הוא קטלני משני היבטים
    הוא יפלה בין עמותות קטנות ומעוטות אמצעים שאינן יכולות להפעיל את מערכת המסרונים לבין אלו הגדולות שינדנדו ויכולות להיות דורסניות. יש עשרות אלפי עמותות בישראל והרוב המכריע לא יהנה מהמהלך הזה.
    החוק יאפשר לעמותות חרדיות להמשיך ולהטריד ולהתרים אנשים בפרט מבוגרים שאין מי שיגן עליהם מפני הסחטנות של "גנבי" התרומות.

    1. החלק הראשון מאד מדוייק
      לגבי החלק השני יכולות להיות גם עמותות חילוניות שינצלו את זה.
      לא כדי לפגוע בציבור חרדי שיש לו לא מעט עמותות מצילות חיים.
      כשהמטרה היא בסופו של דבר להוריד את החוק הזה מסדר היום.

    1. שמעתי פעם פה ושם על הממשלה החדשה ועל קשרים לא ראויים. עד שנתקלתי בכתבה המאלפת הזאת והתגלה לי שהרוע נימצא גם אצל מר לפיד עצמו.

  5. מירב בן ארי, אלי אבידר, יאיר גולן, הם רק חלק קטן מהשחיתות המובנית אצל רוב חברי מפלגות הקואליציה.

    1. תאר לך שזה היה יכול מהליכוד.. איזה רעש תקשורתי היה כאן
      אבל כרגיל תקשורת צבועה.. ואחר כך הם יגידו.. מה לא בסדר?

  6. למירב בן-ארי את שמציגה את עצמך כלוחמת נגד שחיתות -צבועה האם אין כאן ניגוד עניינים צבועה ומושחתת אשר מנצלת את מעמדתך לעזור לחברות שבעבר עבדת אצלם-מושחתת הצטרפת לחבורה של המושחתים בכנסת מהשמאל או שלמדת ממנדלברט לשפר את המקורבים.

    1. מד"א מקבלת הוראות לרישום נפטרים (בבתיהם) כנפטרי קורונה, והם מגיעים גם כשמשפחת הנפטר קוראת ל"אחוד והצלה". היו מקרים שבהם הוצע שוחד למשפחת הנפטר אם לא יתעקש על סיבת המוות האמיתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,859 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!