ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מנהל האתר במירון? זה רק טייטל ריק מתוכן

עורך הדין אלי פריינד הוא מנהל האתר בהר מירון. אבל לא בדיוק: רק בחלק מהאתר הוא המנהל, ורק בחלק מימות השנה. מהעדות שלו היום בוועדת החקירה הממלכתית למחדל בהר משתקף שוב הכאוס המוחלט שהוא הרקע לאסון המחריד שגבה את חייהם של 45 בני אדם • עדותו של חבר ועדת החמישה האירה גם חלק מהפוליטיקה הפנימית בניהול המקום • היום השלישי לעדויות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מנהל האתר? לא ממש. עורך הדין אלי פריינד, היום. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנהל האתר עו"ד אלי פריינד, וחבר ועדת החמישה הרב ישראל פרויליך. שניהם כבר מתארים את הכתובת שהייתה על הקיר. פריינד סיפר איך הודר מתהליך קבלת ההחלטות לקראת האירוע במירון ואת האסון שכמעט קרה זמן קצר קודם לכן. פרויליך העיד: "דרעי לא נפגש איתי כי אני לא מש"ס".

עוד ב"שקוף":

"איך אתה רואה את הפתרון", שאלה נאור, ראש ועדת החקירה. פריינד, למרות היכרותו עם האתר, נמנע מלענות על השאלה וביקש להגיש אותה בכתב. נאור התעקשה: "אתה לא חושב על זה כל הימים?"

פריינד השיב: "לגבי נושא ההדלקות אי אפשר לחזור למתכונת הקיימת. ההדלקות מביאות פיק של קהל. ככה נוכל שלא לייצר את הלחץ בהר".

"ראיתי צפיפות קשה בחסידות בויין", תיאר פריינד את הרגעים באירוע אחר שהתרחש לפני האסון. "שוטרים עמדו על הגג ושלפו תינוקות מההמון. בשלב מסויים מפקד המחוז נתן שריקה, עמד על הגג ואמר לפתוח מיד את כל השערים ושחרר את הלחץ".

כאוס בחלוקת האחריות

דקות ארוכות ניסה עו"ד אלי פריינד, מנהל האתר, להסביר את תחום האחריות שלו שם. פריינד למרות תפקידו כמנהל – לא מנהל את כל האתר ולא כל השנה אלא רק את חלקה 70 ו-12 (נקודת הציון של הקבר וחלקת תולדות אהרון, מקום האסון).  פריינד הבהיר שאולי על הנייר הוא אחראי רק על שתי חלקות אבל הוא מנהל בפועל את האתר כולו. "בעמותה למקומות הקדושים אמרו לי שאני אחראי על כל האתר", אמר פריינד. אבל הוא לא זכר לומר מתוקף מה בדיוק: "בפועל, ללא שום מקור סמכות שאני יודע להצביע עליו, ביום יום אנחנו מנהלים את (כל) השטח".

לא ברור מי המנהל. אתר האסון במירון, ארכיון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

גם הדרך שבה מקבל פריינד את משכורתו היא קצת מוזרה. במהלך עדותו הסתבר שהוא מקבל משכורת מהכסף שנאסף בקופת הצדקה. "יש 14.5 מיליון שקלים, תקציב שוטף לקבר הרשב"י", אמר. "הוא לא צבוע לחלקות 12 ו-70. מי שמקבל את הכסף הוא המרכז הארצי למקומות הקדושים".

"איך אתה מקבל משכורת?" שאלה נאור. והתשובה: "המשכורת שלי משולמת על ידי ועדת החמישה וזו המשכורת היחידה באתר. כל שאר המשכורות משולמות דרך המרכז הארצי למקומות הקדושים". ונאור שואלת: "מאיפה יש לוועדה כסף?" התשובה: "מקופות הצדקה באתר. אני לא יודע כמה כסף יש בדיוק בקופה של ועדת החמישה. אני לא יודע מה קורה בקופה שלה. הכסף הולך למשכורת שלי ושל עו"ד קובי אמסטר שעוסק בפינוי פולשים. יש שם כ-100 אלף שקלים בחודש".

פריינד במהלך העדות ביקש להדגיש שוב ושוב עד כמה המרכז הארצי לא כפוף אליו: "הם יכולים לאשר או שלא לאשר תקציב. הם לא צינור שלנו. הם מתערבים בכל החלטה והחלטה. אישרתי לקנות למאבטחים תנורי חימום ב-150 שקלים וקיבלתי על זה ביקורת מהם". 

גשר שלא היה צריך להיות קיים ומנהל האתר שהודר מקבלת ההחלטות

במהלך עדותו הציג פריינד דוח עדכני שקבע שהגשר שעליו התרחש האסון בכלל לא אמור היה להיות קיים. דוחות קודמים שהציג הכשירו את קיומו. "מיד לאחר האסון אמרו לי מהמקומות הקדושים שאני אחראי על כל האתר כי אנשים באים לאתר בשביל הציון. הזמנתי סקר בטיחות לכל האתר כולו. הדוח יצא לפני כמה ימים".

"ומה דינו של גשר דב (הגשר עליו התרחש האסון, ע.ב), לפי הדוח הזה?" שאלה נאור.

חברי ועדת החקירה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"נדון לפירוק", ענה פריינד.

נאור הקריאה מהדוח שהוגש לה: "יש לפרק את הגשר והמדרגות הסמוכות אליו ולבנות גשר חדש ותקני". ואז שאלה: "איך נבנה גשר דב?". "אני לא יודע", השיב פריינד.

ואיך קשור פריינד למירון? על כך הוא ענה: "נאמר לי במפורש שלוועדת החמישה אין שום אמירה בל"ג בעומר. ביקשתי מישראל דרעי להשתתף בישיבות המקדימות. עד היום לא קראו לי לישיבה. מעולם לא זימנו אותי".

חבר הוועדה שלמה ינאי ניסה שוב לחזור לסוגייה הבסיסית, ושאל מהי הגדרת תפקידו של פריינד, והוא ענה: "לנהל ולתפעל את אתר קבר הרשב"י". ינאי המשיך: "אתה מגיע לקבר ומגלה שאתה כפוף למישהו (ועדת החמישה) שלא יכול לתת לך אמצעים ואתה מקבל אמצעים ממישהו שאתה לא כפוף אליו (העמותה למקומות הקדושים). אז אתה נמצא במקום שאין לך דרך למלא את התפקיד".

"אמרו לי שרוב הדרישות נענות", השיב פריינד. כשינאי שאל מדוע פריינד לא ביקש את סקר הבטיחות לפני האסון, הוא ענה: "אני לא חושב שהייתי מקבל אישור על דוח כזה, גם אחרי האסון היה לי קשה לקבל אישור לזה".

"אז המקומות הקדושים מצפים ממך לנהל את כל האתר", אומר ינאי. "בהיבט של מירון אתה אולי לא קשור אבל במקומות הקדושים אמרו שבחלקה 12 ו-70 הם לא מתערבים". ופריינד עונה: "זה לא נכון, בלשון המעטה".

הלילות מירון, ארכיון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

פריינד הפנה אצבע מאשימה לעמותה למקומות הקדושים ולמשרד לשירותי דת: "הם לא קראו לי אפילו לפגישת היערכות אחת, אפילו לא מטעמי נימוס".

חבר ועדת החמישה: השר אריה דרעי לא רצה להיפגש איתי כי אני לא חבר ש"ס

העדות של אברהם ישראל פרויליך, חבר ועדת החמישה מטעם העדה האשכנזית, הייתה קצת מבולבלת וסטתה לא פעם מהעיקר. הוא כן הסביר קצת מהפוליטיקה הפנימית של הוועדה. 

הוועדה מורכבת משני נציגים לספרדים ושני נציגים לאשכנזים. שלושה מתוך החמישה הם מהשושלת של מייסדי ההקדשות. "לפני כ-11 שנה פנו אלי הרבנים וביקשו שאכנס למשבצת", העיד פרויליך. "קיבלתי את התפקיד. ומיד נכנסתי למלחמת עולם". בהתייחסו ליו"ר הוועדה, הרב רבינוביץ', אמר פרויליך: "הוא מייצג את המדינה וכפוף להוראות היועץ המשפטי לממשלה ואין לו יד חופשית".

לא הסכים להיפגש עם חבר הוועדה שלא היה מש"ס. דרעי, ארכיון. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

פרויליך אף הפנה אצבע מאשימה כלפי מי שהיה אז לפרק זמן קצר יו"ר ועדת החמישה, אלכס ויז'ניצר, שאישר לחסידות תולדות אהרון להקים טריבונות במתחם ההדלקות. הטריבונות האלה, לטענתו, אפשרו את הגדלת מספר המשתתפים באירוע ההדלקה.

"כשויז'ניצר התחלף ורבינוביץ' חזר ניסינו לפתור את בעיית הדלקת תולדות אהרון (אתר האסון)", העיד פרויליך. "הצעתי להם להזיז את ההדלקה ולהכשיר להם שטח מיוחד ולא הצלחתי". עוד הוא אמר: "ההדלקה של תולדות אהרון, בויין ואברהם ויצחק אסור שיתקיימו שם. זה הפך להיות לאירוע סקטוריאלי שבו כל אחד מתחרה בשני. הייתה השנה הצטברות לא נורמלית של אנשים בתולדות אהרון. כל שנה זה כמעט אסון. לא הייתה שנה שלא זעקתי חמס על גשר דב והטריבונות".

פרויליך מתנגד לתקצוב של המדינה את האתר וחושב שאת האתר צריך לנהל גוף שכולו חרדי. אבל גם כאן, נראה שהוא נתקל בפוליטיקה לא קטנה: הוא העיד שלא זכה לאוזן קשבת מהשר אריה דרעי בגלל שהוא לא מש"ס. "כבר עשור אני מבקש להיפגש עם השר אריה דרעי והוא לא נותן לי פגישה", תיאר. "גם הרב רבינוביץ' (יו"ר הוועדה) ניסה לחבר ולא הצליח. זה כי אני לא חבר ש"ס. הכל פוליטיקה ולכן אני חושש מהשלטונות. הרב ישראל דרעי, שהוא האחראי על המקומות הקדושים בצפון והוא כן חבר ש"ס, בכלל לא מגיע לישיבות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!