ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
האם חברת קצא"א מעבירה את מסריה לאלפי תלמידים בישראל, בניגוד לכללי משרד החינוך? בדיקת "שקוף" חושפת את המנגנון המשומן של חברות קצא"א ודוראד (חברה בבעלות קצא"א), שבשש השנים האחרונות השתמשו ב"שיטת הלומדות" כדי לנסות לחנך אלפי תלמידים, בעיקר באשקלון, להאמין שהיא חברה שדואגת לעתידם, לחברה, ולסביבה, תוך האדרת השימוש בגז, ובלי אף מילה על הנזקים שהן גרמו לתושבים במשך השנים, או על החלק של הגז בהחרפת משבר האקלים. גם חברת בז"ן משתתפת בחגיגה, ומקדמת פרויקט חינוכי בשם "זיקוק צעיר".
וכך עובדת "שיטת הלומדות": חברות האנרגיה משלמות לחברה שמייצרת לומדות חינוכיות עבור תלמידי משרד החינוך, והן בתורן מייצרות תוכן לימודי, שמעוצב על ידי חברות האנרגיה עצמן. הלומדות מוצגות לתלמידים בבתי הספר, והתלמידים מקבלים גם סיורים במפעלי החברות, והסברים מפורטים מראשיה. בדרך הזאת חברות האנרגיה משיגות תמיכה של אלפי אזרחים צעירים, שבטוחים שהן דואגות לעתידם, לבריאות שלהם, ולסביבה. ביקורת כבר לא תגיע בעתיד מהכיוון של תלמידים אלו, וחברות האנרגיה יוכלו להמשיך לעשות עסקים כרגיל, על חשבון העתיד של אותם אזרחים צעירים.
משרד החינוך, הרגולטור שאמור לשמור שהילדים לא ייחשפו למניפולציות של חברות עסקיות במסגרת הלימודים שלהם, לא נוקף אצבע, ואף טוען: "ישנם נהלים ברורים בנושא, כדי למנוע מעורבות של חברות מסחריות בתוכניות הלימודים". נראה שאין מי שאוכף אותם.
התוכנית נקראת "אנרגיה צעירה", ומקבלת את המימון מחברת "דוראד אנרגיה", שמחזיקה בתחנת כוח פרטית המייצרת חשמל בגז. חברת דוראד נמצאת בין היתר בבעלות של קצא"א – חברה פרטית בבעלות ממשלתית הפועלת תחת מעטה כבד של סודיות, ובעלת רקורד עשיר של פגיעה אנושה בסביבה.
דוראד יצרה קשר עם חברת Hi-teach, שמכינה לומדות ותכנים לימודיים עבור מספר לקוחות, ובהם משרד החינוך. על פי פרסומים בתקשורת המקומית ולפי גורמים בכירים המעורים היטב בתוכנית, דוראד הובילה את בניית תוכנית הלימוד והתכנים המופיעים בה.
הפיילוט הראשוני של התוכנית החל בשנת 2015 במספר תיכונים באשקלון, ובשנת 2017 החל לפעול באופן רשמי. בשנת הלימודים האחרונה הגיע ללא פחות מ-12 בתי ספר באשקלון, אשדוד, קריית גת, ירושלים, באר שבע, באר יעקב, גדרה, רמלה, ירוחם והנגב. על פי פרסומים בכלי התקשורת המקומיים, מספר התלמידים שכבר השתתפו בתוכנית מגיע לכמעט אלף תלמידים. התוכנית עתידה להתרחב לבתי ספר נוספים בערים נוספות.
התוכנית כוללת עשרות שעות לימוד, סיורים במפעלי החברות בהנחיית נציגיהן, ופרויקט גמר שבו התלמידים מכינים עבודה בנושא אנרגיה, בנוכחות של בכירי חברת דוראד וקצא"א. כמו כן, במצגות התוכנית נכתב כי מתקבל מימון גם ממשרד האנרגיה, שמספק לבתי הספר ערכות לימוד בשווי של 3,000 שקלים.
התוכנית דואגת לא רק לתלמידים, אלא גם למורים – מציעה להם לעבור השתלמות, שתהווה עבורם גמול השתלמות השווה 30 שעות. המשמעות: קצא"א ודוראד מציעות הטבות כספיות למורים כדי שיעברו השתלמות לקורס שלהן.
מה התלמידים לומדים בתוכנית? חלק מהחזון הרשמי כפי שמופיע באחת המצגות כולל "קידום החינוך המדעי-טכנולוגי, בדגש על אנרגיה והפקת חשמל מגז". ואכן לאור החזון הזה התוכנית צועדת. לצד למידה על עקרונות מדעיים בסיסיים בתחומי האנרגיה, הכימיה והביולוגיה (דבר חיובי לכשעצמו), התלמידים לומדים באופן מפורט על כל שלבי ייצור הגז, ומקבלים דגשים שלפיהם ייצור חשמל בגז הוא "יעיל, מוזל, וירוק!".
האו"ם וסוכנות האנרגיה הבינלאומית חושבים קצת אחרת מהם, וקוראים דווקא לעצור את השימוש בגז, בשל ההשלכות שלו על החרפת משבר האקלים. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Nature קבע שיש להשאיר 60% מהגז באדמה כדי לשמור על סיכוי של 50% שהטמפרטורה של כדור הארץ לא תעלה ביותר מ-1.5 מעלות – עלייה שתוביל להשלכות קשות על האנושות.
במסגרת התוכנית התלמידים גם זוכים לקחת חלק בסיורים בתחנת הכוח הפרטית של דוראד, שבה מיוצר החשמל מגז. בסיורים, המועברים על ידי נציגי החברה, התלמידים מכירים מקרוב את טכנולוגיית "המחזור המשולב". באמצעות הטכנולוגיה מופק חשמל מגז, והתלמידים מקבלים הסבר על כך שהטכנולוגיה מאפשרת ייצור נקי ויעיל, לעומת ייצור החשמל מפחם ומזוט. בסיורים התלמידים זוכים גם לדבר עם מנהלי החברה, שנשמעים נרגשים ומרוצים.
כך למשל, מנכ"ל דוראד אלי אסולין מסר לתקשורת המקומית שסיקרה את פרויקט הגמר של שנת 2019: "כחלוצת ייצור החשמל הנקי מוטלת עלינו החובה, שהיא גם זכות גדולה, לפתח ולקדם את דור תעשיית האנרגיה הישראלית. פרויקט 'אנרגיה צעירה', שמתקיים זו השנה השלישית ברציפות, מבוסס על חינוך באמצעות חוויה והתנסות, וחושף את התלמידים לענף הצעיר של ייצור חשמל נקי מגז טבעי". עוד הוסיף אסולין באירוע הגמר של שנת 2020: "פרויקט 'אנרגיה צעירה', מטרתו לחשוף את התלמידים לתחום ייצור חשמל נקי מגז טבעי, המאפשר לכולנו אוויר נקי וירוק יותר".
גם יו"ר קצא"א, ארז חלפון, לא נשאר אדיש: "באמצעות הפרויקט ביקשנו לזרוע זרעים של סקרנות בקרב דור המהנדסים הבא, ואין לי ספק שאת חלק מהילדים שפגשנו היום נפגוש בעוד כעשור בחברות אנרגיה ישראליות מובילות".
גם משרד החינוך מסכים שלא ייתכן שחברה מסחרית תקדם את האינטרסים העסקיים שלה בפני תלמידים, ולכן הוציא חוזר מנכ"ל בנושא של "שילוב פרסומת מסחרית במוסדות החינוך והתנאים לקבלת היתר במקרים מסוימים". על הנייר ההנחיות נראות ברורות מאוד: "חל איסור מוחלט לבקר במרכז מבקרים, במפעל ובמקום פעילות של חברה מסחרית שמתקיימת בהם פעילות המשלבת פרסומת מסחרית גלויה או סמויה ופעילות החושפת את המבקרים למוצרים, לתהליכים או לשיווק בכל אמצעי"; ובנוסף מוסיפים בחוזר כי הוועדה אוסרת על מגע ישיר עם תלמידים, ועל הצגת לוגו של נותן המימון או החסות.
על שלושת אלו תוכנית "אנרגיה צעירה" עוברת בצורה מובהקת – הן בסיורים במפעלי החברה, הן במגע ישיר עם התלמידים, והן בלוגו של חברת דוראד שמופיע כמעט בכל מצגת לימודית.
כשפנינו למשרד החינוך בנושא, בין היתר הסבירו שם ש"ישנם נהלים ברורים בנושא, כדי למנוע מעורבות של חברות מסחריות בתוכניות הלימודים". הם צודקים, אך נראה שאין מי שאוכף את הנהלים האלו. מעבר לכך, בחוזר נכתב כי "יש להביא לפני הוועדה כל שיתוף פעולה עם גורם חוץ-מוסדי, לרבות גוף עסקי, לצורך פעילות במערכת החינוך, לרבות התקשרות או מתן או קבלה של חסות". כששאלנו האם הוועדה נתנה אישור לקצא"א ודוראד להעביר את התוכנית, לא קיבלנו תשובה.
התוכנית של דוראד וקצא"א לא רק מאדירה את השימוש בגז, אלא גם מנסה להכתים את השימוש באנרגיות מתחדשות. לתלמידים מודגש כי "אנרגיה ירוקה זמינה בדרך כלל בזמנים מאולצים" ולכן יש צורך בטכנולוגיית אגירה. התוכנית אכן מלמדת את התלמידים על טכנולוגיות שונות של אגירה, ומסבירה עליהן לעומק. אך גורמים בכירים המעורים היטב בפרטי התוכנית מדגישים ל"שקוף" כי היא מלמדת את התלמידים שהמעבר לאנרגיות מתחדשות ייקח עשרות שנים. לכן הגז, שמזהם פחות לטענתם, הוא תחנת ביניים לעשרות השנים הקרובות.
לא במקרה, זה גם אחד הסלוגנים המרכזיים של חברות הנפט והגז הגדולות בעולם – Chevron, ExxonMobil, BP, Shell, שמשקיעות מיליארדים בהדהוד המסרים האלו. גם חברת דוראד חוזרת על המסר שמודגש בתוכנית, שנראה כאילו הועתק מאתר החברה: "החשמל שמיוצר בתחנת הכוח דוראד הוא חשמל ירוק יותר, המופק על ידי גז טבעי שמצמצם באופן משמעותי את הפגיעה באיכות הסביבה".
מתוך עשרות המצגות שאותן לומדים התלמידים, אף לא מצגת אחת מסבירה להם לעומק את ההשלכות ההרסניות של הייצור והשימוש בדלקים הפוסיליים על העתיד שלהם. שקופית אחת בלבד מזהירה שיש לשימוש בדלקים "השלכות" על ההתחממות הגלובלית, ללא פירוט. שקופית נוספת מזהירה שהשימוש בגז "מסוכן לאדם, לסביבה, ולציוד", אך שוב, ללא פירוט נוסף; ובמצגת המופיעה בחומרי הלימוד, עליה חתומה גם ענקית האנרגיה הפוסילית SHELL, נכתב: "נפט וגז – זהב שחור!" (תרגום מאנגלית).
באותה מצגת מופיעה שקופית תחת הכותרת "Global Warming", שבה נלמד כי השימוש בגז ונפט פולט 15-30% פחות פחמן דו חמצני מאשר השימוש בפחם, וכי השימוש באנרגיות מתחדשות הוא עדיין לא מעשי כמו השימוש בנפט וגז. בזה מסתיים הלימוד במצגות על השלכות השימוש בגז על משבר האקלים.
כדי לייצר אנרגיה סולארית ולהשתמש בה בקנה מידה רחב נדרשת טכנולוגיית אגירה, שאכן עדיין לא מספיק מפותחת (כיום ניתן לאגור אנרגיה במשך כ-4 שעות), ולא מאפשרת כיום לעבור לייצור של 100% חשמל מאנרגיה סולארית. טוב שהתוכנית מבהירה זאת לתלמידים. אבל – קיבוע התפיסה אצל התלמידים שהמשק צריך להתבסס על ייצור חשמל מגז למשך עשורים קדימה לא מתאימה לעידן שבו אנחנו נמצאים – עידן של משבר אקלים, שקצרה היריעה מלהכיל ולפרט את גודל האיום שלו על האנושות ועל המערכות האקולוגיות.
כבר היום יש תוכנית של "מרכז השל לקיימות" לייצור 95% חשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2050, וכמו כן הטכנולוגיה בתחום משתפרת מהר מאוד, והמחירים יורדים בקצב מהיר מאוד (לפי דוח של IRENA, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות, עד שנת 2030 מחירי סוללות האגירה ירדו בכ-50-60%). משרד האנרגיה האמריקאי גם פרסם שכבר עובדים על פיתוחים שיאפשרו אגירה של כ-10 שעות. רק לפני כשבוע הכריז נשיא ארה"ב ביידן כי עד שנת 2050 כמחצית מהחשמל של ארה"ב יופק מאנרגיה סולארית. חינוך התלמידים להתבסס על גז עשורים קדימה לא נמצא בהלימה עם המגמות העולמיות, ואת זה מבינים אפילו במשרד האנרגיה.
ולא רק האדרת הגז והשמצת האנרגיות המתחדשות, גם קצת האדרה עצמית: המצגות מדגישות לתלמידים כי קצא"א ודוראד "מחויבות לחברה" "ולקידום החינוך בישראל", וכל מצגת שממנה לומדים התלמידים מסתיימת בהכרת תודה מודגשת וגדולה לחברות, על המימון שלהן לתוכנית. המצגות רק שכחו לציין את הנזק בשווי 350 מיליון שקלים בשנה שגורמת דוראד בזיהום שהיא תורמת לתושבי העיר. מידע נוסף שנגרע הוא שקצא"א, לאחר מאבק ממושך של תושבי אשקלון, הקימה תחנות ניטור לחומר המסרטן הוודאי בנזן שנפלט מהמפעלים שלה היישר אל התושבים. אשקלון היא אחת הערים עם אחוזי התחלואה הגבוהים ביותר במדינה בסרטן.
המצגות גם לא מציינות את התקלות החוזרות ונשנות של קצא"א שמזהמות לתושבי אשקלון את הקרקע והאוויר שהם נושמים; את הכוונה שלה להפוך את אשקלון לעיר נפט שעלולה להחריב החופים שלה; את ההיסטוריה המפוארת של חברת קצא"א שאחראית על אחד מהאסונות הסביבתיים החמורים בתולדות המדינה; ואת העובדה שהחברה מזהמת לאזרחי ישראל את שמורות הטבע, ומתחמקת מלשלם באופן מלא על הנזקים שלהם גורמת.
חשוב להבהיר – מדובר כאן בסיפור הרבה יותר גדול מהשאלה האם גז הוא ירוק או לא. הרי לא היה עולה על הדעת שקוקה-קולה תלמד את תלמידי מערכת החינוך שסוכר בעצם לא מזיק, שתנובה תלמד שכדאי לאכול כמה שיותר חלב, וש-H&M תלמד שקניית בגדים מובילה לאושר. החוט המקשר בין כל הדוגמאות הללו הוא שלא ייתכן שחברה מסחרית תחנך תלמידים שהמוצר שלה הוא חיובי ועושה להם טוב, כשיש לה אינטרס עסקי מובהק בעניין. מובן מאליו שלימוד מגרעות המוצר יפגע ברווחיה של החברה המסחרית, ולכן תסתיר אותם.
וזה בדיוק מה שקורה בתוכנית "אנרגיה צעירה" שמממנות קצא"א ודוראד – דוראד שמייצרת חשמל באמצעות גז, מחנכת את התלמידים שהוא טוב לעתידם ולסביבה, מבלי לספר על ההשלכות ההרסניות שלו. ראוי שהתלמידים ילמדו וירחיבו אופקים, אבל לא כשזה נעשה על ידי החברות שיש להן אינטרס עסקי להסתיר את הנזקים של הפעילות שלהן.
ולא רק קצא"א ודוראד: גם בז"ן משתתפת בחגיגה, ומממנת את תוכנית "זיקוק צעיר". החברה שהמוצר שלה הוא נפט, מלמדת על נפט ועל התוצרים שלו. במצגות שלה מלמדים על תהליך טיפול בשפכים, ודווקא מסבירים יותר על השלכות משבר האקלים. אבל מה הפיתרון שמציגה בז"ן לתלמידים? היא מעבירה את האחריות על הנזק אל התלמידים, ומפצירה בהם לקחת אחריות אישית, לנסוע בתחב"צ, ולמחזר. מדובר בשיטה מוכרת של חברות הנפט והגז להעביר את האשמה לצרכנים, במקום לקחת אחריות על הפעילות שלהן.
מי שמאפשר את המצב האבסורדי הזה הוא משרד החינוך, הרגולטור שאמור לשמור שהילדים לא ייחשפו למניפולציות של חברות עסקיות במסגרת הלימודים שלהם. לא רק שמשרד החינוך לא נוקף אצבע נגד ההתנהלות המניפולטיבית, אלא שלפי תוכנית "אנרגיה צעירה", בעתיד יוקם מרכז מבקרים "בשיתוף משרד החינוך, עיריית אשקלון, וחברת דוראד". במשרד טוענים כי הם לא ישתתפו במימון המרכז, אך כששאלנו מה הכוונה "בשיתוף משרד החינוך", לא קיבלנו תשובה.
ארגון "שומרי הבית" כבר פנה אל משרד החינוך בנושא לפני כחצי שנה, אך נראה שבמשרד החינוך לא מתרגשים, גם לא מהפנייה של הארגון וגם לא מפניית "שקוף". עד שלא יופעל לחץ ציבורי מספיק חזק מול המשרד, החברות המסחריות ימשיכו לחנך את הילדים שלנו, להציף אותם במסרים שתורמים לאינטרסים העסקיים שלהן, ולדאוג שדור העתיד לא יפריע להן לעשות עוד כסף על חשבון העתיד שלו, ושלנו.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
5 תגובות
תודה דרור על העבודה החשובה שאתה ושקוף עושים!
תודה על המידע החשוב.
כמורה, אלך כמובן להשתתף בתוכנית ההשתלמות ואשתדל להציג שם בפני התלמידים והמשתתפים בזמן אמת את הנזקים.
2-3 פעולות כאלה והמוטיבציה שלהם להמשיך בתוכנית תרד פלאים.
אעביר למורים נוספים.
ככל שיש יותר לחץ על חברות הדלקים הפוסילים יש יותר צורך לבחון את תכני הלימוד בבתי הספר. משרד החינוך נרדם מזמן ומסרב להכין תוכנית מקיפה ורצינית בנושא משבר האקלים.
כל הכבוד!!!
לפני חודש (בדיוק) פרסמתם על לומדות של נובל אנרג'י לתלמידי ישראל,
היום על קצאא ושותפותיה…
בסוף לא ישאר מה ללמד את התלמידים
מזעזע!!! חשוב מאוד!!! כל הכבוד על החשיפה!!!