ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בית הספר לגז "טבעי" על שם משרד האנרגיה

חשיפת "שקוף": לומדות שמשרד האנרגיה רכש בכסף ציבורי הוצגו לעשרות אלפי תלמידים והציגו טיעונים חד צדדיים בשבחי הגז, ללא אזכור הנזקים מהתעשייה • בכך ממשיך המשרד את המדיניות שלו ביצירת מציאות שמתכחשת להשלכות ההרסניות של תעשיית הגז שאותה הוא מקדם בכוח
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הכול נקי וצבעוני? לא במציאות. ייצור הגז על פי משרד האנרגיה. מתוך הלומדה

עוד חזית במאמצי משרד האנרגיה לקדם את תעשיית הגז – חרף התרומה המכרעת שלה למשבר האקלים: משרד האנרגיה מעביר לומדות חינוכיות בשבחי הגז, ללא כל אזכור לנזקים של תעשייה זו ולחלק שיש לה בהחרפת משבר האקלים שפוגע בעתידם. הלומדות הוצגו בארבע השנים האחרונות לכ-20,000 תלמידי כיתות כיתות ו'-ז', כך לפי חשיפת "שקוף".

עוד ב"שקוף":

על פי עמותת "סנונית", ספקית התוכן שיצרה את הלומדות בפורטל "אנרגיה בראש אחר", משרד האנרגיה ביקש הכנת תוכן שיעסוק באנרגיות מתחדשות, כש"לעמדת המשרד כפי שהובאה לידיעתנו – החלופה המזיקה פחות היא הגז הטבעי וכך מוצג ביחידה".

אסדת הגז לוויתן. משרד החינוך מבטיח לכתוב חומרי עזר למורים על משבר האקלים (צילום ארכיון: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

העמותה אמנם התבקשה להכין את הלומדות על ידי משרד האנרגיה, ולא יזמה אותן בעצמה, אך כדאי לדעת שהיא קיבלה תרומות בהיקף של כמיליון שקלים מקרן השקעות בשם "קבוצת ברמ בע"מ", שהשקיעה גם בחיפושי גז ונפט.

מקריאת תגובות התלמידים, ניכר שהלומדות הפכו אותם לקהל שבוי במופע ההטעיות של המשרד. האם כותבי התוכן פשוט "שכחו" לציין את הנזקים של תעשיית הגז? בדיקת "שקוף" בתוכנן מעלה סימן שאלה גדול בנוגע לכך.

"חומר חסר ריח וצבע"? סכנה לכדור מבחינת האו"ם

הלומדה הראשונה בפורטל, בשם "גז טבעי", נפתחת במשימה תמימה לכאורה. "השלימו את המילים החסרות בקטע", מתבקשים התלמידים. כשהם נדרשים להשלים מילים בנוגע לגז המתאן, הם מקבלים את המשפט הבא: "הגז הטבעי מכיל בעיקר גז הנקרא מתאן, שהוא חומר דליק וחסר ריח וצבע".

ההשוואה – לפחם ומזוט. מתוך הלומדה

אך רשימת התארים הללו מחביאה את מהותו האמיתית של המתאן: גז מזהם שמסכן את עתיד כדור הארץ. על פי דוח מדעני האו"ם שפורסם אתמול (שני), המתאן אחראי לכשליש מההתחממות הגלובלית. באו"ם אף הזהירו כי יש לנקוט ב"צעדים דחופים" כדי להפחית את הפליטות שלו – שתעשיית הגז והנפט אחראית לכרבע מהן. 

אך כל זאת נסתר מעיני התלמידים. רק בסיום מציינת הלומדה כי "בתהליך השריפה שלו, פולט הגז פחמן דו חמצני, שהוא גז חממה", אך ללא פירוט ההשלכות ההרסניות של הזיהום. חלק זה מופיע תוך עריכת "ויכוח" בין דמות שתומכת בגז, המוצגת בצבע נייטרלי, ובין דמות שמתנגדת לגז, המוצגת בצבע אדום, שמא הילדים לא יתבלבלו בטעות ויבחרו בצד הלא נכון. בפעילות הזאת מוודאים שהסיסמאות שחזרו על עצמן בלומדה נקלטו היטב במוחם של הילדים. 12 הטיעונים מתחלקים לתשעה בעד הגז, ושלושה בלבד נגד – כאשר עובדת הזיהום מופיעה לראשונה בוויכוח המסכם.

נקי וזול יותר? תלוי בהשוואה למה. מתוך הלומדה

משרד החינוך בתגובתו דווקא התגאה בחלק זה, שמופיע "כחלק מהתפיסה החינוכית שיש לחשוף את התלמידים למגוון הקולות הקיימים בחברה", וציין כי "הדמות נגד השימוש בגז טבעי מציינת את הנימוקים שמעלה הכתבה – פולט מתאן שהוא גז חממה ופולט חומרים מזהמים לאוויר".

3 טיעונים נגד השימוש בגז – 9 בעד. מתוך הלומדה

אך ההטעיות של הלומדות לא מסתיימות שם. לאורך השקופיות ניכר כי התוכן משתמש בשפה ובסיסמאות שמצליחות לייצר את המציאות הרצויה מבחינת משרד האנרגיה לטובת חינוך הילדים. כך למשל הלומדות מכתיבות: "ככל שנרחיב את השימוש בגז טבעי – נוכל להועיל לאיכות הסביבה ולכל תושבי ישראל"; "גז טבעי משמש מקור אנרגיה יעיל ונקי בתחנות כוח".

בלומדה נוספת בפורטל, הפעם על מקורות אנרגיה מתכלים, אכן מציינים כי גז קשור בפליטת חומרים מזהמים ש"עלולים לזהם את הסביבה" (אך לא מפרטים מעבר לכך). כמו כן, הלומדה קושרת באופן ישיר אך ורק את הפחם כגורם שתורם למשבר האקלים, מבלי לציין את הקשר הישיר של הגז להחרפת המשבר.

התלמידים הפנימו את המסר: "העולם פחות מתחמם"

בדיקת "שקוף" בלומדות נוספות בנושא מעלה כי הם מפנימים את המסרים היטב. כך למשל, בלומדה נוספת מטעם משרד החינוך, התלמידים נשאלו כיצד ישפיע הגז הטבעי על שינויי האקלים ועל איכות האוויר. ניכר כי רבים מהם למדו בפעילות כי הגז הטבעי יציל אותם מההתחממות הגלובלית.

"השינויים עזרו בכך שלא זיהמנו את הסביבה", הגיב למשל אחד הילדים. "אני חושב שקוראים לו גז טבעי כי הוא טבעי אז אני חושב שזה יותר טוב מפחם שעושה עשן שחור", נרשמה תגובה נוספת. "העולם פחות מתחמם", "שינוי האקלים העולמי פחות קיצוני", העידו באופטימיות ילדים אחרים.

"העולם פחות מתחמם" – התלמידים הפנימו את המסרים המעוותים

תגובות הילדים לא משאירות מקום לספק – התכנים הללו מעצבים תפיסה מעוותת בקרב התלמידות והתלמידים, שחשים כי תעשיית הגז מצילה אותם מאסון – כשההפך הוא הנכון. המידע המטעה הגיע לכ-20 אלף תלמידים.

בתעשיית הגז יכולים להיות רגועים – ילד שהפנים את המסרים על כך שגז טוב לאקלים ולסביבה, לא ידרוש מהממשלה שלו כשיגדל לחדול משימוש באנרגיה זו שהורסת את עתידו בפרט, ואת עתיד האנושות ככלל.

ההשוואה לאנרגיה סולארית לא מחמיאה? נוותר עליה

בהמשך הלומדות הילדים מבצעים השוואה בין גז טבעי לפחם ומזוט (שני דלקים מזהמים יותר), שבה הם נדרשים לכתוב כי הגז "מספק חשמל יותר זול", "מזהם פחות", ו"משפיע לטובה על העצמאות הכלכלית של מדינת ישראל". היגדים אלה אמנם נכונים, אך עלולים ליצור מצג שווא כשהם מתעלמים מפתרונות האנרגיה המתחדשת העדיפים עשרות מונים.

כך למשל, בלומדה שמשרד החינוך הזמין התלמידים נחשפים לגרף שמציג את הגז בתור פולט הפחמן הדו-חמצני הנמוך ביותר ביחס לדלקים אחרים – אך לא מזכיר כלל את אנרגיית השמש והרוח. לפי דוח הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC), גז פולט בממוצע יותר מפי עשרה פחמן דו-חמצני מאנרגיה סולארית, ופי 40 מאנרגיית רוח. אנרגיה סולארית ורוח גם לא פולטות את גז המתאן ההרסני, בניגוד לגז.

תחנת אנרגיה סולארית נגב. מזהמת פי עשרה פחות מהגז (צילום: גרשון אלינסון פלאש 90)

מה בנוגע לעלות הכלכלית? לפי ארגון הגז הבינלאומי (IGU) מדינת ישראל משלמת את מחירי הגז מהגבוהים בעולם בקרב מדינות עשירות בגז. עד כה המדינה סבסדה את התעשייה על פי ההערכות במיליארדים.

צריך לציין – באתר שבו מוצגות הלומדות יש עוד שמונה לומדות נוספות שעוסקות באנרגיות מתחדשות ומציינות את היתרונות שלהן, אך כל עוד בלומדות על הגז הטבעי ממשיכים להסתיר את האמת מהתלמידים – הנזק נעשה.

לפי משרד החינוך "אין תמימות דעים" ביחס למשבר האקלים

מה אומרים במשרד החינוך על הלומדות של משרד האנרגיה? נראה כי הן עברו אישור ש"כלל ייעוץ מדעי מאוניברסיטת תל אביב וייעוץ פדגוגי". במשרד החינוך בחרו שלא להגיב לשאלתנו האם הם מתכוונים לבצע בירור, לכל הפחות, בנוגע להמשך ההצגה של לומדות אלו לתלמידים.

אך התגובה הזאת לא מפתיעה: באתר משרד החינוך גם נכתב כי: "בסוגיית התחממות כדור הארץ אין תמימות דעים בקהילה המדעית", תוך הצגת דעת המיעוט הגורסת כי משבר האקלים הוא תהליך טבעי. אך האמת היא שהמחלוקת נמצאת בשוליים: 97% מקהילת המדע העוסקת בנושא ודוח המדענים של האו"ם שפורסם השבוע קובע ב"אופן חד משמעי" כי מקורו של משבר האקלים בפעילות אנושית. יש לציין כי המחקרים שעומדים מנגד ומכחישים את משבר האקלים לעיתים ממומנים על ידי חברות הנפט והגז.

יש גם בשורות משמחות: לזכות משרד האנרגיה ייאמר כי הוא אכן מתכנן לעדכן את הלומדות, "תוך מתן דגש על לימוד היבטים שונים של משבר האקלים", לדבריו. במקביל, גם במשרד החינוך ציינו ש"כיום נכתבים חומרי עזר למורים בנושא משבר האקלים ובהם יש התייחסות להשפעת גזים כגון פחמן דו-חמצני ומתאן על התחממות כדור הארץ". נעקוב.

זו לא טעות – זו מדיניות מתוכננת

מעקב "שקוף" אחר התנהלות משרד האנרגיה מראה כי ההטעיות בלומדות שהזמין הן לא "טעות" ולא צירוף מקרים. מדובר במדיניות מתוכננת. בשבוע שעבר המשרד הפיץ סרטון בפייסבוק שבו טען כי "גז טבעי הינו מקור אנרגיה בעל רמת פליטות מזהמים ופחמן דו-חמצני נמוך יותר ממקורות אנרגיה אחרים", מבלי לפרט את הנזקים. הוא אף הנגיד אותו לדלקים הפוסיליים, כשלמעשה הגז הוא דלק פוסילי בעצמו.

באותו פוסט, המשרד אף כתב בהתחלה: "משרד האנרגיה שם לו למטרה להפסיק את השימוש בדלקים פוסיליים לייצור אנרגיה עד לשנת 2025", והלכה למעשה הוציא את הגז הטבעי מרשימת הדלקים הפוסיליים (שכן המשרד מקדם במרץ תוכניות מבוססות גז לשנים קדימה).

מאגרי הגז – חגיגה. מתוך סרטון משרד האנרגיה

רק לאחר שהוגשה נגד המשרד התראה לפני עתירה ממשרדו של עו"ד שחר בן-מאיר בגין התוכן המוטעה, תירץ המשרד את הטעות בתור "טעות סופר". אך המשרד לא חזר בו מאמירות אלו ולא הסכים להודות שגז מזהם ומחריף את משבר האקלים.

בסרטון המדובר, המשרד החליט לקחת את הניסיון שלו לייצר שפה חדשה צעד אחד קדימה כשטען כי הגז הוא "אנרגיה נקייה", שאותה הוא מקדם "כחלק מהתפיסה המקצועית". כפי שכתב פרופ' עדי וולפסון ב"עין השביעית", המונח אנרגיה נקייה "מתאים עוד פחות לתאר אנרגיה המבוססת על מתאן. מהי אנרגיה נקייה? ההגדרה שלה פשוטה: אנרגיה המיוצרת ממקורות מתחדשים, מאופסי פליטות פחמן ומזהמי אוויר. ובתרגום לעברית: לא גז טבעי".

אם תחזור על השקר שוב ושוב – הוא יהפוך להיסטוריה

"אם כולם יקבלו את השקר שמוכתב על ידי השלטון – ואם כל המסמכים יחזרו עליו – השקר ייכנס לדפי ההיסטוריה ויהפוך לאמת". כך נכתב בספר "1984" של ג'ורג' אורוול, המתאר מציאות דיסטופית של עולם שנשלט באופן מוחלט על ידי מפלגת השלטון.

האם ילדה שחונכה להאמין שגז הוא אנרגיה "נקייה" – תילחם בשימוש בו? (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

והנה שנת 2021 במדינת ישראל, נראה שגם משרד האנרגיה מיישם את השיטה בכל הנוגע לגז הטבעי: מתעקש לכנות את הגז אנרגיה נקייה, חוזר על השקר בכל הזדמנות, ומחנך את הילדים שלכם להאמין לו. לפי תגובות הילדים, נראה שזה עובד להם.

התגובות המלאות
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "האתר 'אנרגיה בראש אחר' עוסק בסוגיות שונות בעולם האנרגיה – חיסכון באנרגיה, שימוש במקורות אנרגיה שונים ושינוי הרגלי צריכה בקרב התלמידים והקהילה הסובבת אותם. באתר מוצגים מקורות אנרגיה שונים על יתרונותיהם וחסרונותיהם, ביניהם גם הגז הטבעי. בשנים האחרונות החליף הגז הטבעי את השימוש בפחם ובמזוט ותרם משמעותית להפחתת זיהום האוויר ופליטות גזי החממה. לפיכך, הפעילות העוסקת בגז טבעי מציגה את יתרונות השימוש בגז טבעי על פני פחם או מזוט, וביניהם הפחתת זיהום אוויר והורדת התלות של מדינת ישראל במדינות אחרות. כפי שניתן לראות באתר – מוצגים באותה פעילות גם חסרונות שיש לשימוש בגז טבעי, ומודגש כי היתרונות הם רק בהשוואה לדלקים פוסיליים אחרים ואילו החסרונות קשורים בגז הטבעי עצמו.

"באתר ישנן כ-10 פעילויות העוסקות במקורות אנרגיה מתחדשים ופעילות אחת שעוסקת בגז הטבעי. נציין כי בפעילויות שעוסקות במקורות האנרגיה השונים, המתחדשים והמתכלים, מוצגים יתרונות וחסרונות של השימוש בכל אחד מהם.

החומרים של שתי הלומדות הנוספות, 'גז טבעי' ו'מקורות אנרגיה מתכלים', פותחו בשנת 2017 במסגרת מיזם משותף של ממשל זמין עם עמותת 'סנונית לחינוך מתוקשב', שבמסגרתו פותחו תכנים חינוכיים לאתר 'אנרגיה בראש אחר' של משרד האנרגיה. תקציב כל לומדה עמד על 11 אלף שקלים וכחלק מההסכם, חצי מהסכום הועבר ממשרד האנרגיה לממשל זמין. נציג המשרד במסגרת המיזם המשותף הינו אגף אנרגיה מקיימת.

"משרד האנרגיה עתיד לעדכן את האתר וכן את הלומדות המדוברות במהלך השנה הבאה, תוך מתן דגש על לימוד היבטים שונים של משבר האקלים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך אישר את הלומדות המופיעות באתר 'אנרגיה בראש אחר' המיועד לחינוך היסודי. תהליך האישור כלל ייעוץ מדעי מאוניברסיטת תל אביב וייעוץ פדגוגי.

"כחלק מהתפיסה החינוכית שיש לחשוף את התלמידים למגוון הקולות הקיימים בחברה, בפעילות מופיעות שתי דמויות. האחת בעד השימוש בגז טבעי והשנייה נגד השימוש בגז טבעי. הדמות נגד השימוש בגז טבעי מציינת את הנימוקים שמעלה הכתבה – פולט מתאן שהוא גז חממה ופולט חומרים מזהמים לאוויר.

"כיום נכתבים חומרי עזר למורים בנושא משבר האקלים ובהם יש התייחסות להשפעת גזים כגון פחמן דו-חמצני ומתאן על התחממות כדור הארץ".

מעמותת סנונית נמסר בתגובה: "בנוגע לתכנים: התכנים שזמינים במערכות הלמידה של סנונית נערכים על ידי מומחים בתחומם ועוברים את אישור הגורם המזמין. התוכן מושא פנייתכם נערך בשנת 2017. העמדה בעבר של משרד האנרגיה (בזמן פיתוח היחידות) הייתה עיסוק בחיסכון והתייעלות באנרגיה ובמעבר לאנרגיות מתחדשות ולא ישירות במשבר האקלים.

"היחידות מציגות את הבעייתיות בשימוש בדלקים פוסיליים בלי לדון ישירות במשבר האקלים שכן אין זה הנושא של יחידות הלימוד. בנוסף, מכיוון שאין כיום תוכנית ישימה שמאפשרת בטווח של השנים הקרובות הפסקת שימוש בדלקים פוסיליים להפקת אנרגיה, יש לבחור מבין הדלקים הפוסיליים את החלופה המזיקה פחות. לעמדת המשרד כפי שהובאה לידיעתנו – החלופה המזיקה פחות היא הגז הטבעי וכך מוצג ביחידה.

"במידה שאכן ישנם נושאים שדורשים עדכון וככל שמשרד האנרגיה ינחה זאת, סנונית תעדכן את התוכן בהתאם".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

8 תגובות

  1. שרת החינוך ושרת האנרגיה לא רצו להגיב? מעניין אותי מה עמדתן או תרומתן לעניין

  2. הפרשה הזו נחשפה בזכות 2 תלמידות חטיבה בראשל"צ שנכחו בהסברה של ארגון שומרי הבית ראש"לצ פלמחים, הן היו בהרצאה ואף עזרו בהפצה של האמת מאחורי אסון הגז הישראלי, לאחר מספר שבועות נובל אנרג'י הגיעו לביהס במסגרת עמותת תעשידע והתחילו לבצע תעמולה לילדים בשקרים הטעיות וסרטונים. הבנות חשפו את השקרים שלהם מול כל הכיתה, ודיווחו להורים. פעילה של עמותת שומרי הבית ראשל"צ פלמחים העבירה את כל המידע לתומר אביטל ומאיה קרול מעיתון שקוף שחשפו את הפרשה והכינו כתבה אמיצה וחשובה שלאחר מכן תרמה לביטול התכניות התעמולתית הזו במסגרת בתי הספר. זו שיטת הפעולה של תאגידי הגז בכל העולם, לחדור באופן שורשי לקהילה ולקבע את ההכנסות שלהם

  3. אשמח לקבל את תגובת השרה שאשא ביטון וגב' קארין אלהרר שרת החינוך והאנרגיה

  4. מאמר חשוב
    אין ספק שיש לו לו לוביסטים בשרות בעלי ההון שדואגים לשמן את השלטון

  5. חארטה. הגז הטבעי (הוא אכן טבעי) הוא הדרך הזולה, הנקייה והריאלית ביותר כיום להפיק אנרגיה.

  6. המסרים לתלמידים הופנמו על ידי שרת האנרגיה שבראיון ברדיו ב – 10.8.21 סיפרה בגאווה על חתימה על הסכם עם מצרים – אנחנו נספק להם גז נוזלי, והם יפסיקו לשרוף פחם… וכך נקטין את נזקי האקלים וההצפות.
    קרין יקרה, אני לא יודעת מי יועץ לך במשרד האנרגיה – אבל הסכם חדשני עם מצרים יכול להיות על הקמת שדות ענקיים של פאנלים סולאריים במדבריות הענקיים של מצרים, שדות שיספקו אנרגיה גם למצרים וגם לישראל. זו חדשנות. זה יצירה וקידום של שלום המבוסס על אינטרסים משותפים עם מדינה שכנה.

  7. וואו, כתבה כ"כ חשובה. אין גבול לחוצפה של ממשלות ישראל שממשיכות להנדס את תודעתנו לרעתנו ובכספנו שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!