ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הח"כים אישרו: חברות הפנסיה יוכלו להשקיע הרבה יותר בחברות מזהמות

קרנות הפנסיה יוכלו להשקיע את כספי החוסכים בעד 49% מהיקף החברות המזהמות • ועדת הכספים החריגה את החברות שמייצרות דלק פוסילי - אך למרבה האבסורד הכלילה במתווה את חברות הגז הטבעי, על אף שגם הוא פוסילי והמשך ייצורו תורם להחרפת משבר האקלים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אסדת לוויתן (צילום ארכיון: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

צ'ופר לחברות הגז הטבעי: ועדת הכספים אישרה היום (שני) לחברות הפנסיה להגדיל את ההשקעה של כספים השייכים לציבור החוסכים בפרויקטי תשתית, מ-20% עד ל-49% מהיקף המיזם. בתוך המתווה הזה נכלל פעם נוספת הגז הטבעי, שהוא דלק פוסילי ומזהם, בעוד דלקים פוסיליים אחרים הוחרגו מטעמי הפגיעה בסביבה.

עוד ב"שקוף":

מטרת הדיון בוועדת הכספים הייתה אמנם להגדיל את ההשקעה בתשתיות בארץ מצד המגזר הפרטי, אך הדיון הציף שוב את ההדרה של המשרד להגנת הסביבה מקבלת ההחלטות, הפעם על ידי משרד האוצר; ואת ההתכחשות החוזרת של הממשלה לנזקים הסביבתיים של תעשיית הגז ה"טבעי", והניסיון שלה למתג אותו בתור השקעה לגיטימית.

המשרד המודר

לפי המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר לא שיתף אותם כלל בתקנות, והמשרד לא הוזמן כלל לוועדה, למרות שהתקנות החדשות עלולות לקדם באופן ניכר את ההשקעה בתעשיות הדלקים הפוסילים, דבר שלא עומד בהלימה עם הצהרות הממשלה לאחרונה על גמילה מדלקים אלו, והפחתת הפליטות.

גלית כהן, סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד להגנת הסביבה, התייצבה לדיון והביעה התנגדות לסעיף המדובר, תוך שהיא מציינת שהדבר עומד בניגוד למדיניות המונהגת בארה"ב ובאירופה, שפועלות להקטנת ההשקעה בדלקים פוסילים, ואילו המהלך הנוכחי מאפשר את הגדלת ההשקעה בהן. כתוצאה מההתערבות של כהן, והתנגדות חברי הכנסת מוסי רז, גלעד קריב ותמר זנדברג, הוחרגו דלקים פוסילים, חוץ מגז "טבעי" וגפ"מ (גז המשמש גם לבישול, ד.ג). כלומר – הכנסת קיבעה את היחס השגוי והמסוכן לגז ה"טבעי" כשונה מיתר החומרים המזהמים, על אף שהוא דלק פוסילי לכל דבר ועניין. הדבר משול לכך שיאסרו על עישון סיגריות כי הן מזיקות, אבל יחריגו את הטבק.

ההדרה של המשרד להגנת הסביבה לא מקרית. במשך תקופה ארוכה משרדי האוצר והאנרגיה מקדמים עשרות תוכניות פוסיליות שמחריפות את משבר האקלים, מנוגדות למגמה העולמית, ומדירים את המשרד להגנת הסביבה מלהשפיע על קבלת ההחלטות. ניתן לראות זאת בהתנגדות שני המשרדים לתוכנית כלכלה דלת פחמן; בניסיון של משרד האנרגיה להציע תוכניות משלו שעלולות לסרס את חוק האקלים שהציע המשרד להגנת הסביבה, ובחוסר שיתוף המשרד להגנת הסביבה בהסכם שינוע הנפט הענק שנחתם לאחרונה עם קצא"א.

מקבלי ההחלטות ממשיכים להטעות ולהסיר אחריות

"מדינת ישראל הציגה יעדים ברורים להקטנת הפליטות והשימוש בדלקים (פוסילים, ד.ג). לא צריכים להיכלל בתקנות הללו תחומים שאתם יודעים שמדיניות הממשלה היא לצמצם אותם", אמר ח"כ גלעד קריב (עבודה) בדיון בוועדה, ונענה על ידי ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון (שאחראית על גופי הפנסיה), שמהלך שכזה יהווה "התערבות אגרסיבית בניהול של הגופים המוסדיים".

התגובה של ד"ר ברקת לא מפתיעה. בניגוד למערכת הפיננסית העולמית שפועלת להסטת ההשקעות מהתעשיות הפוסיליות, רשות שוק ההון מתחמקת מלהניא את המערכת הפיננסית הישראלית מהשקעה בתעשיית הגז ה"טבעי". זהו המשך ישיר של מדיניות הממשלה לנסות למתג אותו כלגיטימי. ניתן לראות את מדיניות זו בהתבטאויות חוזרות ונשנות של שר האנרגיה יובל שטייניץ בשבחי הגז, ואף בפרסומת תעמולה של חברת החשמל שעוסקת כמעט כולה באנרגיית רוח ובאנרגיה סולארית, בדיסוננס מוחלט לתוכניות המדינה להפיק 70% מהאנרגיה של המדינה מהגז ה"טבעי". הפעולות הללו הן הסרת אחריות של מקבלי החלטות מלעסוק באיום הגדול ביותר על האנושות כיום.

דוח חדש של האו"ם קובע שיש לנקוט ב"צעדים דחופים" על מנת להפחית את פליטות המתאן (גז חממה), וכי תעשיית הגז והנפט אחראית על כרבע מפליטות המתאן הנגרמות ע"י האדם. האו"ם גם ציטט מחקר שקורא להשאיר כמחצית מהגז ה"טבעי" באדמה על מנת למנוע עליית טמפרטורות ביותר מ-2 מעלות צלזיוס (היעד של הסכם פריז על מנת שכדה"א יהיה מקום שאפשר לחיות בו). אך למרות המחקרים המדעיים והקריאה הברורה, משרד האנרגיה ממשיך בשלו, כאילו אין משבר אקלים. המשרד מעודד חיפושי נפט וגז "טבעי", ומתחייב "לספק יציבות רגולטורית ארוכת טווח וסביבת השקעה נוחה".

התשואה לחוסכים – הזיהום לדור ההמשך

שר האוצר ישראל כ"ץ התגאה בעמוד הפייסבוק שלו שהמהלך שהוביל יחד עם רשות שוק ההון "יאפשר גם לציבור החוסכים והמבוטחים להנות מתשואות גבוהות יותר", וכי הדבר יסייע לצמיחת המשק הישראלי. השר כ"ץ לאו דווקא טועה, ייתכן שהמהלך יגדיל את התשואה של החוסכים, ובפני חברות הפנסיה עומדת האפשרות להשקיע בתשתיות שקשורות לאנרגיות מתחדשות.

ומעבר לכך, צריך להגיד – הממשלה ומשרד האנרגיה אכן מצמצמים באופן משמעותי את השימוש בפחם המזהם, והגז ה"טבעי" יכול לשמש כאמצעי מעבר נוח להפקת אנרגיה, עד ליום הלא רחוק בו נוכל להתבסס אך ורק על אנרגיות מתחדשות בשביל לספק אנרגיה למשק.

אך המהלך שעבר השבוע בוועדת הכספים מייצר תמריץ נוסף להשקעה בתעשיות הגז ה"טבעי", דבר שעלול לקבע את ישראל עשורים קדימה עם תשתיות אלו, גם כשכבר לא יהיה בהן צורך. בנוסף, האם ראוי שקרנות הפנסיה ישקיעו את הכסף ששייך לציבור בהרס העתיד שלו?

"אין טעם מצד אחד להפקיד כסף ולהשקיע למען העתיד הכלכלי שלנו, ומצד שני להשקיע בחברות שעיסוקן באנרגיות המזהמות את הסביבה ובכך גורמות לפגיעה בעתידנו ועתיד ילדינו – זוהי סתירה", תקף את ההחלטה רועי מימרן, מפורום "כסף נקי" הפועל להסטת השקעות כספי הפנסיה מתעשיות פוסיליות.

הדיון השבוע בוועדת הכספים המשיך להשריש את התפיסה השגויה של הגז ה"טבעי", ומהווה מראה למדיניות ההתכחשות של מקבלי ההחלטות מהנושא שהכי בוער כרגע – משבר האקלים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

4 תגובות

  1. וואו, איזו בורות.
    מעבר למניפולציות מביכות כמו גז "טבעי" (מה לעשותת בשונה מגפ"מ מצב הצבירה הטבעי של החומר הוא גז), ממש לא הבנתם את לשון החוק ואת תפקיד הרגולטור. הרגולטור ממש לא אחראי על ניהול השקעות ובחירה במה "נכון" להשקיע. הרגולטור, כדי להגן על המשקיעים ועל הציבור מריכוזיות, קבע חוק שמגביל החזקות גופים פיננסיים בפרויקטים. כעת, כשנוצרה יותר תחרות בענף התשתיות בכלל ובתחום הגז בפרט, ניתן לשחרר את ההגבלה.
    זהו, כל מה שכתבתם מעבר לכך אלו דעות במסווה של עובדות, וזאת מבלי להתייחס לנושאים שניכר שאתם לא מבינים בהם כמו אנרגיות מתחדשות, משק החשמל, זיהום וכו…

  2. תפסיקו לגנוב 5 שנים של פנסיה וקצבאות זקנה והנחות אזרחים וותיקים מגברים באפליית גיל הפנסיה המחורבנת שאין לה שום מקום, מימלא תוחלת החים של נשים גבוהה יותר וממנים אותם וזה בנוסף לשנת שירות בצבא שגברים משרתים יותר ואפליית נקודות הזכות במס הכנסה ותשלומי מזונות
    מדינת שמפלה ושודדת גברים שלוחמים עליה אין לה זכות קיום

  3. זה מעולה. התשתיות של ישראל זה הבסיס לכל התקדמות כלכלית.
    אנרגיה ירוקה היא אנרגיה גרעינית. כל השאר שיט מסובסד יקר ולא יעיל עם יח"צ. אם אין כוונה להקים פה אנרגיה ירוקה, אין טעם לשים מקלות בגלגלים של המשק ושל חברות האנרגיה.

  4. אם המוסדיים היו חושבים שגז טבעי זה להיט היסטרי הם היו משקיעים את כל התיק שלהם שם. יש מספיק חברות גז בעולם ורובם טובות מאלו שלנו. ההגדלה מאפשרת להשקיע יותר בישראל בפרוייקטים טובים. רוצים לשמור על השוק? תשמרו על שוק תחרותי בין מוסדיים. ותגדלו את המעורבות של מוסדיים בחברות התחרות והשאיפה למצוינות תעשה את שלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.