ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בניגוד לחוק: 7 מפלגות מסתירות את הוצאותיהן

שופטי בג"ץ חיכו לראות עד כמה ימתחו הפוליטיקאים את החבל - ועודכנו השבוע כי שבע מפלגות עברו על החוק המחייב הגשת דוחות כספיים למבקר המדינה. תזכורת: זה הכסף שלנו, מאות מליוני שקלים שסידרו לעצמן המפלגות לצורכי תעמולת בחירות - ללא שקיפות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בן גביר ואוסמה סעדי. הדבר היחיד שמשותף לשניהם - לא הגישו דוחות כספיים (צילום: פלאש 90)

מעקב "שקוף" אחרי מאות המיליונים החסויים: תל"מ, הבית היהודי, עוצמה יהודית, חד"ש, תע"ל, בל"ד ורע"מ לא הגישו את הדוחות הכספיים שלהן למבקר המדינה ובניגוד לחוק. את הדוחות, שנועדו לפרט כיצד השתמשו המפלגות במאות המיליונים שקיבלו מהציבור עבור תעמולת בחירות לכנסת ה-23, היה עליהן להגיש עד ה-30 ביוני – לפני כשבוע. אך על אף שקיבלו דחיה בהגשה שוב ושוב – גם הפעם חלקן התעלמו מחובתן.

עוד ב"שקוף":

המפלגות מצפצפות על החוק באופן קבוע בשנים האחרונות – אלא שכעת בג"ץ נכנס לתמונה. המידע על שבע המפלגות שפעלו בניגוד לחוק נמסר מהמבקר ומרשם המפלגות לבג"ץ, שדן בעתירה נגד ההסתרה המתמשכת של ההוצאות, במנגנון של דחיות בלתי פוסקות תוך התעלמות בוטה מהחוק.

שנה וחצי לאחר קיום הבחירות לכנסת ה-23 ורק לאחר שחרב בג"ץ התנוססה מעל ראשיהן, הואילו בטובן רוב המפלגות להגיש את הדוחות הכספיים לתקופת הבחירות", אמר עו"ד הידי נגב מהתנועה לאיכות השלטון, שהגישה את העתירה. "הגשת הדוחות באיחור כל כך רב מבטאת את הזלזול שהפגינו חברי הכנסת במאות מיליוני שקלים של כספי ציבור שניתנו להם".

לקט התירוצים מגיע לבג"ץ

הדוחות שחלקם הוגשו במועד שנקבע, זכו לדחייה מוועדת הכספים פעם אחר פעם. אלו דוחות על הבחירות שהתקיימו באפריל 2020 (הכנסת ה-23) והיו אמורים בכלל להיות מוגשים למבקר המדינה ארבעה חודשים אח"כ, בחודש יולי 2020. נכון, עברה שנה מאז. מה קרה? חברי הכנסת דחו את הגשתם בטענות שונות, אותן סיקרנו בשקוף בעקביות: "בגלל כל הבחירות האלו", "יש קורונה", "זה נופל על ל"ג בעומר". אבל בזכות עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בנובמבר 2020 החל בג"ץ לעקוב גם הוא אחר הדחיות החוזרות ונשנות בהגשת הדוחות. 

אם בתחילה ועדת הכספים נתנה הארכה אוטומטית למפלגות, באישור מבקר המדינה – מאז העתירה המבקר מתקשה להמשיך ולהיענות לדרישות הח"כים. עובדה זו אף הובילה לעימות חריג בוועדת הכספים שבשיאו ח"כ מיקי לוי מ"יש עתיד", היום יו"ר הכנסת, איים על המבקר שאם לא יאשר את הדחייה הח"כים לא יאשרו לו תקנים למשרד. 

דיון מה-8 במרץ. ח"כ מיקי לוי רומז כי הח"כים יפגעו במבקר המדינה אם לא יאשר דחיה

המפלגות שלא הגישו את הדוחות פועלות בניגוד לחוק ואף לא ביקשו הארכה ממבקר המדינה. מה יכול לעשות המבקר? לפנות ליו"ר הכנסת כדי לעצור את מימון המפלגות לאלו שעדיין לא הגישו דוחות. בהמשך הוא יכול וצריך לקנוס אותן בסכום שיכול להגיע עד ל-15% מהסכום שמגיע להן. כלומר, מאות אלפי ואפילו מיליוני שקלים (תלוי בגודל המפלגה ובמשך האיחור). זאת במיוחד לאור העובדה שהן קיבלו הארכה של שנה. קשה לנו לראות את זה קורה.

החודש ידרשו המפלגות להגיש גם את הדוחות לבחירות לכנסת ה-24. ניסיון העבר מלמד אותנו שגם את הדוחות האלו הח"כים יבקשו לדחות. יכול להיות שלא יחרגו מגדר הסביר לאור העתירה והסבלנות הפוקעת של בג"ץ. נמשיך לעקוב כפי שעשינו עד היום.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מאז בחירות מרץ 2019 בזבזו הפוליטיקאים כמיליארד שקל על תעמולה. כסף שהיה יכול להגיע לבריאות או לחינוך נעלם בתוך מנגנון המפלגות. המפלגות עצמן לא כפופות לחוקי שקיפות בסיסיים ורק מבקר המדינה יכול לבקר את הוצאותיהן. דחיית הגשת הדוחות מאפשרת למפלגות לדחות את הצגת המחדלים שלהן וכך גם את הביקורת הציבורית לצד המשך בזבוז הכסף שלנו ללא דין וחשבון.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

המשך סיקור עיקש בנושא שעשוי להישמע משמים, למרות שהוא טומן בחובו כ-200 מיליון שקל בכל סבב בחירות, נתן אותותיו. בנוסף, פניה לבג"ץ, כפי שעשתה התנועה לאיכות השלטון כשראתה שהח"כים מגזימים – יכולה לעשות שינוי אמיתי במידת התעוזה שיש לחברי הכנסת. העובדה שהמפלגות לא פנו שוב לדחייה משקפת לדעתנו את הפירות של מהלכים אלו. עכשיו ראוי שהמבקר לא יוותר ויפעל להטיל סנקציות על המאחרים ולא יעתר לבקשתם לדחות את הדוחות לבחירות לכנסת ה-24.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!