ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דעה: איומי הלוביסטים מבהירים לי מטעם מי אנחנו פועלים

מסע האיומים והלחצים מצד בכירי חברת הלובי חשף מהי תפיסת עולמם, וגם היכן היתרון שלנו על פני מערכות עיתונאיות מרכזיות ומבוססות • יעל פינקלשטיין על עיתונות עצמאית • יום חופש העיתונות הבינלאומי 2021
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ביוני האחרון עמדנו לפרסם ב"שקוף" כתבה על המעבר של ח"כ מירב בן ארי, מהכנסת ה-20 היישר לעבודה בחברת לובי. בן ארי, שמיצבה עצמה כח"כית "חברתית" שעוסקת בחינוך, נוער בסיכון ועמותות, עברה מהר מאוד לאחר סיום כהונתה לעבוד בחברת הלובי "הקבינט", שעל לקוחותיה נמנים בנקים וגופים כמו המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, ארגון הגג של חברות האנרגיה המזהמות. בן-ארי טענה כי כלוביסטית עסקה רק בייעוץ בתחומי רגולציה ולובינג לארגונים חברתיים, כך או כך, מאז חזרה למשכן והיום היא מכהנת כחברת כנסת מטעם סיעת יש עתיד.

עוד טורים לרגל יום חופש העיתונות הבינלאומי

לפני פרסום הכתבה פנינו לבן ארי על מנת לשמוע את הצד שלה ולבקש את תגובתה לעובדות שנפרשו בכתבה. בהתחלה סירבה להגיב וניתקה מיד את השיחה. מיד אחר כך החל מסע לחצים של בן-ארי ושל בכירי חברת הלובי במטרה למנוע את פרסום הכתבה.

בן ארי עצמה פרסמה סדרת ציוצים תוקפנית בטוויטר: "לאחרונה נודע לי שארגון תקשורתי מטעם עצמו, המכונה שקוף, החליט לעשות עליי 'תחקיר'", כתבה, "שקוף אינו גוף תקשורת, באותה מידה יכולתי להכריז על עצמי כנגידת בנק ישראל. את איזה ציבור בדיוק שקוף מייצגים?".

"המחשבה שתמיד יש מישהו בכיר יותר שאפשר לדרוש ממנו למחוק ולצנזר כתבות, אולי נשמעת הגיונית למי שעובד באופן קבוע מול מערכות אחרות. אצלנו זה בחיים לא יקרה"

בן ארי התכוונה להכפיש, אבל שאלה שאלה מעולה: מטעם מי אנחנו פועלים? בניגוד לגופי תקשורת מסורתיים, כמו "ידיעות אחרונות", "וואלה" או קשת 12, אין אצלנו בעל-הון או תאגיד שקובע את אופי התכנים שמתפרסמים – אלא אלפי מו"לים שמקבלים החלטות באופן דמוקרטי. זה הציבור שאנחנו מייצגים, לו אנחנו חייבים דין וחשבון.

והתמיכה שידעתי בבירור שיש לנו, לא איחרה לבוא. הנה חלק מהתגובות שקיבלנו: "מטעם מי? גאה להיות בין אלה ששקוף מטעמם". "שקוף כן עיתונות מטעם: מטעמי ומטעם כל התורמים". "שקוף פועלים גם בשמי". "שקוף לחלוטין מייצג אותי". "גאה להיות הגב שלכם".

כאמור, הכתבה תיארה את המעבר של בן ארי: משליחת ציבור אל הצד השני של השולחן – כמייצגת של ארגונים מול מקבלי ההחלטות. זה הספיק כדי להכעיס את בכירי חברת הלובי בה הועסקה: בהמשך לתגובה של בן ארי בטוויטר פרסם אחד ממנהלי החברה פוסט בפייסבוק בו הזכיר אותי בשמי וסיפר איך שוחח איתי בטלפון, איך שאלתי אותו שאלות שטחיות ואיך סירבתי להצעתו להיפגש במשרדי החברה שלו ולשמוע הסבר מקצועי על עולם הלובי.

אלא ששום דבר מהדברים האלה לא קרה: מעולם לא דיברנו ומעולם לא קיבלתי הצעה כזאת. אותו לוביסט הוסיף וכתב כי "הצעתי גם לתומר אביטל [מייסד 'שקוף'; י.פ] לשלוח אותה אליי להשתלמות בחינם". שוב, לא היה ולא נברא. אלא שאת הסיפור הדמיוני הזה הוסיפה חברת הלובי לתגובתה הרשמית לכתבה.

המחשבה כי תמיד יש מישהו בכיר יותר שאפשר לדרוש ממנו למחוק ולצנזר כתבות, אולי נשמעת הגיונית למי שעובד באופן קבוע מול מערכות אחרות. הדיונים במשפט המו"לים חושפים כיצד השיטה הזו עובדת. אני מבינה למה עבור מי שרגיל לשיטה, סירוב למחוק כתבה או לשלוח את אחת מחברות הצוות ל"השתלמות" עשוי להיות מבלבל. אצלנו זה בחיים לא יקרה.

בהמשך לפרסומים ברשתות החברתיות הדגישו כל אחד מבכירי החברה בשיחות טלפון כי הם "מציעים" לנו למחוק חלקים בכתבה, והבהירו כי אם עבודתם תוצג בכתבה באופן שלילי, יפעלו נגדנו בכל הכוח. באחת השיחות הציע אחד מבכירי החברה שנעשה דיל. האמת היא, שאני אפילו לא יודעת מה התכוון להציע – עצרתי אותו לפני שהספיק להגיד. עצם ההצעה נשמע לי מוזר: פשוט כי אין שום דיל שאפשר לעשות איתנו או סיכום שיכול להוביל לגניזת כתבה.

כתבה שבסך הכל סקרה את עשייתה של בן ארי מחוץ לכנסת כלוביסטית, גררה מסע שכנועים והכפשות מצידה ומצד עמיתיה. אם אין פסול בעבודתם – מדוע הפרסום הסעיר אותם כל כך? תהליך העבודה על הכתבה סיפק לנו הצצה לתפיסת העולם של הלוביסטים: חשיפה של אפילו מעט מהמתרחש מאחורי הקלעים מלחיצה אותם עד כדי התערבות של מנהלי החברה. מנהלים שסבורים שבאמצעות הצעות ואיומים מרומזים יוכלו להשיג בקלות כל מה שירצו.

יכול להיות שבעולם של הלוביסטים, הגיוני להציע משהו ולקבל מחיקת כתבה בתמורה. יכול להיות שזה אפילו היה עובד מול גוף תקשורת אחר, שזקוק לכסף, לפרסומות או שאין לו גב משמעותי (או חוט שדרה) כמו שיש לנו. אם בגופי תקשורת אחרים אפשר תמיד להגיע למי שמקבל את כל ההחלטות או נותן את כל המימון, אצלנו זה פשוט לא יקרה: מהסיבה הפשוטה ששכנוע כזה ידרוש יותר מ-6,300 שיחות טלפון, לכל אחד ואחת מהמו"לים שלנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

6 תגובות

  1. אנא, שתפי את הקישור לציוץ המקומם של בן ארי, כדי שנוכל כולנו להגיב לה שם

  2. אני סטודנט כמעט וחסר הכנסה ובכל זאת את הזכות שלי לחופש תקשורתי ותודעתי אני שמח לקבל מכם. סומך עליכם וגאה לשלם חודש בחודשו על עבודתכם הייחודית והכל כך חשובה.

  3. גאה בכם.
    שקוף, העין השביעית והמקום הכי חם בגיהנום הם המקורות הכי אמינים, הכי מהימנים, והכי משמעותיים להבנה של מה שקורה סביבנו.

    להסתכל על אולפני החדשות המפונפנים,
    ברובם הם מביעים דעות ופרשנויות ולא עובדות.
    הידבקות לחדשות שימשכו רייטינג, במקום להבין לעומק מה קורה ומה מנסים למכור לנו.

    שותים מהקשית של דובר צה״ל וכל מיני מקורבים ודוברים מטעם במקום להביא את העובדות כמו שהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!